Utstyret Oslo Kino har investert i for visning av 3D-film, gir dårligere visningsforhold for 2D-filmen, skriver filmfotograf John Andreas Andersen.

Utstyret Oslo Kino har investert i for visning av 3D-film, gir dårligere visningsforhold for 2D-filmen, skriver filmfotograf John Andreas Andersen.
Går du på kino? I Oslo? Synes du at det i den senere tid har vært en plagsom trend med ekstra mørke filmer, der det er vanskelig å se detaljene i skuespillernes ansikt?
Du har rett. Men du tar også feil.
Mørket som brer seg over kinolerretene er ikke en ny trend blant filmskapere, det er et resultat av Oslo Kinos investeringer i utstyr for visning av 3D-film. Og kanskje satt du feil plassert i salen.
DE VIKTIGE DETALJENE
Rett før jul hadde jeg en unik anledning til å studere kinosaler i detalj. Kongen av Bastøy skulle ha première, og skulle vises i alle fire saler på Colosseum Kino – samtidig.
Før en filmpremière holdes det alltid en såkalt teknisk kjøring, der min jobb – som filmens fotograf – er å sjekke at alt er som det skal være med visningsforhold. Ved en première er alles nerver i høyspenn, slik at det siste du ønsker er å gi regissør og filmskapere ytterligere ustabil hjerterytme med en filmvisning som er opp/ned, feil format, ute av fokus, uten lyd osv.
Verket skal vises fra sin aller, aller beste side, slik filmen er ment å sees og høres. Alt må stemme: Den subtile blånyansen kostymedesigneren brukte 14 omganger av ulovlig tøyfargevask i sameiets felles vaskeri på å finne, tapeten som scenografen oppdaget på et marked i Sør-Reisa, den lille skjelven i leppene til skuespillerinnen (som egentlig var i total ubalanse grunnet en ond kommentar fra sin grandtante). En haug detaljer, som hver for seg ikke betyr noe for den jevne publikummer, men som sammen skaper en meningsbærende helhet.
Oslo Kino er enormt viktig for filmen i Norge. Jeg tror vi trygt kan si at uten Oslo Kino, ingen norsk filmbransje som vi kjenner den idag. Oslo Kino er da også sitt ansvar bevisst, og støtter virkelig godt opp om alle norske filmer. De som jobber med det tekniske opplever jeg også som geniunt interesserte, serviceinnstilte, og opptatt av å gi både publikum og filmskapere en visningsopplevelse som yter filmen rettferdighet.
Men denne saken handler da altså ikke kun om norsk film. Den handler om visning av film i Norge.
OSLO – TO MÅNEDER TIDLIGERE
Her holdt vi da en test-visning av samme film, samtidig, i fire saler. Det i seg selv er jo noe av en drøm for en film-nerd: Hele Colosseum – Nordens Film-Tempel, vårt mekka – alene, kun for meg! Ikke noe du opplever hver dag. Jeg kunne altså gå inn og ut av hver sal og kose meg med å teste hvert enkelt sete.
Men drømmen ble fort til hard, bekymret, virkelighet.
Dette var ikke min debut på teknisk kjøring, heller ikke min første på “Colo”. Og jeg mener å være en rimelig pragmatisk fyr: Enhver kinosal, konsertsal eller operahus, for den sak – innebærer kompromisser. Noen seter er bedre enn andre. Slik er det. Men vi betaler alle samme pris for kinobilletten, og forventer en KINO-opplevelse. Den skal være bedre og den skal være større enn 50-tommers-TV-High-Definition-Blu-Ray-opplevelsen barnevakten får betalt for å sitte med hjemme.
Men: Colosseum, alene! Etter å ha småløpt fra sal til sal, ytterkant til ytterkant, foran, bak, kunne jeg – subjektivt, naturligvis – konkludere følgende: Barnevakten ville rent teknisk få en bedre filmopplevelse enn 20-30% av de publikummerne som skulle fylle setene på Majorstua.
Bildet i hovedsalen (978 seter) var fra en del seter på sidefeltene så mørkt at det var vanskelig å se detaljer i skuespillernes ansikter. I midtfeltet var det fint. I sal 2 var det bare generelt mørkt og grøtete, sal 3 litt bedre. Kun sal 4, den minste med sine 113 plasser, var perfekt.
Temmelig trist konklusjon å komme til – stående i det som skulle være det ypperste sted for store filmopplevelser.
OSLO – NÅTID
Hva har så dette med 3D-film å gjøre? Hvordan kan 3D-film ha skylden for dårlige bilder ved visning av vanlig “2D” film? Svaret heter Sølvlerret.
Det har seg slik at når kinoene skal vise 3D-film, finnes det flere systemer å velge mellom.
Oslo Kino har valgt et 3D-system (RealD) som krever at lerretet i kinoen skiftes ut fra et hvitt reflekterende til et sølvlerret med sterkere refleksjon, eller “gain” som det kalles på fagspråket.
Noe som i utgangspunktet høres fint ut, men sølvlerretet gir desverre mye trangere dekningsvinkel, som du kan se av grafen for et Spectral 240 til venstre. Enkelt sagt; det blir fort et veldig mørkt bilde om du sitter ut mot kantene av salen. Sitter du i en vinkel av 25 grader på lerretet, noe som ikke er uvanlig på sidene i litt brede saler får du faktisk under halvparten av lyset. Dobbelt så mørkt, der altså.
Om man skrur opp lysstyrken på projektoren (noe kinoene helst ikke gjør; pærene er svinedyre og levetiden forkortes) vil altså den relative forskjellen mellom midten og sidene av salen være like problematisk.
Kurven for et vanlig hvitt lerret er betraktelig flatere (illustrasjonen til venstre for et Perlux 140, m.a.o. et lerret som har en gain på 1,4).
Grunnen til dette valget, går jeg ut fra, må blant annet være at Oslo Kino også har valgt å bruke SONY projektorer (riktignok IKKE i Colo1, der det står en Christie projektor – men altså allikevel RealD-systemet). RealD fungerer på flere forskjellige projektor-teknologier, men velger man SONY projektor er det ingen bønn; da må man også velge et system for 3D som krever skifte til sølvlerret; et polariserings-system; som RealD eller MasterImage.
Kanskje ikke uten grunn at RealD’s konkurrenter bruker nettopp argumentet om å slippe skift til sølvlerret som et av sine hovedinnsalg. Fra Dolby 3D’s sider:
“Delivers vivid color and a sharper, clearer image from every seat in the house”
“Dolby 3D Digital Cinema retains compatibility with 2D presentations, so there’s no need for a dedicated 3D auditorium. In fact, alternating between 3D and 2D presentations is easy.”
Harkness Screen er ledende på lerret til kino, og du kan lese mer – også om 2D vs. 3D – her.
Et annet problem verdt å nevne er at kinoene ofte ikke “gidder” å fjerne 3D-linsa (forsatsen) når de senere bruker samme projektor til visning av vanlig 2D film. Dette gjelder igjen kun SONY-systemene. 3D-forsatsen veier rundt 20kg, koster en del å miste i gulvet, og sees vel derfor på som “styrete” å skulle ta av og på.
SONYs projektorer er basert på SXRD-paneler, SONY’s variant av LCoS. Disse panelene er “tregere” enn DLP-projektorer, og er ikke i stand til å vise 144 bilder pr. sekund (i motsetning til hva OK hevder på sine web-sider om 3D), såkalt tripleflash, noe flere 3D-systemer krever.
Dette viste seg å være noe av årsaken til det dårlige bildet i sal 2 på nevnte test-visning, men ble ordnet opp i av Oslo Kino når problemet ble påpekt. Denne omstillingen, som jo absolutt burde være en streng rutine, tar visstnok 10-15 minutter. En visning av 2D-film med 3D-forsatsen på gir et betraktelig dårligere bilde.
I sal 4, som opplevdes som helt perfekt på min test-visning var det da fremdeles hvitt lerret. Denne salen brukes ikke til 3D-visning.
HVA ER SÅ LØSNINGEN?
La oss først bare konstatere at for enkelte – naturlig nok spesielt de som har økonomiske interesser i den ene eller andre leir – eksisterer ikke dette som et “problem”.
“…det er ingen som klager!”, vil noen kinomennesker si. Og jeg vil da si; Fy Skam!
Publikum kan ikke tillegges ansvaret for kinoens tekniske standard. Publikum sier gjerne fra dersom filmen stopper, og de sitter i mørke noen minutter – men tror ellers ofte at “feilen” ligger hos dem selv. Filmen skal vel være så mørk?
Dessuten vil publikum kanskje snakke med sine venner, som satt mer midt i salen, som syntes bildet var helt strålende.
Tilbakemeldingen fra publikum kommer indirekte; ved at den dårligere filmopplevelsen – som de ikke aner hva skyldes, som ikke ble så engasjerende som den burde – gjør at de kanskje ikke anbefaler akkurat denne filmen til de andre. Og heller holder seg hjemme foran HD-TV’en.
Tillat meg så å etablere et videre premiss – på vegne av de som har laget filmen:
Et hvitt lerret er absolutt best for visning av vanlig “2D”-film på kino.
1) La oss starte med noe enkelt; kreve at kinoene som bruker 3D-forsats ALLTID fjerner denne ved 2D visning. Har man først valgt sølvduk, så ta i det minste konsekvensen av valget, og sett av de 10-15 minuttene det tar å stille projektoren om til 2D.
2) Skal du bygge om en eksisterende kino til 3D, tenk virkelig nøye gjennom hvilket 3D-system du velger. Gjelder det en “bred” sal, som skal brukes til visning av både 2D og 3D, mener jeg det er galskap å satse på sølvlerret/polarisasjonssystem.
…over i de mer ekstreme løsningene (herfra og ut mister jeg nok eventuelle lesere med ansvar for kino-økonomi):
3) I en sal med sølvlerret; HALV BILLETTPRIS – eller enda bedre; IKKE SALG – på seter der bildekvaliteten ligger under en minimumsstandard satt av f.eks. FNF sammen med Film & Kino.
4) Konvertering av “spesielt rammede” saler tilbake til hvitt lerret, og heller da evt. over til bruk av 3D-system som ikke krever sølvlerret.
Og da kan det jo også være interessant å spørre dere som publikum: har dere opplevd spesielt mørke bilder i det siste? Og hvilken erfaring har dere med 3D på kino?
Artikkelen har tidligere blitt publisert på NRKbeta. John Andreas Andersen er filmfotograf. I 2010 vant han en Amanda for sitt arbeid med filmen Upperdog og har fotografert en rekke spillefilmer. Blant annet Kongen av Bastøy, Uno, Naboer og Buddy.
Utstyret Oslo Kino har investert i for visning av 3D-film, gir dårligere visningsforhold for 2D-filmen, skriver filmfotograf John Andreas Andersen.
Går du på kino? I Oslo? Synes du at det i den senere tid har vært en plagsom trend med ekstra mørke filmer, der det er vanskelig å se detaljene i skuespillernes ansikt?
Du har rett. Men du tar også feil.
Mørket som brer seg over kinolerretene er ikke en ny trend blant filmskapere, det er et resultat av Oslo Kinos investeringer i utstyr for visning av 3D-film. Og kanskje satt du feil plassert i salen.
DE VIKTIGE DETALJENE
Rett før jul hadde jeg en unik anledning til å studere kinosaler i detalj. Kongen av Bastøy skulle ha première, og skulle vises i alle fire saler på Colosseum Kino – samtidig.
Før en filmpremière holdes det alltid en såkalt teknisk kjøring, der min jobb – som filmens fotograf – er å sjekke at alt er som det skal være med visningsforhold. Ved en première er alles nerver i høyspenn, slik at det siste du ønsker er å gi regissør og filmskapere ytterligere ustabil hjerterytme med en filmvisning som er opp/ned, feil format, ute av fokus, uten lyd osv.
Verket skal vises fra sin aller, aller beste side, slik filmen er ment å sees og høres. Alt må stemme: Den subtile blånyansen kostymedesigneren brukte 14 omganger av ulovlig tøyfargevask i sameiets felles vaskeri på å finne, tapeten som scenografen oppdaget på et marked i Sør-Reisa, den lille skjelven i leppene til skuespillerinnen (som egentlig var i total ubalanse grunnet en ond kommentar fra sin grandtante). En haug detaljer, som hver for seg ikke betyr noe for den jevne publikummer, men som sammen skaper en meningsbærende helhet.
Oslo Kino er enormt viktig for filmen i Norge. Jeg tror vi trygt kan si at uten Oslo Kino, ingen norsk filmbransje som vi kjenner den idag. Oslo Kino er da også sitt ansvar bevisst, og støtter virkelig godt opp om alle norske filmer. De som jobber med det tekniske opplever jeg også som geniunt interesserte, serviceinnstilte, og opptatt av å gi både publikum og filmskapere en visningsopplevelse som yter filmen rettferdighet.
Men denne saken handler da altså ikke kun om norsk film. Den handler om visning av film i Norge.
OSLO – TO MÅNEDER TIDLIGERE
Her holdt vi da en test-visning av samme film, samtidig, i fire saler. Det i seg selv er jo noe av en drøm for en film-nerd: Hele Colosseum – Nordens Film-Tempel, vårt mekka – alene, kun for meg! Ikke noe du opplever hver dag. Jeg kunne altså gå inn og ut av hver sal og kose meg med å teste hvert enkelt sete.
Men drømmen ble fort til hard, bekymret, virkelighet.
Dette var ikke min debut på teknisk kjøring, heller ikke min første på “Colo”. Og jeg mener å være en rimelig pragmatisk fyr: Enhver kinosal, konsertsal eller operahus, for den sak – innebærer kompromisser. Noen seter er bedre enn andre. Slik er det. Men vi betaler alle samme pris for kinobilletten, og forventer en KINO-opplevelse. Den skal være bedre og den skal være større enn 50-tommers-TV-High-Definition-Blu-Ray-opplevelsen barnevakten får betalt for å sitte med hjemme.
Men: Colosseum, alene! Etter å ha småløpt fra sal til sal, ytterkant til ytterkant, foran, bak, kunne jeg – subjektivt, naturligvis – konkludere følgende: Barnevakten ville rent teknisk få en bedre filmopplevelse enn 20-30% av de publikummerne som skulle fylle setene på Majorstua.
Bildet i hovedsalen (978 seter) var fra en del seter på sidefeltene så mørkt at det var vanskelig å se detaljer i skuespillernes ansikter. I midtfeltet var det fint. I sal 2 var det bare generelt mørkt og grøtete, sal 3 litt bedre. Kun sal 4, den minste med sine 113 plasser, var perfekt.
Temmelig trist konklusjon å komme til – stående i det som skulle være det ypperste sted for store filmopplevelser.
OSLO – NÅTID
Hva har så dette med 3D-film å gjøre? Hvordan kan 3D-film ha skylden for dårlige bilder ved visning av vanlig “2D” film? Svaret heter Sølvlerret.
Det har seg slik at når kinoene skal vise 3D-film, finnes det flere systemer å velge mellom.
Oslo Kino har valgt et 3D-system (RealD) som krever at lerretet i kinoen skiftes ut fra et hvitt reflekterende til et sølvlerret med sterkere refleksjon, eller “gain” som det kalles på fagspråket.
Noe som i utgangspunktet høres fint ut, men sølvlerretet gir desverre mye trangere dekningsvinkel, som du kan se av grafen for et Spectral 240 til venstre. Enkelt sagt; det blir fort et veldig mørkt bilde om du sitter ut mot kantene av salen. Sitter du i en vinkel av 25 grader på lerretet, noe som ikke er uvanlig på sidene i litt brede saler får du faktisk under halvparten av lyset. Dobbelt så mørkt, der altså.
Om man skrur opp lysstyrken på projektoren (noe kinoene helst ikke gjør; pærene er svinedyre og levetiden forkortes) vil altså den relative forskjellen mellom midten og sidene av salen være like problematisk.
Kurven for et vanlig hvitt lerret er betraktelig flatere (illustrasjonen til venstre for et Perlux 140, m.a.o. et lerret som har en gain på 1,4).
Grunnen til dette valget, går jeg ut fra, må blant annet være at Oslo Kino også har valgt å bruke SONY projektorer (riktignok IKKE i Colo1, der det står en Christie projektor – men altså allikevel RealD-systemet). RealD fungerer på flere forskjellige projektor-teknologier, men velger man SONY projektor er det ingen bønn; da må man også velge et system for 3D som krever skifte til sølvlerret; et polariserings-system; som RealD eller MasterImage.
Kanskje ikke uten grunn at RealD’s konkurrenter bruker nettopp argumentet om å slippe skift til sølvlerret som et av sine hovedinnsalg. Fra Dolby 3D’s sider:
“Delivers vivid color and a sharper, clearer image from every seat in the house”
“Dolby 3D Digital Cinema retains compatibility with 2D presentations, so there’s no need for a dedicated 3D auditorium. In fact, alternating between 3D and 2D presentations is easy.”
Harkness Screen er ledende på lerret til kino, og du kan lese mer – også om 2D vs. 3D – her.
Et annet problem verdt å nevne er at kinoene ofte ikke “gidder” å fjerne 3D-linsa (forsatsen) når de senere bruker samme projektor til visning av vanlig 2D film. Dette gjelder igjen kun SONY-systemene. 3D-forsatsen veier rundt 20kg, koster en del å miste i gulvet, og sees vel derfor på som “styrete” å skulle ta av og på.
SONYs projektorer er basert på SXRD-paneler, SONY’s variant av LCoS. Disse panelene er “tregere” enn DLP-projektorer, og er ikke i stand til å vise 144 bilder pr. sekund (i motsetning til hva OK hevder på sine web-sider om 3D), såkalt tripleflash, noe flere 3D-systemer krever.
Dette viste seg å være noe av årsaken til det dårlige bildet i sal 2 på nevnte test-visning, men ble ordnet opp i av Oslo Kino når problemet ble påpekt. Denne omstillingen, som jo absolutt burde være en streng rutine, tar visstnok 10-15 minutter. En visning av 2D-film med 3D-forsatsen på gir et betraktelig dårligere bilde.
I sal 4, som opplevdes som helt perfekt på min test-visning var det da fremdeles hvitt lerret. Denne salen brukes ikke til 3D-visning.
HVA ER SÅ LØSNINGEN?
La oss først bare konstatere at for enkelte – naturlig nok spesielt de som har økonomiske interesser i den ene eller andre leir – eksisterer ikke dette som et “problem”.
“…det er ingen som klager!”, vil noen kinomennesker si. Og jeg vil da si; Fy Skam!
Publikum kan ikke tillegges ansvaret for kinoens tekniske standard. Publikum sier gjerne fra dersom filmen stopper, og de sitter i mørke noen minutter – men tror ellers ofte at “feilen” ligger hos dem selv. Filmen skal vel være så mørk?
Dessuten vil publikum kanskje snakke med sine venner, som satt mer midt i salen, som syntes bildet var helt strålende.
Tilbakemeldingen fra publikum kommer indirekte; ved at den dårligere filmopplevelsen – som de ikke aner hva skyldes, som ikke ble så engasjerende som den burde – gjør at de kanskje ikke anbefaler akkurat denne filmen til de andre. Og heller holder seg hjemme foran HD-TV’en.
Tillat meg så å etablere et videre premiss – på vegne av de som har laget filmen:
Et hvitt lerret er absolutt best for visning av vanlig “2D”-film på kino.
1) La oss starte med noe enkelt; kreve at kinoene som bruker 3D-forsats ALLTID fjerner denne ved 2D visning. Har man først valgt sølvduk, så ta i det minste konsekvensen av valget, og sett av de 10-15 minuttene det tar å stille projektoren om til 2D.
2) Skal du bygge om en eksisterende kino til 3D, tenk virkelig nøye gjennom hvilket 3D-system du velger. Gjelder det en “bred” sal, som skal brukes til visning av både 2D og 3D, mener jeg det er galskap å satse på sølvlerret/polarisasjonssystem.
…over i de mer ekstreme løsningene (herfra og ut mister jeg nok eventuelle lesere med ansvar for kino-økonomi):
3) I en sal med sølvlerret; HALV BILLETTPRIS – eller enda bedre; IKKE SALG – på seter der bildekvaliteten ligger under en minimumsstandard satt av f.eks. FNF sammen med Film & Kino.
4) Konvertering av “spesielt rammede” saler tilbake til hvitt lerret, og heller da evt. over til bruk av 3D-system som ikke krever sølvlerret.
Og da kan det jo også være interessant å spørre dere som publikum: har dere opplevd spesielt mørke bilder i det siste? Og hvilken erfaring har dere med 3D på kino?
Artikkelen har tidligere blitt publisert på NRKbeta. John Andreas Andersen er filmfotograf. I 2010 vant han en Amanda for sitt arbeid med filmen Upperdog og har fotografert en rekke spillefilmer. Blant annet Kongen av Bastøy, Uno, Naboer og Buddy.
Bra at noen tar tak i dette.
På colosseum 1 er nå visningsforholdet i på begge fløyene helt krise, og jeg er enig i at disse setene burde rabatteres. Men hva innebærer det? jo, at Oslo Kino aktivt går ut til kundene sine og informerer at de leverer et teknisk dårlig produkt, og sjansen for at det skjer er vel minimal.
Men for at vi som publikum skal få den beste kino-opplevelsen kreves det først og fremst at kinostaben har en interesse av å levere et godt produkt, og for eksempel da faktisk gidder å ta av 3d-forsatsen selv om den er tung.
Jeg har hørt kinomaskinister påstå at «forhengene skal være svarte slik at publikum ikke oppdager om ikke bildet er justert til lerretet», og selv opplevd en teknisk gjennomkjøring av spillefilm på nettopp Colosseum 1 der maskinisten «ikke visste» om 3d forsatsen stod på eller ikke.
Det finnes helt sikkert mange dyktige og stolte kinomaskinister der ute. Reis dere, kjemp for retten til å gjøre jobben skikkelig, og hjelp til med å bevisstgjøre hverandre og ikke minst sjefene deres på problemstillingene som oppstår.
Det siste vi trenger er at tenåringen på kiosken overtar jobben med å tusle opp i maskinist rommet for å «trykke play».
Det siste vi trenger er at tenåringen på kiosken overtar jobben med å tusle opp i maskinist rommet for å «trykke play»
Dette er dessverre tilfellet allerede. Synd, men sant.
Jeg var nylig på NFIs seminar «Etter Trolljegeren» hvor fotograf Hallvard Bræin kunne fortelle om nøyaktig den samme opplevelsen han hadde ved gjennomkjøring . Både på Colosseum og på Ringen var det 3D-forsats.
I Cinematekets Tancred sal har de både hvitt lerret og sølv lerret og en meget god 4K digital prosjektor, og super dyktige kinomaskinister. Skulle gjerne sett mye mer film der.
Det er vel bare det opplyste publikum som kan få gjort noe med dette problemet. Det hadde vært fint med større konkurranse på kinoene i Norge og Oslo; hvis f.eks. SF kom inn på kinofronten (i Oslo) med optimal lyd og bilde ville det vært enklere å boykotte Oslo Kino hvis de ikke følger med i timen.
SF Kino skal etablere seg i Oslo. Så snart blir det forandring.
Krav, kravene som skisseres i denne posten er dessverre helt urealistiske. Det er ikke mulig å få gjennomslag for slike krav.
Det som derimot er synd er at norske filmfotografer ofte er lite oppdaterte på digital teknologi.
Om denne debatten hadde vært dratt igang før OK investerte i kinoene, ville kanskje problemet vært unngått ved at OK valgte en annen løsningen. Nå er feilinvesteringen gjort, og vi må leve med den.
Det er veldig bra at noen tar opp denne debatten, takk for et grundig og interessant innlegg.
3D med sølvlerret har den store fordelen at brillene er så billige at man kan selge dem, dermed tjener man penger på brillene i stedet for å ha utgifter på innsamling, vasking og svinn.
Jeg er kinosjef på Fredrikstad Kino, og der harvi valgt kvalitet foran logistikk. Vi bruker Dolbys 3D-system, og tar jobben og utgiftene med å samle inn briller, heller det enn å gi publikum et dårligere produkt. Fornøyde publikummere er også god økonomi, tror vi.
Bra at noen tar tak i dette.
På colosseum 1 er nå visningsforholdet i på begge fløyene helt krise, og jeg er enig i at disse setene burde rabatteres. Men hva innebærer det? jo, at Oslo Kino aktivt går ut til kundene sine og informerer at de leverer et teknisk dårlig produkt, og sjansen for at det skjer er vel minimal.
Men for at vi som publikum skal få den beste kino-opplevelsen kreves det først og fremst at kinostaben har en interesse av å levere et godt produkt, og for eksempel da faktisk gidder å ta av 3d-forsatsen selv om den er tung.
Jeg har hørt kinomaskinister påstå at «forhengene skal være svarte slik at publikum ikke oppdager om ikke bildet er justert til lerretet», og selv opplevd en teknisk gjennomkjøring av spillefilm på nettopp Colosseum 1 der maskinisten «ikke visste» om 3d forsatsen stod på eller ikke.
Det finnes helt sikkert mange dyktige og stolte kinomaskinister der ute. Reis dere, kjemp for retten til å gjøre jobben skikkelig, og hjelp til med å bevisstgjøre hverandre og ikke minst sjefene deres på problemstillingene som oppstår.
Det siste vi trenger er at tenåringen på kiosken overtar jobben med å tusle opp i maskinist rommet for å «trykke play».
Det siste vi trenger er at tenåringen på kiosken overtar jobben med å tusle opp i maskinist rommet for å «trykke play»
Dette er dessverre tilfellet allerede. Synd, men sant.
Jeg var nylig på NFIs seminar «Etter Trolljegeren» hvor fotograf Hallvard Bræin kunne fortelle om nøyaktig den samme opplevelsen han hadde ved gjennomkjøring . Både på Colosseum og på Ringen var det 3D-forsats.
I Cinematekets Tancred sal har de både hvitt lerret og sølv lerret og en meget god 4K digital prosjektor, og super dyktige kinomaskinister. Skulle gjerne sett mye mer film der.
Det er vel bare det opplyste publikum som kan få gjort noe med dette problemet. Det hadde vært fint med større konkurranse på kinoene i Norge og Oslo; hvis f.eks. SF kom inn på kinofronten (i Oslo) med optimal lyd og bilde ville det vært enklere å boykotte Oslo Kino hvis de ikke følger med i timen.
SF Kino skal etablere seg i Oslo. Så snart blir det forandring.
Krav, kravene som skisseres i denne posten er dessverre helt urealistiske. Det er ikke mulig å få gjennomslag for slike krav.
Det som derimot er synd er at norske filmfotografer ofte er lite oppdaterte på digital teknologi.
Om denne debatten hadde vært dratt igang før OK investerte i kinoene, ville kanskje problemet vært unngått ved at OK valgte en annen løsningen. Nå er feilinvesteringen gjort, og vi må leve med den.
Det er veldig bra at noen tar opp denne debatten, takk for et grundig og interessant innlegg.
3D med sølvlerret har den store fordelen at brillene er så billige at man kan selge dem, dermed tjener man penger på brillene i stedet for å ha utgifter på innsamling, vasking og svinn.
Jeg er kinosjef på Fredrikstad Kino, og der harvi valgt kvalitet foran logistikk. Vi bruker Dolbys 3D-system, og tar jobben og utgiftene med å samle inn briller, heller det enn å gi publikum et dårligere produkt. Fornøyde publikummere er også god økonomi, tror vi.