The beginning of a beautiful friendship?

The beginning of a beautiful friendship?

Etter ansettelsen av ny dramasjef, ny strategiplan og en redaksjonell omstrukturering gjenstår spørsmålet: Hvordan skal NRK Drama og den eksterne bransjen samarbeide og utfylle hverandre bedre?

I kjølvannet av debatten rundt NRK Drama siste året, har avdelingen fått ny sjef, ny strategiplan og en redaksjonell omstrukturering. Nå knytter det seg store forventninger til hvordan NRK Drama og det eksterne produksjonsmiljøet på best mulig måte skal utfylle hverandre og jobbe sammen. Ståle Stein Berg har blant annet skrevet manus til tv-serien Størst av alt, i tillegg til flere spillefilmer. Han tror det fortsatt eksisterer en kulturkløft mellom NRK Drama og produksjonsmiljøet – men den kan man leve med.

– Jeg tror den kulturkløfta alltid har vært der, og at den ikke forsvinner. Men den trenger ikke være uoverstigelig. NRK Drama har helt andre betingelser for sitt arbeid enn resten av produksjonsmiljøet – på godt og vondt. Og det er selvsagt «kulturkløfter» i det frie produksjonsmiljøet også – store, internasjonalt eide produksjonsselskaper har andre betingelser enn mindre produsenter, andre arbeidsmetoder, andre agendaer. Det behøver ikke bety at en ikke kan skape konstruktive samarbeidskonstellasjoner, sier Ståle Berg.

Thomas Seeberg Torjussen, som blant annet var showrunner på tv-serien Koselig med peis, kan kjenne seg igjen.

– For oss som er kroniske frilansere er NRK Drama en av mange produksjonshus for drama, og de er alle forskjellige. Det er stor kulturforskjell også mellom de eksterne produksjonsselskapene, men det som gjør at NRK Drama skiller seg ut er jo at det er NRK. Og det er det på godt og ondt. På godt fordi det er relativt forutsigbart. På ondt blant annet fordi det kan oppleves tungrodd, engstelig og uengasjert, sier Torjussen.

NRK Drama – regissørenes våte drøm?

Da debatten rundt NRK Drama raste som verst i fjor høst, skrev flere profilerte regissører og skuespillere en kronikk i Aftenposten der de tok til orde for å legge ned NRK Drama.

Generelt synes Ståle Berg at den siste debatten om NRK Drama sprikte i mange retninger – mange agendaer, til dels motstridende.

– Jeg tror aldri NRK Drama vil bli regissørenes våte drøm – på samme måte som DR heller ikke er det. Det har da murret bra i regissørrekkene i Danmark også, til tross for, eller kanskje nettopp på grunn av, suksessen de har hatt på DR i det siste.

TV-drama, spesielt de lengre seriene, er forfatternes arena. Det er ikke bare fordi det er villet «politikk», men fordi seriens natur, mengden og lengden, gjør at den med overblikket, den som best kan forvalte det hele, både konseptuelt og innholdsmessig, blir forfatteren. Tv-drama er den skrivendes domene, sier Ståle Berg.

Torjussen synes kritikken som utviklet seg, var underlig.

– Det var underlig at kritikken kom i kjølvannet av at Hans Rossiné sa noe ganske fornuftig. Jeg er enig i mye av den øvrige kritikken, men tidspunktet var rart og harnisken litt ute av proporsjoner, synes jeg. Én ting er å ønske seg en ny dramasjef – å kreve nedleggelse av avdelingen er noe annet. Jeg føler meg ikke i posisjon til å diktere hva slags avdelinger NRK skal ha internt. Vektingen av hva som produseres i og utenfor huset av fakta, underholdning og drama er et internt anliggende. Samtidig tror jeg oppropet tvang fram et skifte i ledelsen i avdelingen, og det tror jeg de fleste følte var på høy tid, sier Torjussen.

Torjussen peker på noe som kunne blitt en utilsiktet konsekvens av å legge ned NRK Drama.

– En konsekvens kunne blitt at man ville gjort eksternredaksjonen ved Tone Rønning til eneveldig forvalter av alle NRKs dramamidler, og hun sitter heller ikke på åremål.  Heldigvis støtter eksternredaksjonen mitt neste prosjekt, men hadde de ikke gjort det ville jeg likt at det fantes en annen dør å banke på i NRK-huset.

Eksternproduserte dramaer synes dessuten å ha stadig større fokus på utenlandssalg, internasjonale priser og utenlandske co-produsenter. Det er veldig bra, men det gjør det enda viktigere at det finnes en liten avdeling internt som rolig og forutsigbart utelukkende tenker på et norsk publikum, og tar alt det andre som en bonus, sier Torjussen.

En mer metodisk tilnærming

Til forskjell fra i Norge, har det i Danmark vært et helt annet samspill mellom produksjonsmiljøet og Dansk Radio (DR).

– Det jeg tror danskene har vært flinke til er å bevisstgjøre seg hvilke oppgaver de selv kan løse best og hvilke de trenger hjelp til. Vi savner kanskje den samme metodiske tilnærmingen her hjemme. Men man kan like gjerne se til Sverige, der SVT i ennå større grad setter ut, og samproduserer med de frie produsentene. Dette koker nesten ned til individnivå – hvem er god på hva? sier Ståle Berg

I sommer ble som kjent Ivar Køhn ansatt som ny dramasjef i NRK Drama. Han var en åpenbar kandidat og har solid bakgrunn både fra tv- og filmproduksjon, samt lederfunksjonen i produksjonsavdelingen til NFI. Hvordan kan den nye dramasjefen på best mulig måte legge til rette for et godt samspill mellom NRK Drama og det eksterne produksjonsmiljøet?

– Poenget må være å bygge ned hindringene, skape åpenhet og fleksibilitet. «Sånn gjør vi det her – take it or leave us» kan fort bli en underliggende tanke i et produksjonsmiljø som er så autonomt som i NRK Drama. Det må de selv sørge for å motarbeide, sier Ståle Berg.

Torjussen mener den nye dramasjefen må gjøre NRK Drama til en foretrukket arbeidsplass for flinke folk.

– NRK Drama har alltid tatt en viss andel frilansere fra den eksterne bransjen inn i sine produksjoner. Jeg håper det blir flere og at de som kommer inn møter en fleksibel og entusiastisk avdeling, sier Torjussen.

Innhold: vanskelig balansegang

De senere årene har NRK Drama satset mye på de mer publikumsvennlige og ”trygge” seriene, som for eksempel Himmelblå. Bør NRK Drama spisse dramaprofilen sin, eller bør de forsøke å lage et så bredt tilbud som overhodet mulig? Ståle Berg understreker at  NRK Drama i alle fall ikke skal «bestille» innhold, det må komme fra kreatørene.

– Det finnes utallige eksempler på filmkonsulenter, produsenter, dramasjefer osv som går ut og mener mye om hva som «bør» lages – og i visse tilfeller agerer aktivt for å initiere prosjekter de selv mener har livets rett. Det er ikke oppskriften på suksess. Jeg tror NRK, som en hvilken som helst annen produsent, må finne seg i å måtte forholde seg til hva som faktisk rører seg der ute. Og det bør skje med nysgjerrighet og ydmykhet. Hvilke fortellere har vi? Hva opptar dem? Hvorfor? Hvordan kan vi bidra til at det de brenner for blir fortalt?, sier Ståle Berg

Torjussen mener NRK Drama kan utfylle den eksterne bransjen ved å ta større kunstnerisk risiko.

 – Med det mener jeg ikke nødvendigvis smalt og arty, men de kan for eksempel, forvalte allmennkringkastertanken og tørre å satse på den neglisjerte målgruppa ungdom. Det er en målgruppe alle synes å ha gitt opp, barne- og ungdomsavdelingen inkludert. Jeg håper de, som danskene, kan se etter fortellerbehov og iver, satser på originalskrevet dramatikk, tør å gjøre den som brenner mest for prosjektet til kunstnerisk leder, og ikke snevrer seg inn til en sjanger eller et format, sier Torjussen.

Ståle Berg mener NRK Drama har en vanskelig balansegang: På den ene siden skal de favne bredt, og på den andre siden bryte grenser.

– NRK Drama har en ganske drøy oppgave her. De skal både treffe bredt og bryte grenser. Det vil de trenge hjelp til, og da er samspillet med det eksterne miljøet viktig. Og avveiningen om hvem som skal gjøre hva; en arbeidsfordeling. Og her blir dialogen mellom NRK Drama og NRKs eksternavdeling essensiell – hvordan skal de forholde seg til hverandre? Det er minst like viktig med lav terskel, åpenhet og samarbeid mellom disse to avdelingene internt i NRK som utad til de frie produsentene. Det er i utgangspunktet ingen fordel at NRKs pengepott til dramaproduksjon er delt i to, så da tenker jeg det blir viktig å finne ut av hvordan de to avdelingene best kan hjelpe hverandre med å utnytte ressursene de rår over sammen, sier Ståle Berg

Denne artikkelen sto i august/september-utgaven av Rushprint.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

The beginning of a beautiful friendship?

The beginning of a beautiful friendship?

Etter ansettelsen av ny dramasjef, ny strategiplan og en redaksjonell omstrukturering gjenstår spørsmålet: Hvordan skal NRK Drama og den eksterne bransjen samarbeide og utfylle hverandre bedre?

I kjølvannet av debatten rundt NRK Drama siste året, har avdelingen fått ny sjef, ny strategiplan og en redaksjonell omstrukturering. Nå knytter det seg store forventninger til hvordan NRK Drama og det eksterne produksjonsmiljøet på best mulig måte skal utfylle hverandre og jobbe sammen. Ståle Stein Berg har blant annet skrevet manus til tv-serien Størst av alt, i tillegg til flere spillefilmer. Han tror det fortsatt eksisterer en kulturkløft mellom NRK Drama og produksjonsmiljøet – men den kan man leve med.

– Jeg tror den kulturkløfta alltid har vært der, og at den ikke forsvinner. Men den trenger ikke være uoverstigelig. NRK Drama har helt andre betingelser for sitt arbeid enn resten av produksjonsmiljøet – på godt og vondt. Og det er selvsagt «kulturkløfter» i det frie produksjonsmiljøet også – store, internasjonalt eide produksjonsselskaper har andre betingelser enn mindre produsenter, andre arbeidsmetoder, andre agendaer. Det behøver ikke bety at en ikke kan skape konstruktive samarbeidskonstellasjoner, sier Ståle Berg.

Thomas Seeberg Torjussen, som blant annet var showrunner på tv-serien Koselig med peis, kan kjenne seg igjen.

– For oss som er kroniske frilansere er NRK Drama en av mange produksjonshus for drama, og de er alle forskjellige. Det er stor kulturforskjell også mellom de eksterne produksjonsselskapene, men det som gjør at NRK Drama skiller seg ut er jo at det er NRK. Og det er det på godt og ondt. På godt fordi det er relativt forutsigbart. På ondt blant annet fordi det kan oppleves tungrodd, engstelig og uengasjert, sier Torjussen.

NRK Drama – regissørenes våte drøm?

Da debatten rundt NRK Drama raste som verst i fjor høst, skrev flere profilerte regissører og skuespillere en kronikk i Aftenposten der de tok til orde for å legge ned NRK Drama.

Generelt synes Ståle Berg at den siste debatten om NRK Drama sprikte i mange retninger – mange agendaer, til dels motstridende.

– Jeg tror aldri NRK Drama vil bli regissørenes våte drøm – på samme måte som DR heller ikke er det. Det har da murret bra i regissørrekkene i Danmark også, til tross for, eller kanskje nettopp på grunn av, suksessen de har hatt på DR i det siste.

TV-drama, spesielt de lengre seriene, er forfatternes arena. Det er ikke bare fordi det er villet «politikk», men fordi seriens natur, mengden og lengden, gjør at den med overblikket, den som best kan forvalte det hele, både konseptuelt og innholdsmessig, blir forfatteren. Tv-drama er den skrivendes domene, sier Ståle Berg.

Torjussen synes kritikken som utviklet seg, var underlig.

– Det var underlig at kritikken kom i kjølvannet av at Hans Rossiné sa noe ganske fornuftig. Jeg er enig i mye av den øvrige kritikken, men tidspunktet var rart og harnisken litt ute av proporsjoner, synes jeg. Én ting er å ønske seg en ny dramasjef – å kreve nedleggelse av avdelingen er noe annet. Jeg føler meg ikke i posisjon til å diktere hva slags avdelinger NRK skal ha internt. Vektingen av hva som produseres i og utenfor huset av fakta, underholdning og drama er et internt anliggende. Samtidig tror jeg oppropet tvang fram et skifte i ledelsen i avdelingen, og det tror jeg de fleste følte var på høy tid, sier Torjussen.

Torjussen peker på noe som kunne blitt en utilsiktet konsekvens av å legge ned NRK Drama.

– En konsekvens kunne blitt at man ville gjort eksternredaksjonen ved Tone Rønning til eneveldig forvalter av alle NRKs dramamidler, og hun sitter heller ikke på åremål.  Heldigvis støtter eksternredaksjonen mitt neste prosjekt, men hadde de ikke gjort det ville jeg likt at det fantes en annen dør å banke på i NRK-huset.

Eksternproduserte dramaer synes dessuten å ha stadig større fokus på utenlandssalg, internasjonale priser og utenlandske co-produsenter. Det er veldig bra, men det gjør det enda viktigere at det finnes en liten avdeling internt som rolig og forutsigbart utelukkende tenker på et norsk publikum, og tar alt det andre som en bonus, sier Torjussen.

En mer metodisk tilnærming

Til forskjell fra i Norge, har det i Danmark vært et helt annet samspill mellom produksjonsmiljøet og Dansk Radio (DR).

– Det jeg tror danskene har vært flinke til er å bevisstgjøre seg hvilke oppgaver de selv kan løse best og hvilke de trenger hjelp til. Vi savner kanskje den samme metodiske tilnærmingen her hjemme. Men man kan like gjerne se til Sverige, der SVT i ennå større grad setter ut, og samproduserer med de frie produsentene. Dette koker nesten ned til individnivå – hvem er god på hva? sier Ståle Berg

I sommer ble som kjent Ivar Køhn ansatt som ny dramasjef i NRK Drama. Han var en åpenbar kandidat og har solid bakgrunn både fra tv- og filmproduksjon, samt lederfunksjonen i produksjonsavdelingen til NFI. Hvordan kan den nye dramasjefen på best mulig måte legge til rette for et godt samspill mellom NRK Drama og det eksterne produksjonsmiljøet?

– Poenget må være å bygge ned hindringene, skape åpenhet og fleksibilitet. «Sånn gjør vi det her – take it or leave us» kan fort bli en underliggende tanke i et produksjonsmiljø som er så autonomt som i NRK Drama. Det må de selv sørge for å motarbeide, sier Ståle Berg.

Torjussen mener den nye dramasjefen må gjøre NRK Drama til en foretrukket arbeidsplass for flinke folk.

– NRK Drama har alltid tatt en viss andel frilansere fra den eksterne bransjen inn i sine produksjoner. Jeg håper det blir flere og at de som kommer inn møter en fleksibel og entusiastisk avdeling, sier Torjussen.

Innhold: vanskelig balansegang

De senere årene har NRK Drama satset mye på de mer publikumsvennlige og ”trygge” seriene, som for eksempel Himmelblå. Bør NRK Drama spisse dramaprofilen sin, eller bør de forsøke å lage et så bredt tilbud som overhodet mulig? Ståle Berg understreker at  NRK Drama i alle fall ikke skal «bestille» innhold, det må komme fra kreatørene.

– Det finnes utallige eksempler på filmkonsulenter, produsenter, dramasjefer osv som går ut og mener mye om hva som «bør» lages – og i visse tilfeller agerer aktivt for å initiere prosjekter de selv mener har livets rett. Det er ikke oppskriften på suksess. Jeg tror NRK, som en hvilken som helst annen produsent, må finne seg i å måtte forholde seg til hva som faktisk rører seg der ute. Og det bør skje med nysgjerrighet og ydmykhet. Hvilke fortellere har vi? Hva opptar dem? Hvorfor? Hvordan kan vi bidra til at det de brenner for blir fortalt?, sier Ståle Berg

Torjussen mener NRK Drama kan utfylle den eksterne bransjen ved å ta større kunstnerisk risiko.

 – Med det mener jeg ikke nødvendigvis smalt og arty, men de kan for eksempel, forvalte allmennkringkastertanken og tørre å satse på den neglisjerte målgruppa ungdom. Det er en målgruppe alle synes å ha gitt opp, barne- og ungdomsavdelingen inkludert. Jeg håper de, som danskene, kan se etter fortellerbehov og iver, satser på originalskrevet dramatikk, tør å gjøre den som brenner mest for prosjektet til kunstnerisk leder, og ikke snevrer seg inn til en sjanger eller et format, sier Torjussen.

Ståle Berg mener NRK Drama har en vanskelig balansegang: På den ene siden skal de favne bredt, og på den andre siden bryte grenser.

– NRK Drama har en ganske drøy oppgave her. De skal både treffe bredt og bryte grenser. Det vil de trenge hjelp til, og da er samspillet med det eksterne miljøet viktig. Og avveiningen om hvem som skal gjøre hva; en arbeidsfordeling. Og her blir dialogen mellom NRK Drama og NRKs eksternavdeling essensiell – hvordan skal de forholde seg til hverandre? Det er minst like viktig med lav terskel, åpenhet og samarbeid mellom disse to avdelingene internt i NRK som utad til de frie produsentene. Det er i utgangspunktet ingen fordel at NRKs pengepott til dramaproduksjon er delt i to, så da tenker jeg det blir viktig å finne ut av hvordan de to avdelingene best kan hjelpe hverandre med å utnytte ressursene de rår over sammen, sier Ståle Berg

Denne artikkelen sto i august/september-utgaven av Rushprint.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY