Fra sjokkopplevelser til barnefilm

Fra sjokkopplevelser til barnefilm

Japansk film står i fokus under Oslo Internasjonale Filmfestival. – Fansen kan glede seg, mens nybegynnere bør forberede seg mentalt, skriver Robin Syversen i denne forhåndsomtalen av sideprogrammet.

For oss fantaster av Japansk fim viser denne høsten seg å tilby en strøm av unnskyldninger for å sky friluft til fordel for mørke kinosaler. På Film Fra Sør sto fem spennende Japanske filmer på plakaten, og nå slår OIFF festival til med syv Japanske filmer der kun en (Arrietta) går igjen fra Film Fra Sør sitt program.

Sion Sono er uten tvil regissøren som får mest oppmerksomhet. Med tre filmer vist på tigerstadens kinoer denne høsten bør de fleste norske fans av Japansk film ha fått øynene opp for denne mannen. Tidligere kjent for sjokkerende filmer som Suicide Club og Love Exposure har Sono utviklet et modent utrykk, som ikke er det grann mindre sjokkerende. Se opp for filmene Guilty of Romance og Himizu på OIFF.

Smått legendariske Shinya Tsukamoto har også en film på OIFF plakaten i år, Kotoko. Regissøren som ble verdenskjent med sine industrielle postmoderne syretripper Tetsuo: The Iron Man– trilogien viser nok en gang at han vet å utfordre sine tilskuere. Fansen kan glede seg, mens nybegynnere bør forberede seg mentalt.

OIFF kanskje mest spennende oppføringer er allikevel filmer fra relativt mindre profilerte Japanske regissører. Nå har riktignok både Shinji Aojama og Takahiza Zeze opparbeidet seg gode rykter internasjonalt de siste ti årene. Allikevel har de nok blitt stilt i skyggen av mer kontroversielle regissører som Sono og Tsukamoto. Aoyamas Tokyo Koen og Zezes Heaven’s Story har begge fått strålende kritikker og føyer seg inn i rekken av japanske kvalitetsdramaer de siste årene.

For Japan-fansen burde det altså være noe for en hver smak på årets OIFF. I tillegg til de ovenfor nevnte filmer settes også opp to aktuelle animefilmer. Arrietta (som allerede ble vist på Film Fra Sør) og Colorful er begge filmer som har høstet rykende heit omtale i presse og blant publikum.

For deg som er interessert i Japansk film bør altså OIFF være en obligatorisk syssel de neste ti dagene. Vel møtt!

Robin Syversen har mastergrad i japansk fra Universitetet i Oslo. Masteroppgaven lød tittelen: Rearticulating Japanese Cinematic Style. Han jobber også som journalist for nettstedet eternal-terror.com, hvor han har ansvar for plateannmeldelser. I tillegg skriver han på freelance basis for Midnight Eye og Z filmtidsskrift. 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Fra sjokkopplevelser til barnefilm

Fra sjokkopplevelser til barnefilm

Japansk film står i fokus under Oslo Internasjonale Filmfestival. – Fansen kan glede seg, mens nybegynnere bør forberede seg mentalt, skriver Robin Syversen i denne forhåndsomtalen av sideprogrammet.

For oss fantaster av Japansk fim viser denne høsten seg å tilby en strøm av unnskyldninger for å sky friluft til fordel for mørke kinosaler. På Film Fra Sør sto fem spennende Japanske filmer på plakaten, og nå slår OIFF festival til med syv Japanske filmer der kun en (Arrietta) går igjen fra Film Fra Sør sitt program.

Sion Sono er uten tvil regissøren som får mest oppmerksomhet. Med tre filmer vist på tigerstadens kinoer denne høsten bør de fleste norske fans av Japansk film ha fått øynene opp for denne mannen. Tidligere kjent for sjokkerende filmer som Suicide Club og Love Exposure har Sono utviklet et modent utrykk, som ikke er det grann mindre sjokkerende. Se opp for filmene Guilty of Romance og Himizu på OIFF.

Smått legendariske Shinya Tsukamoto har også en film på OIFF plakaten i år, Kotoko. Regissøren som ble verdenskjent med sine industrielle postmoderne syretripper Tetsuo: The Iron Man– trilogien viser nok en gang at han vet å utfordre sine tilskuere. Fansen kan glede seg, mens nybegynnere bør forberede seg mentalt.

OIFF kanskje mest spennende oppføringer er allikevel filmer fra relativt mindre profilerte Japanske regissører. Nå har riktignok både Shinji Aojama og Takahiza Zeze opparbeidet seg gode rykter internasjonalt de siste ti årene. Allikevel har de nok blitt stilt i skyggen av mer kontroversielle regissører som Sono og Tsukamoto. Aoyamas Tokyo Koen og Zezes Heaven’s Story har begge fått strålende kritikker og føyer seg inn i rekken av japanske kvalitetsdramaer de siste årene.

For Japan-fansen burde det altså være noe for en hver smak på årets OIFF. I tillegg til de ovenfor nevnte filmer settes også opp to aktuelle animefilmer. Arrietta (som allerede ble vist på Film Fra Sør) og Colorful er begge filmer som har høstet rykende heit omtale i presse og blant publikum.

For deg som er interessert i Japansk film bør altså OIFF være en obligatorisk syssel de neste ti dagene. Vel møtt!

Robin Syversen har mastergrad i japansk fra Universitetet i Oslo. Masteroppgaven lød tittelen: Rearticulating Japanese Cinematic Style. Han jobber også som journalist for nettstedet eternal-terror.com, hvor han har ansvar for plateannmeldelser. I tillegg skriver han på freelance basis for Midnight Eye og Z filmtidsskrift. 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY