Det er ingenting i svaret fra NRK som avkrefter min påstand, skriver Vidar Nordli-Mathisen om NRKs svar på hans kritikk.
Det er ingenting i svaret fra NRK som avkrefter min påstand, skriver Vidar Nordli-Mathisen om NRKs svar på hans kritikk.
Ivar Ragne Jenssen har på vegne av NRK gitt et fyldig og interessant svar på kritikken jeg nylig kom med i Rushprint. Han har rett i at det er store forskjeller mellom NRK og kommersielle mediehus hvis alle aktiviteter på alle plattformer brettes ut. Men fortsatt er det sånn at de store ressursene legges på NRK1 og at folks generelle oppfatning av merkevaren NRK er sterkt preget av hva de ser på og synes om NRK1.
Han har også rett i at NRK har mange dyktige folk som gjør en god jobb med utvikling av nytt innhold. Det er heller ingen grunn til å så tvil verken om evnen eller viljen til de som jobber i NRKs fagmiljøer. Men i forhold til nyskaping handler min kritikk mest om hva NRK ikke gjør. Hovedpoenget er at det brukes altfor lite penger på utvikling av nytt innhold, og at det ikke finnes forpliktende målsettinger på dette området. Det er ingenting i svaret fra NRK som avkrefter denne påstanden.
Og joda, NRK «snur bunken» fra sesong til sesong. Ivar Ragne Jenssen nevner en håndfull eksempler på egenutviklede serier som gjennom de siste årene er programsatt på NRK1. Det skulle bare mangle at det ikke fantes eksempler. Hovedinntrykket er fortsatt at det er laaangt mellom hver gang det dukker opp noe nytt og originalt.
Problemet er ikke bare Gullrekka på fredagene, den kunne gått i 10 år til hvis det var vilje til å gjøre noe nytt de andre dagene. Men neida. Når det nå bød seg en mulighet til å programsette noe nytt på lørdagskvelden, hva velger NRK å gjøre? Jo, de serverer «Litt av et liv» som i beste fall kan karakteriseres som en blek kopi av Harald Tusbergs «Her er ditt liv». Var det noen som sa nyskapende..?
Det mest interessante med NRKs svar er likevel beskrivelsen av hvordan de har jobbet med å gjøre NRK3 attraktiv for en ung og krevende målgruppe. Her nevnes «Trekant» og noen andre egenutviklede programmer som har bidratt til «å definere NRK3 som den nye ungdomskanalen». For å gjøre bildet av NRK3 mer komplett kan jeg legge til eksempler som «Dating i mørket», «Prinsesser på sjekker´n», «Dyr med pinlige sykdommer», «Gjer meg yngre», «True Blood» og «Top Gear». Her er det bare fraværet av reklameblokker som skiller NRK fra sine kommersielle konkurrenter.
Inntil videre får vi bare klamre oss til Ivar Ragne Jenssens løfte om at NRK skal å bli «enda bedre» på nyskaping.
Det er ingenting i svaret fra NRK som avkrefter min påstand, skriver Vidar Nordli-Mathisen om NRKs svar på hans kritikk.
Ivar Ragne Jenssen har på vegne av NRK gitt et fyldig og interessant svar på kritikken jeg nylig kom med i Rushprint. Han har rett i at det er store forskjeller mellom NRK og kommersielle mediehus hvis alle aktiviteter på alle plattformer brettes ut. Men fortsatt er det sånn at de store ressursene legges på NRK1 og at folks generelle oppfatning av merkevaren NRK er sterkt preget av hva de ser på og synes om NRK1.
Han har også rett i at NRK har mange dyktige folk som gjør en god jobb med utvikling av nytt innhold. Det er heller ingen grunn til å så tvil verken om evnen eller viljen til de som jobber i NRKs fagmiljøer. Men i forhold til nyskaping handler min kritikk mest om hva NRK ikke gjør. Hovedpoenget er at det brukes altfor lite penger på utvikling av nytt innhold, og at det ikke finnes forpliktende målsettinger på dette området. Det er ingenting i svaret fra NRK som avkrefter denne påstanden.
Og joda, NRK «snur bunken» fra sesong til sesong. Ivar Ragne Jenssen nevner en håndfull eksempler på egenutviklede serier som gjennom de siste årene er programsatt på NRK1. Det skulle bare mangle at det ikke fantes eksempler. Hovedinntrykket er fortsatt at det er laaangt mellom hver gang det dukker opp noe nytt og originalt.
Problemet er ikke bare Gullrekka på fredagene, den kunne gått i 10 år til hvis det var vilje til å gjøre noe nytt de andre dagene. Men neida. Når det nå bød seg en mulighet til å programsette noe nytt på lørdagskvelden, hva velger NRK å gjøre? Jo, de serverer «Litt av et liv» som i beste fall kan karakteriseres som en blek kopi av Harald Tusbergs «Her er ditt liv». Var det noen som sa nyskapende..?
Det mest interessante med NRKs svar er likevel beskrivelsen av hvordan de har jobbet med å gjøre NRK3 attraktiv for en ung og krevende målgruppe. Her nevnes «Trekant» og noen andre egenutviklede programmer som har bidratt til «å definere NRK3 som den nye ungdomskanalen». For å gjøre bildet av NRK3 mer komplett kan jeg legge til eksempler som «Dating i mørket», «Prinsesser på sjekker´n», «Dyr med pinlige sykdommer», «Gjer meg yngre», «True Blood» og «Top Gear». Her er det bare fraværet av reklameblokker som skiller NRK fra sine kommersielle konkurrenter.
Inntil videre får vi bare klamre oss til Ivar Ragne Jenssens løfte om at NRK skal å bli «enda bedre» på nyskaping.
Legg igjen en kommentar