Nordisk film-hype i Cannes

Nordisk film-hype i Cannes

Rundt tjue nordiske filmer og dokumentarer har premiere på Cannes-markedet i år. – Kjøperne i Cannes er helt ville etter «Birkebeinerne», forteller Rikke Ennis, CEO i TrustNordisk.

– Trust har to filmer i Cannes i år, dokumentaren Jag är Ingrid, eller som den heter på engelsk, Ingrid Bergman – in her own words (foto) av Stig Bjørkman i den klassiske seksjonen, og The Here After av Magnus von Horn i Director’s Fortnight-programmet, forteller Rikke Ennis, CEO i TrustNordisk.

Rikke Ennis_scaled2

– Vi har store forventninger til alle de nordiske filmene, både i programmet og på markedet. Vi gjør mange pre-sales, og er i gang med å selge filmer som først kommer i høst eller neste år. I går viste vi promo av filmene, og fikk riktig positiv respons på dem. Blant annet på den norske filmen Birkebeinerne av Nils Gaup, som er mye omtalt her i Cannes. Kjøperne er helt ville etter den.

Birkebeinerne. Foto: Ian Brodie/ Trust Nordisk
«Birkebeinerne». Foto: Ian Brodie/ Trust Nordisk

– Vi har dessverre ikke Joachim Triers Louder Than Bombs, den skulle vi gjerne hatt. Men vi får bare kikke på fra sidelinjen. Jeg regner med den blir solgt til hele verden, Trier er en stjerne, og det vil han fortsette å være, mener Ennis.

– Nordiske filmer har et internasjonalt godt rykte for tiden, de er et eget brand, forteller hun.

– Folk snakker mye om nye talenter på regissørsiden, og det gir oss mulighet til å skape en ekstra stor hype om filmene våre, sammenlignet med andre land. Kanskje kan vi også selge dem litt dyrere.

«Louder Than Bombs» av Joachim Trier
«Louder Than Bombs» av Joachim Trier

Louder Than Bombs er med i hovedkonkurransen i årets Cannes-festival. Produsent Thomas Robsahm har tidligere pratet med Rushprint om hvordan deltakelse i Cannes ikke er et lotteri hvor alle før eller siden vil nå til topps. Louder Than Bombs har norsk kinopremiere 2. oktober.

I tillegg er de to norske co-produksjonene Lamb og Rams med i det offisielle programmet. Den norske co-produsenten Alan Milligan i Film Farms har snakket med Rushprint om sin rolle i produksjonene, og hva han synes om begrepet «smal film».

Lamb
«Lamb» av Yared Zeleke

Bedre samarbeid

Rikke Ennis kan ikke gå inn på konkrete salg så langt under festivalen, men i tillegg til å representere Birkebeinerne, jobber TrustNordisk med å promotere Hans Petter Molands Flaskepost fra P, En mann ved navn Ove av Hannes Holm og matdokumentaren Noma – My Perfect Storm av Pierre Deschamps.

Flaskepost fra P. Foto: Henrik Ohsten / Trust Nordisk
«Flaskepost fra P». Foto: Henrik Ohsten / Trust Nordisk

Tidligere i uken møttes europeiske salgsagenter for å diskutere hvordan forholde seg til en del punkter felles for hele det europeiske markedet.

– Der ble det blant annet diskutert hvordan vi kan få til et bedre samarbeid mellom europeiske salgsagenter. Hvordan vi kan bruke hverandres nettverk og knowhow, forteller Ennis.

– Blant annet at vi kan utveksle informasjon om dårlige aktører, distributører som ikke betaler for seg, og hvem det kan være lurt å styre unna. Slike ting er interessante å vite når man selv skal inngå avtaler, så man kan unngå å gjøre de samme feilene.

THE HERE AFTER_Photo by Lava Films and Zentropa Sweden
«The Here After». Foto: Lava Films og Zentropa Sweden

Ennis forventer en travel helg, og en innholdsrik neste uke.

– På tirsdag blir det premiere på Ingrid Bergman-dokumentaren, og på torsdag vises The Here After. 

Regissør av Jag är Ingrid, Stig Bjørkman forteller i sin directors statement om hvordan filmen ble til:

– Some years ago I had a chance meeting with Isabella Rossellini, the daughter of Ingrid Bergman, and she presented me a most direct proposition: «Shall we make a film about ‘mama’?» I saw this as a most challenging project, and when I later got access to her rich posthumous work – diaries, letters, photographs, amateur movies – my appreciation of Ingrid Bergman as a strong and most determined artist grew even bigger.

Et marked i endring

Nordisk Film&TV Fond skriver at et tøffere marked gjør at nordiske salgsagenter representerer færre arthousefilmer. Rundt tjue nordiske filmer og dokumentarer har premiere på Cannes-markedet i år, men bare en håndfull av dem er representert av Skandinaviske salgsselskaper.

De lister opp noen av filmene på markedet som selges av ikke-skandinaviske agenter:

Norge
– Louder than Bombs av Joachim Trier. Salg: Memento Film Sales
– Maiko-Dancing Child, dokumentar av Åse Venheim Friveness. Salg: Eye on Film
Mot Naturen, av Ole Giæver. Salg: Epicentre Films

 Danmark
– Albert, animasjonsfilm av Karsten Kiilerich. Salg: Sola Media
– Bridgend, av Jeppe Rønde. Salg: New Europe Film Sales

Finland
– Absolution drama av Petri Kotwica. Sales: Media Luna
– Love Milla av Teemu Nikki, spin-off-film basert på en populær tv-serie. Salg: Reel Suspects
– The Fencer, historisk drama av Klaus Härö. Salg: Little Film Company
– The Midwife, andre verdenskrig-drama av Antti J. Jokinen. Salg: Picture Tree International

Island
– Rams av Grimur Hakonarson. Salg: New Europe Film Sales
– Life in a Fishbowl, islandsk filmhit av Baldvin Z. Salg: Films Boutique
– Virgin Mountain, prisvinner ved Tribeca filmfestival, av Dagur Kári. Salg: Bac Films.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Nordisk film-hype i Cannes

Nordisk film-hype i Cannes

Rundt tjue nordiske filmer og dokumentarer har premiere på Cannes-markedet i år. – Kjøperne i Cannes er helt ville etter «Birkebeinerne», forteller Rikke Ennis, CEO i TrustNordisk.

– Trust har to filmer i Cannes i år, dokumentaren Jag är Ingrid, eller som den heter på engelsk, Ingrid Bergman – in her own words (foto) av Stig Bjørkman i den klassiske seksjonen, og The Here After av Magnus von Horn i Director’s Fortnight-programmet, forteller Rikke Ennis, CEO i TrustNordisk.

Rikke Ennis_scaled2

– Vi har store forventninger til alle de nordiske filmene, både i programmet og på markedet. Vi gjør mange pre-sales, og er i gang med å selge filmer som først kommer i høst eller neste år. I går viste vi promo av filmene, og fikk riktig positiv respons på dem. Blant annet på den norske filmen Birkebeinerne av Nils Gaup, som er mye omtalt her i Cannes. Kjøperne er helt ville etter den.

Birkebeinerne. Foto: Ian Brodie/ Trust Nordisk
«Birkebeinerne». Foto: Ian Brodie/ Trust Nordisk

– Vi har dessverre ikke Joachim Triers Louder Than Bombs, den skulle vi gjerne hatt. Men vi får bare kikke på fra sidelinjen. Jeg regner med den blir solgt til hele verden, Trier er en stjerne, og det vil han fortsette å være, mener Ennis.

– Nordiske filmer har et internasjonalt godt rykte for tiden, de er et eget brand, forteller hun.

– Folk snakker mye om nye talenter på regissørsiden, og det gir oss mulighet til å skape en ekstra stor hype om filmene våre, sammenlignet med andre land. Kanskje kan vi også selge dem litt dyrere.

«Louder Than Bombs» av Joachim Trier
«Louder Than Bombs» av Joachim Trier

Louder Than Bombs er med i hovedkonkurransen i årets Cannes-festival. Produsent Thomas Robsahm har tidligere pratet med Rushprint om hvordan deltakelse i Cannes ikke er et lotteri hvor alle før eller siden vil nå til topps. Louder Than Bombs har norsk kinopremiere 2. oktober.

I tillegg er de to norske co-produksjonene Lamb og Rams med i det offisielle programmet. Den norske co-produsenten Alan Milligan i Film Farms har snakket med Rushprint om sin rolle i produksjonene, og hva han synes om begrepet «smal film».

Lamb
«Lamb» av Yared Zeleke

Bedre samarbeid

Rikke Ennis kan ikke gå inn på konkrete salg så langt under festivalen, men i tillegg til å representere Birkebeinerne, jobber TrustNordisk med å promotere Hans Petter Molands Flaskepost fra P, En mann ved navn Ove av Hannes Holm og matdokumentaren Noma – My Perfect Storm av Pierre Deschamps.

Flaskepost fra P. Foto: Henrik Ohsten / Trust Nordisk
«Flaskepost fra P». Foto: Henrik Ohsten / Trust Nordisk

Tidligere i uken møttes europeiske salgsagenter for å diskutere hvordan forholde seg til en del punkter felles for hele det europeiske markedet.

– Der ble det blant annet diskutert hvordan vi kan få til et bedre samarbeid mellom europeiske salgsagenter. Hvordan vi kan bruke hverandres nettverk og knowhow, forteller Ennis.

– Blant annet at vi kan utveksle informasjon om dårlige aktører, distributører som ikke betaler for seg, og hvem det kan være lurt å styre unna. Slike ting er interessante å vite når man selv skal inngå avtaler, så man kan unngå å gjøre de samme feilene.

THE HERE AFTER_Photo by Lava Films and Zentropa Sweden
«The Here After». Foto: Lava Films og Zentropa Sweden

Ennis forventer en travel helg, og en innholdsrik neste uke.

– På tirsdag blir det premiere på Ingrid Bergman-dokumentaren, og på torsdag vises The Here After. 

Regissør av Jag är Ingrid, Stig Bjørkman forteller i sin directors statement om hvordan filmen ble til:

– Some years ago I had a chance meeting with Isabella Rossellini, the daughter of Ingrid Bergman, and she presented me a most direct proposition: «Shall we make a film about ‘mama’?» I saw this as a most challenging project, and when I later got access to her rich posthumous work – diaries, letters, photographs, amateur movies – my appreciation of Ingrid Bergman as a strong and most determined artist grew even bigger.

Et marked i endring

Nordisk Film&TV Fond skriver at et tøffere marked gjør at nordiske salgsagenter representerer færre arthousefilmer. Rundt tjue nordiske filmer og dokumentarer har premiere på Cannes-markedet i år, men bare en håndfull av dem er representert av Skandinaviske salgsselskaper.

De lister opp noen av filmene på markedet som selges av ikke-skandinaviske agenter:

Norge
– Louder than Bombs av Joachim Trier. Salg: Memento Film Sales
– Maiko-Dancing Child, dokumentar av Åse Venheim Friveness. Salg: Eye on Film
Mot Naturen, av Ole Giæver. Salg: Epicentre Films

 Danmark
– Albert, animasjonsfilm av Karsten Kiilerich. Salg: Sola Media
– Bridgend, av Jeppe Rønde. Salg: New Europe Film Sales

Finland
– Absolution drama av Petri Kotwica. Sales: Media Luna
– Love Milla av Teemu Nikki, spin-off-film basert på en populær tv-serie. Salg: Reel Suspects
– The Fencer, historisk drama av Klaus Härö. Salg: Little Film Company
– The Midwife, andre verdenskrig-drama av Antti J. Jokinen. Salg: Picture Tree International

Island
– Rams av Grimur Hakonarson. Salg: New Europe Film Sales
– Life in a Fishbowl, islandsk filmhit av Baldvin Z. Salg: Films Boutique
– Virgin Mountain, prisvinner ved Tribeca filmfestival, av Dagur Kári. Salg: Bac Films.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY