NRK Kulturnytt mangler grunnlag for å konkludere med at det reduserte enkeltbillettsalget under Kortfilmfestivalen var et resultat av et sviktende lokalt publikum, skriver Anita Svingen.

Kortfilmfestivalen har denne uken (22.02.12) blitt omtalt av NRK i forbindelse med et tilsynelatende dårlig billettsalg i 2011. Denne omtalen, med fokus på 168 solgte enkeltbilletter, er svært misvisende. Til sammen hadde Kortfilmfestivalen 4734 besøkende til fjorårets visninger av totalt 219 filmer. Programmet inkluderte 88 norske kortfilmer, 17 norske dokumentarer, 28 internasjonale kortfilmer og syv internasjonale dokumentarer. I tillegg ble det arrangert 67 sideprogrammer bestående av blant annet retrospektiver, barnefilmer, seminarer og workshops.
Festivaldeltakere har anledning til å kjøpe festivalpass (kr 900,-), dagspass (kr 490,-) og/eller enkeltbilletter (kr 50,-). Under festivalen kjøper man enkeltbilletter til visninger kun dersom man ikke ønsker festival- eller dagspass. Det mangler grunnlag for konkludere med at det reduserte enkeltbillettsalget i 2011 var et resultat av et sviktende lokalt publikum. Derimot er det andre faktorer som muligens kan forklare dette; Dagsbilletter ble først innført for få år siden, tidligere var det kun mulig å kjøpe festivalpass og enkeltbilletter. Festivalpass har de siste årene hatt en svak økning, mens salget av enkeltbilletter har sunket. Antallet konkurrerende festivaler har dessuten økt betydelig de siste 10 årene.
Kortfilmfestivalen er den eldste kort- og dokumentarfilmfestivalen i Norge, med 35 års jubileum i år og 25 år i Grimstad. Det som er riktig – og viktig – er at Kortfilmfestivalen i stor grad er en festival for filmbransjen og filmfolk. Ikke minst er Kortfilmfestivalen et springbrett for norsk kort- og dokumentarfilm ut i verden og viktig for internasjonaliseringen av norsk filmkultur. Listen over stjerneregissører til Kortfilmfestivalen er lang. Mange har vunnet internasjonale priser og blitt invitert til prestisjefestivaler som Sundance Film Festival og Sao Paulo International Film Festival etter å ha blitt fanget opp av internasjonale festivalledere i Grimstad. Med sin internasjonale status har Kortfilmfestivalen i en årrekke nominert kortfilmer til Europas svar på Oscar – European Film Academy Film Awards.
De aller fleste innen det norske filmmiljøet har deltatt på festivalen, og det er ingen tvil om at Kortfilmfestivalen har stor betydning for både nye talenter og etablerte filmskapere. Den har vært en viktig arena for å bygge bro og overføre kompetanse mellom generasjonene som et ledd i å utvikle norsk film.
Forlengelsen av knutepunkstatus, i tillegg til en økt ressurs i en liten administrasjon, markerer nå et nytt og sterkere fokus på lokal deltagelse ved festivalen. Vi ønsker et tettere og bredere samarbeid med nærings- og kulturlivet i Agder. Vi ønsker å få flere aktiviteter i Grimstad under festivalen, slik at Grimstad får synliggjort sin kulturarv og flotte by til både norske og utenlandske gjester. Dette gjelder blant annet matserveringer med lokal og kortreist mat, samarbeid med lokale butikker og næringsliv, og arrangementer i regi av kommunen. Målet vårt er en bredere deltagelse og å få Grimstad og Agder til å bli et stolt vertskap for festivalen- for vi er stolte av å være i Grimstad.
Kortfilmfestivalen vil fortsette å inkludere og knytte sterkere bånd til sitt vertskap på mange plan i årene framover. Og det gleder vi oss til!
Anita Svingen, daglig leder, Kortfilmfestivalen
Kortfilmfestivalen har denne uken (22.02.12) blitt omtalt av NRK i forbindelse med et tilsynelatende dårlig billettsalg i 2011. Denne omtalen, med fokus på 168 solgte enkeltbilletter, er svært misvisende. Til sammen hadde Kortfilmfestivalen 4734 besøkende til fjorårets visninger av totalt 219 filmer. Programmet inkluderte 88 norske kortfilmer, 17 norske dokumentarer, 28 internasjonale kortfilmer og syv internasjonale dokumentarer. I tillegg ble det arrangert 67 sideprogrammer bestående av blant annet retrospektiver, barnefilmer, seminarer og workshops.
Festivaldeltakere har anledning til å kjøpe festivalpass (kr 900,-), dagspass (kr 490,-) og/eller enkeltbilletter (kr 50,-). Under festivalen kjøper man enkeltbilletter til visninger kun dersom man ikke ønsker festival- eller dagspass. Det mangler grunnlag for konkludere med at det reduserte enkeltbillettsalget i 2011 var et resultat av et sviktende lokalt publikum. Derimot er det andre faktorer som muligens kan forklare dette; Dagsbilletter ble først innført for få år siden, tidligere var det kun mulig å kjøpe festivalpass og enkeltbilletter. Festivalpass har de siste årene hatt en svak økning, mens salget av enkeltbilletter har sunket. Antallet konkurrerende festivaler har dessuten økt betydelig de siste 10 årene.
Kortfilmfestivalen er den eldste kort- og dokumentarfilmfestivalen i Norge, med 35 års jubileum i år og 25 år i Grimstad. Det som er riktig – og viktig – er at Kortfilmfestivalen i stor grad er en festival for filmbransjen og filmfolk. Ikke minst er Kortfilmfestivalen et springbrett for norsk kort- og dokumentarfilm ut i verden og viktig for internasjonaliseringen av norsk filmkultur. Listen over stjerneregissører til Kortfilmfestivalen er lang. Mange har vunnet internasjonale priser og blitt invitert til prestisjefestivaler som Sundance Film Festival og Sao Paulo International Film Festival etter å ha blitt fanget opp av internasjonale festivalledere i Grimstad. Med sin internasjonale status har Kortfilmfestivalen i en årrekke nominert kortfilmer til Europas svar på Oscar – European Film Academy Film Awards.
De aller fleste innen det norske filmmiljøet har deltatt på festivalen, og det er ingen tvil om at Kortfilmfestivalen har stor betydning for både nye talenter og etablerte filmskapere. Den har vært en viktig arena for å bygge bro og overføre kompetanse mellom generasjonene som et ledd i å utvikle norsk film.
Forlengelsen av knutepunkstatus, i tillegg til en økt ressurs i en liten administrasjon, markerer nå et nytt og sterkere fokus på lokal deltagelse ved festivalen. Vi ønsker et tettere og bredere samarbeid med nærings- og kulturlivet i Agder. Vi ønsker å få flere aktiviteter i Grimstad under festivalen, slik at Grimstad får synliggjort sin kulturarv og flotte by til både norske og utenlandske gjester. Dette gjelder blant annet matserveringer med lokal og kortreist mat, samarbeid med lokale butikker og næringsliv, og arrangementer i regi av kommunen. Målet vårt er en bredere deltagelse og å få Grimstad og Agder til å bli et stolt vertskap for festivalen- for vi er stolte av å være i Grimstad.
Kortfilmfestivalen vil fortsette å inkludere og knytte sterkere bånd til sitt vertskap på mange plan i årene framover. Og det gleder vi oss til!
Anita Svingen, daglig leder, Kortfilmfestivalen
Men burde ikke Festivalen vært i Trondheim som har et publikum som kunne matche festivalen? Eller i Oslo så man slapp reiseutgiftene? Nå er den jo bare for de som får sponsa reisen. toreseverin
Ingen trekker Grimstas posisjon i tvil. Kortfilmfestivalen hører hjemme i Grimstad. Og selv om NRK kanskje velger å basere sin artikkel på «selvplukk», så kan de ha rett i noe. Nettopp det at ; dette er en festival. Om det skal forbeholdes bransjen, vel så kan man fjerne ordet festival, og sette inn seminar.
Artikkelen til NRK underbygger langt på veg det mange har sagt i lengre tid, at kortfilmfestivalen i Grimstad føles for lukket. Det er en festival for klikken, og kommer man utenfra føler man nesten at man må be om lov til å være der.
Det er et rykte en nisjefestival ikke kan leve med. De små festivalene er langt mer utsatt for hugg, og marginene er små mellom gode og dårlige år. Jeg tror at skal festivalen leve godt fremover, må den åpnes opp, og folk må føle eierskap og stolthet for å ha en av Norges eldste festivaler i sin omkrets. Festivaler er like mye lokal patriotisme som det er dyrking av interesser. Der har kanskje kortfilmfestivalen gått litt feil.
Men burde ikke Festivalen vært i Trondheim som har et publikum som kunne matche festivalen? Eller i Oslo så man slapp reiseutgiftene? Nå er den jo bare for de som får sponsa reisen. toreseverin
Ingen trekker Grimstas posisjon i tvil. Kortfilmfestivalen hører hjemme i Grimstad. Og selv om NRK kanskje velger å basere sin artikkel på «selvplukk», så kan de ha rett i noe. Nettopp det at ; dette er en festival. Om det skal forbeholdes bransjen, vel så kan man fjerne ordet festival, og sette inn seminar.
Artikkelen til NRK underbygger langt på veg det mange har sagt i lengre tid, at kortfilmfestivalen i Grimstad føles for lukket. Det er en festival for klikken, og kommer man utenfra føler man nesten at man må be om lov til å være der.
Det er et rykte en nisjefestival ikke kan leve med. De små festivalene er langt mer utsatt for hugg, og marginene er små mellom gode og dårlige år. Jeg tror at skal festivalen leve godt fremover, må den åpnes opp, og folk må føle eierskap og stolthet for å ha en av Norges eldste festivaler i sin omkrets. Festivaler er like mye lokal patriotisme som det er dyrking av interesser. Der har kanskje kortfilmfestivalen gått litt feil.