Hva vil HBO med norsk tv-drama?

Hva vil HBO med norsk tv-drama?

HBO Nordic har etablert en produksjonsavdeling som skal romme tre stillinger. Line Mykland har startet rekrutteringsprosessen, og letter her litt på sløret for kanalens planer for norsk og nordisk produksjon av tv-drama og filmer.

HBO gjennomførte i høst en omorganisering som innebærer at Mykland er blitt såkalt Chief Operating Officer i HBO Nordic, etter å ha vært Executive Vice President Programming and Operations siden starten på strømmetjenestens virksomhet i Europa. Hun har bakgrunn fra The Walt Disney Company Nordic og Canal +, og holder på å etablere den nye produksjonsavdelingen for Norden når Rushprint kontakter henne.

Hvilke typer sjangere og tradisjoner i de nordiske land passer til HBOs serieprofil?

 – Vi mener at HBOs serieprofil kan tilpasses ulike sjangere og tradisjoner, samtidig som de har en tydelig lokal forankring. HBO Europe har lang fartstid med å utvikle originale konsepter for ulike europeiske land på tvers av sjangere. Nå ønsker vi å gjøre det samme i Norden.

HBO Europa knytter ofte tematikken på tv-seriene til lokale forhold og historie, som i den tsjekkiske Burning Bush og franske Marseilles. Er dette en tilnærming dere vil videreføre i Norden?

 – Det er noe som absolutt er interessant for oss, men først og fremst gjelder det å differensiere våre produksjoner. Det har i de siste årene blitt produsert et stort antall serier av høy kvalitet i Norden, særlig innen krimsjangeren, men det vil ikke nødvendigvis bety at vi skal videreføre noe som har vært gjort tidligere. Det er selvsagt ikke utelukket, men vi er særlig opptatt av å skape noe som er nytt og relevant for vårt nordiske publikum i høyere grad enn våre engelskspråklige produksjoner.

Netflix var involvert i Lilyhammer. Hvordan vil dere plassere deres kommende serier i forhold til Lilyhammer, både sjanger- og budsjettmessig? Dere har kanskje ikke de samme finansielle musklene…

– Vi er fortsatt i en fase hvor vi ser på manus og har møter med produsenter i de forskjellige nordiske landene, så det er litt for tidlig for oss å si noe om størrelsen på produksjonene nå.

Hvordan vurderer dere de nordiske landene hver for seg. Danskene og svenskene har jo tradisjonelt vært de sterkeste på tv-drama-fronten, men de siste par årene har Norge kommet sterkere. Vil dere satse på nordiske produksjoner som ikke har en klar forankring i noen av landene?

– I likhet med andre produsenter i Norden kommer vi også til å se på muligheter for å realisere noen pan-nordiske produksjoner. Vi ønsker å satse på de prosjektene vi mener er best tilpasset vår profil, dette være seg om de er lokale eller nordiske.

Dere har inngått en avtale med distributøren Euforia om kjøp av enkelte norske filmer. Hva har dere lagt vekt på når dere valgte filmer? Jeg går utifra at dere også er i dialog med andre distributører av norske filmer.

– Som alltid når vi kjøper inn innhold legger vi vekt på at det skal være av høy kvalitet og relevant for HBO Nordics publikum. Vi satser først og fremst på tv-serier, men vi er også i dialog med distributører av film i alle de nordiske markedene. Vi går dessverre ikke inn på detaljer i forhandlingene før vi er klare til å annonsere en avtale.

HBO Nordic satt sammen med bransjen i gruppa som diskuterte hvordan norsk film kan fremmes i et digitalt marked, og hvordan strømmetjenestene kan involvere seg i produksjon. Hvilke erfaringer og eventuelle konklusjoner har dere trukket av det?

– Her vil jeg henvise til rapporten som ble fremlagt for kulturministeren 26. november i fjor. Vi står likevel fast ved det vi har uttalt tidligere – vi mener det er viktigere at midler investeres direkte i nye prosjekter heller enn opprettelsen av en felles avgift.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Hva vil HBO med norsk tv-drama?

Hva vil HBO med norsk tv-drama?

HBO Nordic har etablert en produksjonsavdeling som skal romme tre stillinger. Line Mykland har startet rekrutteringsprosessen, og letter her litt på sløret for kanalens planer for norsk og nordisk produksjon av tv-drama og filmer.

HBO gjennomførte i høst en omorganisering som innebærer at Mykland er blitt såkalt Chief Operating Officer i HBO Nordic, etter å ha vært Executive Vice President Programming and Operations siden starten på strømmetjenestens virksomhet i Europa. Hun har bakgrunn fra The Walt Disney Company Nordic og Canal +, og holder på å etablere den nye produksjonsavdelingen for Norden når Rushprint kontakter henne.

Hvilke typer sjangere og tradisjoner i de nordiske land passer til HBOs serieprofil?

 – Vi mener at HBOs serieprofil kan tilpasses ulike sjangere og tradisjoner, samtidig som de har en tydelig lokal forankring. HBO Europe har lang fartstid med å utvikle originale konsepter for ulike europeiske land på tvers av sjangere. Nå ønsker vi å gjøre det samme i Norden.

HBO Europa knytter ofte tematikken på tv-seriene til lokale forhold og historie, som i den tsjekkiske Burning Bush og franske Marseilles. Er dette en tilnærming dere vil videreføre i Norden?

 – Det er noe som absolutt er interessant for oss, men først og fremst gjelder det å differensiere våre produksjoner. Det har i de siste årene blitt produsert et stort antall serier av høy kvalitet i Norden, særlig innen krimsjangeren, men det vil ikke nødvendigvis bety at vi skal videreføre noe som har vært gjort tidligere. Det er selvsagt ikke utelukket, men vi er særlig opptatt av å skape noe som er nytt og relevant for vårt nordiske publikum i høyere grad enn våre engelskspråklige produksjoner.

Netflix var involvert i Lilyhammer. Hvordan vil dere plassere deres kommende serier i forhold til Lilyhammer, både sjanger- og budsjettmessig? Dere har kanskje ikke de samme finansielle musklene…

– Vi er fortsatt i en fase hvor vi ser på manus og har møter med produsenter i de forskjellige nordiske landene, så det er litt for tidlig for oss å si noe om størrelsen på produksjonene nå.

Hvordan vurderer dere de nordiske landene hver for seg. Danskene og svenskene har jo tradisjonelt vært de sterkeste på tv-drama-fronten, men de siste par årene har Norge kommet sterkere. Vil dere satse på nordiske produksjoner som ikke har en klar forankring i noen av landene?

– I likhet med andre produsenter i Norden kommer vi også til å se på muligheter for å realisere noen pan-nordiske produksjoner. Vi ønsker å satse på de prosjektene vi mener er best tilpasset vår profil, dette være seg om de er lokale eller nordiske.

Dere har inngått en avtale med distributøren Euforia om kjøp av enkelte norske filmer. Hva har dere lagt vekt på når dere valgte filmer? Jeg går utifra at dere også er i dialog med andre distributører av norske filmer.

– Som alltid når vi kjøper inn innhold legger vi vekt på at det skal være av høy kvalitet og relevant for HBO Nordics publikum. Vi satser først og fremst på tv-serier, men vi er også i dialog med distributører av film i alle de nordiske markedene. Vi går dessverre ikke inn på detaljer i forhandlingene før vi er klare til å annonsere en avtale.

HBO Nordic satt sammen med bransjen i gruppa som diskuterte hvordan norsk film kan fremmes i et digitalt marked, og hvordan strømmetjenestene kan involvere seg i produksjon. Hvilke erfaringer og eventuelle konklusjoner har dere trukket av det?

– Her vil jeg henvise til rapporten som ble fremlagt for kulturministeren 26. november i fjor. Vi står likevel fast ved det vi har uttalt tidligere – vi mener det er viktigere at midler investeres direkte i nye prosjekter heller enn opprettelsen av en felles avgift.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY