Regjeringen truer med å trekke filmstøtten hvis ikke bransjen rydder opp i ukulturen med ulovlige kontrakter.
LO mener mange kontrakter i filmbransjen er ulovlige. Nå truer regjeringen med å trekke støtten hvis ikke bransjen rydder opp. Det er NRK som melder om regjeringens misnøye med filmbransjens “råtne egg”.
– Hvis det viser seg at man opererer med kontrakter som er ulovlige, så må man vurdere om støtte som blir gitt må trekkes tilbake, sier Arild Stokkan-Grande (Ap), som sitter i kulturkomiteen på Stortinget.
Nylig meldte NRK at Filmforbundet vurderer rettssak mot selskapet Tomme Tønner AS.
40 av medlemmene har ikke fått utbetalt lønn de har til gode etter medvirkning i filmen «Tomme tønner».
– Jeg synes det er trist. Regjeringen sprøyter inn mange millioner i norsk film. Vi er stolte av norsk film, og forlanger at det er en ryddig bransje som opptrer profesjonelt, sier Stokkan-Grande.
LO har studert kontraktene filmarbeiderne inngikk med Tomme Tønner AS. Organisasjonens advokat Håkon Angell mener de er ulovlige.
– Man opererer med en fast og planlagt overtid. Det er det ikke adgang til. I tillegg er overtidstillegget og feriepengene inkludert i løpende avlønning. Det er det heller ikke adgang til.
Jostein Brå Oksavik jobbet som rekvisitør blant annet på «Tomme tønner 2 – Det brune gullet». Han har sett seg lei på arbeidsforholdene i filmbransjen, og omskolerer seg nå.
– Man skal ha mer og mer ut av arbeidstakerne. Det er lengre dager og dårligere betalt. Det henger ikke sammen, sier han.
Han sier han har opplevd å bli svartelistet fra enkelte produksjoner fordi han sa ifra om arbeidsforholdene.
– Jeg har opplevd å bli stengt ut fra jobb av spillefilmproduksjoner jeg var kontraktert for. Jeg fikk beskjed på telefon at «dessverre, vi kan ikke bruke deg, vi har hørt at du kan lage bråk for ledelsen», sier den tidligere filmmedarbeideren.
Kilde: NRK
LO mener mange kontrakter i filmbransjen er ulovlige. Nå truer regjeringen med å trekke støtten hvis ikke bransjen rydder opp. Det er NRK som melder om regjeringens misnøye med filmbransjens “råtne egg”.
– Hvis det viser seg at man opererer med kontrakter som er ulovlige, så må man vurdere om støtte som blir gitt må trekkes tilbake, sier Arild Stokkan-Grande (Ap), som sitter i kulturkomiteen på Stortinget.
Nylig meldte NRK at Filmforbundet vurderer rettssak mot selskapet Tomme Tønner AS.
40 av medlemmene har ikke fått utbetalt lønn de har til gode etter medvirkning i filmen «Tomme tønner».
– Jeg synes det er trist. Regjeringen sprøyter inn mange millioner i norsk film. Vi er stolte av norsk film, og forlanger at det er en ryddig bransje som opptrer profesjonelt, sier Stokkan-Grande.
LO har studert kontraktene filmarbeiderne inngikk med Tomme Tønner AS. Organisasjonens advokat Håkon Angell mener de er ulovlige.
– Man opererer med en fast og planlagt overtid. Det er det ikke adgang til. I tillegg er overtidstillegget og feriepengene inkludert i løpende avlønning. Det er det heller ikke adgang til.
Jostein Brå Oksavik jobbet som rekvisitør blant annet på «Tomme tønner 2 – Det brune gullet». Han har sett seg lei på arbeidsforholdene i filmbransjen, og omskolerer seg nå.
– Man skal ha mer og mer ut av arbeidstakerne. Det er lengre dager og dårligere betalt. Det henger ikke sammen, sier han.
Han sier han har opplevd å bli svartelistet fra enkelte produksjoner fordi han sa ifra om arbeidsforholdene.
– Jeg har opplevd å bli stengt ut fra jobb av spillefilmproduksjoner jeg var kontraktert for. Jeg fikk beskjed på telefon at «dessverre, vi kan ikke bruke deg, vi har hørt at du kan lage bråk for ledelsen», sier den tidligere filmmedarbeideren.
Kilde: NRK
Tomme trusler! Ap-representanten må bruse litt med fjerene for å tekkes sponsorene i LO. Ingen er gale nok til å trekke filmstøtten etter alt som er oppnådd i norsk film de siste ti årene.
JEG ER OGSÅ STOLT av en norsk filmbransje som mange vil si er på vei inn i sin 3. «gullalder». Og jeg er stolt av å ha vært med på å gjøre dette mulig – med en stor dose god vilje og fleksibilitet overfor krevende prosjekter.
Hovedproblemet for norske spillefilmproduksjoner er imidlertid strukturelt: Maksbeløpet for tilskudd fra NFI har stått på stedet hvil i over 10 år, mens pris og lønnsveksten for samme periode har vært på ca 5% p.å. Dette stigende gapet har til nå blitt tettet av produsenter og filmarbeidere som har jobbet mer for mindre, og ved å kutte kostnader/kvalitet.
MIND THE GAP.
Det blir derfor litt for enkelt av repressentanten fra det statsbærende parti å bare true med sanksjoner mot de som bryter loven. Staten er største innvestor, og dermed den som har proffitert mest på u-kulturen med rovdrift av arbeidskraft som har utviklet seg: De har fått maksimalt ut av investerte midler.
I tillegg til å kunne vise en tøff linje mot de tøffe, er det påkrevd å gjøre noe for å tette gapet mellom ambisjonsnivået til bevilgende myndigheter og virkeligheten i filmbransjen. Vi har en konkuransesituasjon som åpner for utnytting av arbeidskraft, og de statlige vedtatte rammene er en grunnleggende premiss for at så skjer. Den tradisjonelle filmarbeider lot seg strekke til smertegrensen av lojalitet til regissøren og den kuntneriske ambisjon, er det slik at en ny generasjon filmarbeidere utvelges av og har sin lojalitet til produsentene og strekker seg etter mer profane faktorer?
@ kjetil: Om du leser / hører etter hva Stokkan Grande sier(i den originale NRK sendingen i alle fall), så retter trusselen seg mot konkrete lovbrytere, og ikke slik den tabloide overskriften skilter med. Mao om støtte blir trukket tilbake i et konkret tilfelle, vil den deles ut til et annet prosjekt.
Takk Jostein, det var jo en ikke helt uvesentlig presisering som kanskje Rushprint redaksjonen burde fått med i første omgang…
Tomme trusler! Ap-representanten må bruse litt med fjerene for å tekkes sponsorene i LO. Ingen er gale nok til å trekke filmstøtten etter alt som er oppnådd i norsk film de siste ti årene.
JEG ER OGSÅ STOLT av en norsk filmbransje som mange vil si er på vei inn i sin 3. «gullalder». Og jeg er stolt av å ha vært med på å gjøre dette mulig – med en stor dose god vilje og fleksibilitet overfor krevende prosjekter.
Hovedproblemet for norske spillefilmproduksjoner er imidlertid strukturelt: Maksbeløpet for tilskudd fra NFI har stått på stedet hvil i over 10 år, mens pris og lønnsveksten for samme periode har vært på ca 5% p.å. Dette stigende gapet har til nå blitt tettet av produsenter og filmarbeidere som har jobbet mer for mindre, og ved å kutte kostnader/kvalitet.
MIND THE GAP.
Det blir derfor litt for enkelt av repressentanten fra det statsbærende parti å bare true med sanksjoner mot de som bryter loven. Staten er største innvestor, og dermed den som har proffitert mest på u-kulturen med rovdrift av arbeidskraft som har utviklet seg: De har fått maksimalt ut av investerte midler.
I tillegg til å kunne vise en tøff linje mot de tøffe, er det påkrevd å gjøre noe for å tette gapet mellom ambisjonsnivået til bevilgende myndigheter og virkeligheten i filmbransjen. Vi har en konkuransesituasjon som åpner for utnytting av arbeidskraft, og de statlige vedtatte rammene er en grunnleggende premiss for at så skjer. Den tradisjonelle filmarbeider lot seg strekke til smertegrensen av lojalitet til regissøren og den kuntneriske ambisjon, er det slik at en ny generasjon filmarbeidere utvelges av og har sin lojalitet til produsentene og strekker seg etter mer profane faktorer?
@ kjetil: Om du leser / hører etter hva Stokkan Grande sier(i den originale NRK sendingen i alle fall), så retter trusselen seg mot konkrete lovbrytere, og ikke slik den tabloide overskriften skilter med. Mao om støtte blir trukket tilbake i et konkret tilfelle, vil den deles ut til et annet prosjekt.
Takk Jostein, det var jo en ikke helt uvesentlig presisering som kanskje Rushprint redaksjonen burde fått med i første omgang…