– Monopolet til Oslo Kino må brytes

– Monopolet til Oslo Kino må brytes

– Oslo Kino har kommersialisert kinodriften de siste årene, og kinomarkedet i Oslo ville vært tjent med flere aktører, sier Tommy Lørdahl, sjef for Oslo Internasjonale Filmfestival. I år er festivalen dyttet ut i kulden av Oslo Kino.

Helt siden 1994 har Oslo Internasjonale Filmfestival vært arrangert i samarbeid med Oslo Kino, men i år har festivalen måttet finne andre visningssteder enn Oslos vanlige kinosaler, melder Dagsavisen.

– I mars fikk vi beskjed av Oslo Kino om at de bare ønsket en filmfestival i høst, og det var Film Fra Sør. Da måtte vi ut og så etter alternative visningssteder, sier festivalsjef Tommy Lørdahl.

Festivalen har tatt i bruk blant annet Sentrum Scene for visninger, som var kino i 40 år inntil Oslo Kinematografer solgte bygget i 1988. At Oslo Kino ikke lenger ønsker å gi plass til festivalen i sine lokaler mener Lørdahl er et tegn på en ensretting av kinomarkedet i Oslo.

– Oslo Kino har kommersialisert kinodriften de siste årene. Kinomarkedet i Oslo ville vært tjent med flere aktører. Før kunne man forsvare Oslo Kinematografers monopol med at det ga et bedre filmtilbud. Det kan man ikke lenger, sier han.

I slutten av oktober offentliggjorde Oslo Kino planene for en ny filmfestival i Oslo, som skal finne sted i månedsskiftet februar/mars. Nyskapningen heter Filmfest Oslo, og ved lanseringen uttalte festivalens programsjef Morten Steingrimsen at «vi ønsker å integrere Oslo Internasjonale Filmfestival i Filmfest Oslo». Lørdahl er foreløpig skeptisk til planene om integrering.

– Oslo Filmfestival har funnet en god profil. Da er det ulogisk for meg å gå inn i noe nytt som det er mye uklart rundt. Opplegget for den nye festivalen virker preget av Oslo kinos monopoltanker, og er på flere punkter annerledes enn hva jeg synes en festival skal være. De la fram ett forslag i vår til hva denne nye festivalen skulle være, og et helt annet i høst, påpeker Lørdahl som også reagerer på navnelikheten til den nye festivalen. – De ville i utgangspunktet ha navnet Oslo Filmfest, som er blitt en offisiell forkortelse jeg bruker. Det syntes jeg er knotete, sier Lørdahl.

Filmfest Oslo har foreløpig ikke annonsert noen filmer for vinterens debutfestival. Planene er en publikumsrettet og kompakt festival med 50 filmer på 5 dager, på fire av Oslo Kinos kinoer.

– Vi har hatt vår festivalsatsing under lupen lenge, og diskutert hvordan vi ønsker å arrangere filmfestivaler i Oslo. Oslo Kino ønsker å ha en filmfestival om høsten, og en om våren. Film Fra Sør finner sted om høsten og har satt seg godt i publikums bevissthet. Det blir for tungt å arrangere to store filmfestivaler med en måneds mellomrom. Vi ønsker å flytte en festivalsatsing over til vinterhalvåret, og vi vil gjerne samarbeide med Tommy Lørdahl i denne sammenheng. For oss ville det vært ønskelig om Filmfest Oslo og Oslo Internasjonale Filmfestival kunne samarbeide på sikt, sier Christin Berg, programsjef i Oslo Kino.

Kilde: Dagsavisen

Les også Kjetil Lismoens kommentar om den stadig mer akutte situasjonen til Oslo Internasjonale film festival.

Besøk siden til Oslo Internasjonale Filmfestival

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

– Monopolet til Oslo Kino må brytes

– Monopolet til Oslo Kino må brytes

– Oslo Kino har kommersialisert kinodriften de siste årene, og kinomarkedet i Oslo ville vært tjent med flere aktører, sier Tommy Lørdahl, sjef for Oslo Internasjonale Filmfestival. I år er festivalen dyttet ut i kulden av Oslo Kino.

Helt siden 1994 har Oslo Internasjonale Filmfestival vært arrangert i samarbeid med Oslo Kino, men i år har festivalen måttet finne andre visningssteder enn Oslos vanlige kinosaler, melder Dagsavisen.

– I mars fikk vi beskjed av Oslo Kino om at de bare ønsket en filmfestival i høst, og det var Film Fra Sør. Da måtte vi ut og så etter alternative visningssteder, sier festivalsjef Tommy Lørdahl.

Festivalen har tatt i bruk blant annet Sentrum Scene for visninger, som var kino i 40 år inntil Oslo Kinematografer solgte bygget i 1988. At Oslo Kino ikke lenger ønsker å gi plass til festivalen i sine lokaler mener Lørdahl er et tegn på en ensretting av kinomarkedet i Oslo.

– Oslo Kino har kommersialisert kinodriften de siste årene. Kinomarkedet i Oslo ville vært tjent med flere aktører. Før kunne man forsvare Oslo Kinematografers monopol med at det ga et bedre filmtilbud. Det kan man ikke lenger, sier han.

I slutten av oktober offentliggjorde Oslo Kino planene for en ny filmfestival i Oslo, som skal finne sted i månedsskiftet februar/mars. Nyskapningen heter Filmfest Oslo, og ved lanseringen uttalte festivalens programsjef Morten Steingrimsen at «vi ønsker å integrere Oslo Internasjonale Filmfestival i Filmfest Oslo». Lørdahl er foreløpig skeptisk til planene om integrering.

– Oslo Filmfestival har funnet en god profil. Da er det ulogisk for meg å gå inn i noe nytt som det er mye uklart rundt. Opplegget for den nye festivalen virker preget av Oslo kinos monopoltanker, og er på flere punkter annerledes enn hva jeg synes en festival skal være. De la fram ett forslag i vår til hva denne nye festivalen skulle være, og et helt annet i høst, påpeker Lørdahl som også reagerer på navnelikheten til den nye festivalen. – De ville i utgangspunktet ha navnet Oslo Filmfest, som er blitt en offisiell forkortelse jeg bruker. Det syntes jeg er knotete, sier Lørdahl.

Filmfest Oslo har foreløpig ikke annonsert noen filmer for vinterens debutfestival. Planene er en publikumsrettet og kompakt festival med 50 filmer på 5 dager, på fire av Oslo Kinos kinoer.

– Vi har hatt vår festivalsatsing under lupen lenge, og diskutert hvordan vi ønsker å arrangere filmfestivaler i Oslo. Oslo Kino ønsker å ha en filmfestival om høsten, og en om våren. Film Fra Sør finner sted om høsten og har satt seg godt i publikums bevissthet. Det blir for tungt å arrangere to store filmfestivaler med en måneds mellomrom. Vi ønsker å flytte en festivalsatsing over til vinterhalvåret, og vi vil gjerne samarbeide med Tommy Lørdahl i denne sammenheng. For oss ville det vært ønskelig om Filmfest Oslo og Oslo Internasjonale Filmfestival kunne samarbeide på sikt, sier Christin Berg, programsjef i Oslo Kino.

Kilde: Dagsavisen

Les også Kjetil Lismoens kommentar om den stadig mer akutte situasjonen til Oslo Internasjonale film festival.

Besøk siden til Oslo Internasjonale Filmfestival

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY