Denne uken finner det tiende tv-drama-konventet sted. Det har ikke blitt noen Emmy siden oppstarten, men kvaliteten på norsk tv-drama er blitt markant bedre, skriver Leif Holst Jensen, generalsekretær i Produsentforeningen
Det er tiende gang vi inviterer til tv-drama-konvent på Losby. Det hele startet med noen ambisiøse og entusiastiske folk som satte i gang en kampanje for at vi skulle vinne en EMMY innen 2007. Vi skulle konkurrere med de beste, vi skulle strekke oss, – sammen. Vi hentet inn inspirasjon fra noen av de beste i verden. Særlig danskene. Vi sendte folk til Hollywood, og det ble drøftet arbeidsmetoder og modeller. Etter hvert ble arenaen like viktig som målet. Den årlige samling på tvers av tv-kanaler, finansieringsinstitusjoner og roller i verdikjeden har vokst seg til den viktigste samlingen for denne delen av det norske produksjonsmiljøet.
Når vi leser påmeldingskjemaene, og hva deltakerne forventer, så er det faglige og sosiale likestilt. Inspirasjon og oversikt. Dette er ikke en arena for konkurranse, selv om vi er konkurrenter. Dette er ikke en arena hvor vi skal rive ideer og hverandre i filler. Her skal vi spille hverandre gode. Litt bedre år for år. Litt bedre i alle ledd.
Dramamiljøene er små, enten de er innenfor NRK eller utenfor. Drama er dyrt og det er omstridt. Det har vært veldig viktig å få en økt bevissthet på drama i kanalene, i konkurranse med alle andre gode sjangre og oppgaver. Dramakonventet har bidratt til det.
Siden 2005 har det skjedd en rekke endringer. TV-markedet har vokst. Vi har fått flere kanaler, betal-tv, nettdistribusjon og online-tjenester. Vi ser drama på mobilen. Vi kan se hva vi vil, når vi vil. Teknologien endrer seg. Vi har fått en vesentlig økning av tv-dramastøtten på Norsk filminstitutt, det har vært viktig. Men like viktig har endringer i rammebetingelsene vært. Vi har fått en harmonisering av reklamereglene, med mulighet for avbrudd i episodene, som gjør at drama ikke lengre er diskriminert slik det var. Det er også blitt en regulering av produktplasseringsregler som sikrer de norske produsentene og kanalene likeverdige konkurransebetingelser med øvrige aktører i Europa. VGTV er kommet på banen, og NRK Super har økt sin satsning kraftig, og er innovatør på nett-drama. Forrige regjering formulerte sin kulturpolitikk på vårt område etter direkte konkret innspill fra bransjen. Vi skulle bli ledende i Norden på film og tv-drama. Det betyr ikke best, men på linje med de beste, og da skal vi huske at nivået i Norden er svært høyt.
Det er ikke blitt noen EMMY. Vi har hatt tre nominasjoner, to for skuespillere og en for barnedramaserien Ping Pong. Men kvaliteten på norsk drama er blitt markant bedre i denne perioden. I forbindelse med arrangementet på Losby er det klippet sammen en film med høydepunkter fra alle kanalene. Det har vært mange høydepunkter og norsk tv-drama har samlet hatt flere hundre millioner seere i perioden. TV-drama er det sted norsk publikum opplever mest drama. Det skal det bli mer av i fremtiden.
Leif Holst Jensen, generalsekretær Produsentforeningen
Det er tiende gang vi inviterer til tv-drama-konvent på Losby. Det hele startet med noen ambisiøse og entusiastiske folk som satte i gang en kampanje for at vi skulle vinne en EMMY innen 2007. Vi skulle konkurrere med de beste, vi skulle strekke oss, – sammen. Vi hentet inn inspirasjon fra noen av de beste i verden. Særlig danskene. Vi sendte folk til Hollywood, og det ble drøftet arbeidsmetoder og modeller. Etter hvert ble arenaen like viktig som målet. Den årlige samling på tvers av tv-kanaler, finansieringsinstitusjoner og roller i verdikjeden har vokst seg til den viktigste samlingen for denne delen av det norske produksjonsmiljøet.
Når vi leser påmeldingskjemaene, og hva deltakerne forventer, så er det faglige og sosiale likestilt. Inspirasjon og oversikt. Dette er ikke en arena for konkurranse, selv om vi er konkurrenter. Dette er ikke en arena hvor vi skal rive ideer og hverandre i filler. Her skal vi spille hverandre gode. Litt bedre år for år. Litt bedre i alle ledd.
Dramamiljøene er små, enten de er innenfor NRK eller utenfor. Drama er dyrt og det er omstridt. Det har vært veldig viktig å få en økt bevissthet på drama i kanalene, i konkurranse med alle andre gode sjangre og oppgaver. Dramakonventet har bidratt til det.
Siden 2005 har det skjedd en rekke endringer. TV-markedet har vokst. Vi har fått flere kanaler, betal-tv, nettdistribusjon og online-tjenester. Vi ser drama på mobilen. Vi kan se hva vi vil, når vi vil. Teknologien endrer seg. Vi har fått en vesentlig økning av tv-dramastøtten på Norsk filminstitutt, det har vært viktig. Men like viktig har endringer i rammebetingelsene vært. Vi har fått en harmonisering av reklamereglene, med mulighet for avbrudd i episodene, som gjør at drama ikke lengre er diskriminert slik det var. Det er også blitt en regulering av produktplasseringsregler som sikrer de norske produsentene og kanalene likeverdige konkurransebetingelser med øvrige aktører i Europa. VGTV er kommet på banen, og NRK Super har økt sin satsning kraftig, og er innovatør på nett-drama. Forrige regjering formulerte sin kulturpolitikk på vårt område etter direkte konkret innspill fra bransjen. Vi skulle bli ledende i Norden på film og tv-drama. Det betyr ikke best, men på linje med de beste, og da skal vi huske at nivået i Norden er svært høyt.
Det er ikke blitt noen EMMY. Vi har hatt tre nominasjoner, to for skuespillere og en for barnedramaserien Ping Pong. Men kvaliteten på norsk drama er blitt markant bedre i denne perioden. I forbindelse med arrangementet på Losby er det klippet sammen en film med høydepunkter fra alle kanalene. Det har vært mange høydepunkter og norsk tv-drama har samlet hatt flere hundre millioner seere i perioden. TV-drama er det sted norsk publikum opplever mest drama. Det skal det bli mer av i fremtiden.
Leif Holst Jensen, generalsekretær Produsentforeningen
Legg igjen en kommentar