Etterhåndsstøtten glipper for Fjellet

Til tross for at Fjellet ble vist i Berlin og har fått gode kritikker har den solgt kun 1135 billetter i sin første kino-uke. Dermed er mulighetene for å få etterhåndsstøtte små.

Aftenposten melder om Fjellets lave besøkstall. En norsk kinofilm må selge over 10 000 billetter i vanlig kinodistribusjon for å kvalifisere til NFIs etterhåndsstøtte. Nå innser både regissør Ole Giæver og distributør Kjetil Omberg i Euforia Film at det er lite sannsynlig at Fjellet kommer til å nå det målet.

–Besøket har vært langt under det vi håpet på. Dette ser fryktelig vanskelig ut nå, sier Omberg til Aftenposten.

Filmen ble satt opp i 24 norske byer, men ifølge distribusjonsselskapet har flere av forestillingene blitt avlyst på grunn av null solgte billetter.

Fjellet åpnet filmfestivalen i Tromsø i januar og deltok i Panorama-programmet under filmfestivalen i Berlin. Den har fått mye medieomtale og gode kritikker.

–Vi var forberedt på lave tall, men ikke så svakt som dette. Og vi har hele tiden vært innstilt på at vi kunne tape investeringene våre i filmen, sier Ole Giæver.

Filmen hadde et budsjett på litt over tre millioner kroner. Og ble spilt inn på to uker, med kun to skuespillere i staben, Marte Magnusdotter Solem og Ellen Dorrit Petersen.

Giæver mener noe av det dårlige besøket kan forklares med uflaks i forhold til timingen av premieren.

– Åpningshelgen kræsjet vi både med ski-VM og mye oppmerksomhet rundt filmer som var nominert til Oscar. Mange foretrakk nok å se Oscar-filmer før mandagens prisutdeling, sier Giæver.

Giæver sier at akkurat besøkstallene betyr lite for ham som filmskaper.

– Det som betyr noe er alt jeg har fått igjen for å ha gått løs på dette lavbudsjettsprosjektet. Vi hadde åpningsfilmen i Tromsø og var med i Berlin. Vi har også fått mange gode filmanmeldelser i norsk og utenlandske presse. Forhåpentlig er dette en film som kan sette seg i publikum etter hvert som tiden går.

Frem til torsdag kveld hadde 1135 personer kjøpt ordinær kinobillett for å se Fjellet, ifølge bransjeorganisasjonen Film & Kino.

I tillegg til de 1135 personene som så filmen i den første uken på kino, ble filmen sett av 2172 personer filmen under festivalen i Tromsø, men disse billettene får ikke produksjonsselskapet 4 ½ ta med som grunnlag for etterhåndsstøtte.

–Reglene er klare. Det er kun billetter solgt i normal, norsk kinodistribusjon som teller i forhold til kvalifisering for etterhåndsstøtte. Taket på 10 000 billetter må nås innen tre år, sier avdelingsdirektør Ivar Køhn ved Norsk filminstitutt.

Den statlige støtten betales ut på grunnlag av både antall solgte billetter, DVD-er og filmsalg til utlandet. Normalt er imidlertid distribusjonstiden for norsk film tre til seks måneder. Etter endt kinovisning legges filmene ut for DVD-salg, og etter det er det sjelden norske filmer vises noe mer på kino.

 

3 kommentarer til Etterhåndsstøtten glipper for Fjellet

  1. Uflaks? Oscar-filmene og ski-vm har man visst om lenge. Dårlig planlegging er heller riktig å si.

  2. Dette er nok ingen publikums vinner: 1. Det er drama, 2. Den handler om lesbiske og 3. Det er bare to skuespillere i filmen. Det kan jo godt hende det tar seg litt opp etterhvert, men man må jo innse at målgruppen blir smalere og smalere for hvert punkt jeg nevner. Håper imidlertid jeg tar feil.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Etterhåndsstøtten glipper for Fjellet

Til tross for at Fjellet ble vist i Berlin og har fått gode kritikker har den solgt kun 1135 billetter i sin første kino-uke. Dermed er mulighetene for å få etterhåndsstøtte små.

Aftenposten melder om Fjellets lave besøkstall. En norsk kinofilm må selge over 10 000 billetter i vanlig kinodistribusjon for å kvalifisere til NFIs etterhåndsstøtte. Nå innser både regissør Ole Giæver og distributør Kjetil Omberg i Euforia Film at det er lite sannsynlig at Fjellet kommer til å nå det målet.

–Besøket har vært langt under det vi håpet på. Dette ser fryktelig vanskelig ut nå, sier Omberg til Aftenposten.

Filmen ble satt opp i 24 norske byer, men ifølge distribusjonsselskapet har flere av forestillingene blitt avlyst på grunn av null solgte billetter.

Fjellet åpnet filmfestivalen i Tromsø i januar og deltok i Panorama-programmet under filmfestivalen i Berlin. Den har fått mye medieomtale og gode kritikker.

–Vi var forberedt på lave tall, men ikke så svakt som dette. Og vi har hele tiden vært innstilt på at vi kunne tape investeringene våre i filmen, sier Ole Giæver.

Filmen hadde et budsjett på litt over tre millioner kroner. Og ble spilt inn på to uker, med kun to skuespillere i staben, Marte Magnusdotter Solem og Ellen Dorrit Petersen.

Giæver mener noe av det dårlige besøket kan forklares med uflaks i forhold til timingen av premieren.

– Åpningshelgen kræsjet vi både med ski-VM og mye oppmerksomhet rundt filmer som var nominert til Oscar. Mange foretrakk nok å se Oscar-filmer før mandagens prisutdeling, sier Giæver.

Giæver sier at akkurat besøkstallene betyr lite for ham som filmskaper.

– Det som betyr noe er alt jeg har fått igjen for å ha gått løs på dette lavbudsjettsprosjektet. Vi hadde åpningsfilmen i Tromsø og var med i Berlin. Vi har også fått mange gode filmanmeldelser i norsk og utenlandske presse. Forhåpentlig er dette en film som kan sette seg i publikum etter hvert som tiden går.

Frem til torsdag kveld hadde 1135 personer kjøpt ordinær kinobillett for å se Fjellet, ifølge bransjeorganisasjonen Film & Kino.

I tillegg til de 1135 personene som så filmen i den første uken på kino, ble filmen sett av 2172 personer filmen under festivalen i Tromsø, men disse billettene får ikke produksjonsselskapet 4 ½ ta med som grunnlag for etterhåndsstøtte.

–Reglene er klare. Det er kun billetter solgt i normal, norsk kinodistribusjon som teller i forhold til kvalifisering for etterhåndsstøtte. Taket på 10 000 billetter må nås innen tre år, sier avdelingsdirektør Ivar Køhn ved Norsk filminstitutt.

Den statlige støtten betales ut på grunnlag av både antall solgte billetter, DVD-er og filmsalg til utlandet. Normalt er imidlertid distribusjonstiden for norsk film tre til seks måneder. Etter endt kinovisning legges filmene ut for DVD-salg, og etter det er det sjelden norske filmer vises noe mer på kino.

 

3 Responses to Etterhåndsstøtten glipper for Fjellet

  1. Uflaks? Oscar-filmene og ski-vm har man visst om lenge. Dårlig planlegging er heller riktig å si.

  2. Dette er nok ingen publikums vinner: 1. Det er drama, 2. Den handler om lesbiske og 3. Det er bare to skuespillere i filmen. Det kan jo godt hende det tar seg litt opp etterhvert, men man må jo innse at målgruppen blir smalere og smalere for hvert punkt jeg nevner. Håper imidlertid jeg tar feil.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY