Nettstedet Kickstarter, som driver med såkalt «crowd funding» av filmprosjekter, var tilstede med hele 17 filmer på årets Sundance-festival. – Folket bestemmer hva som skal lages, sier en av gründerne bak nettsiden.
New York Times melder at ti prosent av Sundance-programmet – 17 filmer totalt – var finansiert ved hjelp av Kickstarters crowd funding-formel.
Den tre år gamle nettsiden finansierer sine kreative prosjekter gjennom publikumsdonasjoner og opsjoner. Dette har gjort siden til en godt synlig aktør innen uavhengig film, mye takket være at de som ønsker å lage film er i direkte kontakt med sitt fremtidige publikum.
De som ønsker å lage film starter en kampanje hvor de ber om donasjoner for å nå et forhåndsdefinert mål. Besøkende på siden kan se en video-pitch, og hvis de liker ideen eller menneskene bak prosjektet, kan de gi et løfte om å bidra. Hvis prosjektet når sitt fastsatte mål, samles donasjonene inn og prosjektet settes i gang. Hvis målet ikke nås, frigjøres alle fra sine bidragsløfter og ingen videre prosess settes i gang.
– Jeg tror alt-eller-ingenting-formelen er en av grunnen til at dette virker. Hvis noe er nesten i mål, våkner internett og sørger for at det skjer, sier Yancey Strickler, en av gründerne bak nettsiden.
Selv om nettsiden fikk en god del oppmerksomhet på årets Sundance-festival, er Strickler klar på at han ikke er en produsent.
– Det er folket som holder oppsyn, og de bestemmer hva som skal lages, forklarer han.
Kickstarter og fellesskapet tilknyttet nettsiden har finansiert filmer for nesten 50 millioner dollar i løpet av de siste tre årene. Midlene er likt fordelt mellom lang- og dokumentarfilm, i tillegg til en stor andel realiserte kortfilmer. Totalt 130 millioner dollar har blitt samlet inn av nettsiden der film utgjør den største kategorien, etterfulgt av musikk. Over 450 000 mennesker har bidratt til rundt 4500 filmer på Kickstarter. Noen gir fordi de ønsker å se navnet sitt på rulleteksten, andre for en mulighet til en premierevisning eller en t-skjorte. Andre igjen gir fordi de ønsker å se prosjektet realisert på skjermen.
I et paneldebatt under festivalen klaget lederen av the Motion Picture Association of America, Christopher J. Dodd, og lederen av the National Association of Theater Owners, John Fithian, over hvordan internett har muliggjort piratkopiering av film. Men andre steder på festivalen var det innlysende at internettbasert finansiering er med på å produsere en rekke originale filmer.
Sundance-filmer finansiert gjennom Kickstarter-modellen inkluderer dokumentarene Ai Weiwei: Never Sorry og Me @ the Zoo. Spillefilmer inkluderer Black Rock, My Best Day og Mosquita y Mari. Mer eksperimentelle prosjekter som Abacus og Room 237 var også Kickstarter-prosjekter.
Mange av de såkalte Kickstarter-filmene var veldig spesielle, og var aldri i fare for å få ordinær kinodistribusjon. Men Indie Game: The Movie, en film om spillutviklere, ble plukket opp av produsent Scott Rudin og HBO for videreutvikling til en serie.
Stricklers andre år på Sundance var ganske forskjellig fra første gang.
– Når vi var her første gang forsøkte vi bare å forklare hvem vi var, og bli lagt merke til. Nå kommer folk til oss, sier han.
Kilde: New York Times
Les også:
New York Times melder at ti prosent av Sundance-programmet – 17 filmer totalt – var finansiert ved hjelp av Kickstarters crowd funding-formel.
Den tre år gamle nettsiden finansierer sine kreative prosjekter gjennom publikumsdonasjoner og opsjoner. Dette har gjort siden til en godt synlig aktør innen uavhengig film, mye takket være at de som ønsker å lage film er i direkte kontakt med sitt fremtidige publikum.
De som ønsker å lage film starter en kampanje hvor de ber om donasjoner for å nå et forhåndsdefinert mål. Besøkende på siden kan se en video-pitch, og hvis de liker ideen eller menneskene bak prosjektet, kan de gi et løfte om å bidra. Hvis prosjektet når sitt fastsatte mål, samles donasjonene inn og prosjektet settes i gang. Hvis målet ikke nås, frigjøres alle fra sine bidragsløfter og ingen videre prosess settes i gang.
– Jeg tror alt-eller-ingenting-formelen er en av grunnen til at dette virker. Hvis noe er nesten i mål, våkner internett og sørger for at det skjer, sier Yancey Strickler, en av gründerne bak nettsiden.
Selv om nettsiden fikk en god del oppmerksomhet på årets Sundance-festival, er Strickler klar på at han ikke er en produsent.
– Det er folket som holder oppsyn, og de bestemmer hva som skal lages, forklarer han.
Kickstarter og fellesskapet tilknyttet nettsiden har finansiert filmer for nesten 50 millioner dollar i løpet av de siste tre årene. Midlene er likt fordelt mellom lang- og dokumentarfilm, i tillegg til en stor andel realiserte kortfilmer. Totalt 130 millioner dollar har blitt samlet inn av nettsiden der film utgjør den største kategorien, etterfulgt av musikk. Over 450 000 mennesker har bidratt til rundt 4500 filmer på Kickstarter. Noen gir fordi de ønsker å se navnet sitt på rulleteksten, andre for en mulighet til en premierevisning eller en t-skjorte. Andre igjen gir fordi de ønsker å se prosjektet realisert på skjermen.
I et paneldebatt under festivalen klaget lederen av the Motion Picture Association of America, Christopher J. Dodd, og lederen av the National Association of Theater Owners, John Fithian, over hvordan internett har muliggjort piratkopiering av film. Men andre steder på festivalen var det innlysende at internettbasert finansiering er med på å produsere en rekke originale filmer.
Sundance-filmer finansiert gjennom Kickstarter-modellen inkluderer dokumentarene Ai Weiwei: Never Sorry og Me @ the Zoo. Spillefilmer inkluderer Black Rock, My Best Day og Mosquita y Mari. Mer eksperimentelle prosjekter som Abacus og Room 237 var også Kickstarter-prosjekter.
Mange av de såkalte Kickstarter-filmene var veldig spesielle, og var aldri i fare for å få ordinær kinodistribusjon. Men Indie Game: The Movie, en film om spillutviklere, ble plukket opp av produsent Scott Rudin og HBO for videreutvikling til en serie.
Stricklers andre år på Sundance var ganske forskjellig fra første gang.
– Når vi var her første gang forsøkte vi bare å forklare hvem vi var, og bli lagt merke til. Nå kommer folk til oss, sier han.
Kilde: New York Times
Les også:
Legg igjen en kommentar