24.-29. september arrangeres Nordisk Panorama i Bergen. – Når jeg ser på årets filmer, er det mange veldig sterke fra Sverige, Danmark og Finland, mens Norge faller etter, mener festivalsjef Elin Sander.
24.-29. september arrangeres Nordisk Panorama i Bergen. – Når jeg ser på årets filmer, er det mange veldig sterke fra Sverige, Danmark og Finland, mens Norge faller etter, mener festivalsjef Elin Sander.
24.-29.september arrangeres Nordisk Panorama i Bergen. Festivalen som reiser mellom byene Århus, Oulu, Malmø, Reykjavik og Bergen er blitt det viktigste samlingspunktet for den nordiske kort- og dokumentarbransjen.
– Det er jo først og fremst en bransjefestival. Filmvisningene er åpne for alle, men seminarer, marked og forum er kun for de akkrediterte og det er jo folk som jobber i filmbransjen. Det er det som er det spesielle med Nordisk Panorama at så mange som jobber med kort- og dokumentarfilm i Norden møtes og ser hverandres filmer, sier festivalsjef Elin Sander.
Den viktigste delen av festivalen er konkurranseprogrammet hvor 70-80 nordiske kort- og dokumentarfilmer konkurrerer i de 3 konkurranseprogrammene: nordisk kortfilm, nordisk dokumentarfilm og talentkonkurransen New Nordic Voices. I tillegg vises filmer i forskjellige sideprogram og det arrangeres en rekke seminarer, debatter og workshops.
Parallelt med festivalen arrangeres Nordisk Panorama Marked hvor nye filmer presenteres for internasjonale innkjøpere, distributører og festivaler. 27.-28. september arrangeres Nordisk forum for co-finansiering av dokumentarfilm.
Festivalen setter flere rekorder i deltagelse, og det er stor interesse for nordisk kort- og dokumentarfilm. Nå mener Elin Sander at de som lager kort- og dokumentarfilm i Norge må kjenne sin besøkelsestid og ikke gå glipp av Nordisk Panorama.
– I Norge er mesteparten av filmmiljøet i Oslo og det å ta turen over fjellet til Bergen ser ut til å være litt vanskelig. Men det er en viktig del av jobben for de som lager film å se film. Når jeg ser på filmene som blir sendt inn til Nordisk Panorama i år så kommer det veldig sterke filmer fra Sverige, Danmark og Finland, mens Norge faller etter. Det lages flinke filmer i Norge, men de er ikke så nyskapende. Jeg tror vi har godt av å se på hva som skjer i de andre nordiske landene.
– Jeg jobber jo som produsent til vanlig og da er dette en viktig festival. Som produsent kan man ikke gå glipp av Nordisk Panorama for da gjør man ikke jobben sin.
Dette er noen av seminarene under årets festival:
How Sound of Noise was made
Sound of Noise-regissørene Ola Simonsson og Johannes Stjärne Nilsson, sammen med komponist Magnus Börjeson holder en masterclass om hvordan Sound of Noise ble laget, en komplett guide for alle som måtte være interessert i å gjøre remaken. Filmen vant to priser under årets filmfestival i Cannes, og vises under Nordisk Panorama. Filmskaperne har tidligere laget den prisvinnende kortfilmen Music for One Apartment and Six Drummers. Under festivalen arrangeres også et sideprogram hvor de tidligere filmene fra produksjonsselskapet Kostr-Film blir vist.
Fair Use/Sitatrett-seminar
Det kompliserte feltet rundt klarering og bruk av rettighetsbelagt materiale legger begrensninger på dokumentarfilmen. David Van Taylor, regissør og produsent ved Lumiere Productions i New York kommer til Nordisk Panorama for å snakke om sine erfaringer med The Code of Best Practices in Fair Use, et dokument som legger ned retningslinjer for hvordan dokumentarister kan bruke rettighetsbelagt materiale vederlagsfritt og uten å klarere. Ved Universitetet i Bergen har Torgeir Uberg Nærland (stipendiat i medievitenskap) og Torger Kielland (stipendiat ved juridisk fakultet) jobbet med å utvikle tilsvarende retningslinjer for sitatretten i Norge. De kommer til Nordisk Panorama for å presentere et utkast av retningslinjene (Les Rushprints intervju med Nærland). I tillegg kommer dokumentaristene Jan Dalchow og Morten Daae for å snakke om deres erfaringer med problematikken omkring rettighetsklareringer.
Peter Broderick – The New World of Distribution
Peter Broderick er en av de fremste ekspertene på nye former for distribusjon. Han kommer til festivalen for å holde en keynote-presentasjon og en workshop og som individuell konsulent under Nordisk forum for co-finansiering av dokumentarfilm.
24.-29. september arrangeres Nordisk Panorama i Bergen. – Når jeg ser på årets filmer, er det mange veldig sterke fra Sverige, Danmark og Finland, mens Norge faller etter, mener festivalsjef Elin Sander.
24.-29.september arrangeres Nordisk Panorama i Bergen. Festivalen som reiser mellom byene Århus, Oulu, Malmø, Reykjavik og Bergen er blitt det viktigste samlingspunktet for den nordiske kort- og dokumentarbransjen.
– Det er jo først og fremst en bransjefestival. Filmvisningene er åpne for alle, men seminarer, marked og forum er kun for de akkrediterte og det er jo folk som jobber i filmbransjen. Det er det som er det spesielle med Nordisk Panorama at så mange som jobber med kort- og dokumentarfilm i Norden møtes og ser hverandres filmer, sier festivalsjef Elin Sander.
Den viktigste delen av festivalen er konkurranseprogrammet hvor 70-80 nordiske kort- og dokumentarfilmer konkurrerer i de 3 konkurranseprogrammene: nordisk kortfilm, nordisk dokumentarfilm og talentkonkurransen New Nordic Voices. I tillegg vises filmer i forskjellige sideprogram og det arrangeres en rekke seminarer, debatter og workshops.
Parallelt med festivalen arrangeres Nordisk Panorama Marked hvor nye filmer presenteres for internasjonale innkjøpere, distributører og festivaler. 27.-28. september arrangeres Nordisk forum for co-finansiering av dokumentarfilm.
Festivalen setter flere rekorder i deltagelse, og det er stor interesse for nordisk kort- og dokumentarfilm. Nå mener Elin Sander at de som lager kort- og dokumentarfilm i Norge må kjenne sin besøkelsestid og ikke gå glipp av Nordisk Panorama.
– I Norge er mesteparten av filmmiljøet i Oslo og det å ta turen over fjellet til Bergen ser ut til å være litt vanskelig. Men det er en viktig del av jobben for de som lager film å se film. Når jeg ser på filmene som blir sendt inn til Nordisk Panorama i år så kommer det veldig sterke filmer fra Sverige, Danmark og Finland, mens Norge faller etter. Det lages flinke filmer i Norge, men de er ikke så nyskapende. Jeg tror vi har godt av å se på hva som skjer i de andre nordiske landene.
– Jeg jobber jo som produsent til vanlig og da er dette en viktig festival. Som produsent kan man ikke gå glipp av Nordisk Panorama for da gjør man ikke jobben sin.
Dette er noen av seminarene under årets festival:
How Sound of Noise was made
Sound of Noise-regissørene Ola Simonsson og Johannes Stjärne Nilsson, sammen med komponist Magnus Börjeson holder en masterclass om hvordan Sound of Noise ble laget, en komplett guide for alle som måtte være interessert i å gjøre remaken. Filmen vant to priser under årets filmfestival i Cannes, og vises under Nordisk Panorama. Filmskaperne har tidligere laget den prisvinnende kortfilmen Music for One Apartment and Six Drummers. Under festivalen arrangeres også et sideprogram hvor de tidligere filmene fra produksjonsselskapet Kostr-Film blir vist.
Fair Use/Sitatrett-seminar
Det kompliserte feltet rundt klarering og bruk av rettighetsbelagt materiale legger begrensninger på dokumentarfilmen. David Van Taylor, regissør og produsent ved Lumiere Productions i New York kommer til Nordisk Panorama for å snakke om sine erfaringer med The Code of Best Practices in Fair Use, et dokument som legger ned retningslinjer for hvordan dokumentarister kan bruke rettighetsbelagt materiale vederlagsfritt og uten å klarere. Ved Universitetet i Bergen har Torgeir Uberg Nærland (stipendiat i medievitenskap) og Torger Kielland (stipendiat ved juridisk fakultet) jobbet med å utvikle tilsvarende retningslinjer for sitatretten i Norge. De kommer til Nordisk Panorama for å presentere et utkast av retningslinjene (Les Rushprints intervju med Nærland). I tillegg kommer dokumentaristene Jan Dalchow og Morten Daae for å snakke om deres erfaringer med problematikken omkring rettighetsklareringer.
Peter Broderick – The New World of Distribution
Peter Broderick er en av de fremste ekspertene på nye former for distribusjon. Han kommer til festivalen for å holde en keynote-presentasjon og en workshop og som individuell konsulent under Nordisk forum for co-finansiering av dokumentarfilm.
Legg igjen en kommentar