Opptakene til «Snømannen» i Norge er en gyllen anledning for spillefilmbransjen til å gi insentivordningen en god start. Ragnhild Lund i Norsk Filmforbund kommer her med noen råd til bransjen.
Sannsynligvis blir Snømannen første spillefilmen som inngår i den nye insentivordningen som trer i kraft 1. januar 2016. Det er stas; en ny ordning som vil tiltrekke seg storfilmer med stjerner og ikke minst: nye arbeidsplasser.
Det er veldig mange involverte i denne produksjonen. Med store selskaper som Universal (USA) og Working Title (UK) vil det åpne seg en ny verden for den lille spillefilmbransjen i Norge.
Vi ser at veldig mange engasjerer seg og legger inn masse krefter for å hjelpe til. Her går stat og kommune hånd i hånd for å bistå med det produksjonen trenger. Både Kulturdepartementet, Oslo kommune og 19 etater i Oslo har hatt møter med produksjonen og skal bidra til gjennomføringen av opptak på forskjellige steder i Oslo. Oslo kommune går inn med halvannen million, tilrettelegger for enkel tilgang til bruk av locations i Oslo, samt samarbeider med brannvesen og andre nødvendige statlige etater.
Dette betyr at vi også må levere varene. Vi kan ikke sitte på gjerdet og vente på at ting skal ordne seg. Norske filminnspillinger har vært kjent for å levere både risikoanalyser og kontrakter for sent (ikke alle, det finnes noen få gode unntak) Vi vil derfor oppfordre alle til å studere overenskomster, arbeidsmiljøloven og overholde frister slik at vi kan gjennomføre dette på en profesjonell og ryddig måte.
Slik at vi kan få storfint besøk igjen. Når vi ser at insentivordningen fungerer. Slik at Storting og regjering ser at det nytter. At vi er de flinke i klassen som klarer å håndheve de lover og regler som er pålagt oss i Norge.
Ja, for vi følger norsk lov, selv om vi har besøk. De tar nemlig ikke med seg sine egne lover over grensen. Så vi kan fremdeles bruke vårt eget system og vise at det faktisk er et godt regelverk som gjør arbeidstakere fornøyde og som yter det lille ekstra når vi blir ivaretatt.
Flere norske filmarbeidere er allerede engasjert på produksjonen, og flere vil bli ansatt frem mot opptaksstart i januar. For at vi nå skal fremstå som det profesjonelle filmmiljøet vi er blitt en del av, må alt være på stell.
Arbeidsavtaler må inngås før arbeidstart, arbeidstider og beregning av overtid må være i henhold til nasjonale regler og inngåtte overenskomster (mellom Virke Produsentforeningen og Norsk Filmforbund). Vi oppfordrer organiserte som uorganiserte til å kontakte sine respektive forbund slik at denne produksjonen blir et forbilledlig vindu for fremtidige produksjoner som legges til Norge og som benytter seg av insentivordningen.
Ragnhild Lund er rådgiver i Norsk Filmforbund
Sannsynligvis blir Snømannen første spillefilmen som inngår i den nye insentivordningen som trer i kraft 1. januar 2016. Det er stas; en ny ordning som vil tiltrekke seg storfilmer med stjerner og ikke minst: nye arbeidsplasser.
Det er veldig mange involverte i denne produksjonen. Med store selskaper som Universal (USA) og Working Title (UK) vil det åpne seg en ny verden for den lille spillefilmbransjen i Norge.
Vi ser at veldig mange engasjerer seg og legger inn masse krefter for å hjelpe til. Her går stat og kommune hånd i hånd for å bistå med det produksjonen trenger. Både Kulturdepartementet, Oslo kommune og 19 etater i Oslo har hatt møter med produksjonen og skal bidra til gjennomføringen av opptak på forskjellige steder i Oslo. Oslo kommune går inn med halvannen million, tilrettelegger for enkel tilgang til bruk av locations i Oslo, samt samarbeider med brannvesen og andre nødvendige statlige etater.
Dette betyr at vi også må levere varene. Vi kan ikke sitte på gjerdet og vente på at ting skal ordne seg. Norske filminnspillinger har vært kjent for å levere både risikoanalyser og kontrakter for sent (ikke alle, det finnes noen få gode unntak) Vi vil derfor oppfordre alle til å studere overenskomster, arbeidsmiljøloven og overholde frister slik at vi kan gjennomføre dette på en profesjonell og ryddig måte.
Slik at vi kan få storfint besøk igjen. Når vi ser at insentivordningen fungerer. Slik at Storting og regjering ser at det nytter. At vi er de flinke i klassen som klarer å håndheve de lover og regler som er pålagt oss i Norge.
Ja, for vi følger norsk lov, selv om vi har besøk. De tar nemlig ikke med seg sine egne lover over grensen. Så vi kan fremdeles bruke vårt eget system og vise at det faktisk er et godt regelverk som gjør arbeidstakere fornøyde og som yter det lille ekstra når vi blir ivaretatt.
Flere norske filmarbeidere er allerede engasjert på produksjonen, og flere vil bli ansatt frem mot opptaksstart i januar. For at vi nå skal fremstå som det profesjonelle filmmiljøet vi er blitt en del av, må alt være på stell.
Arbeidsavtaler må inngås før arbeidstart, arbeidstider og beregning av overtid må være i henhold til nasjonale regler og inngåtte overenskomster (mellom Virke Produsentforeningen og Norsk Filmforbund). Vi oppfordrer organiserte som uorganiserte til å kontakte sine respektive forbund slik at denne produksjonen blir et forbilledlig vindu for fremtidige produksjoner som legges til Norge og som benytter seg av insentivordningen.
Ragnhild Lund er rådgiver i Norsk Filmforbund
Legg igjen en kommentar