Fra Buljo til Paramount

Fra Buljo til Paramount

Tommy Wirkolas første Hollywood-film «Hansel and Gretel: Witch Hunters» har så langt spilt inn en milliard kroner. – Når settet som er bygget opp er på størrelse med en fotballbane er det vanskelig å overse. Det gir mer press, men også større frihet, forteller han.

Ideen til Hansel and Gretel: Witch Hunters fikk Wirkola allerede da han gikk på filmskole i Australia for ti år siden.

– Vi hadde et manuskurs og mot slutten av kurset hadde vi en pitchekonkurranse. Pitchen min var at vi møter Hans og Grete 15 år etterpå og de har blitt profesjonelle heksejegere. Etter pitchen sa en av lærerne at jeg ikke måtte fortelle om denne ideen igjen, før jeg en dag sto ansikt til ansikt med en Hollywood-produsent. Da var han overbevist om at den ville bli solgt.

Etter Død Snø kom Wirkola i den posisjonen at han fikk møter med Hollywood-produsenter

– På det første møtet jeg hadde, på den første dagen i Hollywood fikk jeg solgt ideen.

Møtet var med Gary Sanchez Productions, produksjonsselskapet til Adam McKay (Anchorman) og Will Ferrell. Allerede dagen etter hadde de møte med Paramount og solgte inn ideen til dem.

– Det var en rar følelse å plutselig sitte i møte med Adam McKay og studiosjefen for Paramount. Det hele har gått veldig fort.

Blodig action-eventyr

Wirkola forteller at filmen har blitt et action-eventyr med elementer av sort komedie og horror.

– Den er ganske mørk og blodig. Filmen er R-rated, noe som er ganske sjelden for en film av den størrelsen. Historien ligger tett på det jeg pitchet for ti år siden. Hans og Grete har blitt dusørjegere, som jakter på hekser. Historien tar dem tilbake til begivenhetene de opplevde i barndommen, og de finner ut hva som egentlig skjedde med dem.

– Jeg pitchet det som en blanding av Indiana Jones og Sam Raimi. Amerikanere elsker det jo når man nevner andre filmer i pitchen. Det er en lek med action som i Indiana Jones, men det har mer crazy sider og går til mørkere steder enn vanlige eventyrfilmer.

TommyWirkola_0611__017_475
Foto: Sigurd Fandango

Wirkola mener referansene ikke er så tydelige i denne filmen som i hans tidligere.

– Denne filmen er mye mer sin egen greie. Død Snø er en ren hyllest til Raimi og Peter Jackson, den er veldig direkte i referansene. Denne filmen har ingen åpenbare referanser, det ligger mer i tonen i filmen.

Nye sjangervarianter av gamle eventyr er veldig i tiden i Hollywood med flere filmer og tv-serier om alt fra Rødhette og Snøhvit til Tornerose og Jack og Bønnestengelen.

– Hollywood elsker ting som er public domain, hvor universet allerede er etablert hos publikum. Da er det få ting som slår eventyr. Kan du levere en frisk vri på et etablert eventyr, så er det interesse for det.

Wirkola er ikke redd for at hans film kommer til å drukne i mengden.

– Det er typisk Hollywood at ting kommer i bølger. Da gjelder det å skille seg ut, og det synes jeg vi har klart gjennom at vår film er så mye mørkere. De andre filmene er mer polerte. Jeg tror publikum vil sette pris på vår vri.

Wirkola forteller at det har blitt vanskeligere å selge pitcher til studioene.

– Det som ofte skjer nå er at man går til studioet med et treatment eller ferdig manus, hvor man også har knyttet til seg en skuespiller eller to. Altså at man selger det som en pakke. Å selge rene pitcher har de siste årene blitt sjeldnere og sjeldnere.

– Dette visste jeg selvfølgelig ikke da jeg dro over, så jeg hadde ikke forberedt så mye materiale til møtene mine. Men til tross for dette solgte vi ideen basert på pitchen jeg gjorde til Paramount. Jeg tror grunnen rett og slett er at du skjønner hva slags type film det er basert på en eneste setning. «Hans og Grete har blitt 15 år eldre, og har nå vokst opp til å bli nådeløse heksejegere». Filmen har selvfølgelig mye mer å by på enn det, men den kan oppsummeres veldig lett, og selges veldig lett.

Han mener det var en fordel for ham å selge prosjektet på en pitch.

– I ettertid er jeg veldig glad for akkurat det, for da har jeg fått oppleve prosessen med å utvikle et manus hos et stort studio helt fra scratch. I tillegg har jeg hatt utrolig gode produsenter til å hjelpe meg med akkurat det.

Større press og større frihet

Wirkola forteller om overgangen fra lavbudsjettsproduksjon til store Hollywood-budsjetter.

– Det var et stort hopp å plutselig ha et crew på hundre mann. I starten var det en skuespillerjobb, jeg måtte spille at jeg visste hvordan alt fungerte. Man sliter med de samme tingene som på lave budsjetter, men det er i en mye større skala. Man prøver å ikke tenke på hvor mye det koster, men når settet som er bygget opp er på størrelse med en fotballbane er det vanskelig å overse. Det gir mer press, men også større frihet. På Død Snø måtte vi hele tiden gjøre endringer på grunn av økonomiske begrensninger. Når du har fått grønt lys i Hollywood gjør produsentene alt for at du skal lykkes. Trenger du noe ekstra for å gjøre filmen bedre, så får du som regel det.

Hansel and Gretel: Witch Hunters

Filmen skulle egentlig hatt premiere tidligere i år, men ble utsatt til januar 2013.

– I starten var jeg veldig skuffet over det. Jeg har lyst til å vise frem filmen. Men nå ser jeg at Paramount hadde rett. Dette med premieredato er som et sjakkspill mellom studioene, det er ekstremt mye taktikk. Jeg tror dette var et lurt trekk.

Wirkola forteller at Paramount var redde for å gå opp mot Hunger Games. Utsettelsen handlet også mye om Jeremy Renners status.

– Han har mange store filmer i år, Mission: Impossible – Ghost Protocol, The Avengers og spesielt den nye Bourne-filmen, hvor han har hovedrollen. Han kommer til å være en langt større stjerne etter dette, og da kan de selge filmen på ham.

– Paramount har hatt stor suksess med januarpremierer i det siste. Jeg tror filmen kommer til å være en fin motvekt til alle Oscar-filmene som slippes i desember.

Hansel and Gretel blir en 3D-film. 50% er filmet i 3D og 50% konverteres i postproduksjonen.

– Det gjør at man blir tvunget til å gjøre en god jobb med den konverterte 3D-en, siden den må matche det som er filmet i 3D. Med utsettelsen har vi fått tid til å perfeksjonere dette, resultatet har blitt veldig godt.

Wirkola sier han i utgangspunktet var skeptisk til å gjøre filmen i 3D.

– Det har vært en del gode 3D-filmer, som Avatar, Hugo og The Avengers. Men det har også vært en del filmer som har vært produsert uten tanke for 3D. De blir konvertert etterpå, ofte på altfor kort tid, og med dårlig resultat. Disse ødelegger ryktet til de gode 3D-filmene.

– Men 3D er veldig effektivt når man skal inn i en helt ny verden. Ting blir mye større og mer fantastisk. Vi var veldig opptatt av å unngå gimmicken, unngå å kaste ting i ansiktet på publikum.

Lavbudsjettbølgen

Med sine tre norske filmer (Kill Buljo, Død Snø og Kurt Josef Wagle og legenden om fjordheksa) har Wirkola vært sentral i de siste årenes trend med filmer laget utenfor systemet på relativt lave budsjetter. Med unntak av litt støtte til etterarbeidet til Kill Buljo er de tre filmene laget uten tilskudd fra NFI

– Jeg er stolt over å ha vært med å starte dette med å lage film utenfor systemet. Jeg hadde ikke vært noe sted i dag hvis jeg skulle ventet på NFI.

Etter Død Snø startet han produksjonsselskapet Tappeluft sammen med Terje Strømstad, Kjetil Omberg og Stig Frode Henriksen.

– Vi er fornøyd med at vi har kommet dit at vi kan hjelpe andre å få laget filmene sine. Det er visse filmer som ikke kommer gjennom hos NFI, og det er bra at det kan lages en del filmer med privat finansiering.

– Samtidig skal det sies at vi nå har fått skrivestøtte til Død Snø 2, og at vi selvfølgelig håper å lage filmer med støtte fra NFI i fremtiden.

Kill Buljo og Død Snø er også filmer som har slått godt an internasjonalt.

– Med Kill Buljo hadde vi ikke noen tanke om å prøve å satse internasjonalt. Men med Død Snø visste jeg at det var et marked for det. Hvis man lager en zombie-film er det alltid en kjerne av folk som viser interesse og skriver mye om det på internett. Man har en veldig trofast fanbase.

Himmelblå møter Twin Peaks

Wirkola er også aktuell med den kommende NRK-serien Hellfjord, hvor han er med som en av produsentene og manusforfatterne. Zahid Ali spiller hovedrollen, og er medforfatter sammen med Wirkola og Stig Frode Henriksen.

– Zahid tok kontakt med oss etter Kill Buljo. Da hadde han en idé til en politiserie. Vi pitchet en annen idé til ham. Vi endte opp med å blande det han liker med den humoren og den nordnorske settingen vi liker.

Zahid Ali spiller en Oslo-politimann som gjør en forferdelig tabbe og blir sendt til en bygd i Nord-Norge for å jobbe ferdig oppsigelsestiden sin. Han kommer til Hellfjord, en tilsynelatende koselig bygd, med ondskap like under overflaten.

– Det er Himmelblå møter Twin Peaks. Det er mye humor, men med en creepy stemning. Jeg synes det er en veldig fin blanding.

Regien på serien er ved Patrik Syversen, Kenneth Olaf Hjellum, Ole Giæver, Vegard Hoel, Sebastian Dalen og Roar Uthaug.

Wirkola jobber med flere mulige filmprosjekter. Han er ansatt for å gjøre omskrivninger og regissere tegneserieadapsjonen Afterburn, med Gerard Butler i hovedrollen. Han har også et originalprosjekt under utvikling hos Paramount. I tillegg jobber han med manuset til Død Snø 2 og håper å filme den i løpet av de nærmeste to årene.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Fra Buljo til Paramount

Fra Buljo til Paramount

Tommy Wirkolas første Hollywood-film «Hansel and Gretel: Witch Hunters» har så langt spilt inn en milliard kroner. – Når settet som er bygget opp er på størrelse med en fotballbane er det vanskelig å overse. Det gir mer press, men også større frihet, forteller han.

Ideen til Hansel and Gretel: Witch Hunters fikk Wirkola allerede da han gikk på filmskole i Australia for ti år siden.

– Vi hadde et manuskurs og mot slutten av kurset hadde vi en pitchekonkurranse. Pitchen min var at vi møter Hans og Grete 15 år etterpå og de har blitt profesjonelle heksejegere. Etter pitchen sa en av lærerne at jeg ikke måtte fortelle om denne ideen igjen, før jeg en dag sto ansikt til ansikt med en Hollywood-produsent. Da var han overbevist om at den ville bli solgt.

Etter Død Snø kom Wirkola i den posisjonen at han fikk møter med Hollywood-produsenter

– På det første møtet jeg hadde, på den første dagen i Hollywood fikk jeg solgt ideen.

Møtet var med Gary Sanchez Productions, produksjonsselskapet til Adam McKay (Anchorman) og Will Ferrell. Allerede dagen etter hadde de møte med Paramount og solgte inn ideen til dem.

– Det var en rar følelse å plutselig sitte i møte med Adam McKay og studiosjefen for Paramount. Det hele har gått veldig fort.

Blodig action-eventyr

Wirkola forteller at filmen har blitt et action-eventyr med elementer av sort komedie og horror.

– Den er ganske mørk og blodig. Filmen er R-rated, noe som er ganske sjelden for en film av den størrelsen. Historien ligger tett på det jeg pitchet for ti år siden. Hans og Grete har blitt dusørjegere, som jakter på hekser. Historien tar dem tilbake til begivenhetene de opplevde i barndommen, og de finner ut hva som egentlig skjedde med dem.

– Jeg pitchet det som en blanding av Indiana Jones og Sam Raimi. Amerikanere elsker det jo når man nevner andre filmer i pitchen. Det er en lek med action som i Indiana Jones, men det har mer crazy sider og går til mørkere steder enn vanlige eventyrfilmer.

TommyWirkola_0611__017_475
Foto: Sigurd Fandango

Wirkola mener referansene ikke er så tydelige i denne filmen som i hans tidligere.

– Denne filmen er mye mer sin egen greie. Død Snø er en ren hyllest til Raimi og Peter Jackson, den er veldig direkte i referansene. Denne filmen har ingen åpenbare referanser, det ligger mer i tonen i filmen.

Nye sjangervarianter av gamle eventyr er veldig i tiden i Hollywood med flere filmer og tv-serier om alt fra Rødhette og Snøhvit til Tornerose og Jack og Bønnestengelen.

– Hollywood elsker ting som er public domain, hvor universet allerede er etablert hos publikum. Da er det få ting som slår eventyr. Kan du levere en frisk vri på et etablert eventyr, så er det interesse for det.

Wirkola er ikke redd for at hans film kommer til å drukne i mengden.

– Det er typisk Hollywood at ting kommer i bølger. Da gjelder det å skille seg ut, og det synes jeg vi har klart gjennom at vår film er så mye mørkere. De andre filmene er mer polerte. Jeg tror publikum vil sette pris på vår vri.

Wirkola forteller at det har blitt vanskeligere å selge pitcher til studioene.

– Det som ofte skjer nå er at man går til studioet med et treatment eller ferdig manus, hvor man også har knyttet til seg en skuespiller eller to. Altså at man selger det som en pakke. Å selge rene pitcher har de siste årene blitt sjeldnere og sjeldnere.

– Dette visste jeg selvfølgelig ikke da jeg dro over, så jeg hadde ikke forberedt så mye materiale til møtene mine. Men til tross for dette solgte vi ideen basert på pitchen jeg gjorde til Paramount. Jeg tror grunnen rett og slett er at du skjønner hva slags type film det er basert på en eneste setning. «Hans og Grete har blitt 15 år eldre, og har nå vokst opp til å bli nådeløse heksejegere». Filmen har selvfølgelig mye mer å by på enn det, men den kan oppsummeres veldig lett, og selges veldig lett.

Han mener det var en fordel for ham å selge prosjektet på en pitch.

– I ettertid er jeg veldig glad for akkurat det, for da har jeg fått oppleve prosessen med å utvikle et manus hos et stort studio helt fra scratch. I tillegg har jeg hatt utrolig gode produsenter til å hjelpe meg med akkurat det.

Større press og større frihet

Wirkola forteller om overgangen fra lavbudsjettsproduksjon til store Hollywood-budsjetter.

– Det var et stort hopp å plutselig ha et crew på hundre mann. I starten var det en skuespillerjobb, jeg måtte spille at jeg visste hvordan alt fungerte. Man sliter med de samme tingene som på lave budsjetter, men det er i en mye større skala. Man prøver å ikke tenke på hvor mye det koster, men når settet som er bygget opp er på størrelse med en fotballbane er det vanskelig å overse. Det gir mer press, men også større frihet. På Død Snø måtte vi hele tiden gjøre endringer på grunn av økonomiske begrensninger. Når du har fått grønt lys i Hollywood gjør produsentene alt for at du skal lykkes. Trenger du noe ekstra for å gjøre filmen bedre, så får du som regel det.

Hansel and Gretel: Witch Hunters

Filmen skulle egentlig hatt premiere tidligere i år, men ble utsatt til januar 2013.

– I starten var jeg veldig skuffet over det. Jeg har lyst til å vise frem filmen. Men nå ser jeg at Paramount hadde rett. Dette med premieredato er som et sjakkspill mellom studioene, det er ekstremt mye taktikk. Jeg tror dette var et lurt trekk.

Wirkola forteller at Paramount var redde for å gå opp mot Hunger Games. Utsettelsen handlet også mye om Jeremy Renners status.

– Han har mange store filmer i år, Mission: Impossible – Ghost Protocol, The Avengers og spesielt den nye Bourne-filmen, hvor han har hovedrollen. Han kommer til å være en langt større stjerne etter dette, og da kan de selge filmen på ham.

– Paramount har hatt stor suksess med januarpremierer i det siste. Jeg tror filmen kommer til å være en fin motvekt til alle Oscar-filmene som slippes i desember.

Hansel and Gretel blir en 3D-film. 50% er filmet i 3D og 50% konverteres i postproduksjonen.

– Det gjør at man blir tvunget til å gjøre en god jobb med den konverterte 3D-en, siden den må matche det som er filmet i 3D. Med utsettelsen har vi fått tid til å perfeksjonere dette, resultatet har blitt veldig godt.

Wirkola sier han i utgangspunktet var skeptisk til å gjøre filmen i 3D.

– Det har vært en del gode 3D-filmer, som Avatar, Hugo og The Avengers. Men det har også vært en del filmer som har vært produsert uten tanke for 3D. De blir konvertert etterpå, ofte på altfor kort tid, og med dårlig resultat. Disse ødelegger ryktet til de gode 3D-filmene.

– Men 3D er veldig effektivt når man skal inn i en helt ny verden. Ting blir mye større og mer fantastisk. Vi var veldig opptatt av å unngå gimmicken, unngå å kaste ting i ansiktet på publikum.

Lavbudsjettbølgen

Med sine tre norske filmer (Kill Buljo, Død Snø og Kurt Josef Wagle og legenden om fjordheksa) har Wirkola vært sentral i de siste årenes trend med filmer laget utenfor systemet på relativt lave budsjetter. Med unntak av litt støtte til etterarbeidet til Kill Buljo er de tre filmene laget uten tilskudd fra NFI

– Jeg er stolt over å ha vært med å starte dette med å lage film utenfor systemet. Jeg hadde ikke vært noe sted i dag hvis jeg skulle ventet på NFI.

Etter Død Snø startet han produksjonsselskapet Tappeluft sammen med Terje Strømstad, Kjetil Omberg og Stig Frode Henriksen.

– Vi er fornøyd med at vi har kommet dit at vi kan hjelpe andre å få laget filmene sine. Det er visse filmer som ikke kommer gjennom hos NFI, og det er bra at det kan lages en del filmer med privat finansiering.

– Samtidig skal det sies at vi nå har fått skrivestøtte til Død Snø 2, og at vi selvfølgelig håper å lage filmer med støtte fra NFI i fremtiden.

Kill Buljo og Død Snø er også filmer som har slått godt an internasjonalt.

– Med Kill Buljo hadde vi ikke noen tanke om å prøve å satse internasjonalt. Men med Død Snø visste jeg at det var et marked for det. Hvis man lager en zombie-film er det alltid en kjerne av folk som viser interesse og skriver mye om det på internett. Man har en veldig trofast fanbase.

Himmelblå møter Twin Peaks

Wirkola er også aktuell med den kommende NRK-serien Hellfjord, hvor han er med som en av produsentene og manusforfatterne. Zahid Ali spiller hovedrollen, og er medforfatter sammen med Wirkola og Stig Frode Henriksen.

– Zahid tok kontakt med oss etter Kill Buljo. Da hadde han en idé til en politiserie. Vi pitchet en annen idé til ham. Vi endte opp med å blande det han liker med den humoren og den nordnorske settingen vi liker.

Zahid Ali spiller en Oslo-politimann som gjør en forferdelig tabbe og blir sendt til en bygd i Nord-Norge for å jobbe ferdig oppsigelsestiden sin. Han kommer til Hellfjord, en tilsynelatende koselig bygd, med ondskap like under overflaten.

– Det er Himmelblå møter Twin Peaks. Det er mye humor, men med en creepy stemning. Jeg synes det er en veldig fin blanding.

Regien på serien er ved Patrik Syversen, Kenneth Olaf Hjellum, Ole Giæver, Vegard Hoel, Sebastian Dalen og Roar Uthaug.

Wirkola jobber med flere mulige filmprosjekter. Han er ansatt for å gjøre omskrivninger og regissere tegneserieadapsjonen Afterburn, med Gerard Butler i hovedrollen. Han har også et originalprosjekt under utvikling hos Paramount. I tillegg jobber han med manuset til Død Snø 2 og håper å filme den i løpet av de nærmeste to årene.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY