Sterk økning i utbetaling av vederlag

Sterk økning i utbetaling av vederlag

Filmforbundets organisasjon for rettighetshåndtering – F©R – deler ut mer enn 1,8 millioner i vederlag denne høsten. Men å skaffe oversikt over alle rettighetshaverne, er en omfattende jobb, forteller Sverre Pedersen.

Forbundsleder i Filmforbundet, Sverre Pedersen, forteller at opprettelsen av F©R var nødvendig for å effektivt sikre en bedre ivaretakelse av rettighetshavernes vederlag for utnyttelsen av audiovisuelle verk.

F©R ble vedtatt etablert på Filmforbundets årsmøte i 2008, i første omgang for å håndtere privatkopieringsvederlag. Med bakgrunn i at Stortinget i 2004 vedtok at Staten over Statsbudsjettet skulle kompensere for inntektsbortfallet som følge av privatkopiering skulle fordeles individuelt, trengte vi et apparat som kunne håndtere fordelingen hvert år. Modellen for hvordan vi skulle bygge opp F©R hentet vi fra vår svenske søsterorganisasjon, Teaterförbundets rettighets- og mediebolag (TROMB). I tillegg er det naturligvis lett å la seg inspirere av den gode jobben TONO har gjort for rettighetshavere på musikksiden, sier han.

Pedersen skisserer kort at vederlagene F©R nå fordeler er privatkopieringsvederlag og vederlag for videresending.

– Lov om opphavsrett har en bestemmelse som gir privatpersoner rett til lovlig å kopiere opphavsrettbeskyttet materiale til privat bruk. Du har altså lov til å kopiere fra radio og tv, og alle verk som ikke har en kopisperre. Privatkopieringsvederlag skal kompensere for inntektstapet som lovlig privatkopiering fører til for rettighetshaverne, forteller han.

– Vederlag for videresending av kringkastingssendinger i kabelnett, IP-nett og andre nett er penger som kreves inn på vegne av rettighetshavere til filmer, serier og program som inngår i slike sendinger. Kabeldistributørene, IP-nett selskapene og lignende må betale vederlag til rettighetshaverne for å få lov til å gjøre nettopp dette, legger han til.

Jobben med å skaffe seg en tilfredsstillende oversikt over norske rettighetshavere knyttet til audiovisuelle produksjoner er en stor jobb, sier Pedersen.

– Musikkbransjen har bygget opp metadatabaser med rimelig komplett informasjon over alle rettighetshavere som ligger bak musikkverk. Vi har dessverre ikke noe lignende for vår bransje, men F©R jobber med å bygge en lignende database. Det er en veldig stor jobb, men vi er godt i gang. Det vi trenger er avtaler med produsenter, kringkastere og virkemiddelapparatet som sørger for en effektiv innsamling av denne informasjonen slik at F©R ikke må grave seg fram til slik informasjon for hvert enkelt verk. Vi legger ut et nettbasert registreringsskjema for rettighetshavere i disse dager, avslutter han.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Sterk økning i utbetaling av vederlag

Sterk økning i utbetaling av vederlag

Filmforbundets organisasjon for rettighetshåndtering – F©R – deler ut mer enn 1,8 millioner i vederlag denne høsten. Men å skaffe oversikt over alle rettighetshaverne, er en omfattende jobb, forteller Sverre Pedersen.

Forbundsleder i Filmforbundet, Sverre Pedersen, forteller at opprettelsen av F©R var nødvendig for å effektivt sikre en bedre ivaretakelse av rettighetshavernes vederlag for utnyttelsen av audiovisuelle verk.

F©R ble vedtatt etablert på Filmforbundets årsmøte i 2008, i første omgang for å håndtere privatkopieringsvederlag. Med bakgrunn i at Stortinget i 2004 vedtok at Staten over Statsbudsjettet skulle kompensere for inntektsbortfallet som følge av privatkopiering skulle fordeles individuelt, trengte vi et apparat som kunne håndtere fordelingen hvert år. Modellen for hvordan vi skulle bygge opp F©R hentet vi fra vår svenske søsterorganisasjon, Teaterförbundets rettighets- og mediebolag (TROMB). I tillegg er det naturligvis lett å la seg inspirere av den gode jobben TONO har gjort for rettighetshavere på musikksiden, sier han.

Pedersen skisserer kort at vederlagene F©R nå fordeler er privatkopieringsvederlag og vederlag for videresending.

– Lov om opphavsrett har en bestemmelse som gir privatpersoner rett til lovlig å kopiere opphavsrettbeskyttet materiale til privat bruk. Du har altså lov til å kopiere fra radio og tv, og alle verk som ikke har en kopisperre. Privatkopieringsvederlag skal kompensere for inntektstapet som lovlig privatkopiering fører til for rettighetshaverne, forteller han.

– Vederlag for videresending av kringkastingssendinger i kabelnett, IP-nett og andre nett er penger som kreves inn på vegne av rettighetshavere til filmer, serier og program som inngår i slike sendinger. Kabeldistributørene, IP-nett selskapene og lignende må betale vederlag til rettighetshaverne for å få lov til å gjøre nettopp dette, legger han til.

Jobben med å skaffe seg en tilfredsstillende oversikt over norske rettighetshavere knyttet til audiovisuelle produksjoner er en stor jobb, sier Pedersen.

– Musikkbransjen har bygget opp metadatabaser med rimelig komplett informasjon over alle rettighetshavere som ligger bak musikkverk. Vi har dessverre ikke noe lignende for vår bransje, men F©R jobber med å bygge en lignende database. Det er en veldig stor jobb, men vi er godt i gang. Det vi trenger er avtaler med produsenter, kringkastere og virkemiddelapparatet som sørger for en effektiv innsamling av denne informasjonen slik at F©R ikke må grave seg fram til slik informasjon for hvert enkelt verk. Vi legger ut et nettbasert registreringsskjema for rettighetshavere i disse dager, avslutter han.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY