Jeg er rett og slett fly forbanna over at filmen endte opp med et manuskript som var så vesentlig mye svakere enn det som fikk offentlig støtte, skriver Nikolaj Frobenius i dette utdypende innlegget om Pax-saken.
Jeg er rett og slett fly forbanna over at filmen endte opp med et manuskript som var så vesentlig mye svakere enn det som fikk offentlig støtte, skriver Nikolaj Frobenius i dette utdypende innlegget om Pax-saken.
Jeg er rett og slett fly forbanna over at filmen endte opp med et manuskript som var så vesentlig mye svakere enn det som fikk offentlig støtte, skriver Nikolaj Frobenius i dette utdypende innlegget om Pax-saken.
Det heter kjølvannet, ikke kjølevannet. Kjølvannet er det som er bak båten. Kjølevannet er det som brukes i atomreaktorer, med vekslende hell.
Jeg mener denne kommentaren åpner opp for spørsmålet om hvem som bestemmer over filmen i dens utvikling. I andre sammenhenger har vi sett at en del filmskapere mener konsulentene har for mye makt over enkelte prosjekter. Konsulenten har støttet prosjektet på visse premisser, men samtidig må regissør/produsent/forfatter ha friheten til å gjøre endringer uten å løpe tilbake til konsulenten for å be om lov.
Hvor går grensen? I amerikansk film har private investorer alltid muligheten til å trekke sin investering hvis de ikke liker utviklingen i filmen. Har en norsk statlig konsulent samme mulighet? Burde konsulentene ha den muligheten?
«Hvor går grensen? I amerikansk film har private investorer alltid muligheten til å trekke sin investering hvis de ikke liker utviklingen i filmen. Har en norsk statlig konsulent samme mulighet? Burde konsulentene ha den muligheten?»
Synes nå at når staten en gang satser så mye penger i en film så bør de stå ansvarlige for investeringen sin, akkurat som private investorer. Trenger ikke akkurat mer ansvarsfraskrivelse her. Konsulenten var i dette tilfellet hverken en erfaren regissør eller produsent, og jeg synes ikke at konsulentstillingen skal innebære noen form for kunstnerisk vetorett utover den makten de har i utgangspunket. Tok mr Frobenius en dårlig avgjørelse når han ga støtte til Pax? Tydligvis, ifølge ham selv og seertallene. For meg handler denne saken mer om konsulenter skal stå ansvarlige for sine egne avgjørelser, eller om den egentlige beslutningstakeren er gruppepress og likestillingskurs.
Slipper ikke produsenten for billig i fra dette? Har ikke Paradox så mye erfaring som skulle tilsi at de skulle kunne være et støtteapparat for en regissør som vaklet på høye hæler? Nå må Filminstitutet opprettet en granskningskommisjon så vi får alle kort på bordet? Slik at vi kan sammenlikne manusene og boka linje for linje. Det er duket for en kjempenatt på blått lerret. Så vi setter av en hel natt til denne spennende diskusjon; hvem har rett? toreseverin
«vaklet på høye hæler»
Morsomt ordspill med tanke på det er en kvinnelig regissør……
Jeg er mot kjønnskvotering fordi jeg mener vi ikke har mange gode filmskapere. Vi må dyrke de beste, om det er menn eller kvinner. Dette utspillet syntes jeg imidlertid bærer preg av etterpåklokskap. Når man er med i et slikt lotteri som kreativ virksomhet er, så kan man ikke komme slike sårende utsagn bare fordi man skulle tape en gang.
Hei Nico, noen spørsmål:
Hva med de andre filmene du støttet? Endret de seg mye også? Jeg var jo med å skrive på siste versjon av Bastøy og regner med at den endret seg en del fra du ga den penger?
Er det ikke slik med film at konsulenten må gi penger til et prosjekt som ikke er ferdig og så ha tillit til de som lager det?
Man kan jo ikke ha kontroll med en film på samme måte som man har med prosa? Veldig mye skjer jo på opptak, det vet jo du som var med på Øyenstikker bla.
I år støttes jo bare få filmer av konsulenter, alle de fileme som er utenfor systemet virker ikke særlig mer populære, dype eller fantastiske.
Om feks produsentene skulle få penger, hvem skulle de være? Og hvordan skulle vi unngå at all film bare ble super kommers?
Vi har jo allerede markedsordningen som er nokså rar med tanke på at kulturpenger burde gå til folk med andre ambisjoner enn kremmerne.
Konsulentene ved NFI sitter på et enormt ansvar. Den betydningen de har for hvilke prosjekter som blir laget eller ikke, er mildt sagt betydningsfull. Å lese dette innlegget fra Frobenius er bare veldig trist. Det er trist å høre på en mann som ikke tar ansvar for egne vurderinger, vurderinger som har potensielt sett har årelange virkninger på norsk film. Det er trist at å få bekreftet at avgjørelser om produksjonstilskudd gjennom den nåværende konsulentordningen ikke baseres på rene kunstneriske vurderinger, men er gjenstand for andre påvirkninger fra miljøet rundt og i NFI. Det er trist å se konturene av et system som har såpass stor tillit, og tilsynelatende liten sjanse til å fungere etter intensjonen. Film er en av nasjonens viktigste kulturprodukt, og NFI den viktigste institusjonen i å utvikle denne. Dette innlegget synliggjør prosesser, mekanismer og holdninger i NFI som bør sette igang diskusjonen om dens eksistensberettigelse. En institusjon med et så stort kulturellt og økononisk ansvar som NFI, kan ikke leve med denne typen press mot egne konsulenter, ELLER disse konsulentenes unndragelse av ansvar. NFI ser ifølge dette innlegget ut for å være sårbar for et konstitusjonelt press, en uheldig bedriftskultur og en ensidig påvirkning. En iøyenfallende løsning ville være å splitte institusjonen i mindre enheter, aller helst med en regional fordeling.
Hadde vært interessant å få lese manuset som utløste støtten, for så å kunne sammenligne med den ferdige filmen.
Det heter kjølvannet, ikke kjølevannet. Kjølvannet er det som er bak båten. Kjølevannet er det som brukes i atomreaktorer, med vekslende hell.
Jeg mener denne kommentaren åpner opp for spørsmålet om hvem som bestemmer over filmen i dens utvikling. I andre sammenhenger har vi sett at en del filmskapere mener konsulentene har for mye makt over enkelte prosjekter. Konsulenten har støttet prosjektet på visse premisser, men samtidig må regissør/produsent/forfatter ha friheten til å gjøre endringer uten å løpe tilbake til konsulenten for å be om lov.
Hvor går grensen? I amerikansk film har private investorer alltid muligheten til å trekke sin investering hvis de ikke liker utviklingen i filmen. Har en norsk statlig konsulent samme mulighet? Burde konsulentene ha den muligheten?
«Hvor går grensen? I amerikansk film har private investorer alltid muligheten til å trekke sin investering hvis de ikke liker utviklingen i filmen. Har en norsk statlig konsulent samme mulighet? Burde konsulentene ha den muligheten?»
Synes nå at når staten en gang satser så mye penger i en film så bør de stå ansvarlige for investeringen sin, akkurat som private investorer. Trenger ikke akkurat mer ansvarsfraskrivelse her. Konsulenten var i dette tilfellet hverken en erfaren regissør eller produsent, og jeg synes ikke at konsulentstillingen skal innebære noen form for kunstnerisk vetorett utover den makten de har i utgangspunket. Tok mr Frobenius en dårlig avgjørelse når han ga støtte til Pax? Tydligvis, ifølge ham selv og seertallene. For meg handler denne saken mer om konsulenter skal stå ansvarlige for sine egne avgjørelser, eller om den egentlige beslutningstakeren er gruppepress og likestillingskurs.
Slipper ikke produsenten for billig i fra dette? Har ikke Paradox så mye erfaring som skulle tilsi at de skulle kunne være et støtteapparat for en regissør som vaklet på høye hæler? Nå må Filminstitutet opprettet en granskningskommisjon så vi får alle kort på bordet? Slik at vi kan sammenlikne manusene og boka linje for linje. Det er duket for en kjempenatt på blått lerret. Så vi setter av en hel natt til denne spennende diskusjon; hvem har rett? toreseverin
«vaklet på høye hæler»
Morsomt ordspill med tanke på det er en kvinnelig regissør……
Jeg er mot kjønnskvotering fordi jeg mener vi ikke har mange gode filmskapere. Vi må dyrke de beste, om det er menn eller kvinner. Dette utspillet syntes jeg imidlertid bærer preg av etterpåklokskap. Når man er med i et slikt lotteri som kreativ virksomhet er, så kan man ikke komme slike sårende utsagn bare fordi man skulle tape en gang.
Hei Nico, noen spørsmål:
Hva med de andre filmene du støttet? Endret de seg mye også? Jeg var jo med å skrive på siste versjon av Bastøy og regner med at den endret seg en del fra du ga den penger?
Er det ikke slik med film at konsulenten må gi penger til et prosjekt som ikke er ferdig og så ha tillit til de som lager det?
Man kan jo ikke ha kontroll med en film på samme måte som man har med prosa? Veldig mye skjer jo på opptak, det vet jo du som var med på Øyenstikker bla.
I år støttes jo bare få filmer av konsulenter, alle de fileme som er utenfor systemet virker ikke særlig mer populære, dype eller fantastiske.
Om feks produsentene skulle få penger, hvem skulle de være? Og hvordan skulle vi unngå at all film bare ble super kommers?
Vi har jo allerede markedsordningen som er nokså rar med tanke på at kulturpenger burde gå til folk med andre ambisjoner enn kremmerne.
Konsulentene ved NFI sitter på et enormt ansvar. Den betydningen de har for hvilke prosjekter som blir laget eller ikke, er mildt sagt betydningsfull. Å lese dette innlegget fra Frobenius er bare veldig trist. Det er trist å høre på en mann som ikke tar ansvar for egne vurderinger, vurderinger som har potensielt sett har årelange virkninger på norsk film. Det er trist at å få bekreftet at avgjørelser om produksjonstilskudd gjennom den nåværende konsulentordningen ikke baseres på rene kunstneriske vurderinger, men er gjenstand for andre påvirkninger fra miljøet rundt og i NFI. Det er trist å se konturene av et system som har såpass stor tillit, og tilsynelatende liten sjanse til å fungere etter intensjonen. Film er en av nasjonens viktigste kulturprodukt, og NFI den viktigste institusjonen i å utvikle denne. Dette innlegget synliggjør prosesser, mekanismer og holdninger i NFI som bør sette igang diskusjonen om dens eksistensberettigelse. En institusjon med et så stort kulturellt og økononisk ansvar som NFI, kan ikke leve med denne typen press mot egne konsulenter, ELLER disse konsulentenes unndragelse av ansvar. NFI ser ifølge dette innlegget ut for å være sårbar for et konstitusjonelt press, en uheldig bedriftskultur og en ensidig påvirkning. En iøyenfallende løsning ville være å splitte institusjonen i mindre enheter, aller helst med en regional fordeling.
Hadde vært interessant å få lese manuset som utløste støtten, for så å kunne sammenligne med den ferdige filmen.