Fortekstenes magi – fra Clockwork Orange til True Detective

Fortekstenes magi – fra Clockwork Orange til True Detective

Vi ba fortekst-makerne på Okkupert, Frikjent og Mammon om å lage en liste med sine favoritt-vignetter. Her kan du lese begrunnelsene og se vignettene.

I sommerutgaven av Rushprint forteller vignettmakerne bak Okkupert, Mammon og Frikjent om arbeidet på seriene. «For meg er tittelsekvensen det viktigste enkeltelementet i enhver film eller tv-serie, fordi det er det aller første du presenterer for publikum», sier Knut A. Helgeland, som har laget vignetten til TV2-serien Okkupert. Yngve Aasen og Harald Fossen forteller at de fikk nokså frie tøyler i arbeidet med vignettutviklingen på Frikjent. «Vi fikk lese syv manusepisoder, og gikk så i gang med vignettarbeidet – lenge før innspillingen var ferdig. Dermed hadde vi muligheten til å få spilt inn noe i løpet av de siste innspillingsdagene dersom det var noe vi savnet». For Mikael Windelin og Aksel Studsgarth i Ghost VFX var oppdraget som følger: «Resultatet skulle bli like fett som True Detective. Det var briefen!»

Du kan lese mer om hvordan de utviklet vignettene i sommerutgaven av Rushprint. Her er listen med deres egne favoritter

Yngve og Haralds favoritter:

Se7en

Her får vi innblikk i tilværelsen til en skikkelse som kun viser seg som en skygge i resten av filmen. Vi ser metodikken hans, nitidigheten. Vignetten klarer å få frem råskapen hans uten å vise faktisk råskap – bare ved det at han klipper i papir og syr sammen bøkene sine. Den setter tonen for filmen på en veldig heftig måte.

Clockwork Orange

Denne er helt utrolig! Den er minimalistisk, med musikk som slår deg i bakken. Fargeflatene fungerer som et fantasilerret og skaper spenning. De er som teatergardiner som kommer til å trekke seg til side noen sekunder senere – du aner liksom at det skjuler seg noe fantastisk bak.

The Man in the High Castle

En kontrafaktisk tv-serie som handler om hva som hadde skjedd om Hitler vant krigen. Vignetten utspiller seg i et slags mausoleum, hvor du ser jagerfly, frihetsgudinnen og bilder fra krigen. Et veldig dystert scenario, akkompagnert av Edelweiss sunget av en ung jente. Herlig perverst og drømmeaktig. Vignetten gir serien klangbunn og autentisitet – og er ærlig talt ti ganger bedre enn selve serien.

Knuts favoritter:

Six Feet Under

Denne fanger hele essensen av det morbide serieuniverset, gjennom unikt stilrene bilder – helt uten andre karakterer til stede enn døden. Så genialt enkelt, og så vanskelig.

The Pacific

Klarer å forene det voldsomme og massive i krig, med det helt nære, såre og personlige, gjennom å bruke kullstift på papir. Slående enkel symbolikk, med utrolig mye arbeid bak. Sterkt.

True Detective

En nydelig og stilskapende sekvens, som tar dobbelteksponering ut i et helt eget univers. Hvert bilde i vignetten blir som en levende plakat man får lyst til å gå inn i. Like trendskapende som Se7en-vignetten var for filmfortekster da den kom – og nå like mye kopiert, dessverre.

Mikael og Aksels favoritter:

Game of Thrones

Denne er enormt vellykket, og vi har brukt den mye som referanse i vårt eget arbeid. Den er bygget på en relativt enkel idé, men den er utrolig godt løst. Skikkelig elegant. Dessuten endres ofte små detaljer – når serien introduserer et nytt område i serien, kommer det med i vignetten. Så man kan sitte og se på introsekvensen og innse at, oj, dette her var ikke med forrige gang. Den er rett og slett utrolig velprodusert og vakker.

House of Cards

Nå har vi jo etter hvert sett denne veldig mange ganger – men første gang man så den var den fantastisk. Den er så enkel og så flott. De store panoramaene, og de majestetiske bygningene i de mennesketomme omgivelsene. Vignetten får tydelig frem at det er makt serien handler om.

Daredevil

Denne er veldig vakker, bygger på en sterk idé, og tåler å bli sett igjen og igjen. Hovedpersonen i serien er blind, men kan se ved hjelp av overnaturlige evner – noe som gjenspeiles i vignetten, ved at usynlige objekter blir synlige ved hjelp av dryppende blod. Utrolig lekkert laget.

Fortekstenes magi – fra Clockwork Orange til True Detective

Fortekstenes magi – fra Clockwork Orange til True Detective

Vi ba fortekst-makerne på Okkupert, Frikjent og Mammon om å lage en liste med sine favoritt-vignetter. Her kan du lese begrunnelsene og se vignettene.

I sommerutgaven av Rushprint forteller vignettmakerne bak Okkupert, Mammon og Frikjent om arbeidet på seriene. «For meg er tittelsekvensen det viktigste enkeltelementet i enhver film eller tv-serie, fordi det er det aller første du presenterer for publikum», sier Knut A. Helgeland, som har laget vignetten til TV2-serien Okkupert. Yngve Aasen og Harald Fossen forteller at de fikk nokså frie tøyler i arbeidet med vignettutviklingen på Frikjent. «Vi fikk lese syv manusepisoder, og gikk så i gang med vignettarbeidet – lenge før innspillingen var ferdig. Dermed hadde vi muligheten til å få spilt inn noe i løpet av de siste innspillingsdagene dersom det var noe vi savnet». For Mikael Windelin og Aksel Studsgarth i Ghost VFX var oppdraget som følger: «Resultatet skulle bli like fett som True Detective. Det var briefen!»

Du kan lese mer om hvordan de utviklet vignettene i sommerutgaven av Rushprint. Her er listen med deres egne favoritter

Yngve og Haralds favoritter:

Se7en

Her får vi innblikk i tilværelsen til en skikkelse som kun viser seg som en skygge i resten av filmen. Vi ser metodikken hans, nitidigheten. Vignetten klarer å få frem råskapen hans uten å vise faktisk råskap – bare ved det at han klipper i papir og syr sammen bøkene sine. Den setter tonen for filmen på en veldig heftig måte.

Clockwork Orange

Denne er helt utrolig! Den er minimalistisk, med musikk som slår deg i bakken. Fargeflatene fungerer som et fantasilerret og skaper spenning. De er som teatergardiner som kommer til å trekke seg til side noen sekunder senere – du aner liksom at det skjuler seg noe fantastisk bak.

The Man in the High Castle

En kontrafaktisk tv-serie som handler om hva som hadde skjedd om Hitler vant krigen. Vignetten utspiller seg i et slags mausoleum, hvor du ser jagerfly, frihetsgudinnen og bilder fra krigen. Et veldig dystert scenario, akkompagnert av Edelweiss sunget av en ung jente. Herlig perverst og drømmeaktig. Vignetten gir serien klangbunn og autentisitet – og er ærlig talt ti ganger bedre enn selve serien.

Knuts favoritter:

Six Feet Under

Denne fanger hele essensen av det morbide serieuniverset, gjennom unikt stilrene bilder – helt uten andre karakterer til stede enn døden. Så genialt enkelt, og så vanskelig.

The Pacific

Klarer å forene det voldsomme og massive i krig, med det helt nære, såre og personlige, gjennom å bruke kullstift på papir. Slående enkel symbolikk, med utrolig mye arbeid bak. Sterkt.

True Detective

En nydelig og stilskapende sekvens, som tar dobbelteksponering ut i et helt eget univers. Hvert bilde i vignetten blir som en levende plakat man får lyst til å gå inn i. Like trendskapende som Se7en-vignetten var for filmfortekster da den kom – og nå like mye kopiert, dessverre.

Mikael og Aksels favoritter:

Game of Thrones

Denne er enormt vellykket, og vi har brukt den mye som referanse i vårt eget arbeid. Den er bygget på en relativt enkel idé, men den er utrolig godt løst. Skikkelig elegant. Dessuten endres ofte små detaljer – når serien introduserer et nytt område i serien, kommer det med i vignetten. Så man kan sitte og se på introsekvensen og innse at, oj, dette her var ikke med forrige gang. Den er rett og slett utrolig velprodusert og vakker.

House of Cards

Nå har vi jo etter hvert sett denne veldig mange ganger – men første gang man så den var den fantastisk. Den er så enkel og så flott. De store panoramaene, og de majestetiske bygningene i de mennesketomme omgivelsene. Vignetten får tydelig frem at det er makt serien handler om.

Daredevil

Denne er veldig vakker, bygger på en sterk idé, og tåler å bli sett igjen og igjen. Hovedpersonen i serien er blind, men kan se ved hjelp av overnaturlige evner – noe som gjenspeiles i vignetten, ved at usynlige objekter blir synlige ved hjelp av dryppende blod. Utrolig lekkert laget.

MENY