– De likegyldige filmene taper

Det er de likegyldige filmene som taper i et trangt marked, uavhengig om de er norske eller amerikanske, mener Christin Berg, programdirektør i OsloKino.
 

I år er det som kjent opp mot 40 norske filmer som sikter mot norsk kinopremiere. Christin Berg, programdirektør i Oslo Kino, mener det er viktig med en sterk nasjonal filmproduksjon. Hun ser ikke negativt på det store antallet norske filmer som kommer.

– Vi synes det bare er positivt at vi får mange norske filmer å velge mellom. Å mene at vi har for mange norske filmer vil være et underlig utgangspunkt. At vi har en sterk nasjonal filmproduksjon gjør at vi kan sikre et godt besøk på kinoene, og det vil være helt avgjørende når Hollywood svikter, noe som f.eks var tilfelle i 2010. Det sikrer også et mangfold på kinoene, og vi vet at publikum liker å se film fra sin egen virkelighet. En norsk film gjør det veldig mye bedre enn en tilsvarende film fra en annen kultur eller språkområde.

Oslo Kino kan likevel ikke garantere at alle norske filmer som produseres skal vises på kino, like lite som Oslo Kino kan garantere at alle utenlandske filmer som importeres skal det.

– Kinoene lever av å ta slike avgjørelser hele tiden, og det er opp til hver kinosjef å vurdere om den enkelte film har et potensial innen sitt marked. Vi vurderer hver enkelt film, og ser om filmen kan ha et potensial på kino. Kanskje enkelte filmer vil lykkes i et lokalt marked, men slett ikke over hele landet. Da vil det være smart å kun lansere filmen lokalt før en DVD-utgivelse.

– Spre filmene!

Berg mener – i år som i fjor – at  det vil være smart å bruke hele året som lanseringsplattform, det vi si også mellom midten av april og slutten av august.

– I år er det kun én film som har premiere i denne perioden (Hjelp, vi er i filmbransjen). Vi forstår at produsentene frykter sommersolen, men det er viktig å veie solen opp mot fakta som: Det er bedre plass på kinoene (noen steder har  én eller to kinosaler); vi kan vise filmene over en lengre periode; filmen kan lettere nå fram i mediestøyen; hver enkelt film blir mer synlig; filmen kan lykkes bedre på kino når den ikke lanseres i høysesong der også alle de internasjonale perlene lanseres, i tillegg til mange norske; sommertid er også ferietid, og regner det, kan besøket nå uante høyder.

-Dette bør produsentene vurdere før de legger premieredatoene på hverandre. Dette gjelder også utenlandske filmer, vi jobber kontinuerlig med å spre de gode filmene utover hele året.
 
Taper de smalene filmene?

Det er ikke nødvendigvis slik at det er de små og smale filmene som taper i et trangt marked, mener Berg.

– Det er ikke nødvendigvis slik at det er de små og smale filmene som taper i et trangt marked. Det er de likegyldige norske filmene som taper, på samme måte som de likegyldige amerikanske filmene taper. Har en film en god og spennende historie, kan den oppnå en word of mouth-effekt. Dette selger billetter. Det verste for en film er å ikke bli snakket om. Vi må heller ikke se oss blinde på besøkstall. Vi må innse at hver film har sin nisje, og Norge er et lite land.

Det er også viktig at det lager norske storfilmer, mener hun.

– Det diskuteres i disse dager om det vil, på grunn av etterhåndsstøtten,  bli mindre penger til å produsere de store norske kvalitetsfilmene med høye budsjetter. Det vil tiden vise, men for kinoene er det viktig å understreke at det er avgjørende at vi får filmer som Kongen av Bastøy og Max Manus. Det er disse som for alvor vil kunne skille et godt kinoår fra et dårlig.

 
 

1 kommentar til – De likegyldige filmene taper

  1. Har ikke kinoene et ansvar for norsk kultur? Om de bare var til for amerikansk kultur? Vi forventer at Narvesen prioriterer norske blader og at kinoene prioriterer norske filmer? En smal film kan gå lenge med bare en forestilling i Oslo. toreseverin

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

– De likegyldige filmene taper

Det er de likegyldige filmene som taper i et trangt marked, uavhengig om de er norske eller amerikanske, mener Christin Berg, programdirektør i OsloKino.
 

I år er det som kjent opp mot 40 norske filmer som sikter mot norsk kinopremiere. Christin Berg, programdirektør i Oslo Kino, mener det er viktig med en sterk nasjonal filmproduksjon. Hun ser ikke negativt på det store antallet norske filmer som kommer.

– Vi synes det bare er positivt at vi får mange norske filmer å velge mellom. Å mene at vi har for mange norske filmer vil være et underlig utgangspunkt. At vi har en sterk nasjonal filmproduksjon gjør at vi kan sikre et godt besøk på kinoene, og det vil være helt avgjørende når Hollywood svikter, noe som f.eks var tilfelle i 2010. Det sikrer også et mangfold på kinoene, og vi vet at publikum liker å se film fra sin egen virkelighet. En norsk film gjør det veldig mye bedre enn en tilsvarende film fra en annen kultur eller språkområde.

Oslo Kino kan likevel ikke garantere at alle norske filmer som produseres skal vises på kino, like lite som Oslo Kino kan garantere at alle utenlandske filmer som importeres skal det.

– Kinoene lever av å ta slike avgjørelser hele tiden, og det er opp til hver kinosjef å vurdere om den enkelte film har et potensial innen sitt marked. Vi vurderer hver enkelt film, og ser om filmen kan ha et potensial på kino. Kanskje enkelte filmer vil lykkes i et lokalt marked, men slett ikke over hele landet. Da vil det være smart å kun lansere filmen lokalt før en DVD-utgivelse.

– Spre filmene!

Berg mener – i år som i fjor – at  det vil være smart å bruke hele året som lanseringsplattform, det vi si også mellom midten av april og slutten av august.

– I år er det kun én film som har premiere i denne perioden (Hjelp, vi er i filmbransjen). Vi forstår at produsentene frykter sommersolen, men det er viktig å veie solen opp mot fakta som: Det er bedre plass på kinoene (noen steder har  én eller to kinosaler); vi kan vise filmene over en lengre periode; filmen kan lettere nå fram i mediestøyen; hver enkelt film blir mer synlig; filmen kan lykkes bedre på kino når den ikke lanseres i høysesong der også alle de internasjonale perlene lanseres, i tillegg til mange norske; sommertid er også ferietid, og regner det, kan besøket nå uante høyder.

-Dette bør produsentene vurdere før de legger premieredatoene på hverandre. Dette gjelder også utenlandske filmer, vi jobber kontinuerlig med å spre de gode filmene utover hele året.
 
Taper de smalene filmene?

Det er ikke nødvendigvis slik at det er de små og smale filmene som taper i et trangt marked, mener Berg.

– Det er ikke nødvendigvis slik at det er de små og smale filmene som taper i et trangt marked. Det er de likegyldige norske filmene som taper, på samme måte som de likegyldige amerikanske filmene taper. Har en film en god og spennende historie, kan den oppnå en word of mouth-effekt. Dette selger billetter. Det verste for en film er å ikke bli snakket om. Vi må heller ikke se oss blinde på besøkstall. Vi må innse at hver film har sin nisje, og Norge er et lite land.

Det er også viktig at det lager norske storfilmer, mener hun.

– Det diskuteres i disse dager om det vil, på grunn av etterhåndsstøtten,  bli mindre penger til å produsere de store norske kvalitetsfilmene med høye budsjetter. Det vil tiden vise, men for kinoene er det viktig å understreke at det er avgjørende at vi får filmer som Kongen av Bastøy og Max Manus. Det er disse som for alvor vil kunne skille et godt kinoår fra et dårlig.

 
 

One Response to – De likegyldige filmene taper

  1. Har ikke kinoene et ansvar for norsk kultur? Om de bare var til for amerikansk kultur? Vi forventer at Narvesen prioriterer norske blader og at kinoene prioriterer norske filmer? En smal film kan gå lenge med bare en forestilling i Oslo. toreseverin

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY