Under Europa Cinema-festivalen satte regissør-legenden Istvan Szabo seg ned for et intervju med Jan Erik Holst – om den europeiske filmens identitet, skuespillernes betydning og samarbeidet med regissør og fotograf.

Foto: Klaus Maria Brandauer i Szabos internasjonale gjennombruddsfilm Mephisto
Både Jan Erik Holst og Istvan Szabo satt i juryen under årets Europa Cinema-festival (The L’Europe autour de l’Europe film festival). Den ungarske regissøren var dessuten æresgjest på festivalen med en egen hommage-serie. Med på intervjuet var også festivalleder Irena Bilic som tok del i samtalen om blant annet festivalenes betydning.
Szabo er en sentral europeisk regissør. På 60- og 70-tallet utforsket han sin egen generasjons erfaringer med handling fra den nære ungarske historien: Far og sønn i 1966, Kjærlighetsfilm i 1970 og Brannmannsgaten 25 i 1973. Hans signaturtrilogi består av Mephisto som vant en Oscar for beste fremmedspråklige film og pris på filmfestivalen i Cannes i 1981, Oberst Redl i 1985 og Hanussen i 1988. Szabó begynte å regissere engelskspråklige filmer med Møte med Venus i 1991 og fulgte opp med Sunshine i 1999, Dirigentens valg i 2001 og Being Julia i 2004. Sistnevnte fikk en Oscarnominasjon til Annette Bening. Hans mest kritikerroste arbeid er takket være samarbeidet med den østerrikske skuespilleren Klaus Maria Brandauer og hans samarbeid og vennskap med fotografen Lajos Koltai.
Foto: Klaus Maria Brandauer i Szabos internasjonale gjennombruddsfilm Mephisto
Både Jan Erik Holst og Istvan Szabo satt i juryen under årets Europa Cinema-festival (The L’Europe autour de l’Europe film festival). Den ungarske regissøren var dessuten æresgjest på festivalen med en egen hommage-serie. Med på intervjuet var også festivalleder Irena Bilic som tok del i samtalen om blant annet festivalenes betydning.
Szabo er en sentral europeisk regissør. På 60- og 70-tallet utforsket han sin egen generasjons erfaringer med handling fra den nære ungarske historien: Far og sønn i 1966, Kjærlighetsfilm i 1970 og Brannmannsgaten 25 i 1973. Hans signaturtrilogi består av Mephisto som vant en Oscar for beste fremmedspråklige film og pris på filmfestivalen i Cannes i 1981, Oberst Redl i 1985 og Hanussen i 1988. Szabó begynte å regissere engelskspråklige filmer med Møte med Venus i 1991 og fulgte opp med Sunshine i 1999, Dirigentens valg i 2001 og Being Julia i 2004. Sistnevnte fikk en Oscarnominasjon til Annette Bening. Hans mest kritikerroste arbeid er takket være samarbeidet med den østerrikske skuespilleren Klaus Maria Brandauer og hans samarbeid og vennskap med fotografen Lajos Koltai.