– Internasjonalisering nå!

– Internasjonalisering nå!

Med 10 millioner i friske midler åpner det seg nye muligheter for lansering av norske filmer i utlandet, mener Stine Helgeland i NFI. Nå oppfordrer hun norske produsenter til å lage langsiktige og ambisiøse planer for utlandslanseringen av filmene sine.

 

Norsk film har lagt bak seg noen år med en god synlighet på internasjonale festivaler og merkbar økning av salg til utlandet. Men midlene til lansering har vært begrenset. Med de siste tilskuddene fra Kulturministeren som er øremerket til lansering  åpner det seg imidlertid nye muligheter, konstaterer Stine Helgeland, avdelingsdirektør i Lanseringsavdelingen i NFI.

– Vi har jo som kjent fått 10 millioner i friske midler til internasjonalisering i 2013. Lanseringsavdelingen disponerer 4 millioner av disse, i tillegg til at vi har overført en million fra lansering av interaktive spill i Norge, slik at den totale potten for lansering i utlandet nå er på 11 millioner (opp fra 2,5 millioner i 2010, 4,5 millioner i 2011 og 6 millioner i 2012).

Ved inngangen til et år der et høyt antall norske premierefilmer er internasjonale samproduksjoner, har Lanseringsavdelingen i NFI ikke bare ambisjoner på vegne av norsk film – men også tv-drama og spill.

 – I 2012 åpnet vi opp for at norsk tv-drama kan søke om tilskudd til lansering på prioriterte festivaler og salgsmarkeder. Og i år åpner vi også opp for spill. Vi publiserte retningslinjer for dette i forrige uke.

Helgeland kan fortelle at de ser at enkelttilskudd til festivallansering i liten grad bidrar til langsiktighet, i tillegg til at festivaler ikke alltid er den eneste riktige lanseringsplattformen for alle produksjoner.

– Vi utlyste derfor et pakketilskudd til dokumentarfilm som ikke er kinofilm på tampen av 2011. Dette har blant annet gitt produsentene mulighet til å avsette dedikerte ressurser til å jobbe med internasjonal lansering av prosjektene sine. Responsen fra bransjen har vært veldig bra og vi mener tiltaket har bidratt til at norske dokumentarfilmer nå markerer seg så sterkt ute. Nå ønsker vi å gjøre det samme for kinofilmen.

Retningslinjer for pakketilskudd til kinofilm med et spesielt høyt internasjonalt potensial ble publisert denne uken og første søknadsfrist er 1. mars.

– Jeg håper virkelig at bransjen her kjenner sin besøkelsestid, legger hun til.

Les mer om tilskuddsordningene for lansering i utlandet.

 

 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

– Internasjonalisering nå!

– Internasjonalisering nå!

Med 10 millioner i friske midler åpner det seg nye muligheter for lansering av norske filmer i utlandet, mener Stine Helgeland i NFI. Nå oppfordrer hun norske produsenter til å lage langsiktige og ambisiøse planer for utlandslanseringen av filmene sine.

 

Norsk film har lagt bak seg noen år med en god synlighet på internasjonale festivaler og merkbar økning av salg til utlandet. Men midlene til lansering har vært begrenset. Med de siste tilskuddene fra Kulturministeren som er øremerket til lansering  åpner det seg imidlertid nye muligheter, konstaterer Stine Helgeland, avdelingsdirektør i Lanseringsavdelingen i NFI.

– Vi har jo som kjent fått 10 millioner i friske midler til internasjonalisering i 2013. Lanseringsavdelingen disponerer 4 millioner av disse, i tillegg til at vi har overført en million fra lansering av interaktive spill i Norge, slik at den totale potten for lansering i utlandet nå er på 11 millioner (opp fra 2,5 millioner i 2010, 4,5 millioner i 2011 og 6 millioner i 2012).

Ved inngangen til et år der et høyt antall norske premierefilmer er internasjonale samproduksjoner, har Lanseringsavdelingen i NFI ikke bare ambisjoner på vegne av norsk film – men også tv-drama og spill.

 – I 2012 åpnet vi opp for at norsk tv-drama kan søke om tilskudd til lansering på prioriterte festivaler og salgsmarkeder. Og i år åpner vi også opp for spill. Vi publiserte retningslinjer for dette i forrige uke.

Helgeland kan fortelle at de ser at enkelttilskudd til festivallansering i liten grad bidrar til langsiktighet, i tillegg til at festivaler ikke alltid er den eneste riktige lanseringsplattformen for alle produksjoner.

– Vi utlyste derfor et pakketilskudd til dokumentarfilm som ikke er kinofilm på tampen av 2011. Dette har blant annet gitt produsentene mulighet til å avsette dedikerte ressurser til å jobbe med internasjonal lansering av prosjektene sine. Responsen fra bransjen har vært veldig bra og vi mener tiltaket har bidratt til at norske dokumentarfilmer nå markerer seg så sterkt ute. Nå ønsker vi å gjøre det samme for kinofilmen.

Retningslinjer for pakketilskudd til kinofilm med et spesielt høyt internasjonalt potensial ble publisert denne uken og første søknadsfrist er 1. mars.

– Jeg håper virkelig at bransjen her kjenner sin besøkelsestid, legger hun til.

Les mer om tilskuddsordningene for lansering i utlandet.

 

 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY