Kjære John Christian Rosenlund

Kjære John Christian Rosenlund

Kunst verken kan eller bør være en geografisk konkurranse, skriver Stine Tveten i Vestnorsk filmsenter. Hvorfor kan vi ikke si ja takk til begge deler – både et elitemiljø i hovedstaden og et filmløft for regionene?

  • Foto: Her er Harold (produsert av vestnorske Merfilm)

Jeg noterer at det er svært sterke reaksjoner fra hovedstaden på Filmmeldingen og påstander om dennes pulverisering av filmbransjen i Norge. Men slik jeg leser den er det snakk om noen endringer, dreininger, men langt fra noen rasering. NFI skal bestå selv om andre distrikter enn Oslo kan få et tiltrengt og lenge lovet løft.

Det er ikke slik at om man sender en person ut av hovedstaden, fotballspiller eller ikke, så faller denne ned i et svart hull eller virre rundt i et vakuum. Det finnes både mennesker og miljøer som gjerne ønsker velkommen.

Holmekollen er et symbol, men skisportens vugge sto i Telemark og noen av de beste skiskyttere kommer fra Voss, det beste fotballaget i Norge gjennom tidene sies å være Rosenborg.

Vi heier på dem som tør å se utover sin egen nesetipp. De som tør å se at verden er i stadig forandring og som tør å se at et elitemiljø ikke skapes ut fra et vakuum i en hovedstad. Et godt filmmiljø skapes ut fra mangfold og aktivitet på flere nivåer i alle deler av landet.

Regionene er ikke fienden – regionene vil være med å løfte filmbransjen til nye høyder. Jobber vi sammen kan Norge bli en filmnasjon!

Vi henter inspirasjon, ressurser og erfaring fra ulike arenaer. Dette skaper miljøene som i sin tur tar vare på talenter, talentene vi løfter frem sammen. Gode norske filmer og god norsk kunst skapes ut fra at de som har størst talent får muligheter til å utvikle seg uansett hvor de kommer fra. Hvis man oppfatter resten av landet, det som man i hovedstaden gjerne kaller «distriktet» som en konkurrent, har man et underlig kunstsyn, fordi kunst verken kan eller bør være en geografisk konkurranse.

Talenter vil fremdeles reise ut i verden eller til hovedstaden der hoveddelen av bransjen regjerer. Vi skal ønske dem god tur, men samtidig ta vare på dem som ikke ønsker å dra mot øst. Uten et regionalt filmmiljø hadde disse kanskje forlatt bransjen helt. Det er ingen tjent med. Vi ønsker det samme, men har ulike virkemidler for å nå dit. Ingen blir best alene, heller ikke en sentralisert filmbransje.

Stine Tveten

Daglig leder, Vestnorsk filmsenter

2 kommentarer til Kjære John Christian Rosenlund

  1. Hei Stine. Jeg er enig i det du skriver, ja takk til begge deler. Men haken ved det hele, jeg tror ikke denne regjeringen deler den sammen oppfatningen. Mye tyder på at vi må velge.
    Hilsen
    John Chr
    Venice, LA

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Kjære John Christian Rosenlund

Kjære John Christian Rosenlund

Kunst verken kan eller bør være en geografisk konkurranse, skriver Stine Tveten i Vestnorsk filmsenter. Hvorfor kan vi ikke si ja takk til begge deler – både et elitemiljø i hovedstaden og et filmløft for regionene?

  • Foto: Her er Harold (produsert av vestnorske Merfilm)

Jeg noterer at det er svært sterke reaksjoner fra hovedstaden på Filmmeldingen og påstander om dennes pulverisering av filmbransjen i Norge. Men slik jeg leser den er det snakk om noen endringer, dreininger, men langt fra noen rasering. NFI skal bestå selv om andre distrikter enn Oslo kan få et tiltrengt og lenge lovet løft.

Det er ikke slik at om man sender en person ut av hovedstaden, fotballspiller eller ikke, så faller denne ned i et svart hull eller virre rundt i et vakuum. Det finnes både mennesker og miljøer som gjerne ønsker velkommen.

Holmekollen er et symbol, men skisportens vugge sto i Telemark og noen av de beste skiskyttere kommer fra Voss, det beste fotballaget i Norge gjennom tidene sies å være Rosenborg.

Vi heier på dem som tør å se utover sin egen nesetipp. De som tør å se at verden er i stadig forandring og som tør å se at et elitemiljø ikke skapes ut fra et vakuum i en hovedstad. Et godt filmmiljø skapes ut fra mangfold og aktivitet på flere nivåer i alle deler av landet.

Regionene er ikke fienden – regionene vil være med å løfte filmbransjen til nye høyder. Jobber vi sammen kan Norge bli en filmnasjon!

Vi henter inspirasjon, ressurser og erfaring fra ulike arenaer. Dette skaper miljøene som i sin tur tar vare på talenter, talentene vi løfter frem sammen. Gode norske filmer og god norsk kunst skapes ut fra at de som har størst talent får muligheter til å utvikle seg uansett hvor de kommer fra. Hvis man oppfatter resten av landet, det som man i hovedstaden gjerne kaller «distriktet» som en konkurrent, har man et underlig kunstsyn, fordi kunst verken kan eller bør være en geografisk konkurranse.

Talenter vil fremdeles reise ut i verden eller til hovedstaden der hoveddelen av bransjen regjerer. Vi skal ønske dem god tur, men samtidig ta vare på dem som ikke ønsker å dra mot øst. Uten et regionalt filmmiljø hadde disse kanskje forlatt bransjen helt. Det er ingen tjent med. Vi ønsker det samme, men har ulike virkemidler for å nå dit. Ingen blir best alene, heller ikke en sentralisert filmbransje.

Stine Tveten

Daglig leder, Vestnorsk filmsenter

2 Responses to Kjære John Christian Rosenlund

  1. Hei Stine. Jeg er enig i det du skriver, ja takk til begge deler. Men haken ved det hele, jeg tror ikke denne regjeringen deler den sammen oppfatningen. Mye tyder på at vi må velge.
    Hilsen
    John Chr
    Venice, LA

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY