– Satsingen må fortsette

– Satsingen må fortsette

Tidligere kulturministre har gått ut med den oppfatningen at det nå lages nok film, og at det bare er et spørsmål om å lage bedre filmer. Det er bare delvis sant, mener Leif Holst Jensen, generalsekretær Norske Film-, TV- og spillprodusenters forening.

Film har høy profilering, og det har dannet seg en oppfatning både i kulturlivet og i media om at den rødgrønne regjeringen har satset særskilt på film. Det er riktig sammenlignet med tidligere. Regjeringen har satset på filmbransjen og løftet filmen opp kulturpolitisk slik at vi nærmer oss den kulturelle eliteserien, men det er fare for å rykke ned. Trond Giske var en kulturminister som var mer ambisiøs enn bransjen selv da det ble fastsatt noe som virket som hårete mål i 2005. Kulturbudsjettet skulle økes til en prosent, og filmproduksjonen skulle opp i 25 filmer årlig, og ha en markedsandel på 25 prosent.

Dessverre har Trond Giske og tidligere kulturminister Anniken Huitfeldt gått ut med den oppfatningen at det nå lages nok film, og at det bare er et spørsmål om å lage bedre filmer. Det er bare delvis sant. Da målsetningene om 25 filmer ble satt var det snakk om filmer med forhåndsstøtte fra Norsk Filminstitutt. Våre og de interne beregningene til Norsk Filminstitutt viser at det fortsatt bare er økonomi til 16-18 filmer årlig. Men dersom man regner med uavhengige lavbudsjettfilmer, dokumentarer og enkelte kommersielt finansierte filmer som kommer opp på kino blir antallet premierer såpass høyt at regjeringen kan si at målet om antallet filmer er nådd. Men da lurer vi oss selv.  Vi får ikke de besøkstallene og markedsandel som kreves.

Leif Holst Jensen

Vi trenger et ennå større mangfold av norske filmer. Når publikum skal på kino bør det være flere alternativer, fra ulike sjangre, rettet mot ulike målgrupper. Karsten og Petra slåss ikke om det samme publikum som Victoria eller Eventyrland. Dokumentarer slåss ikke mot humoristiske splatterfilmer som Død Snø eller ungdomsfilmen Tina og Bettina. Max Manus og Kon-Tiki samler store deler av nasjonen i kinosalen uten å skade resten av bransjen. Tvert i mot. Kvaliteten er hevet og forventningene også.

Kulturminister Hadja Tajik nå reiser rundt og ber om innspill til Kulturløftet III, og Enger-utvalget har fokusert på deltakelse og frivillighet. Da er det viktig for oss i den profesjonelle bransjen å understreke den oppgaven vi har. Vi skal sikre godt norsk innhold på norske lerret og skjermer til et krevende marked. Det skjer i knallhard konkurranse med det aller beste internasjonalt.  Hver dag konkurrerer vi med det lokale og vår nærhet til publikum som eneste fortrinn. Trond Giske sa som minister at film var det ypperste som kunstart. Det samler litteratur, billedkunst, musikk og skuespill til emosjonelle forførelser særlig egnet til det store lerret. Det krever ressurser og en fortsatt satsning.

Vi nærmer oss et Stortingsvalg og ser at vi kan risikere at filmen ikke har sterke nok politiske forkjempere. De store linjene kan drukne i interne detaljer om manglende festivalfinansiering, endringer i støtteordninger, arbeidsfordeling mellom institusjoner og incentivordning for utenlandske filmer som kan bli spilt inn i Norge.  Det viktigste for det norske publikum er at det blir laget mange nok gode norske filmer fremover. Filmer de vil se på kino og på andre skjermer.

Kulturbudsjettet er nesten doblet siden 2005. Anne Engers Kulturutredningen viser at det ikke har gitt en tilsvarende vekst i publikum og deltakelse i hele kulturlivet. Men på vårt område har virkelige satsningen gitt resultater. I følge regjeringen har filmbudsjettet økt med 67 % siden de rødgrønne overtok, mens besøkstallet er doblet. Det er et resultat som viser at det har nyttet å satse. Den satsningen må fortsette og styrkes. Det forventer vi uansett hvem som står for åpningstalen på fremtidige filmfestivaler.

Av Leif Holst Jensen, generalsekretær Norske Film-, TV- og spillprodusenters forening.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

– Satsingen må fortsette

– Satsingen må fortsette

Tidligere kulturministre har gått ut med den oppfatningen at det nå lages nok film, og at det bare er et spørsmål om å lage bedre filmer. Det er bare delvis sant, mener Leif Holst Jensen, generalsekretær Norske Film-, TV- og spillprodusenters forening.

Film har høy profilering, og det har dannet seg en oppfatning både i kulturlivet og i media om at den rødgrønne regjeringen har satset særskilt på film. Det er riktig sammenlignet med tidligere. Regjeringen har satset på filmbransjen og løftet filmen opp kulturpolitisk slik at vi nærmer oss den kulturelle eliteserien, men det er fare for å rykke ned. Trond Giske var en kulturminister som var mer ambisiøs enn bransjen selv da det ble fastsatt noe som virket som hårete mål i 2005. Kulturbudsjettet skulle økes til en prosent, og filmproduksjonen skulle opp i 25 filmer årlig, og ha en markedsandel på 25 prosent.

Dessverre har Trond Giske og tidligere kulturminister Anniken Huitfeldt gått ut med den oppfatningen at det nå lages nok film, og at det bare er et spørsmål om å lage bedre filmer. Det er bare delvis sant. Da målsetningene om 25 filmer ble satt var det snakk om filmer med forhåndsstøtte fra Norsk Filminstitutt. Våre og de interne beregningene til Norsk Filminstitutt viser at det fortsatt bare er økonomi til 16-18 filmer årlig. Men dersom man regner med uavhengige lavbudsjettfilmer, dokumentarer og enkelte kommersielt finansierte filmer som kommer opp på kino blir antallet premierer såpass høyt at regjeringen kan si at målet om antallet filmer er nådd. Men da lurer vi oss selv.  Vi får ikke de besøkstallene og markedsandel som kreves.

Leif Holst Jensen

Vi trenger et ennå større mangfold av norske filmer. Når publikum skal på kino bør det være flere alternativer, fra ulike sjangre, rettet mot ulike målgrupper. Karsten og Petra slåss ikke om det samme publikum som Victoria eller Eventyrland. Dokumentarer slåss ikke mot humoristiske splatterfilmer som Død Snø eller ungdomsfilmen Tina og Bettina. Max Manus og Kon-Tiki samler store deler av nasjonen i kinosalen uten å skade resten av bransjen. Tvert i mot. Kvaliteten er hevet og forventningene også.

Kulturminister Hadja Tajik nå reiser rundt og ber om innspill til Kulturløftet III, og Enger-utvalget har fokusert på deltakelse og frivillighet. Da er det viktig for oss i den profesjonelle bransjen å understreke den oppgaven vi har. Vi skal sikre godt norsk innhold på norske lerret og skjermer til et krevende marked. Det skjer i knallhard konkurranse med det aller beste internasjonalt.  Hver dag konkurrerer vi med det lokale og vår nærhet til publikum som eneste fortrinn. Trond Giske sa som minister at film var det ypperste som kunstart. Det samler litteratur, billedkunst, musikk og skuespill til emosjonelle forførelser særlig egnet til det store lerret. Det krever ressurser og en fortsatt satsning.

Vi nærmer oss et Stortingsvalg og ser at vi kan risikere at filmen ikke har sterke nok politiske forkjempere. De store linjene kan drukne i interne detaljer om manglende festivalfinansiering, endringer i støtteordninger, arbeidsfordeling mellom institusjoner og incentivordning for utenlandske filmer som kan bli spilt inn i Norge.  Det viktigste for det norske publikum er at det blir laget mange nok gode norske filmer fremover. Filmer de vil se på kino og på andre skjermer.

Kulturbudsjettet er nesten doblet siden 2005. Anne Engers Kulturutredningen viser at det ikke har gitt en tilsvarende vekst i publikum og deltakelse i hele kulturlivet. Men på vårt område har virkelige satsningen gitt resultater. I følge regjeringen har filmbudsjettet økt med 67 % siden de rødgrønne overtok, mens besøkstallet er doblet. Det er et resultat som viser at det har nyttet å satse. Den satsningen må fortsette og styrkes. Det forventer vi uansett hvem som står for åpningstalen på fremtidige filmfestivaler.

Av Leif Holst Jensen, generalsekretær Norske Film-, TV- og spillprodusenters forening.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY