Kristoffer Borglis spillefilmdebut DRIB er tatt ut til innovative South by Southwest Film Festival i Texas der den skal vises i «Visions»-programmet. Men hva slags film er det?
Kristoffer Borglis spillefilmdebut DRIB har blitt valgt ut til innovative South by Southwest Film Festival i Austin, Texas.
Filmfestivalen åpner med Terrence Malicks siste spillefilm Song to Song, og går over ni dager med totalt 125 spillefilmer. DRIB vises blant 13 filmer i «Visions»-kategorien (les mer om filmene i programmet).
Med DRIB fortsetter Borgli å utforske hybridfilmens grenser, slik vi kjenner fra noen av de kortere produksjonene hans, med «en kritikk av spekulativ underholdning, forkledd som spekulativ underholdning?», slik spillefilmkonsulent Wibecke Rønseth i NFI stilte spørsmålet da hun gav prosjektet støtte.
I DRIB forteller Borgli “historien om hvordan hans venn Amir Asgharnejad i 2014 klarte å lure seg med i en stor spekulativ markedsføringskampanje for en velkjent energidrikk via et amerikansk reklamebyrå. DRIB er en filmatisk rekonstruksjon av de kuriøse hendelsene som endte opp i Los Angeles, med Amir i rollen som seg selv. For å unngå juridiske komplikasjoner har det faktiske energidrikk-merket blitt erstattet med et oppdiktet: «DRIB». DRIB har kryptisk figurert som en merkevare med egne reklamefilmer på nett, og i følge det internasjonale kulturmagasinet Dazed var filmen på randen av å bli stoppet av det faktiske merket”.
På rollelisten finner vi Brett Gelman (Love, Mad Men, Joshy) og Adam Pearson (Under the Skin). Filmen er produsert av Magne Lyngner og Riina Zachariassen for Bacon OSL i co-produksjon med Steakhaus Productions og i samarbeid med Lovechild.
DRIB inngår i NFIs talentprogram Nye Veier der det ble tildelt 5 418 750 kroner i produksjonstilskudd.
Spillefilmkonsulent Wibecke Rønseth omtaler filmen som ”en lek og utforskning av filmmediet, samt en observasjon av vår samtid. Filmen tar oss med på en slags rekonstruksjon av hendelser i nær fortid, som omhandler en kansellert reklamekampanje for en energidrikk, og er omskrevet akkurat nok til å kunne vise de reelle ubehagelige detaljene, men samtidig unngå juridiske komplikasjoner”.
«Hva koster suksess, og hva er vi villig til å gjøre for å oppnå dette? Hvilke grenser finnes det for underholdning, og hvor langt kan man gå og fortsatt ha et stort, unisont publikum? DRIB er en forskning i personlig forhold til suksess og berømmelse, samt den kapitalistiske bruken av den. Dette er et annerledes prosjekt enn hva både bransjen og kinopublikummet er vant til. Kristoffer Borgli er en talentfull regissør med en film vi ikke har sett før, hverken på innholdssiden, metodisk eller lanseringsmessig”, sier Rønseth.
Kristoffer Borgli har laget en rekke reklamefilmer, musikkvideoer og kortfilmer som har blitt vist på flere store internasjonale festivaler og vunnet flere priser. Siden 2011 har han vært ansatt som regissør i produksjonsselskapet Bacon, og representert som regissør i produksjonsselskapene Czar, Friend London og Furlined i utlandet. I 2012 laget Borgli filmen Whateverest som ble vist på et titalls filmfestivaler, og vant pris på blant annet AFI Fest. Filmen var laget i samarbeid med musiker Todd Terje, og en nedklippet musikkvideo av Whateverest vant pris på UK Music Video Awards samt beste skandinaviske video på BIFF. Borglis film Real Life Exp. hadde premiere på nettstedet Nowness.com, og hans film Syndromes deltok også på South by South West (SXSW) i den offisielle kortfilm-konkurransen.
Kristoffer Borglis spillefilmdebut DRIB har blitt valgt ut til innovative South by Southwest Film Festival i Austin, Texas.
Filmfestivalen åpner med Terrence Malicks siste spillefilm Song to Song, og går over ni dager med totalt 125 spillefilmer. DRIB vises blant 13 filmer i «Visions»-kategorien (les mer om filmene i programmet).
Med DRIB fortsetter Borgli å utforske hybridfilmens grenser, slik vi kjenner fra noen av de kortere produksjonene hans, med «en kritikk av spekulativ underholdning, forkledd som spekulativ underholdning?», slik spillefilmkonsulent Wibecke Rønseth i NFI stilte spørsmålet da hun gav prosjektet støtte.
I DRIB forteller Borgli “historien om hvordan hans venn Amir Asgharnejad i 2014 klarte å lure seg med i en stor spekulativ markedsføringskampanje for en velkjent energidrikk via et amerikansk reklamebyrå. DRIB er en filmatisk rekonstruksjon av de kuriøse hendelsene som endte opp i Los Angeles, med Amir i rollen som seg selv. For å unngå juridiske komplikasjoner har det faktiske energidrikk-merket blitt erstattet med et oppdiktet: «DRIB». DRIB har kryptisk figurert som en merkevare med egne reklamefilmer på nett, og i følge det internasjonale kulturmagasinet Dazed var filmen på randen av å bli stoppet av det faktiske merket”.
På rollelisten finner vi Brett Gelman (Love, Mad Men, Joshy) og Adam Pearson (Under the Skin). Filmen er produsert av Magne Lyngner og Riina Zachariassen for Bacon OSL i co-produksjon med Steakhaus Productions og i samarbeid med Lovechild.
DRIB inngår i NFIs talentprogram Nye Veier der det ble tildelt 5 418 750 kroner i produksjonstilskudd.
Spillefilmkonsulent Wibecke Rønseth omtaler filmen som ”en lek og utforskning av filmmediet, samt en observasjon av vår samtid. Filmen tar oss med på en slags rekonstruksjon av hendelser i nær fortid, som omhandler en kansellert reklamekampanje for en energidrikk, og er omskrevet akkurat nok til å kunne vise de reelle ubehagelige detaljene, men samtidig unngå juridiske komplikasjoner”.
«Hva koster suksess, og hva er vi villig til å gjøre for å oppnå dette? Hvilke grenser finnes det for underholdning, og hvor langt kan man gå og fortsatt ha et stort, unisont publikum? DRIB er en forskning i personlig forhold til suksess og berømmelse, samt den kapitalistiske bruken av den. Dette er et annerledes prosjekt enn hva både bransjen og kinopublikummet er vant til. Kristoffer Borgli er en talentfull regissør med en film vi ikke har sett før, hverken på innholdssiden, metodisk eller lanseringsmessig”, sier Rønseth.
Kristoffer Borgli har laget en rekke reklamefilmer, musikkvideoer og kortfilmer som har blitt vist på flere store internasjonale festivaler og vunnet flere priser. Siden 2011 har han vært ansatt som regissør i produksjonsselskapet Bacon, og representert som regissør i produksjonsselskapene Czar, Friend London og Furlined i utlandet. I 2012 laget Borgli filmen Whateverest som ble vist på et titalls filmfestivaler, og vant pris på blant annet AFI Fest. Filmen var laget i samarbeid med musiker Todd Terje, og en nedklippet musikkvideo av Whateverest vant pris på UK Music Video Awards samt beste skandinaviske video på BIFF. Borglis film Real Life Exp. hadde premiere på nettstedet Nowness.com, og hans film Syndromes deltok også på South by South West (SXSW) i den offisielle kortfilm-konkurransen.
Legg igjen en kommentar