3D-visningene av Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides og Kung Fu Panda 2 har solgt under forventning i USA. Nedgangen skaper store reaksjoner i Hollywood.
3D-visningene av Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides og Kung Fu Panda 2 har solgt under forventning i USA. Nedgangen skaper store reaksjoner i Hollywood.
Nedgangen i 3D-salg skaper store reaksjoner i Hollywood, melder New York Times. Storsatsninger som Pirates of the Caribbean har tidligere dratt inn rundt 60% av sine inntekter fra 3D, med den nyeste Pirates-filmen er andelen nede i 47% for det amerikanske markedet. Kung Fu Panda 2 er nede i 45 %.
– The American consumer is rejecting 3D, konkluderer finansanalytiker Richard Greenfield.
Analytikere mener noe av grunnen til nedgangen ligger i høye billettpriser og at 3D har mistet nyhetens interesse. Men de trekker også frem problemet som ligger i dårlig postkonvertert 3D. 3D har gitt økte inntekter til de sterkeste filmene, som utnytter formatet, men det har ført til tap for de middelmådige filmene som bare har kastet på 3D i ettertid.
– Audiences are very smart. When they smell something aspiring to be more than it is, they catch on very quickly, kommenterer Greg Foster leder for IMAX Filmed Entertainment til NY Times.
Utenfor USA selger 3D fortsatt veldig godt. Med god hjelp fra 3D-salget tok den nye Pirates-filmen inn 256 millioner dollar utenfor USA i åpningshelgen. Noe som gir Disney den beste internasjonale åpningen for en amerikansk film noensinne. Dette følger trenden med at det internasjonale markedet blir stadig viktigere for amerikansk film.
Animasjonsfilmene, som i de siste årene har vært Hollywoods mest pålitelige pengemaskin, har også gått på en smell i år. De tre største satsingene, Rio, Hopp og Rango, har til sammen solgt færre billetter en det Shrek the Third solgte alene for fire år siden.
Det er ennå veldig tidlig å spå om nedgangen vil fortsette. Men det blir spennende å se hva resultatet av kinosommeren blir. I årets sommersesong har 16 3D-filmer premiere i USA, det er mer enn dobbelt så mange som i fjor.
3D-visningene av Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides og Kung Fu Panda 2 har solgt under forventning i USA. Nedgangen skaper store reaksjoner i Hollywood.
Nedgangen i 3D-salg skaper store reaksjoner i Hollywood, melder New York Times. Storsatsninger som Pirates of the Caribbean har tidligere dratt inn rundt 60% av sine inntekter fra 3D, med den nyeste Pirates-filmen er andelen nede i 47% for det amerikanske markedet. Kung Fu Panda 2 er nede i 45 %.
– The American consumer is rejecting 3D, konkluderer finansanalytiker Richard Greenfield.
Analytikere mener noe av grunnen til nedgangen ligger i høye billettpriser og at 3D har mistet nyhetens interesse. Men de trekker også frem problemet som ligger i dårlig postkonvertert 3D. 3D har gitt økte inntekter til de sterkeste filmene, som utnytter formatet, men det har ført til tap for de middelmådige filmene som bare har kastet på 3D i ettertid.
– Audiences are very smart. When they smell something aspiring to be more than it is, they catch on very quickly, kommenterer Greg Foster leder for IMAX Filmed Entertainment til NY Times.
Utenfor USA selger 3D fortsatt veldig godt. Med god hjelp fra 3D-salget tok den nye Pirates-filmen inn 256 millioner dollar utenfor USA i åpningshelgen. Noe som gir Disney den beste internasjonale åpningen for en amerikansk film noensinne. Dette følger trenden med at det internasjonale markedet blir stadig viktigere for amerikansk film.
Animasjonsfilmene, som i de siste årene har vært Hollywoods mest pålitelige pengemaskin, har også gått på en smell i år. De tre største satsingene, Rio, Hopp og Rango, har til sammen solgt færre billetter en det Shrek the Third solgte alene for fire år siden.
Det er ennå veldig tidlig å spå om nedgangen vil fortsette. Men det blir spennende å se hva resultatet av kinosommeren blir. I årets sommersesong har 16 3D-filmer premiere i USA, det er mer enn dobbelt så mange som i fjor.
Legg igjen en kommentar