– Om man tror en artist vil slå an, hvorfor kan man ikke da kjøpe aksjer i den artisten, spør Jacob Berg Thomassen retorisk. Han står bak det norske crowd funding-nettstedet NewJelly.
Av Erik Martiniussen
– Det begynte for noen år siden, når jeg tenkte at det går ikke an å kjøpe aksjer til U2 sin nye plate. Man kan kjøpe aksjer i nesten alt annet, men ikke i artister. Om du tror en bestemt plate blir bra, hvorfor kan du ikke kjøpe aksjer i den? Vår idé var at fansen skulle få eierandeler i artistene og platene. Men etter hvert tenkte vi at, det kan jo gjelde alle kulturformål?
Norske talenter
Det fungerer på denne måten. Om du har en god ide til en bok, en film, eller kanskje ønsker å spille inn en sang på en plate, så kan du legge ut en video på nettstedet NewJelly, og be venner og kjente om hjelp til å realisere prosjektet.
– Du må lage en video, hvor du presentere ideen din. Så må du lage rewards (belønningssystemer red.anm), hvor du eksempelvis sier at om du støtter prosjektet med ti euro, så får du en kopi av filmen. Støtter du den med 20 euro, så får du signert DVD, også videre. Så må du være flink til å fortelle at du har lagt ut prosjektet ditt på NewJelly. Alle venner og uvenner er jo interessert i å støtte ditt prosjekt med 10-20 euro.
– For dokumentarfilmskapere og slikt er det en genial idé, sier Thomassen, som viser til suksessen slike nettsteder har hatt i USA. Der har filmskapere og musikere hentet inn store beløp ved hjelp av crowd funding.
– Men om man skal lykkes må man være flink til å promotere ideen sin, understreker Thomassen.
– Men hvorfor gjør dere dette?
– Vi ønsker å være en bidragsyter for norske talenter, som vanligvis ikke får vist seg fram annet en helt lokalt. Her er det mulig å få finansiert prosjektet, og kommet seg videre med noe de kanskje ønsker skal bli en karriere. Dette er et element som bransjen ikke kan levere, sier gründeren.
– Både amatører og profesjonelle kan bruke denne ordningen. Publikum er jo veldig interessert i å støtte opp om kule filmprosjekter, om de får noe igjen for det. I denne tjenesten får du jo ikke penger tilbake, men du kan få billett til premierefester, og støttet du en plateinnspilling med penger, tilbyr kanskje bandet å komme hjem til deg å spille etterpå.
Nytt i Norge
Nettstedet ble lansert tidlig i februar 2011, og er foreløpig nytt i Norge, men Berg Thomassen håper at interessen vil øke.
– Vi jobber kontinuerlig med siden og prøver å forbedre tjenesten. Sålangt er det få prosjekter fra Skandinavia og Europa. Mesteparten kommer fra USA hvor Kickstarter har en enorm suksess. Vårt inntrykk er at Europa og kanskje Skandinavia ikke har ”våknet” enda. Vi tror at dersom det kommer et litt større norsk prosjekt på siden vil det skape mye bra PR for vedkommende som gjør det.
Tenker dere å tjene penger på dette?
– Vårt første mål er å bli en populær nettside, og om den blir det ønsker vi å ta noen få prosenter av det man samler inn, for å drive siden. Men først er målet å få det bli en populær brukervennlig side, ikke reklamebasert, men drevet på frivillig basis, sier Thomassen.
Intervjuet stod på trykk i utgave nr 1, 2011. Artikkelen er oppdatert.
Les også:
Av Erik Martiniussen
– Det begynte for noen år siden, når jeg tenkte at det går ikke an å kjøpe aksjer til U2 sin nye plate. Man kan kjøpe aksjer i nesten alt annet, men ikke i artister. Om du tror en bestemt plate blir bra, hvorfor kan du ikke kjøpe aksjer i den? Vår idé var at fansen skulle få eierandeler i artistene og platene. Men etter hvert tenkte vi at, det kan jo gjelde alle kulturformål?
Norske talenter
Det fungerer på denne måten. Om du har en god ide til en bok, en film, eller kanskje ønsker å spille inn en sang på en plate, så kan du legge ut en video på nettstedet NewJelly, og be venner og kjente om hjelp til å realisere prosjektet.
– Du må lage en video, hvor du presentere ideen din. Så må du lage rewards (belønningssystemer red.anm), hvor du eksempelvis sier at om du støtter prosjektet med ti euro, så får du en kopi av filmen. Støtter du den med 20 euro, så får du signert DVD, også videre. Så må du være flink til å fortelle at du har lagt ut prosjektet ditt på NewJelly. Alle venner og uvenner er jo interessert i å støtte ditt prosjekt med 10-20 euro.
– For dokumentarfilmskapere og slikt er det en genial idé, sier Thomassen, som viser til suksessen slike nettsteder har hatt i USA. Der har filmskapere og musikere hentet inn store beløp ved hjelp av crowd funding.
– Men om man skal lykkes må man være flink til å promotere ideen sin, understreker Thomassen.
– Men hvorfor gjør dere dette?
– Vi ønsker å være en bidragsyter for norske talenter, som vanligvis ikke får vist seg fram annet en helt lokalt. Her er det mulig å få finansiert prosjektet, og kommet seg videre med noe de kanskje ønsker skal bli en karriere. Dette er et element som bransjen ikke kan levere, sier gründeren.
– Både amatører og profesjonelle kan bruke denne ordningen. Publikum er jo veldig interessert i å støtte opp om kule filmprosjekter, om de får noe igjen for det. I denne tjenesten får du jo ikke penger tilbake, men du kan få billett til premierefester, og støttet du en plateinnspilling med penger, tilbyr kanskje bandet å komme hjem til deg å spille etterpå.
Nytt i Norge
Nettstedet ble lansert tidlig i februar 2011, og er foreløpig nytt i Norge, men Berg Thomassen håper at interessen vil øke.
– Vi jobber kontinuerlig med siden og prøver å forbedre tjenesten. Sålangt er det få prosjekter fra Skandinavia og Europa. Mesteparten kommer fra USA hvor Kickstarter har en enorm suksess. Vårt inntrykk er at Europa og kanskje Skandinavia ikke har ”våknet” enda. Vi tror at dersom det kommer et litt større norsk prosjekt på siden vil det skape mye bra PR for vedkommende som gjør det.
Tenker dere å tjene penger på dette?
– Vårt første mål er å bli en populær nettside, og om den blir det ønsker vi å ta noen få prosenter av det man samler inn, for å drive siden. Men først er målet å få det bli en populær brukervennlig side, ikke reklamebasert, men drevet på frivillig basis, sier Thomassen.
Intervjuet stod på trykk i utgave nr 1, 2011. Artikkelen er oppdatert.
Les også:
– Vi jobber kontinuerlig med siden (ja, gjør det)
…hvor du presentere ideen.. (presenterer)
…er målet å få det bli en populær… (til å bli)
Hilsen
Peter
– Vi jobber kontinuerlig med siden (ja, gjør det)
…hvor du presentere ideen.. (presenterer)
…er målet å få det bli en populær… (til å bli)
Hilsen
Peter