Om knappe to uker starter Maipo Film opptakene til storfilmen Askeladden – I Dovregubbens hall (illustrert foto), med Mikkel Brænne Sandemose på regi. Vi lover det norske publikum en spektakulær, gjenkjennelig men samtidig nyskapende film om eventyrhelten Espen Askeladd. Filmen kommer på kino i 2017, og vi gleder oss til å vise alle hva vi i den norske filmbransjen kan skape, i samarbeid med våre europeiske kollegaer.
Derfor er det ekstra kjedelig at vi i en artikkel publisert i Dagbladet 2.april leser at daglig leder i Norsk Filmforbund, Lars Magnus Sæthre, kaller norske produsenter for grådige når de går ut og henter finansiering. Sæthre sier også i samme artikkel at et bedre forarbeid ville senket budsjettene og dermed behovet for internasjonal finansiering, og han gir på den måten leserne sin oppfattelse av at norske produsenter ikke bare er grådige, men også inkompetente.
En av norsk filmpolitikks hovedmålsettinger er at et norsk publikum skal få se norsk film på kino, og at filmene skal være varierte og av høy kvalitet. Denne målsettingen jobber alle i bransjen sammen for å nå, og vi tilbyr vårt publikum alt fra mindre produksjoner som er finansiert og produsert kun i Norge via nordiske co-produksjoner, til større internasjonale produksjoner som «Askeladden».
Norske produsenter har i flere år blitt oppfordret til å hente inn finansiering utenfra, og økt internasjonalisering av norsk filmbransje har vært et mål. Vi har blitt blant de beste til dette, ikke minst fordi det internasjonale publikummet ønsker å se våre filmer formidlet av talentfulle norske filmskapere. I Norge produseres det filmer fra 8 millioner og opp til 100 millioner kroner. Uten mulighet for å hente finansiering fra våre internasjonale partnere, ville ikke de største filmene blitt laget. Suksesser som «Kon-Tiki», «Bølgen», filmene om «Doktor Proktor» eller en storfilm som «Askeladden» ville aldri møtt et norsk publikum.
Vår jobb og vår ambisjon er å få pengene opp på lerretet, hvor et norsk og etter hvert et internasjonalt publikum kan få glede av dem. Norske produsenters styrke er å lage svært ambisiøse filmer, på budsjetter som imponerer våre utenlandske kollegaer, finansiert på en sunn måte som passer hvert enkelt prosjekt. Dette gjør vi med stor suksess, og Sæthres uttalelser i Dagbladet kjennes derfor i beste fall kunnskapsløse.
Maipo Film ønsker å være en viktig aktør i den norske filmbransjen, og vi ønsker å bidra til en sterk og profesjonell bransje. Dette gjør vi ved å opprettholde et høyt produksjonsvolum, og i disse dager er Maipo Film i produksjon med tre filmer; Gilberts grusomme hevn, Solan og Ludvig – Månelyst i Flåklypa og Askeladden – I Dovregubbens hall. En av disse er en internasjonal co-produksjon og deler av arbeidet gjøres i utlandet. På denne måten bidrar vi til et variert filmtilbud av høy kvalitet til det norske publikum, og til videreutviklingen av en profesjonell bransje.
Synnøve Hørsdal og Cornelia Boysen
Produsenter, Maipo Film.
Så da får vi en tjekkisk variant av Espen Askeladd så da blir det en tjekkorsk produksjon da. Og Sætre i Filmforbundet er ansatt for å vokte Dovregubbens hall (les Gro Steinsland) og som kjent er det ikke lett å flytte Dovre uten at Trollet våkner … Var det ikke på Dovre at Harald Håfagre traff den samiske prinsessa? Og fikk fire prinser og prinsesser???
Så ikke flytt fjellet vårt. Det hører hjemme i Norge hvor norske og samiske filmarbeidere arbeider og som de norske kulturkronene skal gå til …
tore severin von oksen o´netland