Nødvendig debatt om NRK Drama

La oss håpe det nå er tid nok for en debatt om hva NRK Drama skal være før NRK-rapporten er klar. For den debatten har vært fraværende, mener Kjetil Lismoen.

Det er ingen tvil om at NRK-rapporten som vurderer utlegging av dramaproduksjon fra eget hus har framkalt sterke reaksjoner. Etter min kommentar forrige uke har jeg fått mange sms-er og mailer fra folk som enten er sterkt uenige eller enige, og ofte er deres synspunkter farget av om de jobber for dramaavdelingen eller har et tilbakelagt, frustrert arbeidsforhold til den.

Det burde ikke være kontroversielt å påpeke at NRK Drama har blitt en bastion for en gammelmodig definisjon av hva tv-drama skal være.

 

Men når arbeidsplasser står i fare, er det ofte ikke rom for andre debatter enn nettopp det, og nyanser forsvinner. Selv ble jeg oppringt av Dagbladet som ville problematisere at jeg hadde benyttet Danmarks Radios eksempel som parallell. Journalisten hadde ikke fått med seg at jeg viste til omleggingen av DR Drama, ikke noen nedleggelse, og den avgjørende åpningen avdelingen foretok i forhold til filmmiljøet. Så ble hele saken til et spørsmål om for eller imot nedleggelse.

 

Kanskje viser det seg at NRK-rapporten handler kun om dette for eller imot nedleggelse. Det er i så fall synd, for er det noe vi sårt trenger så er det en debatt om hva NRK skal levere av tv-drama i årene som kommer – og om forholdet NRK har til det eksterne produksjonsmiljøet. Tidligere DR Drama-sjef Rumle Hammerich stiller flere essensielle spørsmål i sitt innlegg: Har vi en bransje som er i stand til å finne et eierskap og en vilje til å knekke tv-dramatikkens koder? Hvorfor har ikke NRK Drama gjort valget om mulig nedleggelse vanskelig nok? Han gir ingen entydige svar, men setter spørsmålstegn ved hvor gjennomtenkt en nedleggelse vil være. For penger som forsvinner ut av norsk tv-drama gjennom rasjonaliering forsvinner for godt.

Om NRK Drama blir lagt ned utelukkende for å spare penger, er ikke det noe fruktbart utgangspunkt for den debatten jeg etterlyser. For meg handler det om at NRK Drama åpne seg for flere eksterne stemmer om norsk tv-drama skal kunne foreta en etterlenget fornyelse. Hvis ikke NRK Drama makter dette, vil ikke avdelingen kunne overleve, uansett.

 

Som Dag-regissør Øystein Karlsen sier det i vårt intervju med ham, kan han se alle Breaking Bad-episodene på sin Get-boks istedenfor Dag. Hvordan skal norsk tv-drama møte den sofistikerte utfordringen som gullalderen i amerikansk tv-drama representerer? Det holder ikke lenger å forsøke å samle hele befolkningen med nasjonale prestisjeproduksjoner som skal nå ut til alle.
 

Jeg tror ikke at NRK Drama kan fornye det norske tv-dramaet med sin nåværende organisasjonsmodell. Som Janic Heen og Kari Moen Kristiansen sier det i debatten på Rushprint.no, møter ofte ambisjonene motstand i produksjonssystemet. Dette er noe dramasjef Hans Rossiné sikkert kunne ha fortalt mer om, for det er han som sliter med et apparat som trenger oppgradering.

 

Derfor kan en omlegging, slik den fant sted i Danmarks Radio, bli helt avgjørende for norsk tv-dramas framtid. Men det er forbausende liten debatt om hva norsk tv-drama leverer. Selv for dagspressen synes det tilstrekkelig at seertallene har vært gode. Men som en livstrett sangerinne en gang sang det: Is that all there is?

 

Kjetil Lismoen er redaktør av Rushprint.

Følg ham på twitter: @KjetilLismoen

 

Les de andre innleggene i debatten:

 

– Vi kan løse oppgaven

NRK Drama – et monster uten hode?

– NRK må spisse dramaprofilen

Nødvendig debatt om NRK Drama

Kan filmbransjen levere?

Emmyjakt uten en plan

Hva gir best TV-drama?

– Tungrodd dramaavdeling

– Vi er for feige

NRKs ansvar for fortellerkunsten

En bastion for fall?

 

 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Nødvendig debatt om NRK Drama

La oss håpe det nå er tid nok for en debatt om hva NRK Drama skal være før NRK-rapporten er klar. For den debatten har vært fraværende, mener Kjetil Lismoen.

Det er ingen tvil om at NRK-rapporten som vurderer utlegging av dramaproduksjon fra eget hus har framkalt sterke reaksjoner. Etter min kommentar forrige uke har jeg fått mange sms-er og mailer fra folk som enten er sterkt uenige eller enige, og ofte er deres synspunkter farget av om de jobber for dramaavdelingen eller har et tilbakelagt, frustrert arbeidsforhold til den.

Det burde ikke være kontroversielt å påpeke at NRK Drama har blitt en bastion for en gammelmodig definisjon av hva tv-drama skal være.

 

Men når arbeidsplasser står i fare, er det ofte ikke rom for andre debatter enn nettopp det, og nyanser forsvinner. Selv ble jeg oppringt av Dagbladet som ville problematisere at jeg hadde benyttet Danmarks Radios eksempel som parallell. Journalisten hadde ikke fått med seg at jeg viste til omleggingen av DR Drama, ikke noen nedleggelse, og den avgjørende åpningen avdelingen foretok i forhold til filmmiljøet. Så ble hele saken til et spørsmål om for eller imot nedleggelse.

 

Kanskje viser det seg at NRK-rapporten handler kun om dette for eller imot nedleggelse. Det er i så fall synd, for er det noe vi sårt trenger så er det en debatt om hva NRK skal levere av tv-drama i årene som kommer – og om forholdet NRK har til det eksterne produksjonsmiljøet. Tidligere DR Drama-sjef Rumle Hammerich stiller flere essensielle spørsmål i sitt innlegg: Har vi en bransje som er i stand til å finne et eierskap og en vilje til å knekke tv-dramatikkens koder? Hvorfor har ikke NRK Drama gjort valget om mulig nedleggelse vanskelig nok? Han gir ingen entydige svar, men setter spørsmålstegn ved hvor gjennomtenkt en nedleggelse vil være. For penger som forsvinner ut av norsk tv-drama gjennom rasjonaliering forsvinner for godt.

Om NRK Drama blir lagt ned utelukkende for å spare penger, er ikke det noe fruktbart utgangspunkt for den debatten jeg etterlyser. For meg handler det om at NRK Drama åpne seg for flere eksterne stemmer om norsk tv-drama skal kunne foreta en etterlenget fornyelse. Hvis ikke NRK Drama makter dette, vil ikke avdelingen kunne overleve, uansett.

 

Som Dag-regissør Øystein Karlsen sier det i vårt intervju med ham, kan han se alle Breaking Bad-episodene på sin Get-boks istedenfor Dag. Hvordan skal norsk tv-drama møte den sofistikerte utfordringen som gullalderen i amerikansk tv-drama representerer? Det holder ikke lenger å forsøke å samle hele befolkningen med nasjonale prestisjeproduksjoner som skal nå ut til alle.
 

Jeg tror ikke at NRK Drama kan fornye det norske tv-dramaet med sin nåværende organisasjonsmodell. Som Janic Heen og Kari Moen Kristiansen sier det i debatten på Rushprint.no, møter ofte ambisjonene motstand i produksjonssystemet. Dette er noe dramasjef Hans Rossiné sikkert kunne ha fortalt mer om, for det er han som sliter med et apparat som trenger oppgradering.

 

Derfor kan en omlegging, slik den fant sted i Danmarks Radio, bli helt avgjørende for norsk tv-dramas framtid. Men det er forbausende liten debatt om hva norsk tv-drama leverer. Selv for dagspressen synes det tilstrekkelig at seertallene har vært gode. Men som en livstrett sangerinne en gang sang det: Is that all there is?

 

Kjetil Lismoen er redaktør av Rushprint.

Følg ham på twitter: @KjetilLismoen

 

Les de andre innleggene i debatten:

 

– Vi kan løse oppgaven

NRK Drama – et monster uten hode?

– NRK må spisse dramaprofilen

Nødvendig debatt om NRK Drama

Kan filmbransjen levere?

Emmyjakt uten en plan

Hva gir best TV-drama?

– Tungrodd dramaavdeling

– Vi er for feige

NRKs ansvar for fortellerkunsten

En bastion for fall?

 

 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY