– Pakkefinansieringen er en ordning som peker fremover, det skal ikke være et klapp på skulderen for lang og tro tjeneste, sier Ivar Køhn. Om to uker avgjøres det hvem som får årets pakkefinansiering.
– Pakkefinansieringen er en ordning som peker fremover, det skal ikke være et klapp på skulderen for lang og tro tjeneste, sier Ivar Køhn. Om to uker avgjøres det hvem som får årets pakkefinansiering.
23. juni blir det vedtatt hvem som får årets pakkefinansieringstilskudd fra NFI. Pakkefinansieringen ble innført i fjor. Ordningen gir mulighet for produsent/regi/manusforfatter konstellasjoner til å få et samlet tilskudd til utvikling og produksjon av to-tre filmer.
– Dette er en ordning som peker fremover. Tilskuddet gis på grunnlag av de filmene som skal lages. Ordningen skal ikke peke bakover, det skal ikke være et klapp på skulderen for lang og tro tjeneste, sier Ivar Køhn, avdelingsdirektør i NFI.
Panelet som vurderer søknadene består av en intern representant fra NFI og to eksterne, en regissør og en produsent.
– Panelet ser på hvordan ambisjonene for samarbeidet er beskrevet, og hvordan det er argumentert for at pakkefinansieringen vil styrke den kunstneriske utviklingen både for filmskaperne og for norsk film. Formålet med ordningen er å styrke langsiktige samarbeid og den kunstneriske utviklingen. Panelet kommer så med en anbefaling til meg, som jeg gir den endelige innstillingen ut i fra.
I fjor gikk tilskuddet til Erik Poppe sammen med manusforfatter Harald Rosenløw Eeg og produsent Finn Gjerdrum, og Sara Johnsen sammen med produsent Turid Øversveen.
Under den forrige Filmsamtalen tok Joachim Trier og Yngve Sæther til orde for en sterkere satsning på eliten i bransjen og på de kunstneriske prosjektene som ikke nødvendigvis når ut til et stort publikum. Køhn mener pakkefinansieringen er en del av en slik satsning.
– Dette er helt klart en elitesatsning. Det er et trangt nåløye for å komme gjennom i pakkefinansieringen. De kunstneriske målsetningene er en svært viktig del av formålet. Vi går ikke inn i noen vurderinger omkring publikumspotensialet til filmene det søkes for. Dette er en ordning som legger mer av ansvaret over på produsenten. Det er en veldig åpen ordning, hvor det er opp til teamet hvilke prosjekter de ønsker å satse på. Langt på vei kan dette være en åpning for den typen film som Trier og Sæther etterlyser. Vi ser også at de som søker ofte har helt klart kunstneriske ambisjoner.
– Pakkefinansieringen er en ordning som peker fremover, det skal ikke være et klapp på skulderen for lang og tro tjeneste, sier Ivar Køhn. Om to uker avgjøres det hvem som får årets pakkefinansiering.
23. juni blir det vedtatt hvem som får årets pakkefinansieringstilskudd fra NFI. Pakkefinansieringen ble innført i fjor. Ordningen gir mulighet for produsent/regi/manusforfatter konstellasjoner til å få et samlet tilskudd til utvikling og produksjon av to-tre filmer.
– Dette er en ordning som peker fremover. Tilskuddet gis på grunnlag av de filmene som skal lages. Ordningen skal ikke peke bakover, det skal ikke være et klapp på skulderen for lang og tro tjeneste, sier Ivar Køhn, avdelingsdirektør i NFI.
Panelet som vurderer søknadene består av en intern representant fra NFI og to eksterne, en regissør og en produsent.
– Panelet ser på hvordan ambisjonene for samarbeidet er beskrevet, og hvordan det er argumentert for at pakkefinansieringen vil styrke den kunstneriske utviklingen både for filmskaperne og for norsk film. Formålet med ordningen er å styrke langsiktige samarbeid og den kunstneriske utviklingen. Panelet kommer så med en anbefaling til meg, som jeg gir den endelige innstillingen ut i fra.
I fjor gikk tilskuddet til Erik Poppe sammen med manusforfatter Harald Rosenløw Eeg og produsent Finn Gjerdrum, og Sara Johnsen sammen med produsent Turid Øversveen.
Under den forrige Filmsamtalen tok Joachim Trier og Yngve Sæther til orde for en sterkere satsning på eliten i bransjen og på de kunstneriske prosjektene som ikke nødvendigvis når ut til et stort publikum. Køhn mener pakkefinansieringen er en del av en slik satsning.
– Dette er helt klart en elitesatsning. Det er et trangt nåløye for å komme gjennom i pakkefinansieringen. De kunstneriske målsetningene er en svært viktig del av formålet. Vi går ikke inn i noen vurderinger omkring publikumspotensialet til filmene det søkes for. Dette er en ordning som legger mer av ansvaret over på produsenten. Det er en veldig åpen ordning, hvor det er opp til teamet hvilke prosjekter de ønsker å satse på. Langt på vei kan dette være en åpning for den typen film som Trier og Sæther etterlyser. Vi ser også at de som søker ofte har helt klart kunstneriske ambisjoner.
Legg igjen en kommentar