Fødselshjelper i 30 år

Fødselshjelper i 30 år

I helgen avsluttet Minimalen for 30. gang. Den tradisjonsrike kortfilmfestivalen i Trondheim er sammen med leder Per Fikse en institusjon i norsk film som i årevis har knyttet bransje og kortfilminteresserte sammen.

Årets festival viste 250 filmer i verdensklasse i løpet av fem dager, fordelt på et konkurranseprogram og fokusprogram. Den britiske dokumentarregissøren Nick Jordan var en av hovedprofilene i år, mens filmer fra dansefilmfestivalen Multiplie var viet spesiell plass sammen med dukke- og animasjonsfilm fra Estland. I tillegg var en sideseksjon viet iransk kortfilm under vignetter Iran Now, og utvalget har festivalleder Per Fikse og programrådet foretatt i samarbeid med en koordinator i Iran.

– Iran er et spennende filmland med en rik kultur, og filmene viser ulike aspekter ved det iranske samfunnet slik det fungerer i dag. Temaer som kjønn og identitet står sentralt i alle av dem, forteller Fikse.

Kortformatets magi

Minimalen har også en egen konkurranse for ettminuttfilmer, en sjanger de har hatt på programmet siden starten i 1988. Og som har vært en viktig treningsarena for unge filmskapere i alle år.

– Det er en kunst å fortelle en historie på 60 sekunder, og det er fascinerende hvordan du kan få frem en hel verden i et så lite format, forteller han.

I år var det 56 mini-kortfilmer som ble presentert. De ble vist i en egen bolk og det ble kåret en prisvinner under avslutningen søndag kveld. Mange filmskapere fra regionen har startet karrieren sin nettopp her.

– Ettminuttkonkurransen er et lite Minimalen-høydepunkt for mange, legger han til.

Vi møtte festivalsjef Fikse idet Minimalen ble sparket i gang. Til tross for at det var masse som skulle på plass, var det en rolig og behersket mann som satte seg ned med oss på kafeen på Solsiden i Trondheim.  Men når han får snakke om det han liker aller best blir han mer for engasjert. For jobben som Minimalens daglige leder er hans store hobby og lidenskap.

– Kortfilm er et fantastisk medium med et veldig fritt format, og for den som er glad i film gir kortfilmen så mye mer! Den står i en enorm kontrast til den industrielt produserte langfilmen, hvor 80 prosent av filmene følger en fast oppskrift, forteller Fikse entusiastisk.

Personlig liker han filmer som eksperimenterer med form og uttrykk og som ikke nødvendigvis har en enkel fortelling å vise til. Like forskjellig som folk er det.

– Hva krever du av livet? Er du fornøyd med livet ditt slik det er, eller ønsker du noe mer, noe annet? Kortfilmen gir deg mulighet til å utfordre dine egne forestillinger, og bli mer nysgjerrig, oppfordrer festivalsjefen.

Han er ikke i tvil om hvorfor han har holdt på med dette i hele sitt voksne liv.

– Kortfilm gir rom for helt andre bilder, noe som gir deg helt andre opplevelser, sier han.

Alle fotos: Kjersti Lunden Nilsen

30 år i kortfilmens tjeneste   

I år fyller festivalen 30 år og Per Fikse har vært daglig leder i 20 av dem. I alle disse årene har han drevet festivalen på fritiden ved siden av fulltidsjobben som utviklingssjef for et programvareselskap i Trondheim. Hva er hemmeligheten bak denne stayer-evnen?

– Jeg har et utrolig bra team rundt meg, uten dem hadde det ikke gått. Og så må jeg trekke fram styret og programrådet, en fantastisk gjeng med flinke folk, understreker han.

Den harde kjernen består av ni medarbeidere som alle er spesialister på hvert sitt felt.

– Det er antakelig det filmfestivalstyret i landet med mest kunnskap og kompetanse! sier Fikse, tydelig stolt.

Årlig reiser Fikse til et titalls andre festivaler for å bli inspirert og ta med seg nye ideer hjem til Trøndelag. Det har gitt ham et beundringsverdig stort kontaktnett, noe som kommer festivalpublikummet på Minimalen til gode. Nytt av året er programmet Nordic Short Expo, som har fått støtte fra Kreativt Norge, en ny avdeling i Norsk Kulturråd, som i fjor ble lagt nettopp til Trondheim.

Takket være denne nye markedsstøtten er 15 eksperter fra internasjonale festivaler,  tv-kanaler og salgsselskaper i år invitert til festivalen for å se film og møte profesjonelle bransjedeltakere i rundebordsmøter og en-til-en samtaler.

Line Halvorsen og Ingrid Margrethe Bakken jobber begge med film på heltid til vanlig og er med under Minimalen som tilretteleggere på årets Nordic Short Expo.

Internasjonal status

Line Halvorsen, som selv er en prisbelønt dokumentarfilmskaper internasjonalt, har kjent festivalsjefen Per Fikse siden de begge vanket i filmmiljøet i Trondheim på 1990-tallet. Etter mange år med base i utlandet er hun nå prosjektleder for interregprosjektet Mid Nordic Film Export hos Midtnorsk Filmsenter

Hun er ikke i tvil om Fikses betydning for festivalen.

– Per er selve drivkraften bak Minimalen. Han er en fantastisk kunnskapsrik mann med en enorm arbeidskapasitet og stort engasjement, forteller hun.

Selv var hun på kortfilmfestivalen i Clermond-Ferrand i fjor, og fikk bekreftet hvilken status han har i utlandet.

– 99% av alle de internasjonale aktørene jeg snakket med spurte om jeg kjente Per Fikse, da de hørte jeg var fra Norge. Det overrasket meg litt, kanskje fordi han hjemme sjelden gjør noe stort vesen av seg selv og sin egen rolle, men samtidig vet jeg jo at han er en av Norges fremste og mest entusiastiske eksperter på kortfilm, forteller hun.

Produksjonsselskapet Spætt Film fra Trondheim er en av mange aktører som har nytt godt av Fikses relasjonsbygging.

– I høst sendte Per et team fra Spætt til en internasjonal konkurranse ved Hancheng Jinzen Filmfestival i Kina, hvor de kom hjem 75.000 kroner rikere etter å ha vunnet en internasjonal kortfilmkonkurranse. Han gir altså trønderske kortfilmskapere muligheter som de ellers ikke ville fått – og kobler de til viktige personer de ellers ikke ville møtt, sier Line.


 Per Fikses fem favoritter:

1) Favorittfestival: Claremont-Ferrant i Frankrike. «Dette er verdens aller største kortfilmfestival og her møter du alle! Det er en stor og viktig inspirasjon».
2) Favorittsjanger: Eksperimentell kortfilm. «Jeg liker særlig godt kortfilm som fortelles på eksperimentelle måter, og der både lyd og det visuelle utnyttes på en smart måte».
3) Favoritt kortfilmHerlig er jorden (Roy Andersson, Sverige, 1992): «Han er rett og slett genial. Det var denne filmen som gjorde at jeg virkelig begynte å interessere meg for kortfilm!»
4) Favorittkino: De gamle salene i Uppsala og i Tromsø: «Det er kanskje ikke den aller beste sittekomforten eller kvaliteten i rommet, men opplevelsen av å sitte i et rom der det har vært vist film i flere generasjoner gir en helt spesiell følelse».
5) Favorittprogram på årets Minimalen:  «Iran Now», dansefilmene og det nordiske programmet: «Det er vanskelig å trekke fram ett bestemt program, for det er veldig mye bra kortfilm i alle bolkene!»

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Fødselshjelper i 30 år

Fødselshjelper i 30 år

I helgen avsluttet Minimalen for 30. gang. Den tradisjonsrike kortfilmfestivalen i Trondheim er sammen med leder Per Fikse en institusjon i norsk film som i årevis har knyttet bransje og kortfilminteresserte sammen.

Årets festival viste 250 filmer i verdensklasse i løpet av fem dager, fordelt på et konkurranseprogram og fokusprogram. Den britiske dokumentarregissøren Nick Jordan var en av hovedprofilene i år, mens filmer fra dansefilmfestivalen Multiplie var viet spesiell plass sammen med dukke- og animasjonsfilm fra Estland. I tillegg var en sideseksjon viet iransk kortfilm under vignetter Iran Now, og utvalget har festivalleder Per Fikse og programrådet foretatt i samarbeid med en koordinator i Iran.

– Iran er et spennende filmland med en rik kultur, og filmene viser ulike aspekter ved det iranske samfunnet slik det fungerer i dag. Temaer som kjønn og identitet står sentralt i alle av dem, forteller Fikse.

Kortformatets magi

Minimalen har også en egen konkurranse for ettminuttfilmer, en sjanger de har hatt på programmet siden starten i 1988. Og som har vært en viktig treningsarena for unge filmskapere i alle år.

– Det er en kunst å fortelle en historie på 60 sekunder, og det er fascinerende hvordan du kan få frem en hel verden i et så lite format, forteller han.

I år var det 56 mini-kortfilmer som ble presentert. De ble vist i en egen bolk og det ble kåret en prisvinner under avslutningen søndag kveld. Mange filmskapere fra regionen har startet karrieren sin nettopp her.

– Ettminuttkonkurransen er et lite Minimalen-høydepunkt for mange, legger han til.

Vi møtte festivalsjef Fikse idet Minimalen ble sparket i gang. Til tross for at det var masse som skulle på plass, var det en rolig og behersket mann som satte seg ned med oss på kafeen på Solsiden i Trondheim.  Men når han får snakke om det han liker aller best blir han mer for engasjert. For jobben som Minimalens daglige leder er hans store hobby og lidenskap.

– Kortfilm er et fantastisk medium med et veldig fritt format, og for den som er glad i film gir kortfilmen så mye mer! Den står i en enorm kontrast til den industrielt produserte langfilmen, hvor 80 prosent av filmene følger en fast oppskrift, forteller Fikse entusiastisk.

Personlig liker han filmer som eksperimenterer med form og uttrykk og som ikke nødvendigvis har en enkel fortelling å vise til. Like forskjellig som folk er det.

– Hva krever du av livet? Er du fornøyd med livet ditt slik det er, eller ønsker du noe mer, noe annet? Kortfilmen gir deg mulighet til å utfordre dine egne forestillinger, og bli mer nysgjerrig, oppfordrer festivalsjefen.

Han er ikke i tvil om hvorfor han har holdt på med dette i hele sitt voksne liv.

– Kortfilm gir rom for helt andre bilder, noe som gir deg helt andre opplevelser, sier han.

Alle fotos: Kjersti Lunden Nilsen

30 år i kortfilmens tjeneste   

I år fyller festivalen 30 år og Per Fikse har vært daglig leder i 20 av dem. I alle disse årene har han drevet festivalen på fritiden ved siden av fulltidsjobben som utviklingssjef for et programvareselskap i Trondheim. Hva er hemmeligheten bak denne stayer-evnen?

– Jeg har et utrolig bra team rundt meg, uten dem hadde det ikke gått. Og så må jeg trekke fram styret og programrådet, en fantastisk gjeng med flinke folk, understreker han.

Den harde kjernen består av ni medarbeidere som alle er spesialister på hvert sitt felt.

– Det er antakelig det filmfestivalstyret i landet med mest kunnskap og kompetanse! sier Fikse, tydelig stolt.

Årlig reiser Fikse til et titalls andre festivaler for å bli inspirert og ta med seg nye ideer hjem til Trøndelag. Det har gitt ham et beundringsverdig stort kontaktnett, noe som kommer festivalpublikummet på Minimalen til gode. Nytt av året er programmet Nordic Short Expo, som har fått støtte fra Kreativt Norge, en ny avdeling i Norsk Kulturråd, som i fjor ble lagt nettopp til Trondheim.

Takket være denne nye markedsstøtten er 15 eksperter fra internasjonale festivaler,  tv-kanaler og salgsselskaper i år invitert til festivalen for å se film og møte profesjonelle bransjedeltakere i rundebordsmøter og en-til-en samtaler.

Line Halvorsen og Ingrid Margrethe Bakken jobber begge med film på heltid til vanlig og er med under Minimalen som tilretteleggere på årets Nordic Short Expo.

Internasjonal status

Line Halvorsen, som selv er en prisbelønt dokumentarfilmskaper internasjonalt, har kjent festivalsjefen Per Fikse siden de begge vanket i filmmiljøet i Trondheim på 1990-tallet. Etter mange år med base i utlandet er hun nå prosjektleder for interregprosjektet Mid Nordic Film Export hos Midtnorsk Filmsenter

Hun er ikke i tvil om Fikses betydning for festivalen.

– Per er selve drivkraften bak Minimalen. Han er en fantastisk kunnskapsrik mann med en enorm arbeidskapasitet og stort engasjement, forteller hun.

Selv var hun på kortfilmfestivalen i Clermond-Ferrand i fjor, og fikk bekreftet hvilken status han har i utlandet.

– 99% av alle de internasjonale aktørene jeg snakket med spurte om jeg kjente Per Fikse, da de hørte jeg var fra Norge. Det overrasket meg litt, kanskje fordi han hjemme sjelden gjør noe stort vesen av seg selv og sin egen rolle, men samtidig vet jeg jo at han er en av Norges fremste og mest entusiastiske eksperter på kortfilm, forteller hun.

Produksjonsselskapet Spætt Film fra Trondheim er en av mange aktører som har nytt godt av Fikses relasjonsbygging.

– I høst sendte Per et team fra Spætt til en internasjonal konkurranse ved Hancheng Jinzen Filmfestival i Kina, hvor de kom hjem 75.000 kroner rikere etter å ha vunnet en internasjonal kortfilmkonkurranse. Han gir altså trønderske kortfilmskapere muligheter som de ellers ikke ville fått – og kobler de til viktige personer de ellers ikke ville møtt, sier Line.


 Per Fikses fem favoritter:

1) Favorittfestival: Claremont-Ferrant i Frankrike. «Dette er verdens aller største kortfilmfestival og her møter du alle! Det er en stor og viktig inspirasjon».
2) Favorittsjanger: Eksperimentell kortfilm. «Jeg liker særlig godt kortfilm som fortelles på eksperimentelle måter, og der både lyd og det visuelle utnyttes på en smart måte».
3) Favoritt kortfilmHerlig er jorden (Roy Andersson, Sverige, 1992): «Han er rett og slett genial. Det var denne filmen som gjorde at jeg virkelig begynte å interessere meg for kortfilm!»
4) Favorittkino: De gamle salene i Uppsala og i Tromsø: «Det er kanskje ikke den aller beste sittekomforten eller kvaliteten i rommet, men opplevelsen av å sitte i et rom der det har vært vist film i flere generasjoner gir en helt spesiell følelse».
5) Favorittprogram på årets Minimalen:  «Iran Now», dansefilmene og det nordiske programmet: «Det er vanskelig å trekke fram ett bestemt program, for det er veldig mye bra kortfilm i alle bolkene!»

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY