– Vi har i det siste prioritert humordrama, men løfter nå blikket og ser mot andre genre innenfor drama, forteller programsjef i SBS Discovery, Jarle Nakken.
TV Norge har de siste årene på alvor tatt opp kampen med sine konkurrenter. De har valgt et sterkt og klart fokus på humor gjennom sine produksjoner som Helt perfekt (foto), Kongsvik videregående og Nissene over skog og hei. Men hva med mer konvensjonelt tv-drama? Kanalen har hatt enkeltprosjekter under utvikling, blant annet i samarbeid med Harald Zwart, og hadde en stund Funkhausers nå skrinlagte krimserie basert på Ivo de Figueiredos biografiske roman om spiritist-fenomenent Ingeborg Køber. Men ingen av kanalens dramaprosjekter utenfor humorsjangeren er blitt en realitet, selv om kanalen har vokst seg større og mer robust, under det nye eierskapet til SBS Discovery. Og etter at kulturmyndighetene har åpnet for større muligheter for reklameavbrekk i tv-serier, og NFI har fått flere midler å fordele, skulle man tro at alt ligger til rette for at TV Norge også kan bli en kanal for norskprodusert tv-drama.
Programsjef i SBS Discovery, Jarle Nakken, mener imidlertid at det fortsatt er en stor utfordring å lage dramaproduksjoner som er lønnsomme. Derfor har kanalen valgt å fokusere på en egen sjanger de har døpt «humordrama».
– I og med at dramaproduksjoner er kostbare har vi fokusert vår satsing på humordrama – og derav gjort dette til en del av vårt humorløfte. Dette har vi lykkes godt med, og TVNorge er nå kåret av seerne til den TV-kanalen som er best på humor. Vår humordrama-satsing har helt klart hatt innvirkning på dette resultatet. Helt perfekt, Kongsvik ungdomsskole og Kongsvik videregående er eksempler på dette.
– I tillegg har vi produsert en humordramaserie som heter Neste sommer med produksjonsselskapet Feelgood, som skal på lufta i 2014. Vi har også god historikk i å produsere drama opp mot jul. Våre tre julekalendere Den unge Fleksnes, Nissene på låven og Nissene over skog og hei er eksempler på suksesser hvor TVNorge har klart å forene kostbare produksjonsteknikk med en logistikk som gjør at man kan regne prosjektene hjem.
Nakken er takknemlige for støtteordninger fra Norsk Filminstitutt som gjør det mulig å satse på TV-drama. Samtidig er det fortsatt en utfordring for oss å lage dramaprosjekter som er lønnsomme.
– Når man opererer i et relativt lite marked som det Norge er, så gjelder det å være kreative og flinke til å tilpasse prosjektene slik at de blir attraktive i forhold til både samarbeid med internasjonale aktører og samarbeidspartnere for å kunne fordele kostnader. Vi har klart dette i flere av våre satsinger hvor både produksjonstekniske effektivitet, et høyt antall episoder og attraktive samarbeidspartnere, samt avtaler om visninger i andre markeder er med på å gjøre prosjektene attraktive.
Nakken minner om at kanalen har fått nye eiere, som har flere planer som de håper å nyte godt av – nettopp Discoverys økte involvering i dramaproduksjoner.
– Vi har også prosjekter i utvikling som det er litt for tidlig å prate om akkurat nå. I den siste tiden har også våre nye eiere Discovery involvert seg i store dramaproduksjoner i større grad enn tidligere. Det blir spennende å se om vi kommer til å nyte godt av disse satsingene gjennom våre nye eiere. Når det gjelder annen type drama så er dette alltid noe vi er på utkikk etter. Vi har i det siste prioritert humordrama men løfter nå blikket og ser inn i andre genre innenfor drama. Krim er noe å tenke på, det samme gjelder det å produsere drama sammen med våre søsterkanaler i Sverige og Danmark. Broen er et meget godt eksempel på at slike samproduksjoner har lykkes og en god inspirasjonskilde for oss, avslutter han.
TV Norge har de siste årene på alvor tatt opp kampen med sine konkurrenter. De har valgt et sterkt og klart fokus på humor gjennom sine produksjoner som Helt perfekt (foto), Kongsvik videregående og Nissene over skog og hei. Men hva med mer konvensjonelt tv-drama? Kanalen har hatt enkeltprosjekter under utvikling, blant annet i samarbeid med Harald Zwart, og hadde en stund Funkhausers nå skrinlagte krimserie basert på Ivo de Figueiredos biografiske roman om spiritist-fenomenent Ingeborg Køber. Men ingen av kanalens dramaprosjekter utenfor humorsjangeren er blitt en realitet, selv om kanalen har vokst seg større og mer robust, under det nye eierskapet til SBS Discovery. Og etter at kulturmyndighetene har åpnet for større muligheter for reklameavbrekk i tv-serier, og NFI har fått flere midler å fordele, skulle man tro at alt ligger til rette for at TV Norge også kan bli en kanal for norskprodusert tv-drama.
Programsjef i SBS Discovery, Jarle Nakken, mener imidlertid at det fortsatt er en stor utfordring å lage dramaproduksjoner som er lønnsomme. Derfor har kanalen valgt å fokusere på en egen sjanger de har døpt «humordrama».
– I og med at dramaproduksjoner er kostbare har vi fokusert vår satsing på humordrama – og derav gjort dette til en del av vårt humorløfte. Dette har vi lykkes godt med, og TVNorge er nå kåret av seerne til den TV-kanalen som er best på humor. Vår humordrama-satsing har helt klart hatt innvirkning på dette resultatet. Helt perfekt, Kongsvik ungdomsskole og Kongsvik videregående er eksempler på dette.
– I tillegg har vi produsert en humordramaserie som heter Neste sommer med produksjonsselskapet Feelgood, som skal på lufta i 2014. Vi har også god historikk i å produsere drama opp mot jul. Våre tre julekalendere Den unge Fleksnes, Nissene på låven og Nissene over skog og hei er eksempler på suksesser hvor TVNorge har klart å forene kostbare produksjonsteknikk med en logistikk som gjør at man kan regne prosjektene hjem.
Nakken er takknemlige for støtteordninger fra Norsk Filminstitutt som gjør det mulig å satse på TV-drama. Samtidig er det fortsatt en utfordring for oss å lage dramaprosjekter som er lønnsomme.
– Når man opererer i et relativt lite marked som det Norge er, så gjelder det å være kreative og flinke til å tilpasse prosjektene slik at de blir attraktive i forhold til både samarbeid med internasjonale aktører og samarbeidspartnere for å kunne fordele kostnader. Vi har klart dette i flere av våre satsinger hvor både produksjonstekniske effektivitet, et høyt antall episoder og attraktive samarbeidspartnere, samt avtaler om visninger i andre markeder er med på å gjøre prosjektene attraktive.
Nakken minner om at kanalen har fått nye eiere, som har flere planer som de håper å nyte godt av – nettopp Discoverys økte involvering i dramaproduksjoner.
– Vi har også prosjekter i utvikling som det er litt for tidlig å prate om akkurat nå. I den siste tiden har også våre nye eiere Discovery involvert seg i store dramaproduksjoner i større grad enn tidligere. Det blir spennende å se om vi kommer til å nyte godt av disse satsingene gjennom våre nye eiere. Når det gjelder annen type drama så er dette alltid noe vi er på utkikk etter. Vi har i det siste prioritert humordrama men løfter nå blikket og ser inn i andre genre innenfor drama. Krim er noe å tenke på, det samme gjelder det å produsere drama sammen med våre søsterkanaler i Sverige og Danmark. Broen er et meget godt eksempel på at slike samproduksjoner har lykkes og en god inspirasjonskilde for oss, avslutter han.
Jeg skulle virkelig ønske de lagde noe annet enn humordrama. Spiritistkrim om Køber hadde vært utmerket. Ellers kunne de jo prøvd seg på en historisk såpe. Hva med en såpe som fulgte livet på en kongsgård i Vikingtiden? Amerikanerne er flinke å lage scifi som er satt på «en base» for å holde budsjettet nede, enten under vann i verdensrommet eller et annet sted.
Jeg skulle virkelig ønske de lagde noe annet enn humordrama. Spiritistkrim om Køber hadde vært utmerket. Ellers kunne de jo prøvd seg på en historisk såpe. Hva med en såpe som fulgte livet på en kongsgård i Vikingtiden? Amerikanerne er flinke å lage scifi som er satt på «en base» for å holde budsjettet nede, enten under vann i verdensrommet eller et annet sted.