-Det har vært stor aktivitet i den norske animasjonsbransjen i år, sier Yaprak Morali fra Frame by Frame by Frame. Fagdag for animatører og alle andre som er interessert i animasjon på Filmens hus lørdag 12. mai.
Frame by frame på Filmens Hus i Oslo er stedet animasjonsbransjen i Norge samles i helgen for å vise seg frem og lære av de beste. Hittil har det vært mer av et bransjetreff enn en festival, men Frame by frame er likevel et viktig møtested for folk i miljøet.
– Vi har invitert folk fra små og store studioer for å snakke om hvordan de jobber. Det er viktig for animasjonsindustrien å ha slike inspirasjonsdager, sier Yaprak Morali, som står bak Fram by Frame sammen med en gjeng frivillige fra bransjen.
From Up On Poppy Hill vises lørdag kl. 19.30 med en introduksjon. Dette er den andre spillefilmen til Goro Miyazaki etter Tales of the Earthsea. Goro er sønnen til Hayao Miyazaki, kjent for klassikerne Chihiro og heksene og Min nabo Totoro. Hayao har skrevet manuset til From Up On Poppy Hill. Deres nye film er en kjærlighetshistorie om møtet mellom to ungdommer i 1963.
Hvis du har billett til Frame by Frame og vil se From Up On Poppy Hill lørdag (japansk tale og engelske tekster), send en mail eller sms til Yaprak, da det er begrenset med plasser. Søndag 13. mai kl. 17.00 blir det en ekstravisning av filmen på Cinemateket. Filmen kommer på kino i original japansk tale med norske tekster.
Første del av programmet er satt av til norske animatører som vil fortelle om hvilke prosjekter de jobber med. Flere av disse vil vise klipp fra filmer som er i produksjon.
-I bransjen vet vi ofte hva de andre jobber med, men har som regel ikke hatt mulighet for å se klipp og høre mer om de forskjellige prosjektene som presenteres for første gang, sier Yaprak Morali.
Nordisk Film & TV og Filmkameratene AS samarbeider om animasjonsserien Blekkulf for NRK Super, og den første episoden fra serien vil bli vist.
Gimpville har stått for special effects i 3D til den nye Kon-Tiki filmen og til flere reklamefilmer som de også vil presentere.
Kool Production vil blant annet presentere klipp fra Elleville Elfrid.
Microfilm er studioet som i startet Frame by Frame i sin tid, og de vil presentere et kortfilmprosjekt med Oscar-vinneren Torill Kove, samtidig som de er co-produsenter på langfilmen om Albert Åberg som de også vil fortelle om.
De andre deltagerne i den norske presentasjonen er ikke studioer men uavhengige animatører. Lasso Film består av regissøren Linda Fagerli Sæthren som vil gi et innblikk i hvordan hun jobbet på dukkeanimasjonsfilmen Støv på stiften (2010).
–Krüger og Krogh er et tegneserieprosjekt med utgangspunkt i Oslo anno 1964. Samtlige av bakmennene er animatører og derfor er det spennende å presentere dette prosjektet under Frame by Frame. Animasjonsbransjen dekker mange forskjellige fagområder. Mange av dagens animatører er også illustratører og i preproduksjonsfasen på enhver film, også live-action film, består av skisser og tegninger av karakterer, locations osv. Skissekunst og drawn animation er også en viktig del av dagens digitale animasjonsindustri.
Elin Grimstad er freelance animatør og i gang med å lage en barnebok hvor illustrasjonene består av bilder fotografert på glass.
Christopher Nilsen har laget installasjonen Superstar – verdens største flipperspill – til Popsenteret i Oslo. Han vil presentere en 7 minutters film om prosjektet og arbeidsprossessen.
Frame by Frame har også invitert 2 gjester fra utlandet.
Den japanske animatøren og filmskaperen Yoshi Tamura tar turen til Oslo. Fra sin base i Frankrike har han arbeidet på en rekke Disney-produksjoner, samtidig som han lager egne kortfilmer. For Disney har han blant annet jobbet som animatør på Ringeren i Notre Dame (1996), Tarzan (1999), Prinsessen og frosken (2009), samt kortfilmene Destino (2003) og The Little Matchgirl (2006).
-Yoshi Tamura har 20 års erfaring fra animasjonsbransjen og har bodd og jobbet i flere land. Han har arbeidet med forskjellige teknikker for både små og store studioer. For egen regning har han regissert kortfilmen Reflexion (2011) som vil bli vist og introdusert.
–Lord Price er Head of Animation hos Aardman, han jobbet på Piratene! og har laget stop-motion dukkeanimasjon på flere av Aardmans filmer. Han har også med seg en samling dukker fra Piratene! og vil demonstrere hvordan de fungerer. Med Tamamura og Price på programmet får vi et innblikk i samtlige animasjonsteknikker.
-Etter siste filmen feirer vi videre i Bens Cafe på Filmens Hus. Det pleier å bli veldig god stemning. Alle som har billett er med i et lotteri med premier fra Digital Storytelling, Fredrikstad Animation Festival, Kortfilmfestialen i Grimstad, i tillegg til en rekke flotte tegneseriebøker.
Frame by Frame: Ble startet av Foreningen for animert film i 2006 som en arena for visning av ny, norsk animasjonsfilm. På den tiden var det få visningsrom for nyprodusert animasjonsfilm og bransjen hadde behov for et fora for oppdatering og informasjonsutveksling. Rundt midten av 00-tallet var det høy aktivitet i det norsk animasjonsmiljøet – flere langfilmer og en rekke TV-serier var under produksjon – og det oppstod et behov for å møtes og se hverandres arbeider. Etterhvert dreide fokuset på Frame by Frame, i takt med at stadig flere festivaler med fokus på animasjonsfilm ble etablert (Fredrikstad Animation Festival gjenopptok sitt nordisk/baltiske fokus, Bergen Animation Festival kom til og Animationvolda dukket opp) til en miks mellom internasjonal inspirasjon og hjemlig oppdatering. Og som fast avslutning – Lise Fearnleys legendariske lotteri.
Frame by frame på Filmens Hus i Oslo er stedet animasjonsbransjen i Norge samles i helgen for å vise seg frem og lære av de beste. Hittil har det vært mer av et bransjetreff enn en festival, men Frame by frame er likevel et viktig møtested for folk i miljøet.
– Vi har invitert folk fra små og store studioer for å snakke om hvordan de jobber. Det er viktig for animasjonsindustrien å ha slike inspirasjonsdager, sier Yaprak Morali, som står bak Fram by Frame sammen med en gjeng frivillige fra bransjen.
From Up On Poppy Hill vises lørdag kl. 19.30 med en introduksjon. Dette er den andre spillefilmen til Goro Miyazaki etter Tales of the Earthsea. Goro er sønnen til Hayao Miyazaki, kjent for klassikerne Chihiro og heksene og Min nabo Totoro. Hayao har skrevet manuset til From Up On Poppy Hill. Deres nye film er en kjærlighetshistorie om møtet mellom to ungdommer i 1963.
Hvis du har billett til Frame by Frame og vil se From Up On Poppy Hill lørdag (japansk tale og engelske tekster), send en mail eller sms til Yaprak, da det er begrenset med plasser. Søndag 13. mai kl. 17.00 blir det en ekstravisning av filmen på Cinemateket. Filmen kommer på kino i original japansk tale med norske tekster.
Første del av programmet er satt av til norske animatører som vil fortelle om hvilke prosjekter de jobber med. Flere av disse vil vise klipp fra filmer som er i produksjon.
-I bransjen vet vi ofte hva de andre jobber med, men har som regel ikke hatt mulighet for å se klipp og høre mer om de forskjellige prosjektene som presenteres for første gang, sier Yaprak Morali.
Nordisk Film & TV og Filmkameratene AS samarbeider om animasjonsserien Blekkulf for NRK Super, og den første episoden fra serien vil bli vist.
Gimpville har stått for special effects i 3D til den nye Kon-Tiki filmen og til flere reklamefilmer som de også vil presentere.
Kool Production vil blant annet presentere klipp fra Elleville Elfrid.
Microfilm er studioet som i startet Frame by Frame i sin tid, og de vil presentere et kortfilmprosjekt med Oscar-vinneren Torill Kove, samtidig som de er co-produsenter på langfilmen om Albert Åberg som de også vil fortelle om.
De andre deltagerne i den norske presentasjonen er ikke studioer men uavhengige animatører. Lasso Film består av regissøren Linda Fagerli Sæthren som vil gi et innblikk i hvordan hun jobbet på dukkeanimasjonsfilmen Støv på stiften (2010).
–Krüger og Krogh er et tegneserieprosjekt med utgangspunkt i Oslo anno 1964. Samtlige av bakmennene er animatører og derfor er det spennende å presentere dette prosjektet under Frame by Frame. Animasjonsbransjen dekker mange forskjellige fagområder. Mange av dagens animatører er også illustratører og i preproduksjonsfasen på enhver film, også live-action film, består av skisser og tegninger av karakterer, locations osv. Skissekunst og drawn animation er også en viktig del av dagens digitale animasjonsindustri.
Elin Grimstad er freelance animatør og i gang med å lage en barnebok hvor illustrasjonene består av bilder fotografert på glass.
Christopher Nilsen har laget installasjonen Superstar – verdens største flipperspill – til Popsenteret i Oslo. Han vil presentere en 7 minutters film om prosjektet og arbeidsprossessen.
Frame by Frame har også invitert 2 gjester fra utlandet.
Den japanske animatøren og filmskaperen Yoshi Tamura tar turen til Oslo. Fra sin base i Frankrike har han arbeidet på en rekke Disney-produksjoner, samtidig som han lager egne kortfilmer. For Disney har han blant annet jobbet som animatør på Ringeren i Notre Dame (1996), Tarzan (1999), Prinsessen og frosken (2009), samt kortfilmene Destino (2003) og The Little Matchgirl (2006).
-Yoshi Tamura har 20 års erfaring fra animasjonsbransjen og har bodd og jobbet i flere land. Han har arbeidet med forskjellige teknikker for både små og store studioer. For egen regning har han regissert kortfilmen Reflexion (2011) som vil bli vist og introdusert.
–Lord Price er Head of Animation hos Aardman, han jobbet på Piratene! og har laget stop-motion dukkeanimasjon på flere av Aardmans filmer. Han har også med seg en samling dukker fra Piratene! og vil demonstrere hvordan de fungerer. Med Tamamura og Price på programmet får vi et innblikk i samtlige animasjonsteknikker.
-Etter siste filmen feirer vi videre i Bens Cafe på Filmens Hus. Det pleier å bli veldig god stemning. Alle som har billett er med i et lotteri med premier fra Digital Storytelling, Fredrikstad Animation Festival, Kortfilmfestialen i Grimstad, i tillegg til en rekke flotte tegneseriebøker.
Frame by Frame: Ble startet av Foreningen for animert film i 2006 som en arena for visning av ny, norsk animasjonsfilm. På den tiden var det få visningsrom for nyprodusert animasjonsfilm og bransjen hadde behov for et fora for oppdatering og informasjonsutveksling. Rundt midten av 00-tallet var det høy aktivitet i det norsk animasjonsmiljøet – flere langfilmer og en rekke TV-serier var under produksjon – og det oppstod et behov for å møtes og se hverandres arbeider. Etterhvert dreide fokuset på Frame by Frame, i takt med at stadig flere festivaler med fokus på animasjonsfilm ble etablert (Fredrikstad Animation Festival gjenopptok sitt nordisk/baltiske fokus, Bergen Animation Festival kom til og Animationvolda dukket opp) til en miks mellom internasjonal inspirasjon og hjemlig oppdatering. Og som fast avslutning – Lise Fearnleys legendariske lotteri.
Legg igjen en kommentar