Åpner nordisk filmhøst

New Nordic Films i Haugesund er et vindu inn til den nordiske filmbransjen for bl.a festivaler som Sundance, Berlin og Cannes. – Man starter opp høstsesongen for nordisk film ute på New Nordic, forteller Gyda Myklebust.

New Nordic Films (NNF) er et årlig filmmarked som inngår i Den norske filmfestivalen i Haugesund (Les  om programmet i sin helhet her; New Nordic Films, eller vår omtale av enkelte seminarer og arrangementer lenger ned i denne saken). Helt siden starten i 1995 har festivalen utviklet og utvidet arrangementet. Det forteller ansvarlig for NNF, Gyda Myklebust.

– Det startet som et lite eksklusivt marked for noen få nøye utvalgte internasjonale distributører hvor ti av de aller beste nordiske filmene ble vist. Så har programmet og antall deltakere blitt større år for år. Vi startet også et Nordic Co-Production Forum for seks år siden. Slik favner vi også om den produserende delen av den nordiske bransjen som søker seg ut til samarbeidspartnere utenfor Norden, sier hun.

Alle med en viss posisjon innenfor nordisk film deltar på NNF i Haugesund, forteller hun.

– Man starter opp høstsesongen her med å treffe de andre og legge planer for det kommende filmåret. I løpet av fire dager kan du få en god oversikt over det som rører seg i nordisk film. Vi har et stort filmprogram, work in progress, co-produksjonsforum der produsenter leter etter samproduksjonspartnere og arbeider med å få finansieringspuslespillet på plass. I tillegg har vi seminarer hvor viktige filmpolitiske saker settes under debatt. Jeg mener vi har et marked som er så oversiktlig at man lett får sett film, fulgt seminarer og møtt de andre deltakerne.

 

 

I 2010 var det 370 deltakere på New Nordic Films, blant disse er rundt en tredjedel internasjonale bransjefolk som kommer fra land utenfor Norden. Kjøpere og distributører fra Europa og verden forøvrig flyr inn, internasjonale filmfestivaler som Berlin, Cannes, Karlovy Vary og Sundance er tilstede for å lete etter de gode nordiske filmene.

-Vi har nordiske, statlige og regionale finansiører av spillefilm tilstede, mange av de største produsentene og regissørene i Norden er her. Samt de ulike salgsagentene for de nordiske filmene og representanter fra filminstituttene.

Filmene blir valgt ut på basis av kvalitet og at de har et internasjonalt potensial.

-Hovedtanken bak New Nordic Films er å lage et internasjonalt springbrett for nordisk film mot resten av verden. Vi viser derfor de filmene vi synes er de beste og har størst internasjonalt potensial. Vi er også opptatt av å vise bredden som finnes i nordisk film, med plass både for den kunstneriske ambisiøse filmen og den mer kommersielle sjangerfilmen.

 

I år vil NNF ha et nytt fokus på co-produksjon med Nederland og de baltiske landene.

 

– Siden de er nye av året kommer vi til å kjøre en presentasjon på disse filmlandene. Hvilke støttesystemer de har, hvor mange filmer de produserer i året og så videre. Vi kommer også til å se på Tyskland og Canada, som vi også har fokusert på tidligere år. I tillegg kjører vi et forprosjekt på Frankrike, som vi kommer til å gjøre et fullt fokus på neste år.

 

Samarbeidet med Nederland blir fulgt opp senere med et tilsvarende nederlandsk arrangement. Til Nordic Co-Production Forum plukker de ut 3-4 nederlandske prosjekter som kan være aktuelle for co-produksjon med Norden, så finner man motsatt 3-4 nordiske prosjekter som kan være aktuelle som co-produksjoner med Nederland. Disse prosjektene kan følges opp under arrangementet i Nederland, og det kan komme til nye prosjekter, forteller Myklebust. På denne måten håper hun å få til en pang-etablering av samarbeidet mellom Norden og Nederland.

 

Myklebust trekker frem at de har sett gode resultater av fokuset som har vært gjort på Tyskland de siste årene. Til co-produksjonsforumet blir det invitert nasjonale fond, regionale fond, produsenter og produsentforeninger fra ulike land, og 20 prosjekter vil bli pitchet under arrangementet.

 

– Dette skal være en møteplass for finansiering av prosjekter. I år har vi et særlig fokus på utfordringene rundt finansiering. Vi vil blant annet se på alternative måter å finansiere prosjekter på og vi vil kjøre case studies.

 

Myklebust forteller at det også planlegges seminarer om rettighetsproblematikk og om digital distribusjon under årets New Nordic Films.

 

 

New Nordic Films: 17. – 20. august 2011.

 

På New Nordic Films i Haugesund møtes den internasjonale og nordiske filmbransjen under en rekke arrangementer og seminarer. Her presenterer vi noen av dem.

 

 Exception to the rule – “Mercy”, an example for future co-productions?

 A co-production between Norway and Germany with Norway as the minority co-producer is hard to find. There may be various reasons for this, and the MEDIA Desks Norway and Germany have picked up on this issue with a focus on co-productions between the two countries.

 

With a story taking place in Norway, “Mercy” is a natural co-production for a German production company. During the ‘work in progress’ section of New Nordic Films the producer from Germany – who is Norwegian however – will explain how they managed to get the financing in place, what their challenges were and how they created Hammerfest in Hamburg!

 

Tools of a director

TIME: Friday 19. August at 14:30

PLACE: Edda 2

IN THE NORDIC COUNTRIES TODAY we find an exciting range of working methods in the process from screenplay to film. From the more improvisational, based on a few pages of scene descriptions, to the classic staging from finished screenplays. In this mini-seminar we will invite some directors of new films to talk about their “method” – to talk about what sparked their interest in the first place, what remained of that in the finished film, and to screen a scene that developed in a way that might also have been a surprise to them.

Confirmed panelists:

Jens Lien (Norway) has directed several short films, among them Shut the Door (2000) and Natural Glasses (2001), both invited for the Official Competition in Cannes. His award winning feature debut Jonny Vang (2003) premiered in Panorama in Berlin. His second feature, The Bothersome Man (2006), had its world premiere in Critic’s Week in Cannes. In New Nordic Films: Sons of Norway

Maria Sødahl (Norway) has directed TV-drama, documentaries and numerous short films. Sødahl has won multiple national and international awards for her previous work, and was honored for Best Director at Montreal World Film Festival for her feature film debut Limbo (2010). The film was also her feature film debut as a writer.

Birgitte Stærmose (b.1963) studied film and media arts at Temple University in Philadelphia. She has previously made several notable shorts, including Small Avalanches (2003), Sophie (2006) and Out of Love (2009), winning the Prix EFA in Rotterdam and a Special Mention at Generation 14plus in Berlin. In New Nordic Films: Room 304

Moderator is Elsa Kvamme of the Directors Guild of Norway.

The seminar is a cooperation between the Directors Guild of Norway and New Nordic Films.

 

 TO CLEAR RIGHTS RIGHT

How to avoid (even more) costly failures?  

Script based or real stories, a Warhol poster in the background of a scene, and a protagonist humming a Robbie William’s song – not all rights contained in a script or a film are that obvious. Only a detailed analysis can avoid cost-intensive pitfalls. Rights Clearance is becoming increasingly important, both nationally and internationally.

The session, moderated by Tom G Eilertsen, will offer exclusive insight in the rights clearance procedure of films such as Lars von Trier’s Melancholia, the Millennium trilogy and other current cases, in addition to important general aspects of what you always wanted to know about Rights Clearance.

Tom G Eilertsen is a laywer and partner in Bull & Co with entertainment law and copy rights as his speciality. He is also lecturing on these issues at the Norwegian Film School and elsewhere. Member of the Board of Directors of Agicoa Norway. He is also former CEO of the Norwegian Film- and TV Producers Association.

 

The session is organized in co-operation between MEDIA Desk Norway, Erich Pommer Institut (EPI), Agicoa and New Nordic Films. Introduction by Sidsel Hellebø-Hansson (Head of MEDIA Desk Norway) and Nadja Radojevic (Head of International Training, EPI).

MEDIA is a programme of the European Union to strengthen the competitiveness of the European film, TV and new media industries and to increase international circulation of European audiovisual product. The aim is to enhance the level of competence, strengthen the pre-production phases, incite to increased marketing and distribution of European films, television programmes and multimedia productions – and last but not least, to encourage networks and co-operation.

 

Confirmed panellists:

Katharina Domnick, LL.M. is a lawyer at Noerr LLP, Berlin. She advises companies in the film and TV-industry on all aspects of copyright, entertainment and media law. She has been a lecturer in the area of media law at the European University Viadrina since 2010. Katharina Domnick, LL.M. studied law at Humboldt University (Berlin) and Columbia Law School (New York City).

Anders Kjærhauge is Head of Legal Department at Zentropa, Denmark, with rights clearance and legal responsibility of numerous films by Lars von Trier, Susanne Bier, Thomas Winterberg and Per Fly and others. Among “his” international films are Melanchoia (2011), After the Wedding (), Dear Wendy (), It is all about love () and Antichrist (). He is educated as a lawyer from the University of Copenhagen after 14 years as a police officer in the Copenhagen police.

Anni Faurbye Fernandez is Executive producer at Yellow Bird, specialized in financing, co-production and rights acquisitions. She has been involved in the Millennium series, the Swedish Wallander Series, the Irene Huss Series, the English Wallander series with Kenneth Branagh, the Annika Bengtzon Series and Headhunters. Was also involved in the negotiations with Columbia as regards their acquisition of the English language adaptation rights to Stieg Larsson’s novels.

 

 

 

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Åpner nordisk filmhøst

New Nordic Films i Haugesund er et vindu inn til den nordiske filmbransjen for bl.a festivaler som Sundance, Berlin og Cannes. – Man starter opp høstsesongen for nordisk film ute på New Nordic, forteller Gyda Myklebust.

New Nordic Films (NNF) er et årlig filmmarked som inngår i Den norske filmfestivalen i Haugesund (Les  om programmet i sin helhet her; New Nordic Films, eller vår omtale av enkelte seminarer og arrangementer lenger ned i denne saken). Helt siden starten i 1995 har festivalen utviklet og utvidet arrangementet. Det forteller ansvarlig for NNF, Gyda Myklebust.

– Det startet som et lite eksklusivt marked for noen få nøye utvalgte internasjonale distributører hvor ti av de aller beste nordiske filmene ble vist. Så har programmet og antall deltakere blitt større år for år. Vi startet også et Nordic Co-Production Forum for seks år siden. Slik favner vi også om den produserende delen av den nordiske bransjen som søker seg ut til samarbeidspartnere utenfor Norden, sier hun.

Alle med en viss posisjon innenfor nordisk film deltar på NNF i Haugesund, forteller hun.

– Man starter opp høstsesongen her med å treffe de andre og legge planer for det kommende filmåret. I løpet av fire dager kan du få en god oversikt over det som rører seg i nordisk film. Vi har et stort filmprogram, work in progress, co-produksjonsforum der produsenter leter etter samproduksjonspartnere og arbeider med å få finansieringspuslespillet på plass. I tillegg har vi seminarer hvor viktige filmpolitiske saker settes under debatt. Jeg mener vi har et marked som er så oversiktlig at man lett får sett film, fulgt seminarer og møtt de andre deltakerne.

 

 

I 2010 var det 370 deltakere på New Nordic Films, blant disse er rundt en tredjedel internasjonale bransjefolk som kommer fra land utenfor Norden. Kjøpere og distributører fra Europa og verden forøvrig flyr inn, internasjonale filmfestivaler som Berlin, Cannes, Karlovy Vary og Sundance er tilstede for å lete etter de gode nordiske filmene.

-Vi har nordiske, statlige og regionale finansiører av spillefilm tilstede, mange av de største produsentene og regissørene i Norden er her. Samt de ulike salgsagentene for de nordiske filmene og representanter fra filminstituttene.

Filmene blir valgt ut på basis av kvalitet og at de har et internasjonalt potensial.

-Hovedtanken bak New Nordic Films er å lage et internasjonalt springbrett for nordisk film mot resten av verden. Vi viser derfor de filmene vi synes er de beste og har størst internasjonalt potensial. Vi er også opptatt av å vise bredden som finnes i nordisk film, med plass både for den kunstneriske ambisiøse filmen og den mer kommersielle sjangerfilmen.

 

I år vil NNF ha et nytt fokus på co-produksjon med Nederland og de baltiske landene.

 

– Siden de er nye av året kommer vi til å kjøre en presentasjon på disse filmlandene. Hvilke støttesystemer de har, hvor mange filmer de produserer i året og så videre. Vi kommer også til å se på Tyskland og Canada, som vi også har fokusert på tidligere år. I tillegg kjører vi et forprosjekt på Frankrike, som vi kommer til å gjøre et fullt fokus på neste år.

 

Samarbeidet med Nederland blir fulgt opp senere med et tilsvarende nederlandsk arrangement. Til Nordic Co-Production Forum plukker de ut 3-4 nederlandske prosjekter som kan være aktuelle for co-produksjon med Norden, så finner man motsatt 3-4 nordiske prosjekter som kan være aktuelle som co-produksjoner med Nederland. Disse prosjektene kan følges opp under arrangementet i Nederland, og det kan komme til nye prosjekter, forteller Myklebust. På denne måten håper hun å få til en pang-etablering av samarbeidet mellom Norden og Nederland.

 

Myklebust trekker frem at de har sett gode resultater av fokuset som har vært gjort på Tyskland de siste årene. Til co-produksjonsforumet blir det invitert nasjonale fond, regionale fond, produsenter og produsentforeninger fra ulike land, og 20 prosjekter vil bli pitchet under arrangementet.

 

– Dette skal være en møteplass for finansiering av prosjekter. I år har vi et særlig fokus på utfordringene rundt finansiering. Vi vil blant annet se på alternative måter å finansiere prosjekter på og vi vil kjøre case studies.

 

Myklebust forteller at det også planlegges seminarer om rettighetsproblematikk og om digital distribusjon under årets New Nordic Films.

 

 

New Nordic Films: 17. – 20. august 2011.

 

På New Nordic Films i Haugesund møtes den internasjonale og nordiske filmbransjen under en rekke arrangementer og seminarer. Her presenterer vi noen av dem.

 

 Exception to the rule – “Mercy”, an example for future co-productions?

 A co-production between Norway and Germany with Norway as the minority co-producer is hard to find. There may be various reasons for this, and the MEDIA Desks Norway and Germany have picked up on this issue with a focus on co-productions between the two countries.

 

With a story taking place in Norway, “Mercy” is a natural co-production for a German production company. During the ‘work in progress’ section of New Nordic Films the producer from Germany – who is Norwegian however – will explain how they managed to get the financing in place, what their challenges were and how they created Hammerfest in Hamburg!

 

Tools of a director

TIME: Friday 19. August at 14:30

PLACE: Edda 2

IN THE NORDIC COUNTRIES TODAY we find an exciting range of working methods in the process from screenplay to film. From the more improvisational, based on a few pages of scene descriptions, to the classic staging from finished screenplays. In this mini-seminar we will invite some directors of new films to talk about their “method” – to talk about what sparked their interest in the first place, what remained of that in the finished film, and to screen a scene that developed in a way that might also have been a surprise to them.

Confirmed panelists:

Jens Lien (Norway) has directed several short films, among them Shut the Door (2000) and Natural Glasses (2001), both invited for the Official Competition in Cannes. His award winning feature debut Jonny Vang (2003) premiered in Panorama in Berlin. His second feature, The Bothersome Man (2006), had its world premiere in Critic’s Week in Cannes. In New Nordic Films: Sons of Norway

Maria Sødahl (Norway) has directed TV-drama, documentaries and numerous short films. Sødahl has won multiple national and international awards for her previous work, and was honored for Best Director at Montreal World Film Festival for her feature film debut Limbo (2010). The film was also her feature film debut as a writer.

Birgitte Stærmose (b.1963) studied film and media arts at Temple University in Philadelphia. She has previously made several notable shorts, including Small Avalanches (2003), Sophie (2006) and Out of Love (2009), winning the Prix EFA in Rotterdam and a Special Mention at Generation 14plus in Berlin. In New Nordic Films: Room 304

Moderator is Elsa Kvamme of the Directors Guild of Norway.

The seminar is a cooperation between the Directors Guild of Norway and New Nordic Films.

 

 TO CLEAR RIGHTS RIGHT

How to avoid (even more) costly failures?  

Script based or real stories, a Warhol poster in the background of a scene, and a protagonist humming a Robbie William’s song – not all rights contained in a script or a film are that obvious. Only a detailed analysis can avoid cost-intensive pitfalls. Rights Clearance is becoming increasingly important, both nationally and internationally.

The session, moderated by Tom G Eilertsen, will offer exclusive insight in the rights clearance procedure of films such as Lars von Trier’s Melancholia, the Millennium trilogy and other current cases, in addition to important general aspects of what you always wanted to know about Rights Clearance.

Tom G Eilertsen is a laywer and partner in Bull & Co with entertainment law and copy rights as his speciality. He is also lecturing on these issues at the Norwegian Film School and elsewhere. Member of the Board of Directors of Agicoa Norway. He is also former CEO of the Norwegian Film- and TV Producers Association.

 

The session is organized in co-operation between MEDIA Desk Norway, Erich Pommer Institut (EPI), Agicoa and New Nordic Films. Introduction by Sidsel Hellebø-Hansson (Head of MEDIA Desk Norway) and Nadja Radojevic (Head of International Training, EPI).

MEDIA is a programme of the European Union to strengthen the competitiveness of the European film, TV and new media industries and to increase international circulation of European audiovisual product. The aim is to enhance the level of competence, strengthen the pre-production phases, incite to increased marketing and distribution of European films, television programmes and multimedia productions – and last but not least, to encourage networks and co-operation.

 

Confirmed panellists:

Katharina Domnick, LL.M. is a lawyer at Noerr LLP, Berlin. She advises companies in the film and TV-industry on all aspects of copyright, entertainment and media law. She has been a lecturer in the area of media law at the European University Viadrina since 2010. Katharina Domnick, LL.M. studied law at Humboldt University (Berlin) and Columbia Law School (New York City).

Anders Kjærhauge is Head of Legal Department at Zentropa, Denmark, with rights clearance and legal responsibility of numerous films by Lars von Trier, Susanne Bier, Thomas Winterberg and Per Fly and others. Among “his” international films are Melanchoia (2011), After the Wedding (), Dear Wendy (), It is all about love () and Antichrist (). He is educated as a lawyer from the University of Copenhagen after 14 years as a police officer in the Copenhagen police.

Anni Faurbye Fernandez is Executive producer at Yellow Bird, specialized in financing, co-production and rights acquisitions. She has been involved in the Millennium series, the Swedish Wallander Series, the Irene Huss Series, the English Wallander series with Kenneth Branagh, the Annika Bengtzon Series and Headhunters. Was also involved in the negotiations with Columbia as regards their acquisition of the English language adaptation rights to Stieg Larsson’s novels.

 

 

 

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY