Gudny Hummelvoll er eneste norske som deltar med film i det offisielle programmet i Cannes. Hun er co-produsent på Wakolda, en av de første filmene som er finansiert gjennom Sørfondet.

Den norske tilstedeværelsen i Cannes er som kjent ytterst beskjeden i år, med en visning av eksamensfilmen To Guard a Mountain som eneste helnorske medvirkning – og da i Short Film Corner, utenfor det offisielle programmet. Men heldigvis har norske produsenter så smått begynt å bevege seg utenfor landegrensene, og Gudny Hummelvoll deltar i år som co-produsent i sideprogrammet Un Certain Regard med den argentinske filmen Wakolda (samme programmet som Joachim Trier deltok i for to år siden). Det er en av de første filmene som er finansiert gjennom det norske Sørfondet.
Da Hummelvoll leste manuset til Lucía Puenzos prosjekt Wakolda fikk hun umiddelbart lyst til å co-produsere det, kunne hun fortelle til Rushprint i fjor, like før opptaksstart på sommeren. Wakolda er en psykologisk thriller som er basert på regissørens egen roman med samme tittel (utgitt i Norge på Gyldendal, og oversatt av Pedro Carmona-Alvarez). Den skildrer hvordan en argentinsk familie for en periode kunne leve side om side med nazi-legen Josef Mengele uten å forstå hvem han var. Sentralt for filmen er hvordan ene datteren i familien blir påvirket av ham. Ifølge regissøren er det en intim historie om store etiske spørsmål: “En film som tar opp et viktig tema, om de tyske naziflyktningenes kamp for å bygge ny identitet i Sør-Amerika, hovedsakelig fortalt gjennom en ung tenåringsjente. Et prosjekt som balanserer flere konfliktforhold, og som bygger en identitet også i den unge jenta. Identitetsforhold har vært et gjennomgående tema i Puenzos filmer” skrev juryen da Sørfondet besluttet å støtte prosjektet.
Puenzo er ingen hvem som helst: Hun vant kritikerprisen i Cannes for XXY i 2007 og deltok i det offisielle programmet på Berlinalen med The Fish Child i 2009. Hennes produksjonsselskap, som familien eier og driver, har også vunnet en Oscar med farens film, The Official Story.
– Jeg ble kontaktet av Lucía via en fransk-argentinsk produsent som hadde jobbet på Motorsykkeldagbøkene av Walter Salles. Lucía er en spennende regissør og forfatter med et solid selskap i ryggen. De er veldig internasjonalt orienterte og proffe, forteller Hummelvoll.
Det ligger åpenbart ikke mye penger i denne typen co-produksjon, bekrefter Hummelvoll. Men det er andre store fordeler.
– Det er en unik mulighet til å utvide nettverket ditt. Du får helt andre kontakter som kan åpne dører for deg ved senere anledninger.
Dette er ikke første gangen Hummelvoll co-produserer utenfor Norge. Hun har blant annet produsert Maris Holsts Blodsbånd i Makedonia, Maria Sødahls Limbo på Trinidad og novellefilmen Neglect i Frankrike.
Wakolda er en av de første filmene som er finansiert gjennom Sørfondet. Det består av fire millioner kroner og finansieres av Kulturdepartementet og Utenriksdepartementet. Fondet administreres av Norsk filminstitutt i samarbeid med Film fra Sør. Tilskudd fra Sørfondet betinger norsk co-produsent. Les mer
Den norske tilstedeværelsen i Cannes er som kjent ytterst beskjeden i år, med en visning av eksamensfilmen To Guard a Mountain som eneste helnorske medvirkning – og da i Short Film Corner, utenfor det offisielle programmet. Men heldigvis har norske produsenter så smått begynt å bevege seg utenfor landegrensene, og Gudny Hummelvoll deltar i år som co-produsent i sideprogrammet Un Certain Regard med den argentinske filmen Wakolda (samme programmet som Joachim Trier deltok i for to år siden). Det er en av de første filmene som er finansiert gjennom det norske Sørfondet.
Da Hummelvoll leste manuset til Lucía Puenzos prosjekt Wakolda fikk hun umiddelbart lyst til å co-produsere det, kunne hun fortelle til Rushprint i fjor, like før opptaksstart på sommeren. Wakolda er en psykologisk thriller som er basert på regissørens egen roman med samme tittel (utgitt i Norge på Gyldendal, og oversatt av Pedro Carmona-Alvarez). Den skildrer hvordan en argentinsk familie for en periode kunne leve side om side med nazi-legen Josef Mengele uten å forstå hvem han var. Sentralt for filmen er hvordan ene datteren i familien blir påvirket av ham. Ifølge regissøren er det en intim historie om store etiske spørsmål: “En film som tar opp et viktig tema, om de tyske naziflyktningenes kamp for å bygge ny identitet i Sør-Amerika, hovedsakelig fortalt gjennom en ung tenåringsjente. Et prosjekt som balanserer flere konfliktforhold, og som bygger en identitet også i den unge jenta. Identitetsforhold har vært et gjennomgående tema i Puenzos filmer” skrev juryen da Sørfondet besluttet å støtte prosjektet.
Puenzo er ingen hvem som helst: Hun vant kritikerprisen i Cannes for XXY i 2007 og deltok i det offisielle programmet på Berlinalen med The Fish Child i 2009. Hennes produksjonsselskap, som familien eier og driver, har også vunnet en Oscar med farens film, The Official Story.
– Jeg ble kontaktet av Lucía via en fransk-argentinsk produsent som hadde jobbet på Motorsykkeldagbøkene av Walter Salles. Lucía er en spennende regissør og forfatter med et solid selskap i ryggen. De er veldig internasjonalt orienterte og proffe, forteller Hummelvoll.
Det ligger åpenbart ikke mye penger i denne typen co-produksjon, bekrefter Hummelvoll. Men det er andre store fordeler.
– Det er en unik mulighet til å utvide nettverket ditt. Du får helt andre kontakter som kan åpne dører for deg ved senere anledninger.
Dette er ikke første gangen Hummelvoll co-produserer utenfor Norge. Hun har blant annet produsert Maris Holsts Blodsbånd i Makedonia, Maria Sødahls Limbo på Trinidad og novellefilmen Neglect i Frankrike.
Wakolda er en av de første filmene som er finansiert gjennom Sørfondet. Det består av fire millioner kroner og finansieres av Kulturdepartementet og Utenriksdepartementet. Fondet administreres av Norsk filminstitutt i samarbeid med Film fra Sør. Tilskudd fra Sørfondet betinger norsk co-produsent. Les mer
Legg igjen en kommentar