– Crowd funding gir et mer lojalt og engasjert publikum, som selv ønsker det beste for filmen de har investert i, forteller Line Halvorsen om crowd funding som nå for alvor griper om seg innen independenfilm.

Av Erik Marthiniussen
Som vår artikkel om Sundance film festival vitner om, er crowd funding, eller nettbaserte støttesystemer for film og kulturprosjekter, blitt en viktig finansieringskilde for særlig independentfilm.
– Det handler om mye mer en bare det å skaffe penger. Gjennom crowdfunding kommer man direkte i kontakt med publikum, man kan søke direkte opp de menneskene man tror kan ha interesse av filmen, og man kan få hjelp til å spre informasjon om filmen og filmens budskap.
Det fortalte dokumentarfilmskaper Line Halvorsen til Rushprint under arbeidet med Living without money i fjor. Hun er en av få norske filmskapere som har tatt i bruk den nye finansieringsmetoden. Crowdfunding har lenge vært et internasjonalt fenomen. Gjennom nettsteder som Kickstarter og IndieGoGo har kjente filmskapere, som Franny Armstrong og Lucy Walker, hentet inn flere hundre tusen kroner til produksjon av sine filmer. Denne tendensen kulminerte under Sundance film festival i forrige uke, der 17 av filmene var finanisert på denne måten.
– Det er filmskapere som har dratt inn opp til 50.000 dollar på to måneder, fortalte produsent Jan Dalchow. – Internett blir bare viktigere og viktigere, både for å få finansiert opp og distribuert film, sier Dalchow. Her er det viktig at ikke filmbransjen gjør den samme feilen som musikkbransjen har gjort, mener han, å bli hengende bakpå.
– Vi må jo tenke på at TV sakte men sikkert ikke blir hovedkanal for distribusjon, og internett blir mye viktigere, sier han.
Halvorsen og hennes produsent ville samle inn 8000 amerikanske dollar, vel 45.000 kroner, for å finansiere produksjon og distribusjon av DVDer. Da Rushprint gikk i trykken hadde de fått inn nesten 3500 dollar. Da gjensto det en måned på å nå målet om å hente inn 8000 dollar (noe de greide å innfri. Se illustr. nedenfor. Journ.anm).
Framgangsmåten er den samme som for andre større prosjekt. Prosjektinnehaveren må sette opp et budsjett, og et bestemt beløp de ønsker å få inn i løpet av en bestemt tidsperiode. Dersom man klarer å få inn det bestemte beløpet, eller mer, blir alle pengene utbetalt. Men dersom man ikke klarer å oppnå målet sitt, er det heller ingen av pengene som blir utløst.
For Halvorsen og Dalchow handler det likevel vel så mye om å komme i dialog med publikum, som å hente inn penger.
– Gjennom å være med på å delfinansiere produksjonen av en film, eller i vårt tilfelle distribusjonen av den, føler publikum en større tilhørighet til filmen. Det gir et mer lojalt og engasjert publikum, som selv ønsker det beste for filmen de har investert i, forklarer Halvorsen.
Men slik Kickstarter og Crowdfunding-konseptet fungerer, er ingen penger sikret før man faktisk har nådd målet man har satt seg. De som gir penger til prosjektet, skal vite at det blir finansiert, før pengene faktisk blir bevilget.
– Skal man klare å utløse store beløp, krever det også at prosjekteamet vier tid og ressurser til å promotere det, sier Dalchow
– Derfor bør man vurdere fra gang til gang om crowdfunding er veien å gå, sier han.
– Men dersom man lykkes er det en dobbeleffekt, i og med at man både får markedsført filmen og hentet inn penger?
– Ja, det stemmer. Det er en veldig positiv måte å spre ordet om en film og et tema, til kretser som så igjen vil kunne spre det vider, sier Dalchow. Han mener det hele kan gi en snøballeffekt.
Line Halvorsen mener crowdfunding er et viktig alternativ til andre finansieringskilder:
– Ja, dette er et virkelig alternativ til den tradisjonelle markedsføring og distribusjonsfronten, sier hun.
– Trenden er at TV-stasjonene ikke kjøper inn så mye dokumenterer lengre, mens ting sirkulerer på internett. Hva gjør vi når TV ikke lenger er hovedspredning for dokumentar, spør Halvoren.
– De unge ser ikke TV, de er på internett. Derfor er det viktig for oss å følge med, og være i forkant, sier hun til Rushprint.
Dalchow er enig:
– Ja, jeg vil virkelig oppfordre folk til å forsøke dette, for det er en virkelighet som vi burde begynne å forholde oss til, sier han.
– Er dette noe som tvinger seg fram fordi de offentlige støtteordningene ikke er bra nok?
– Jeg tror ikke jeg ville sagt at det tvinger seg fram. Men det er i hvert fall en naturlig utvikling og en mulighet vi bør gripe som produsenter. Vi snakker om markedsføring der man kan oppnå en fantastisk en til en kobling med publikum.
– Særlig når man skal Crowdfunde opp mot noe som ikke er produsert enda, kan man få en kontakt med publikum hele veien. Det er handler ikke bare om at folk betaler inn penger, men også om at de får en tilhørighet til prosjektet. Parallelt må man bruke sosiale medier til å promotere sier Dalchow.
Denne artikkelen sto på trykk i Rushprint nr 2 2011 og er på enkelte punkter oppdatert.
Les også:
Av Erik Marthiniussen
Som vår artikkel om Sundance film festival vitner om, er crowd funding, eller nettbaserte støttesystemer for film og kulturprosjekter, blitt en viktig finansieringskilde for særlig independentfilm.
– Det handler om mye mer en bare det å skaffe penger. Gjennom crowdfunding kommer man direkte i kontakt med publikum, man kan søke direkte opp de menneskene man tror kan ha interesse av filmen, og man kan få hjelp til å spre informasjon om filmen og filmens budskap.
Det fortalte dokumentarfilmskaper Line Halvorsen til Rushprint under arbeidet med Living without money i fjor. Hun er en av få norske filmskapere som har tatt i bruk den nye finansieringsmetoden. Crowdfunding har lenge vært et internasjonalt fenomen. Gjennom nettsteder som Kickstarter og IndieGoGo har kjente filmskapere, som Franny Armstrong og Lucy Walker, hentet inn flere hundre tusen kroner til produksjon av sine filmer. Denne tendensen kulminerte under Sundance film festival i forrige uke, der 17 av filmene var finanisert på denne måten.
– Det er filmskapere som har dratt inn opp til 50.000 dollar på to måneder, fortalte produsent Jan Dalchow. – Internett blir bare viktigere og viktigere, både for å få finansiert opp og distribuert film, sier Dalchow. Her er det viktig at ikke filmbransjen gjør den samme feilen som musikkbransjen har gjort, mener han, å bli hengende bakpå.
– Vi må jo tenke på at TV sakte men sikkert ikke blir hovedkanal for distribusjon, og internett blir mye viktigere, sier han.
Halvorsen og hennes produsent ville samle inn 8000 amerikanske dollar, vel 45.000 kroner, for å finansiere produksjon og distribusjon av DVDer. Da Rushprint gikk i trykken hadde de fått inn nesten 3500 dollar. Da gjensto det en måned på å nå målet om å hente inn 8000 dollar (noe de greide å innfri. Se illustr. nedenfor. Journ.anm).
Framgangsmåten er den samme som for andre større prosjekt. Prosjektinnehaveren må sette opp et budsjett, og et bestemt beløp de ønsker å få inn i løpet av en bestemt tidsperiode. Dersom man klarer å få inn det bestemte beløpet, eller mer, blir alle pengene utbetalt. Men dersom man ikke klarer å oppnå målet sitt, er det heller ingen av pengene som blir utløst.
For Halvorsen og Dalchow handler det likevel vel så mye om å komme i dialog med publikum, som å hente inn penger.
– Gjennom å være med på å delfinansiere produksjonen av en film, eller i vårt tilfelle distribusjonen av den, føler publikum en større tilhørighet til filmen. Det gir et mer lojalt og engasjert publikum, som selv ønsker det beste for filmen de har investert i, forklarer Halvorsen.
Men slik Kickstarter og Crowdfunding-konseptet fungerer, er ingen penger sikret før man faktisk har nådd målet man har satt seg. De som gir penger til prosjektet, skal vite at det blir finansiert, før pengene faktisk blir bevilget.
– Skal man klare å utløse store beløp, krever det også at prosjekteamet vier tid og ressurser til å promotere det, sier Dalchow
– Derfor bør man vurdere fra gang til gang om crowdfunding er veien å gå, sier han.
– Men dersom man lykkes er det en dobbeleffekt, i og med at man både får markedsført filmen og hentet inn penger?
– Ja, det stemmer. Det er en veldig positiv måte å spre ordet om en film og et tema, til kretser som så igjen vil kunne spre det vider, sier Dalchow. Han mener det hele kan gi en snøballeffekt.
Line Halvorsen mener crowdfunding er et viktig alternativ til andre finansieringskilder:
– Ja, dette er et virkelig alternativ til den tradisjonelle markedsføring og distribusjonsfronten, sier hun.
– Trenden er at TV-stasjonene ikke kjøper inn så mye dokumenterer lengre, mens ting sirkulerer på internett. Hva gjør vi når TV ikke lenger er hovedspredning for dokumentar, spør Halvoren.
– De unge ser ikke TV, de er på internett. Derfor er det viktig for oss å følge med, og være i forkant, sier hun til Rushprint.
Dalchow er enig:
– Ja, jeg vil virkelig oppfordre folk til å forsøke dette, for det er en virkelighet som vi burde begynne å forholde oss til, sier han.
– Er dette noe som tvinger seg fram fordi de offentlige støtteordningene ikke er bra nok?
– Jeg tror ikke jeg ville sagt at det tvinger seg fram. Men det er i hvert fall en naturlig utvikling og en mulighet vi bør gripe som produsenter. Vi snakker om markedsføring der man kan oppnå en fantastisk en til en kobling med publikum.
– Særlig når man skal Crowdfunde opp mot noe som ikke er produsert enda, kan man få en kontakt med publikum hele veien. Det er handler ikke bare om at folk betaler inn penger, men også om at de får en tilhørighet til prosjektet. Parallelt må man bruke sosiale medier til å promotere sier Dalchow.
Denne artikkelen sto på trykk i Rushprint nr 2 2011 og er på enkelte punkter oppdatert.
Les også:
Vil forøvrig lansere en ny ide som kanskje burde gjelde alle støtteordningene hos NFI på sikt. Et krav om å ha med crowdfunding i finansieringen. En smart måte å begynne tilvenning av både publikum og produsenter mot tiden uten copyright, den nye tiden hvor publikum må forhåndsfinansiere alt innhold som etter lansering er fri vare. Utopi…
nfi krever jo ganske mye egenkapital allerede, norge er et land på 5 mill, så i noen tilfelle kan publikumsfinansiering organiseres, men det er nok lettere i et land som har 60-70 ganger spå mange innbyggere som norge, selv lilyhammer fikk vel relativt lite fra det amerikanske streamingselskapet… tore severin
Vil forøvrig lansere en ny ide som kanskje burde gjelde alle støtteordningene hos NFI på sikt. Et krav om å ha med crowdfunding i finansieringen. En smart måte å begynne tilvenning av både publikum og produsenter mot tiden uten copyright, den nye tiden hvor publikum må forhåndsfinansiere alt innhold som etter lansering er fri vare. Utopi…
nfi krever jo ganske mye egenkapital allerede, norge er et land på 5 mill, så i noen tilfelle kan publikumsfinansiering organiseres, men det er nok lettere i et land som har 60-70 ganger spå mange innbyggere som norge, selv lilyhammer fikk vel relativt lite fra det amerikanske streamingselskapet… tore severin