Serieskaperen – et uskandinavisk fenomen?

Serieskaperen – et uskandinavisk fenomen?

Amerikansk og britisk serieproduksjon er ikke redd for å fremheve én person som opphavet til seriens kunstneriske uttrykk og suksess. Begrepet serieskaper – fjernsynets svar på filmens auteur – står ikke like sterkt i Skandinavia, oppsummerer Donia Lina Nilsen fra Nordiske mediedager.

Kvalitetsserier ble viet betydelig plass under årets Nordiske mediedager. Mad Mens Matthew Weiner, Curb Your Enthusiasms Larry David og Downton Abbeys Julian Fellowes gis ofte full ære for seriens kvalitet. I den dansk-svenske Broen og den norske adaptasjonen Halvbroren legges heller vekt på likeverdig samarbeid.  

Manusarbeid ble fremhevet som utslagsgivende og førende i skapelsen av Downton Abbey. Serien blir skrevet utelukkende av Julian Fellowes, og selv om det var produsent Gareth Neame som foreslo at de skulle lage en serie i Gosford Parks univers, presenterte han serien i stor grad som Fellowes visjon; – It’s very hands on, we don’t have a big team, we make about eleven hours a year and it’s all written by Julian, fortalte Neame. Han fortalte videre om hvordan Cora Granthams karakter var inspirert av boken To Marry an English Lord, og hvordan Violets karakter var skrevet for Maggie Smith, og inspirert av Fellowes grandtante.

Gareth Neame (executive producer) og moderator Line Norling. Foto: Kjetil Greger Pedersen/Nordiske mediedager.

I en serie som Curb Your Enthusiasm, gjøres alt fra manus, regi og klipp på Larry Davids måte. David skriver et 8-siders dokument i løpet av en måneds tid, med handlingen til episoden, fremdrift, setting og noen replikker, siden serien avhenger mye på improvisasjon så filmes det omtrent 50 min for hvert minutt i serien, fortalte klipper Steve Rauch.

Det er likevel ikke størrelsen på teamet som er avgjørende for den visjondrevne produksjon. Mad Men presenteres ofte utelukkende som Matthew Weiners visjon, hvor alle deler i produksjonen arbeider for å realisere hans univers. Det er kun serieskaperen selv som (kanskje) vet hvordan de totalt syv sesongene slutter.

Serien har et manusutviklingsteam og rådgivere på ca 10 personer, satt sammen halvt om halvt med menn og kvinner hvis alder spenner fra 26 til 86 år, men ingen sitter riktig trygt siden det er den overhengende visjonen, historien og stilen som er det absolutte målet.

– The show is all about pressure. You are only as safe as your last script, fortalte produsentene Maria og André Jaquemetton. Manusforfatterne er alltid på prøvebasis og selv de erfarne produsentene var hentet inn på en 9-ukerskontrakt og måtte bevise sin verdi for akkurat denne serien.

"Mad Men"-produsentene Maria og André Jaquemetton. Foto: Jarle H. Moe/Nordiske mediedager.

Felles for Mad Men, Curb Your Enthusiasm og Downton Abbey er den visjondrevne serieskaper som legger premissene fra idé til tv-skjerm. De skandinaviske seriene som ble presentert under Nordiske mediedager, skisserte en litt annen form for serieproduksjon. Selv om regissør Charlotte Sielings visjon for Broen ble vektlagt, og manusforfatter Mette M. Bølstads frihet i utviklingen av Halvbrorens manus, var det samarbeidet som ble fremhevet.

For produksjonen av den svensk-danske krimserien Broen, var det samspillet mellom regi, foto og skuespillere som ble fremstilt som primært. Det var først etter manuset var skrevet og produsenten var på plass at regissør Charlotte Sieling kom på banen. Sielings visjon for serien ble lagt vekt på i form av at det var hennes tolkning av manuset som skulle realiseres, det var hun som måtte ha rettesnoren for produksjonen. Sieling, skuespiller Kim Bodnia og fotograf Jørgen Johansson var likevel enige om at samarbeidet på produksjonen var ekstremt viktig og fruktbart, på alt fra det tekniske til skuespillet. De lagde koordinatsystemer for å visualisere historien, de brukte ikke dreiebøker eller detaljplanlegging av fotografarbeidet, det hele berodde på tett samarbeid.

Om produksjonen av Halvbroren, adaptasjonen av Lars Saabye Christensens roman som kommer på NRK i 2013, ble det kommentert at manusforfatteren Mette M. Bølstad fikk lite innspill, fikk jobbe i fred og at det hele var veldig effektivt: – Det har vært en kreativ og fremoverpekende prosess hele tiden, de tingene som ikke har fungert har bare falt bort, fortalte Bølstad. Det virker ikke som prosessen er ledet av Bølstads visjon selv om hun har hatt kreativ frihet. Men på grunn av hennes strukturelle tyngde i å omdanne historiefortellingen fra roman til manus kan det heller ikke sies å være drevet av regissørens visjon. – Målet er kjempekvalitet på kort tid, kommenterte produsent Olav Øen.

Nordiske mediedager ble arrangert 9-11.mai i Bergen. 

3 kommentarer til Serieskaperen – et uskandinavisk fenomen?

  1. Norge er landet for de feige. Det blir sett ned på å ta æren for arbeidet sitt, og man skal alltid takke alle andre før seg selv. I utgangspunktet en grei tanke, men slik Kardemomme-holdning skaper ikke auteurer.

  2. Nå er jo Halvbroren et konsept som eksisterer fra litteraturens verden. Kommer du med noe nytt fra fantasien er det i det hele tatt ikke rom for diskusjon her i landet. Hvilket år var det sist det kom en norsk nyskapning??? Himmelblå var jo engelsk… tore severin

  3. Det finnes unntak. Koselig med peis av Thomas Torjussen (forfatter og regissør) , som i det minste hadde en samlet tanke bak seg, og Dag som er skrevet og regissert av Øystein Karlsen sammen med Christoffer Schou.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Serieskaperen – et uskandinavisk fenomen?

Serieskaperen – et uskandinavisk fenomen?

Amerikansk og britisk serieproduksjon er ikke redd for å fremheve én person som opphavet til seriens kunstneriske uttrykk og suksess. Begrepet serieskaper – fjernsynets svar på filmens auteur – står ikke like sterkt i Skandinavia, oppsummerer Donia Lina Nilsen fra Nordiske mediedager.

Kvalitetsserier ble viet betydelig plass under årets Nordiske mediedager. Mad Mens Matthew Weiner, Curb Your Enthusiasms Larry David og Downton Abbeys Julian Fellowes gis ofte full ære for seriens kvalitet. I den dansk-svenske Broen og den norske adaptasjonen Halvbroren legges heller vekt på likeverdig samarbeid.  

Manusarbeid ble fremhevet som utslagsgivende og førende i skapelsen av Downton Abbey. Serien blir skrevet utelukkende av Julian Fellowes, og selv om det var produsent Gareth Neame som foreslo at de skulle lage en serie i Gosford Parks univers, presenterte han serien i stor grad som Fellowes visjon; – It’s very hands on, we don’t have a big team, we make about eleven hours a year and it’s all written by Julian, fortalte Neame. Han fortalte videre om hvordan Cora Granthams karakter var inspirert av boken To Marry an English Lord, og hvordan Violets karakter var skrevet for Maggie Smith, og inspirert av Fellowes grandtante.

Gareth Neame (executive producer) og moderator Line Norling. Foto: Kjetil Greger Pedersen/Nordiske mediedager.

I en serie som Curb Your Enthusiasm, gjøres alt fra manus, regi og klipp på Larry Davids måte. David skriver et 8-siders dokument i løpet av en måneds tid, med handlingen til episoden, fremdrift, setting og noen replikker, siden serien avhenger mye på improvisasjon så filmes det omtrent 50 min for hvert minutt i serien, fortalte klipper Steve Rauch.

Det er likevel ikke størrelsen på teamet som er avgjørende for den visjondrevne produksjon. Mad Men presenteres ofte utelukkende som Matthew Weiners visjon, hvor alle deler i produksjonen arbeider for å realisere hans univers. Det er kun serieskaperen selv som (kanskje) vet hvordan de totalt syv sesongene slutter.

Serien har et manusutviklingsteam og rådgivere på ca 10 personer, satt sammen halvt om halvt med menn og kvinner hvis alder spenner fra 26 til 86 år, men ingen sitter riktig trygt siden det er den overhengende visjonen, historien og stilen som er det absolutte målet.

– The show is all about pressure. You are only as safe as your last script, fortalte produsentene Maria og André Jaquemetton. Manusforfatterne er alltid på prøvebasis og selv de erfarne produsentene var hentet inn på en 9-ukerskontrakt og måtte bevise sin verdi for akkurat denne serien.

"Mad Men"-produsentene Maria og André Jaquemetton. Foto: Jarle H. Moe/Nordiske mediedager.

Felles for Mad Men, Curb Your Enthusiasm og Downton Abbey er den visjondrevne serieskaper som legger premissene fra idé til tv-skjerm. De skandinaviske seriene som ble presentert under Nordiske mediedager, skisserte en litt annen form for serieproduksjon. Selv om regissør Charlotte Sielings visjon for Broen ble vektlagt, og manusforfatter Mette M. Bølstads frihet i utviklingen av Halvbrorens manus, var det samarbeidet som ble fremhevet.

For produksjonen av den svensk-danske krimserien Broen, var det samspillet mellom regi, foto og skuespillere som ble fremstilt som primært. Det var først etter manuset var skrevet og produsenten var på plass at regissør Charlotte Sieling kom på banen. Sielings visjon for serien ble lagt vekt på i form av at det var hennes tolkning av manuset som skulle realiseres, det var hun som måtte ha rettesnoren for produksjonen. Sieling, skuespiller Kim Bodnia og fotograf Jørgen Johansson var likevel enige om at samarbeidet på produksjonen var ekstremt viktig og fruktbart, på alt fra det tekniske til skuespillet. De lagde koordinatsystemer for å visualisere historien, de brukte ikke dreiebøker eller detaljplanlegging av fotografarbeidet, det hele berodde på tett samarbeid.

Om produksjonen av Halvbroren, adaptasjonen av Lars Saabye Christensens roman som kommer på NRK i 2013, ble det kommentert at manusforfatteren Mette M. Bølstad fikk lite innspill, fikk jobbe i fred og at det hele var veldig effektivt: – Det har vært en kreativ og fremoverpekende prosess hele tiden, de tingene som ikke har fungert har bare falt bort, fortalte Bølstad. Det virker ikke som prosessen er ledet av Bølstads visjon selv om hun har hatt kreativ frihet. Men på grunn av hennes strukturelle tyngde i å omdanne historiefortellingen fra roman til manus kan det heller ikke sies å være drevet av regissørens visjon. – Målet er kjempekvalitet på kort tid, kommenterte produsent Olav Øen.

Nordiske mediedager ble arrangert 9-11.mai i Bergen. 

3 Responses to Serieskaperen – et uskandinavisk fenomen?

  1. Norge er landet for de feige. Det blir sett ned på å ta æren for arbeidet sitt, og man skal alltid takke alle andre før seg selv. I utgangspunktet en grei tanke, men slik Kardemomme-holdning skaper ikke auteurer.

  2. Nå er jo Halvbroren et konsept som eksisterer fra litteraturens verden. Kommer du med noe nytt fra fantasien er det i det hele tatt ikke rom for diskusjon her i landet. Hvilket år var det sist det kom en norsk nyskapning??? Himmelblå var jo engelsk… tore severin

  3. Det finnes unntak. Koselig med peis av Thomas Torjussen (forfatter og regissør) , som i det minste hadde en samlet tanke bak seg, og Dag som er skrevet og regissert av Øystein Karlsen sammen med Christoffer Schou.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY