Boom av nisjekanaler

I dag starter to nye norske TV-kanaler, mannekanalen Max og kristne Kanal10Norge. Medieeksperter spår en boom av nisjekanaler fremover.

Med dagens to kanalpremierer har vi fått tre nye norske kanaler de siste to ukene. Søndag 17. oktober lanserte TV2 sin syvende kanal, Bliss. Medieekspert Lasse Gimnes i GimCom sier til Aftenposten at han tror dette bare er starten på en ny flora av mindre nisjekanaler i Norge.

– I gamle dager var det dress og slips når en ny kanal ble lansert. I dag etableres det kanaler du ikke engang får med deg, selv om du er over middels interessert i medieindustrien, sier Gimnes til Aftenposten.

I løpet av de siste månedene har også TV2 lansert Barclays Premier League, mens Viasat har startet Viasat Hockey.

– Det vi ser, er en ny flora av inntektsstrømmer som gir kanalene større muligheter. Det handler ikke bare om rene reklameinntekter, men også om inntekter fra distributørene, som i tilfelle med TV2 Nyhetskanalen. Vi ser det blir mer brukerbetalte kanaltilbud, spesielt på sportssiden, som med TV2s Premier Leauge-kanaler, sier Gimnes.

Reklamemarkedet falt i fjor med nesten 15 prosent. Gimnes mener at selv om markedet er i ferd med å snu, så kan ikke nye kanaler lenger basere seg kun på tradisjonell TV-reklame.

– Jeg tror derfor vi vil få se mange flere nye kanaler, men som nødvendigvis ikke blir gratis. Jeg tror det i stedet går mot flere brukerbetalte kanaler, sier Gimnes.

Det handler mye om stordriftsfordeler, det å utnytte programrettigheter man allerede har betalt for. Disse kanalene er betydelig billigere å lage en hovedkanalen til NRK1, TV2 eller TVNorge.

Tidligere toppsjef i Mediebyråenes interesseorganisasjon (MIO), Arne-Inge Christophersen, nå daglig leder av Marketing Toolbox, er også overbevist om at det kommer til å komme flere kanaler.


– Det handler litt om konkurransesituasjonen. Når én lanserer noe, følger andre etter. Jeg tror vi vil få se kanaler som er rettet mot kjønn, men også smalere kanaler som sport, økonomi og finans. Spørsmålet blir om alle disse blir distribuert på tradisjonelt vis eller om de dukker opp som rene webkanaler, sier Christophersen.

– Finansieringen blir nok en kombinasjon av brukerbetaling, distribusjonsinntekter og reklame, men reklame blir nok litt begrenset. Nye kanaler betyr ikke flere reklamepenger, i stedet vil annonsørene spre pengene mer utover, sier Arne-Inge Christophersen.

Ingen av kanalene vil bekrefte hvilke nye kanalplaner de jobber med, men flere kanaler blir det. Nylig skrev fagbladet Journalisten at TV 2 jobber med en egen nyhetskanal for økonomi og sport. Men TV2 vil ikke bekrefte dette.

TVNorge er så fornøyd med kvinnekanalen FEM, at de nå også gir mennene sin egen kanal, Max.


– FEM har ikke vokst seg så stor, fordi vi har flyttet serier dit som vi ikke har fått plass til på TVNorge. Dette har vært en nøye gjennomtenkt strategi, og det samme vil være tilfelle med Max. Menn ser mer TV enn noensinne, og derfor har vi tro på at det er et marked for en kanal som tydelig skal kommunisere til menn. Dette er også noe annonsørene etterspør, sier kommunikasjonsdirektør Svein Tore Bergestuen i TVNorge.

I dag lanseres også den reklamefinansierte kristen-kanalen Kanal 10 Norge, med predikanten Edward John som en av programlederne. Kanalen eies av moderkanalen Kanal 10 Sverige, som springer ut av den Svenska kyrkan og pinsepastoren Børje Claésson. I Norge vil kanalen bli drevet av 2-3 faste ansatte, foruten et nært samarbeid med medielinjen ved bibelskolen TBBMI (Troens Bevis).

– Vi skal tilby forkynnelse, møter, intervjuer, bønneprogrammer, ulike type reportasjer, musikkprogrammer og kristne etiske filmer, 24 timer i døgnet. Sendingene vil i all hovedsak lages i vårt eget studio i Oslo, men det blir også samsending med Sverige. Selv om det allerede finnes flere kristne kanaler her til lands, mener vi det absolutt er plass til flere, sier daglig leder Øyvind Rygg i Kanal 10 Norge.
 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Boom av nisjekanaler

I dag starter to nye norske TV-kanaler, mannekanalen Max og kristne Kanal10Norge. Medieeksperter spår en boom av nisjekanaler fremover.

Med dagens to kanalpremierer har vi fått tre nye norske kanaler de siste to ukene. Søndag 17. oktober lanserte TV2 sin syvende kanal, Bliss. Medieekspert Lasse Gimnes i GimCom sier til Aftenposten at han tror dette bare er starten på en ny flora av mindre nisjekanaler i Norge.

– I gamle dager var det dress og slips når en ny kanal ble lansert. I dag etableres det kanaler du ikke engang får med deg, selv om du er over middels interessert i medieindustrien, sier Gimnes til Aftenposten.

I løpet av de siste månedene har også TV2 lansert Barclays Premier League, mens Viasat har startet Viasat Hockey.

– Det vi ser, er en ny flora av inntektsstrømmer som gir kanalene større muligheter. Det handler ikke bare om rene reklameinntekter, men også om inntekter fra distributørene, som i tilfelle med TV2 Nyhetskanalen. Vi ser det blir mer brukerbetalte kanaltilbud, spesielt på sportssiden, som med TV2s Premier Leauge-kanaler, sier Gimnes.

Reklamemarkedet falt i fjor med nesten 15 prosent. Gimnes mener at selv om markedet er i ferd med å snu, så kan ikke nye kanaler lenger basere seg kun på tradisjonell TV-reklame.

– Jeg tror derfor vi vil få se mange flere nye kanaler, men som nødvendigvis ikke blir gratis. Jeg tror det i stedet går mot flere brukerbetalte kanaler, sier Gimnes.

Det handler mye om stordriftsfordeler, det å utnytte programrettigheter man allerede har betalt for. Disse kanalene er betydelig billigere å lage en hovedkanalen til NRK1, TV2 eller TVNorge.

Tidligere toppsjef i Mediebyråenes interesseorganisasjon (MIO), Arne-Inge Christophersen, nå daglig leder av Marketing Toolbox, er også overbevist om at det kommer til å komme flere kanaler.


– Det handler litt om konkurransesituasjonen. Når én lanserer noe, følger andre etter. Jeg tror vi vil få se kanaler som er rettet mot kjønn, men også smalere kanaler som sport, økonomi og finans. Spørsmålet blir om alle disse blir distribuert på tradisjonelt vis eller om de dukker opp som rene webkanaler, sier Christophersen.

– Finansieringen blir nok en kombinasjon av brukerbetaling, distribusjonsinntekter og reklame, men reklame blir nok litt begrenset. Nye kanaler betyr ikke flere reklamepenger, i stedet vil annonsørene spre pengene mer utover, sier Arne-Inge Christophersen.

Ingen av kanalene vil bekrefte hvilke nye kanalplaner de jobber med, men flere kanaler blir det. Nylig skrev fagbladet Journalisten at TV 2 jobber med en egen nyhetskanal for økonomi og sport. Men TV2 vil ikke bekrefte dette.

TVNorge er så fornøyd med kvinnekanalen FEM, at de nå også gir mennene sin egen kanal, Max.


– FEM har ikke vokst seg så stor, fordi vi har flyttet serier dit som vi ikke har fått plass til på TVNorge. Dette har vært en nøye gjennomtenkt strategi, og det samme vil være tilfelle med Max. Menn ser mer TV enn noensinne, og derfor har vi tro på at det er et marked for en kanal som tydelig skal kommunisere til menn. Dette er også noe annonsørene etterspør, sier kommunikasjonsdirektør Svein Tore Bergestuen i TVNorge.

I dag lanseres også den reklamefinansierte kristen-kanalen Kanal 10 Norge, med predikanten Edward John som en av programlederne. Kanalen eies av moderkanalen Kanal 10 Sverige, som springer ut av den Svenska kyrkan og pinsepastoren Børje Claésson. I Norge vil kanalen bli drevet av 2-3 faste ansatte, foruten et nært samarbeid med medielinjen ved bibelskolen TBBMI (Troens Bevis).

– Vi skal tilby forkynnelse, møter, intervjuer, bønneprogrammer, ulike type reportasjer, musikkprogrammer og kristne etiske filmer, 24 timer i døgnet. Sendingene vil i all hovedsak lages i vårt eget studio i Oslo, men det blir også samsending med Sverige. Selv om det allerede finnes flere kristne kanaler her til lands, mener vi det absolutt er plass til flere, sier daglig leder Øyvind Rygg i Kanal 10 Norge.
 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY