Aleksander Nordaas har jobbet med «Thale» siden 2009, og nå er endelig Norges første hulder-film klar for kinoene. – Norge har en skattekiste av mytologi som vi kan ta tak i, sier regissøren.
Norsk sjangerfilm er i vinden som aldri før. Tidligere vakte Død snø stor oppsikt, og i det siste har Trolljegeren opplevd enorm suksess utenlands. Aleksander Nordaas synes norsk mytologi er en viktig inspirasjonskilde.
– Som filmskaper i Norge har vi en skattekiste av mytologi som kan tas tak i, og som jeg ser på som ufattelig verdifull. Jeg har bestandig hatt lyst til å lage en historie om huldra, som for meg er en av de mest spennende skikkelsene vi har fordi hun er så lik oss mennesker. Hun innehar en tvetydighet om hvorvidt hun er god eller ond, noe som er artig å spille på, forteller han.
Spørsmålet om karakteren Thale er god eller ond, legger han derimot i publikums hender.
– Personlig har jeg tatt stilling til henne, men folk må gjøre opp sin egen mening om Thale etter å ha sett filmen. Vi har gjort henne til vår egen skikkelse, og lagd vårt eget eventyr. Selve historien dukket opp under arbeidet med manus, og premisset om huldra som blir oppdaget på en annerledes måte enn i de gamle sagnene hadde vi klart for oss. Og ja – det har blitt lest en del sagn i forbindelse med filmen.
Thale er en lavbudsjettproduksjon hvor Nordaas har gjort mye av jobben selv. Prosjektet har derfor pågått over lang tid.
– Siden jeg – blant annet – har stått for manus, regi og klipp, har det blitt mye jobb med filmen. Premisset var at filmen skulle lages i Mosjøen, og jeg er den eneste som kommer derfra. Da sa det seg selv at det ble min oppgave å gjøre mye av arbeidet. Vi begynte innspillingen sommeren 2009, så prosjektet har hengt over oss en god stund. Jobben måtte gjøres innimellom alt annet siden budsjettet var så lavt. Samtidig var vi opptatt av det skulle bli så bra som vi ønsket, og hvis det ikke ble det valgte vi å gjøre ting på nytt, forteller han.
Det å jobbe med små budsjett setter vanligvis føringer for hva man kan få med i en film. Nordaas ser på dette som en utfordring, men synes ikke de har måtte kutte i Thale.
– Det er selvsagt både pluss og minus med å jobbe med lavbudsjettproduksjoner. Det positive er at man har stor frihet, og jeg mener man gir litt ekstra når man nesten ikke har noen marginer å gå på. Det negative er selvsagt at du ikke har noen annen inntekt i tiden du jobber, som fort kan bli et forstyrrende element. Men det positive veier helt klart opp. Jeg føler heller ikke at vi har måttet kuttet noe vi gjerne ville ha med på bakgrunn av budsjett. Og det er en deilig følelse. Ut ifra premissene vi hadde er vi veldig fornøyd med å ha fått med alt vi ønsket, og sitter ikke igjen med en følelse av at enkelte scener kunne blitt gjort bedre med et større budsjett, sier han.
Suksessen til Trolljegeren har vært en inspirasjon for Nordaas, og pågangen fra utlandet har vært merkbar.
– Vi er veldig inspirert av det som har skjedd med Trolljegeren, og den interessen filmen har skapt for det vi har å tilby. Det har vært en del henvendelser fra salgsagenter og produsenter. Interessen er helt klart der, og jeg tror på ingen måte at dette er siste filmen som baseres på norsk mytologi som vil bli laget. Hollywood spesielt er alltid interessert i nye konsepter, og akkurat nå er Norge i vinden. Timingen til Thale er med andre ord veldig god.
Nordaas forteller at han har flere prosjekter på gang for fremtiden, og skal fortsette å jobbe med et animasjonsprosjekt basert på en barnebok.
– Når man jobber med film i Norge må man alltid ha flere baller i luften fordi man aldri vet hvilke som faller ned. Så nå får vi se hvilket prosjekt som blir mest aktuelt etter Thale. Jeg har lyst til å gjøre mye forskjellig, og er åpen for det meste. Vi har blant annet et ferdig adaptert manus på barneboken I morgentåkedalen. Også den historien har beina godt plassert i norsk mytologi, men er en helt annen sjanger for et helt annet publikum enn Thale, forklarer han.
Regissøren avslutter med å innrømme at han er svak for det mystiske.
– Hver gang jeg begynner med et nytt prosjekt får jeg lyst til å inkludere elementer av alternativ eksistens, eller noe mystisk i fortellingen. Jeg liker å leke meg med det fantastiske, og se hvor man havner hen.
Trailer til Thale:
Norsk sjangerfilm er i vinden som aldri før. Tidligere vakte Død snø stor oppsikt, og i det siste har Trolljegeren opplevd enorm suksess utenlands. Aleksander Nordaas synes norsk mytologi er en viktig inspirasjonskilde.
– Som filmskaper i Norge har vi en skattekiste av mytologi som kan tas tak i, og som jeg ser på som ufattelig verdifull. Jeg har bestandig hatt lyst til å lage en historie om huldra, som for meg er en av de mest spennende skikkelsene vi har fordi hun er så lik oss mennesker. Hun innehar en tvetydighet om hvorvidt hun er god eller ond, noe som er artig å spille på, forteller han.
Spørsmålet om karakteren Thale er god eller ond, legger han derimot i publikums hender.
– Personlig har jeg tatt stilling til henne, men folk må gjøre opp sin egen mening om Thale etter å ha sett filmen. Vi har gjort henne til vår egen skikkelse, og lagd vårt eget eventyr. Selve historien dukket opp under arbeidet med manus, og premisset om huldra som blir oppdaget på en annerledes måte enn i de gamle sagnene hadde vi klart for oss. Og ja – det har blitt lest en del sagn i forbindelse med filmen.
Thale er en lavbudsjettproduksjon hvor Nordaas har gjort mye av jobben selv. Prosjektet har derfor pågått over lang tid.
– Siden jeg – blant annet – har stått for manus, regi og klipp, har det blitt mye jobb med filmen. Premisset var at filmen skulle lages i Mosjøen, og jeg er den eneste som kommer derfra. Da sa det seg selv at det ble min oppgave å gjøre mye av arbeidet. Vi begynte innspillingen sommeren 2009, så prosjektet har hengt over oss en god stund. Jobben måtte gjøres innimellom alt annet siden budsjettet var så lavt. Samtidig var vi opptatt av det skulle bli så bra som vi ønsket, og hvis det ikke ble det valgte vi å gjøre ting på nytt, forteller han.
Det å jobbe med små budsjett setter vanligvis føringer for hva man kan få med i en film. Nordaas ser på dette som en utfordring, men synes ikke de har måtte kutte i Thale.
– Det er selvsagt både pluss og minus med å jobbe med lavbudsjettproduksjoner. Det positive er at man har stor frihet, og jeg mener man gir litt ekstra når man nesten ikke har noen marginer å gå på. Det negative er selvsagt at du ikke har noen annen inntekt i tiden du jobber, som fort kan bli et forstyrrende element. Men det positive veier helt klart opp. Jeg føler heller ikke at vi har måttet kuttet noe vi gjerne ville ha med på bakgrunn av budsjett. Og det er en deilig følelse. Ut ifra premissene vi hadde er vi veldig fornøyd med å ha fått med alt vi ønsket, og sitter ikke igjen med en følelse av at enkelte scener kunne blitt gjort bedre med et større budsjett, sier han.
Suksessen til Trolljegeren har vært en inspirasjon for Nordaas, og pågangen fra utlandet har vært merkbar.
– Vi er veldig inspirert av det som har skjedd med Trolljegeren, og den interessen filmen har skapt for det vi har å tilby. Det har vært en del henvendelser fra salgsagenter og produsenter. Interessen er helt klart der, og jeg tror på ingen måte at dette er siste filmen som baseres på norsk mytologi som vil bli laget. Hollywood spesielt er alltid interessert i nye konsepter, og akkurat nå er Norge i vinden. Timingen til Thale er med andre ord veldig god.
Nordaas forteller at han har flere prosjekter på gang for fremtiden, og skal fortsette å jobbe med et animasjonsprosjekt basert på en barnebok.
– Når man jobber med film i Norge må man alltid ha flere baller i luften fordi man aldri vet hvilke som faller ned. Så nå får vi se hvilket prosjekt som blir mest aktuelt etter Thale. Jeg har lyst til å gjøre mye forskjellig, og er åpen for det meste. Vi har blant annet et ferdig adaptert manus på barneboken I morgentåkedalen. Også den historien har beina godt plassert i norsk mytologi, men er en helt annen sjanger for et helt annet publikum enn Thale, forklarer han.
Regissøren avslutter med å innrømme at han er svak for det mystiske.
– Hver gang jeg begynner med et nytt prosjekt får jeg lyst til å inkludere elementer av alternativ eksistens, eller noe mystisk i fortellingen. Jeg liker å leke meg med det fantastiske, og se hvor man havner hen.
Trailer til Thale:
Gratulerer med filmen og med gode anmeldelser. Det er inspirerende å lese om både deg og prosjeket! Lykke til videre og så gleder meg stort til å se filmen!
Gratulerer med filmen og med gode anmeldelser. Det er inspirerende å lese om både deg og prosjeket! Lykke til videre og så gleder meg stort til å se filmen!