Nordisk Råds Filmpris 2010 gikk til favoritten Submarino av Thomas Vinterberg.

Nordisk Råds Filmpris 2010 gikk til favoritten Submarino av Thomas Vinterberg.
Nordisk Råds Filmpris 2010 ble offentliggjort i dag. Prisen gikk til danske Submarino. Prisen er på 350.000 danske kroner og fordeles likt mellom filmens regissør Thomas Vinterberg, manusforfatter Tobias Lindholm og produsent Morten Kaufmann.
Juryen begrunner avgjørelsen som følger:
”Submarino er en rå, men også dypt rørende historie om to brødre som er knyttet sammen gjennom en skjebnesvanger barndom. Filmen handler om brødre som får voksne ansvar trykket på seg, og om barnet som en bærer av sosial arv, men også en bærer av et håp om en bedre fremtid. Den tar for seg tema som traumer, skyld og forsoning. Submarino er et enkelt, men likevel komplekst kunstverk, med et sterkt manus og en stilsikker regi. En elegant, tett og effektiv dramaturgi og intelligent bruk av lys og lyd bidrar til å skape et innsiktsfullt bilde av menneskelig liv.”
– Jeg er veldig glad for og stolt over å motta Nordisk råds filmpris. Feltet av gode filmer i så vel Danmark som de andre nordiske landene er på et virkelig høyt nivå, og jeg har dessuten stor respekt for de kompetente kreftene bak vurderingen. Jeg er beæret. Prisen oppfatter jeg for øvrig ikke bare som en påskjønnelse av oss bak Submarino, men av dansk film i det hele tatt. En utmerkelse som bekrefter styrken i og nødvendigheten av å skape og støtte danske filmer ut fra kunstneriske kriterier. En oppmuntring til dansk film om fortsatt å rekke ut over landets grenser, sier Thomas Vinterberg i en pressemelding fra Nordisk Råds Filmpris.
Etter offentliggjøringen ble det holdt en pressekonferanse med Vinterberg, Lindholm og Kaufman.
– Nordisk Råd har en god track record i å fremheve kvalitet. Jeg antar at de med denne prisen vil oppfordre oss til å fortsette å søke oss mot kvalitet, ikke mot det som er enklest og billigst. Med disse pengene kan vi kjøpe oss tid, fordype oss i vårt arbeide og prøve å gjøre det bedre, sier Vinterberg om hva prispengene betyr for ham.
– Bortsett fra det har jeg alltid drømt om å kjøpe en BMW. Jeg er ikke sikker på om jeg får råd til begge deler så det får bli en liten en, legger han leende til.
Morten Kaufman forteller at han fra starten var overbevist om at dette var den rette filmen for Vinterberg.
– Selv om det er en veldig tøff og mørk så er det en veldig rørende historie. Det er kanskje en motsetning mellom det mørke og det rørende, men vi synes det er Thomas’ spesialitet.
Submarino er basert på en roman av Jonas T. Bengtsson. Manusforfatter Tobias Lindholm leste boken mens han ennå gikk på Den Danske Filmskolen og ble umiddelbart fascinert.
– Det føles som det har blitt kaldere i Skandinavia de siste årene. Det at Jonas T. Bengtsson skrev en bok om håp på bunnen av dagens samfunn inspirerte meg veldig, sier Lindholm.
Submarino er Lindholms første spillefilmmanus,etter Submarino har han skrevet og regissert R sammen med Michael Noer. Vinterberg forteller at han ikke var redd for å jobbe med en såpass uerfaren forfatter, heller tvert imot.
– Jeg likte det at dette var hans første film, det ga en helt annen energi. Det skjer fort i løpet av årene at du blir en karrierepilot, du blir litt korrumpert og selvopptatt. Når ferske folk kommer inn i rommet og er oppriktig engasjert på en måte som du selv en gang var er det veldig inspirerende.
Med sin mørke historie føyer Submarino seg inn i hva mange forbinder med den nordiske filmtradisjonen. Men hva er egentlig den typiske nordiske filmen?
– Jeg føler at vi står på skuldrene til store historiefortellere. Th. Dreyer i Danmark og Bergman i Sverige, sier Lindholm.
– Det er et mørke i disse historiene. Jeg tror det kommer av at vi er omgitt av mørke minst halve året. Vi brukte å samles i små grupper for å holde på varmen i mørket og da fortalte vi hverandre historier. Det er det vi har felles. Det er den typen historiefortelling vi ønsker å jobbe med og prøve å utvikle videre til noe fantastisk.
– Det er en merkelig ting med folk fra Norden, vi synes det er vakkert når det er mørkt og rått. Det er noe vi har felles, det er noe en person fra California ikke kan forstå, sier Vinterberg.
Vinterberg forteller at han og Lindholm allerede er i gang med et nytt manus sammen.
– Vi skriver på et manus nå. Forhåpentligvis blir det til film en gang. Det er et stort nordisk drama, med jakt, fjell og skoger. Manuset skulle vært ferdig for noen uker siden, men vi skriver fortsatt. Så vi er under stort press om dagen, men sånn er livet.
Les Rushprints intervju med Vinterberg.
Nordisk Råds Filmpris 2010 gikk til favoritten Submarino av Thomas Vinterberg.
Nordisk Råds Filmpris 2010 ble offentliggjort i dag. Prisen gikk til danske Submarino. Prisen er på 350.000 danske kroner og fordeles likt mellom filmens regissør Thomas Vinterberg, manusforfatter Tobias Lindholm og produsent Morten Kaufmann.
Juryen begrunner avgjørelsen som følger:
”Submarino er en rå, men også dypt rørende historie om to brødre som er knyttet sammen gjennom en skjebnesvanger barndom. Filmen handler om brødre som får voksne ansvar trykket på seg, og om barnet som en bærer av sosial arv, men også en bærer av et håp om en bedre fremtid. Den tar for seg tema som traumer, skyld og forsoning. Submarino er et enkelt, men likevel komplekst kunstverk, med et sterkt manus og en stilsikker regi. En elegant, tett og effektiv dramaturgi og intelligent bruk av lys og lyd bidrar til å skape et innsiktsfullt bilde av menneskelig liv.”
– Jeg er veldig glad for og stolt over å motta Nordisk råds filmpris. Feltet av gode filmer i så vel Danmark som de andre nordiske landene er på et virkelig høyt nivå, og jeg har dessuten stor respekt for de kompetente kreftene bak vurderingen. Jeg er beæret. Prisen oppfatter jeg for øvrig ikke bare som en påskjønnelse av oss bak Submarino, men av dansk film i det hele tatt. En utmerkelse som bekrefter styrken i og nødvendigheten av å skape og støtte danske filmer ut fra kunstneriske kriterier. En oppmuntring til dansk film om fortsatt å rekke ut over landets grenser, sier Thomas Vinterberg i en pressemelding fra Nordisk Råds Filmpris.
Etter offentliggjøringen ble det holdt en pressekonferanse med Vinterberg, Lindholm og Kaufman.
– Nordisk Råd har en god track record i å fremheve kvalitet. Jeg antar at de med denne prisen vil oppfordre oss til å fortsette å søke oss mot kvalitet, ikke mot det som er enklest og billigst. Med disse pengene kan vi kjøpe oss tid, fordype oss i vårt arbeide og prøve å gjøre det bedre, sier Vinterberg om hva prispengene betyr for ham.
– Bortsett fra det har jeg alltid drømt om å kjøpe en BMW. Jeg er ikke sikker på om jeg får råd til begge deler så det får bli en liten en, legger han leende til.
Morten Kaufman forteller at han fra starten var overbevist om at dette var den rette filmen for Vinterberg.
– Selv om det er en veldig tøff og mørk så er det en veldig rørende historie. Det er kanskje en motsetning mellom det mørke og det rørende, men vi synes det er Thomas’ spesialitet.
Submarino er basert på en roman av Jonas T. Bengtsson. Manusforfatter Tobias Lindholm leste boken mens han ennå gikk på Den Danske Filmskolen og ble umiddelbart fascinert.
– Det føles som det har blitt kaldere i Skandinavia de siste årene. Det at Jonas T. Bengtsson skrev en bok om håp på bunnen av dagens samfunn inspirerte meg veldig, sier Lindholm.
Submarino er Lindholms første spillefilmmanus,etter Submarino har han skrevet og regissert R sammen med Michael Noer. Vinterberg forteller at han ikke var redd for å jobbe med en såpass uerfaren forfatter, heller tvert imot.
– Jeg likte det at dette var hans første film, det ga en helt annen energi. Det skjer fort i løpet av årene at du blir en karrierepilot, du blir litt korrumpert og selvopptatt. Når ferske folk kommer inn i rommet og er oppriktig engasjert på en måte som du selv en gang var er det veldig inspirerende.
Med sin mørke historie føyer Submarino seg inn i hva mange forbinder med den nordiske filmtradisjonen. Men hva er egentlig den typiske nordiske filmen?
– Jeg føler at vi står på skuldrene til store historiefortellere. Th. Dreyer i Danmark og Bergman i Sverige, sier Lindholm.
– Det er et mørke i disse historiene. Jeg tror det kommer av at vi er omgitt av mørke minst halve året. Vi brukte å samles i små grupper for å holde på varmen i mørket og da fortalte vi hverandre historier. Det er det vi har felles. Det er den typen historiefortelling vi ønsker å jobbe med og prøve å utvikle videre til noe fantastisk.
– Det er en merkelig ting med folk fra Norden, vi synes det er vakkert når det er mørkt og rått. Det er noe vi har felles, det er noe en person fra California ikke kan forstå, sier Vinterberg.
Vinterberg forteller at han og Lindholm allerede er i gang med et nytt manus sammen.
– Vi skriver på et manus nå. Forhåpentligvis blir det til film en gang. Det er et stort nordisk drama, med jakt, fjell og skoger. Manuset skulle vært ferdig for noen uker siden, men vi skriver fortsatt. Så vi er under stort press om dagen, men sånn er livet.
Les Rushprints intervju med Vinterberg.
Legg igjen en kommentar