Med to nye dramaserier for voksne og en utvidet satsing i Sverige, åpner Cinenord et nytt kapittel i selskapets historie, forteller Silje Hopland Eik. I første omgang er det snakk om svenskspråklige historier, men «Skam» har åpnet dørene for norsk innhold i Sverige, forteller selskapets produsent i Stockholm.
For noen uker siden ble det kjent at Cinenord er tildelt i overkant av 53,3 millioner kroner av Norsk filminstitutt gjennom insentivordningen, fordelt på de to dramaserieneWisting (Viaplay og TV3) og Alt for Norge (NRK).Wisting er i opptak, mens Alt for Norge planlegges å gå i opptak til sensommeren. Samtidig kom nyheten i dag om at Cinenord utvider sin satsing i Sverige med etableringen av en avdeling i Stockholm under ledelse av Moa Westeson.
Ved å innlemme Westeson i et selskap som fra før blant annet teller produsent Teréz Hollo-Klausen, kreativ leder Alexander Eik og utviklingsprodusent Cindy Hanson, er ringen på én måte sluttet for daglig leder Silje Hopland Eik: Hun gikk sammen med Westeson på Den norske filmskolen, og sammen har de produsert flere filmer, både for det svenske og det norske markedet, deriblant svenske Att göra en Pudelog LasseMajas Detektivbyrå og de norske ungdomsfilmene Triggerog Vegas. Sammen med Hanson er Westeson på plass i deres nye lokaler på Stureplan i Stockholm.
– Vi har bygd opp et sterkt kreativt miljø her i Norge, nå skal vi å gjøre det samme i Sverige, forteller Hopland Eik. – Når vi fikk med oss Moa Westeson til å lede vår svenske avdeling, kjente vi at det var et riktig tidspunkt å satse. Vi ser nå at selskapet dreier seg inn mot to hovedretninger: tv-drama og barnefilm. Og vi ser at det er et stort marked for det samme i Sverige. Vi ønsker altså å gjøre noe av det samme i Sverige som vi har gjort i Norge.
Planene om å utvide i Sverige har ingen sammenheng med tilskuddene fra den norske insentivordningen til de nevnte seriene, sier Eik. Men det er klart at gjennomslaget for Wisting og Alt for Norge gir ekstra vind i seilene. Og det innebærer et helt nytt kapittel i selskapets historie. Så langt har Cinenord konsentrert seg om filmer for barn og ungdom. Siden 2004 har selskapet produsert- og co- produsert 28 spillefilmer. Med de nye dramaseriene er det for første gang et voksenpublikum de skal tilfredsstille.
– Det innebærer naturligvis en annen måte å tenke på – både fordi serieformatet medfører en annen måte å utvikle fortellingene på og ikke minst finansiere dem på. Det har vært en ny verden for oss å utvikle Wisting og Alt for Norge de siste par årene. Det har vært en bratt læringskurve.
Vi ser at boomen innen dramaproduksjon tilfører etablerte spillefilmselskaper en ny vitalitet, og hardt tiltrengte midler. Slik er det også for Cinenord, bekrefter Eik.
– Det gir nye muligheter. Det gir en stabilitet for produksjonen i selskapet, du kan trekke opp lengre perspektiver enn ved produksjon av spillefilm.
Cinenord har samarbeidet med danske og svenske produsenter tidligere, blant annet på Varg Veum-serien, men da har det handlet om enkelstående samarbeid.
– Denne gangen er det Cinenord som etablerer seg med to ansatte, og kanskje kommer det flere til. Og det handler om svenskspråklige produksjoner. Akkurat nå er vi veldig på søken etter talenter vi kan jobbe med i det svenske markedet. Det er selvfølgelig noen som jobber opp mot begge markeder, men det er likevel en forskjell på Norge og Sverige og hva som slår an.
– Vi var coprodusent på LasseMajas Detektivbyrå som svenske barn kjenner godt til og ble sett av mange på svenske kinoer. Likevel valgte den norske distributøren å ikke sette den opp i Norge, På tilsvarende vis har ikke svenske distributører valgt å sette opp mange av Cinenords barnefilmer på svenske kinoer. Både Kule Kidz gråter ikke og Jørgen + Anne = Sant har hatt kinodistribusjon i Sverige, med ganske beskjedent resultat. Vårt svar på denne utfordringen er å produsere på svensk.
Kollega Moa Westeson, som nå skal lede Stockholm-kontoret, har som coprodusent på Cinenords tidligere produksjoner selv sett hvor vanskelig det kan være for norske produksjoner i Sverige. Men noe har endret seg.
– Norge og Sverige er så like og samtidig ulike. Og lenge var det vanskelig for norske produksjoner å lykkes i det svenske markedet. Men med Skam har mye endret seg. Svenskene har virkelig fått øynene opp for norsk innhold. Det har åpnet portene til det svenske markedet på en helt ny måte. Jeg har selv norsk mor og har gått på norsk skole, og min 14-årige datter og hennes venner her i Sverige har fått et helt annet forhold til norsk film og tv gjennom Skam enn mine svenske venner hadde. Det har vært herlig å se hvordan svenskenes innstilling til norsk film og tv-drama har endret seg.
Med to nye dramaserier for voksne og en utvidet satsing i Sverige, åpner Cinenord et nytt kapittel i selskapets historie, forteller Silje Hopland Eik. I første omgang er det snakk om svenskspråklige historier, men «Skam» har åpnet dørene for norsk innhold i Sverige, forteller selskapets produsent i Stockholm.
For noen uker siden ble det kjent at Cinenord er tildelt i overkant av 53,3 millioner kroner av Norsk filminstitutt gjennom insentivordningen, fordelt på de to dramaserieneWisting (Viaplay og TV3) og Alt for Norge (NRK).Wisting er i opptak, mens Alt for Norge planlegges å gå i opptak til sensommeren. Samtidig kom nyheten i dag om at Cinenord utvider sin satsing i Sverige med etableringen av en avdeling i Stockholm under ledelse av Moa Westeson.
Ved å innlemme Westeson i et selskap som fra før blant annet teller produsent Teréz Hollo-Klausen, kreativ leder Alexander Eik og utviklingsprodusent Cindy Hanson, er ringen på én måte sluttet for daglig leder Silje Hopland Eik: Hun gikk sammen med Westeson på Den norske filmskolen, og sammen har de produsert flere filmer, både for det svenske og det norske markedet, deriblant svenske Att göra en Pudelog LasseMajas Detektivbyrå og de norske ungdomsfilmene Triggerog Vegas. Sammen med Hanson er Westeson på plass i deres nye lokaler på Stureplan i Stockholm.
– Vi har bygd opp et sterkt kreativt miljø her i Norge, nå skal vi å gjøre det samme i Sverige, forteller Hopland Eik. – Når vi fikk med oss Moa Westeson til å lede vår svenske avdeling, kjente vi at det var et riktig tidspunkt å satse. Vi ser nå at selskapet dreier seg inn mot to hovedretninger: tv-drama og barnefilm. Og vi ser at det er et stort marked for det samme i Sverige. Vi ønsker altså å gjøre noe av det samme i Sverige som vi har gjort i Norge.
Planene om å utvide i Sverige har ingen sammenheng med tilskuddene fra den norske insentivordningen til de nevnte seriene, sier Eik. Men det er klart at gjennomslaget for Wisting og Alt for Norge gir ekstra vind i seilene. Og det innebærer et helt nytt kapittel i selskapets historie. Så langt har Cinenord konsentrert seg om filmer for barn og ungdom. Siden 2004 har selskapet produsert- og co- produsert 28 spillefilmer. Med de nye dramaseriene er det for første gang et voksenpublikum de skal tilfredsstille.
– Det innebærer naturligvis en annen måte å tenke på – både fordi serieformatet medfører en annen måte å utvikle fortellingene på og ikke minst finansiere dem på. Det har vært en ny verden for oss å utvikle Wisting og Alt for Norge de siste par årene. Det har vært en bratt læringskurve.
Vi ser at boomen innen dramaproduksjon tilfører etablerte spillefilmselskaper en ny vitalitet, og hardt tiltrengte midler. Slik er det også for Cinenord, bekrefter Eik.
– Det gir nye muligheter. Det gir en stabilitet for produksjonen i selskapet, du kan trekke opp lengre perspektiver enn ved produksjon av spillefilm.
Cinenord har samarbeidet med danske og svenske produsenter tidligere, blant annet på Varg Veum-serien, men da har det handlet om enkelstående samarbeid.
– Denne gangen er det Cinenord som etablerer seg med to ansatte, og kanskje kommer det flere til. Og det handler om svenskspråklige produksjoner. Akkurat nå er vi veldig på søken etter talenter vi kan jobbe med i det svenske markedet. Det er selvfølgelig noen som jobber opp mot begge markeder, men det er likevel en forskjell på Norge og Sverige og hva som slår an.
– Vi var coprodusent på LasseMajas Detektivbyrå som svenske barn kjenner godt til og ble sett av mange på svenske kinoer. Likevel valgte den norske distributøren å ikke sette den opp i Norge, På tilsvarende vis har ikke svenske distributører valgt å sette opp mange av Cinenords barnefilmer på svenske kinoer. Både Kule Kidz gråter ikke og Jørgen + Anne = Sant har hatt kinodistribusjon i Sverige, med ganske beskjedent resultat. Vårt svar på denne utfordringen er å produsere på svensk.
Kollega Moa Westeson, som nå skal lede Stockholm-kontoret, har som coprodusent på Cinenords tidligere produksjoner selv sett hvor vanskelig det kan være for norske produksjoner i Sverige. Men noe har endret seg.
– Norge og Sverige er så like og samtidig ulike. Og lenge var det vanskelig for norske produksjoner å lykkes i det svenske markedet. Men med Skam har mye endret seg. Svenskene har virkelig fått øynene opp for norsk innhold. Det har åpnet portene til det svenske markedet på en helt ny måte. Jeg har selv norsk mor og har gått på norsk skole, og min 14-årige datter og hennes venner her i Sverige har fått et helt annet forhold til norsk film og tv gjennom Skam enn mine svenske venner hadde. Det har vært herlig å se hvordan svenskenes innstilling til norsk film og tv-drama har endret seg.