Norske produsenter og distributører skyr som regel sommerpremierer, men i sommer kommer to norske premierer. Hvordan har de tenkt å vinne kampen mot finværet?
Norske produsenter og distributører skyr som regel sommerpremierer, men i sommer kommer to norske premierer. Hvordan har de tenkt å vinne kampen mot finværet?
Den årelange tendensen med at ingen norske kinofilmer har premiere i løpet av sommeren holder altså ikke stikk i år. Denne sommeren har både Bambieffekten og Hjelp, vi er i filmbransjen premiere. Men hvordan skal disse filmene klare å trekke publikummere og hvorfor egner de seg for sommerlansering?
Christin Berg, programdirektør i Oslo Kino, mener at mangfold er viktig og at de norske filmene dermed vil klare seg.
– Folk vil se mer enn amerikanske storfilmer, og derfor er det gledelig at vi faktisk har to norske filmer i ulike sjangere denne sommeren. Det er to mer enn i fjor.
Tore Fredrik Dreyer, daglig leder i Euforia, mener Hjelp, vi er i filmbransjen er den perfekte sommerfilmen.
– Vi mener at norsk film skal kunne gå på sommeren, men filmen må være god nok. Hjelp, vi er i filmbransjen er den perfekte sommerfilmen; Den er feelgood, har en mengde kjente fjes. Den er spilt inn på sommeren, handlingen foregår på sommeren, og den gir en god sommerfølelse, og ikke minst er filmen kommersiell nok til å måle seg med konkurransen der ute.
Berg anser også Hjelp, vi er i filmbransjen for å være en perfekt sommerfilm.
– Og det at Henrik Thodesen spiller den lett klønete og sjenerte hovedrollen i filmen, er heller ikke å forakte. Mange ungpikehjerter vil glede seg. En perfekt sommerfilm, er dette. Blott til lyst, men på ingen måte uten kunstneriske ambisjoner. Kombinasjonen kvalitet og lite selvhøytidelig humor er alltid en god ting.
Som kontrast til denne lette sommerkomedien kommer Bambieffekten, som er en film av det mer krevende slaget. Berg, tror filmen kan bli en hit blant publikum.
– Vi treffer to unge jenter som inngår en dødspakt, og dette er rammen for historien. Allikevel er ikke dette en dyster og humørløs film, historien er fortalt med letthet, og krydres med mange gode biroller. En fin kontrast til sommerens store blockbustere, og kan bli en liten hit blant publikum. Vi ser at små filmer med ambisjoner om å fortelle en historie med mening utover det å skulle underholde, kan nå et langt større publikum på sommeren, enn i kvalitetsfilmhøysesongen. Den får mer plass og oppmerksomhet, rett og slett.
FÅR STOR OPPMERKSOMHET
For en liten norsk film kan det være krevende å fange mediene og publikums oppmerksomhet på egenhånd på sommeren. Det er blant annet ikke så mange tv-show å lansere filmen gjennom. Dessuten kan finvær knekke besøket. Dreyer er likevel optimistisk og har stor tro på at Hjelp, vi er i filmbransjen vil få mye oppmerksomhet.
– Dette er ikke en liten norsk film; Det er vel bare Kong Curling som har klart å samle et like stort stjernelag av norske komikere. Dette gir en enorm medieinteresse. Husk at sommeren er agurktid, så det finnes mange alternativer. Dog er vi mer sårbare overfor været på sommeren, og vi ønsker helt klart ikke at første godværshelg faller sammen med vår åpning 22 juli.
Berg er overbevist om at begge filmene vil få stor oppmerksomhet i pressen, spesielt Hjelp, vi er i filmbransjen.
– Denne produksjonen har et solid støtteapparat rundt seg, og mange samarbeidspartnere, så publikum vil ikke kunne unngå å vite at filmen kommer. At traileren har kommet så pass tidlig, er også en fin ting. Man når rett inn til kinopublikummet og primærmålgruppen. For begge filmene vil det selvsagt være viktig med massiv omtale i de sosiale mediene. Det aller viktigste er at det skapes en forventning rundt filmene, og ikke minst, at publikum anbefaler filmene videre til venner.
ER EKSTRA LANSERINGSSTØTTE NØDVENDIG?
I en periode lokket bransjeorganisasjonen Film & Kino norske produsenter med ekstra lanseringsstøtte for å lansere filmene sine på sommeren. Men bransjeorganisasjonen droppet ordningen fordi ingen benyttet seg av den. Dreyer savner en slik ordning.
– Med denne støtten ville antakeligvis flere tatt sjansen. Allikevel er det aller viktigste at filmen posisjoneringsmessig passer på sommeren. I tillegg er det ekstremt viktig å få maksimal støtte fra kionosjefene. De har ropt etter norsk film på sommeren, og fått svar – nå handler alt om å innfri hverandres forventninger.
Berg er usikker på om en slik støtteordning er løsningen.
– Jeg tror at det blir mer og mer vanlig med sommerlansering av norske filmer. Hvis det går bra i år med de to norske filmene, vil det lettere legge seg to eller tre filmer på samme tidspunkt neste år. NFI jobber skikkelig og seriøst med lansering av norske filmer, og jeg er sikker på at de har gode planer for å sikre norske sommerfilmer framover. Jeg er slett ikke sikker på om det er nødvendig med en støtteordning for å oppnå dette. Det kan tenkes at det viser seg å være lukurativt å lansere film på denne tiden av året. Så lenge kvaliteten på filmen er god, vel og merke!
Norske produsenter og distributører skyr som regel sommerpremierer, men i sommer kommer to norske premierer. Hvordan har de tenkt å vinne kampen mot finværet?
Den årelange tendensen med at ingen norske kinofilmer har premiere i løpet av sommeren holder altså ikke stikk i år. Denne sommeren har både Bambieffekten og Hjelp, vi er i filmbransjen premiere. Men hvordan skal disse filmene klare å trekke publikummere og hvorfor egner de seg for sommerlansering?
Christin Berg, programdirektør i Oslo Kino, mener at mangfold er viktig og at de norske filmene dermed vil klare seg.
– Folk vil se mer enn amerikanske storfilmer, og derfor er det gledelig at vi faktisk har to norske filmer i ulike sjangere denne sommeren. Det er to mer enn i fjor.
Tore Fredrik Dreyer, daglig leder i Euforia, mener Hjelp, vi er i filmbransjen er den perfekte sommerfilmen.
– Vi mener at norsk film skal kunne gå på sommeren, men filmen må være god nok. Hjelp, vi er i filmbransjen er den perfekte sommerfilmen; Den er feelgood, har en mengde kjente fjes. Den er spilt inn på sommeren, handlingen foregår på sommeren, og den gir en god sommerfølelse, og ikke minst er filmen kommersiell nok til å måle seg med konkurransen der ute.
Berg anser også Hjelp, vi er i filmbransjen for å være en perfekt sommerfilm.
– Og det at Henrik Thodesen spiller den lett klønete og sjenerte hovedrollen i filmen, er heller ikke å forakte. Mange ungpikehjerter vil glede seg. En perfekt sommerfilm, er dette. Blott til lyst, men på ingen måte uten kunstneriske ambisjoner. Kombinasjonen kvalitet og lite selvhøytidelig humor er alltid en god ting.
Som kontrast til denne lette sommerkomedien kommer Bambieffekten, som er en film av det mer krevende slaget. Berg, tror filmen kan bli en hit blant publikum.
– Vi treffer to unge jenter som inngår en dødspakt, og dette er rammen for historien. Allikevel er ikke dette en dyster og humørløs film, historien er fortalt med letthet, og krydres med mange gode biroller. En fin kontrast til sommerens store blockbustere, og kan bli en liten hit blant publikum. Vi ser at små filmer med ambisjoner om å fortelle en historie med mening utover det å skulle underholde, kan nå et langt større publikum på sommeren, enn i kvalitetsfilmhøysesongen. Den får mer plass og oppmerksomhet, rett og slett.
FÅR STOR OPPMERKSOMHET
For en liten norsk film kan det være krevende å fange mediene og publikums oppmerksomhet på egenhånd på sommeren. Det er blant annet ikke så mange tv-show å lansere filmen gjennom. Dessuten kan finvær knekke besøket. Dreyer er likevel optimistisk og har stor tro på at Hjelp, vi er i filmbransjen vil få mye oppmerksomhet.
– Dette er ikke en liten norsk film; Det er vel bare Kong Curling som har klart å samle et like stort stjernelag av norske komikere. Dette gir en enorm medieinteresse. Husk at sommeren er agurktid, så det finnes mange alternativer. Dog er vi mer sårbare overfor været på sommeren, og vi ønsker helt klart ikke at første godværshelg faller sammen med vår åpning 22 juli.
Berg er overbevist om at begge filmene vil få stor oppmerksomhet i pressen, spesielt Hjelp, vi er i filmbransjen.
– Denne produksjonen har et solid støtteapparat rundt seg, og mange samarbeidspartnere, så publikum vil ikke kunne unngå å vite at filmen kommer. At traileren har kommet så pass tidlig, er også en fin ting. Man når rett inn til kinopublikummet og primærmålgruppen. For begge filmene vil det selvsagt være viktig med massiv omtale i de sosiale mediene. Det aller viktigste er at det skapes en forventning rundt filmene, og ikke minst, at publikum anbefaler filmene videre til venner.
ER EKSTRA LANSERINGSSTØTTE NØDVENDIG?
I en periode lokket bransjeorganisasjonen Film & Kino norske produsenter med ekstra lanseringsstøtte for å lansere filmene sine på sommeren. Men bransjeorganisasjonen droppet ordningen fordi ingen benyttet seg av den. Dreyer savner en slik ordning.
– Med denne støtten ville antakeligvis flere tatt sjansen. Allikevel er det aller viktigste at filmen posisjoneringsmessig passer på sommeren. I tillegg er det ekstremt viktig å få maksimal støtte fra kionosjefene. De har ropt etter norsk film på sommeren, og fått svar – nå handler alt om å innfri hverandres forventninger.
Berg er usikker på om en slik støtteordning er løsningen.
– Jeg tror at det blir mer og mer vanlig med sommerlansering av norske filmer. Hvis det går bra i år med de to norske filmene, vil det lettere legge seg to eller tre filmer på samme tidspunkt neste år. NFI jobber skikkelig og seriøst med lansering av norske filmer, og jeg er sikker på at de har gode planer for å sikre norske sommerfilmer framover. Jeg er slett ikke sikker på om det er nødvendig med en støtteordning for å oppnå dette. Det kan tenkes at det viser seg å være lukurativt å lansere film på denne tiden av året. Så lenge kvaliteten på filmen er god, vel og merke!
Legg igjen en kommentar