NFIs kursavdeling gjør en omfattende profilendring til høsten og blir NFI: Lab. En av de viktigste endringene blir at de skal fokusere mer på å styrke de som allerede er på et høyt nivå.
NFIs kursavdeling gjør en omfattende profilendring til høsten og blir NFI: Lab. En av de viktigste endringene blir at de skal fokusere mer på å styrke de som allerede er på et høyt nivå.
Ivar Køhn, avdelingsdirektør for Utvikling og produksjon i NFI, trekker frem behovet for tydeliggjøring som hovedgrunnen for profilendringen.
– Det har vært avholdt veldig mange spennende kurs de siste årene som vi selv mener vi ikke har klart å markedsføre godt nok. Vi har hatt et kommunikasjonsproblem og vi mener at en egen label vil bidra til gjenkjennelighet på en helt annen måte enn i dag, forteller Køhn.
Køhn mener noe av det viktigste blir å løfte ambisjonsnivået til den norske bransjen.
– Vi har fått en større bransje, vi lager mer film enn noen gang før. Vår oppgave nå er å stimulere de dyktige fagfolkene vi har, slik at de blir enda bedre. Da må vi opp på det øverste internasjonale nivået på de kursene vi tilbyr, og vi vil prioritere dette fremfor basiskursene, sier Ivar Køhn.
– Vi er en bitteliten bransje i Norge. Jo mer sjenerøse vi kan være, jo mer vi deler av hverandres erfaringer, jo bedre utvikler bransjen seg.
Elin Erichsen, seksjonsleder for utvikling, forteller at målet er å tydeliggjøre en klarere sammenheng mellom bransjens ønsker, instituttets mål, og de områdene NFI:Lab prioriterer.
– Kurstilbudet fra høsten av vil fokusere på fire hovedområder: Den digitale virkeligheten, tv-drama, nettverksbygging og kvinner i film, sier Erichsen.
– Satsningen på den digitale sektor vil omfatte både distribusjon, produksjon, lansering og nye visningskanaler. Det er en helt ny sektor, men i Norge har vi veldig høy digital bevissthet. Vi ligger langt fremme og der skal vi ligge. Vi skal være blant de fremste i Europa når det gjelder formidling av kompetanse innen den digitale sektoren.
Hun forteller at høsten vil inneholde omfattende seminarer både omkring muligheter og utfordringer for audiovisuell kommunikasjon i den digitale verden, og hvordan nye historier kan fortelles på nye måter.
– Vi starter blant annet opp et prosjekt med dramatikere for å tenke mot andre formidlingsformer enn den tradisjonelle spillefilmen og tv-serien. Er det andre måter å fortelle historier på? Krever andre plattformer andre fortellergrep? Intensjonen er at dette kan utvikles i systemet slik at vi ender opp med produksjoner som utnytter de nye plattformene.
Ivar Køhn peker på at det er viktig at man forsøker å utnytte styrken som ligger i at NFI er en stor organisasjon
– Det er noe av målsetningen at vi kan utnytte de samlede ressursene vi har på huset til å trekke i samme retning. Det er kompliserte problemstillinger, det er selvfølgelig ikke et enkelt kurs som kan løse disse problemene. Det er viktig at det som gjøres innen kompetanseutvikling også fanges opp i det som gjøres på produksjons- og lanseringssiden.
NFIs kursavdeling gjør en omfattende profilendring til høsten og blir NFI: Lab. En av de viktigste endringene blir at de skal fokusere mer på å styrke de som allerede er på et høyt nivå.
Ivar Køhn, avdelingsdirektør for Utvikling og produksjon i NFI, trekker frem behovet for tydeliggjøring som hovedgrunnen for profilendringen.
– Det har vært avholdt veldig mange spennende kurs de siste årene som vi selv mener vi ikke har klart å markedsføre godt nok. Vi har hatt et kommunikasjonsproblem og vi mener at en egen label vil bidra til gjenkjennelighet på en helt annen måte enn i dag, forteller Køhn.
Køhn mener noe av det viktigste blir å løfte ambisjonsnivået til den norske bransjen.
– Vi har fått en større bransje, vi lager mer film enn noen gang før. Vår oppgave nå er å stimulere de dyktige fagfolkene vi har, slik at de blir enda bedre. Da må vi opp på det øverste internasjonale nivået på de kursene vi tilbyr, og vi vil prioritere dette fremfor basiskursene, sier Ivar Køhn.
– Vi er en bitteliten bransje i Norge. Jo mer sjenerøse vi kan være, jo mer vi deler av hverandres erfaringer, jo bedre utvikler bransjen seg.
Elin Erichsen, seksjonsleder for utvikling, forteller at målet er å tydeliggjøre en klarere sammenheng mellom bransjens ønsker, instituttets mål, og de områdene NFI:Lab prioriterer.
– Kurstilbudet fra høsten av vil fokusere på fire hovedområder: Den digitale virkeligheten, tv-drama, nettverksbygging og kvinner i film, sier Erichsen.
– Satsningen på den digitale sektor vil omfatte både distribusjon, produksjon, lansering og nye visningskanaler. Det er en helt ny sektor, men i Norge har vi veldig høy digital bevissthet. Vi ligger langt fremme og der skal vi ligge. Vi skal være blant de fremste i Europa når det gjelder formidling av kompetanse innen den digitale sektoren.
Hun forteller at høsten vil inneholde omfattende seminarer både omkring muligheter og utfordringer for audiovisuell kommunikasjon i den digitale verden, og hvordan nye historier kan fortelles på nye måter.
– Vi starter blant annet opp et prosjekt med dramatikere for å tenke mot andre formidlingsformer enn den tradisjonelle spillefilmen og tv-serien. Er det andre måter å fortelle historier på? Krever andre plattformer andre fortellergrep? Intensjonen er at dette kan utvikles i systemet slik at vi ender opp med produksjoner som utnytter de nye plattformene.
Ivar Køhn peker på at det er viktig at man forsøker å utnytte styrken som ligger i at NFI er en stor organisasjon
– Det er noe av målsetningen at vi kan utnytte de samlede ressursene vi har på huset til å trekke i samme retning. Det er kompliserte problemstillinger, det er selvfølgelig ikke et enkelt kurs som kan løse disse problemene. Det er viktig at det som gjøres innen kompetanseutvikling også fanges opp i det som gjøres på produksjons- og lanseringssiden.
Legg igjen en kommentar