– Bortsett fra å påpeke en spesifikk menneskelig oppførsel var hovedmålet å lage en prisvinnende film, sier Ruben Östlund om Autobiographical Scene Number 6882.
– Bortsett fra å påpeke en spesifikk menneskelig oppførsel var hovedmålet å lage en prisvinnende film, sier Ruben Östlund om Autobiographical Scene Number 6882.
Nordic Short Films er en unik dvd-utgivelse med nordiske kort- og novellefilmer. I forbindelse med utgivelsen presenterer vi her intervjuer med filmskaperne.
Hvordan startet arbeidet med Autobiographical Scene Number 6882?
– Jeg var interessert i en situasjon jeg så i et TV-program. Det var en amatør-fotograf som filmet et snøskred, som ble utløst med dynamitt av en fransk ski-patrulje. Fotografen filmet fra trygg avstand på terassen til en restaurant. I bakgrunnen kan du høre restaurant-gjestene komme med ivrige tilrop. Skredet blir større og større og plutselig når det over en bakketopp nært ved restauranten. I løpet av få sekunder blir gledesbrølene til paniske hyl. Den plutselige forandringen var noe jeg ønsket å skape i Autobiographical Scene Number 6882. Gledesbrøl som på sekunder blir til paniske hyl.
Hva var dine intensjoner?
– Bortsett fra å påpeke en spesifikk menneskelig oppførsel var hovedmålet å lage en prisvinnende film.
Hva var den største utfordringen, kunstnerisk og teknisk?
– Filmen er bygd opp av tre kamerainnstillinger og vi hadde tre dager til å filme. Til det andre bildet hadde den ungarske fotografen Tibor Gent og jeg en spektakulær ide for kameravinkelen. Teamet brukte halvparten av den andre dagen til å bygge et 6 meter høyt tårn over broen. På tårnet plasserte vi en jib-arm som kamera ble montert på. Så snart alt var klart og jeg endelig kunne se hvordan vinkelen så ut i monitoren skjønte jeg at jeg aldri kom til å bruke det bildet. Det var helt feil. Det krevde mye energi for å overbevise Tibor og resten av teamet om at vi måtte demontere tårnet uten at vi hadde filmet en eneste tagning. Tibor ble veldig sint og dessverre har vi ikke jobbet sammen siden det.
Hvordan ser du på resultatet i ettertid?
– Jeg så den igjen nylig og ble ganske overrasket over hvor intelligent og morsom den faktisk er.
Hva var det viktigste du lærte av akkurat denne filmen?
– At jeg må være i stand til å revurdere mine egne avgjørelser i et hvert steg i prosessen.
Hva har filmen betydd for din karriere?
– Jeg tror det viktigste med Autobiographical Scene Number 6882 var at jeg og Produsent Erik Hemmendorff begynte å jobbe i en konstellasjon som ble vårt produksjonsselskap Plattform Produktion.
Synes du at nordiske filmer har en bestemt stemning eller tone?
– Nei, som film generelt tror jeg nordiske filmer for det meste handler om å imitere stemningen og tonen fra suksessfulle amerikanske filmer. Det finnes selvsagt unntak.
Ser du på deg selv som en nordisk regissør? Føler du deg knyttet til en bestemt nordisk tradisjon av historiefortelling eller til store nordiske kunstnere fra historien?
– Nei, jeg kan ikke si at jeg gjør det. Plattform Produktion har nylig begynt å samarbeide med to andre selskap, Third Films fra England og Borderline Films fra USA. Da vi så Antonio Campos Afterschool og Duan Hopkins Better Things følte vi oss knyttet til deres arbeid. Det er ikke ofte det skjer.
Hvilken nyere nordisk film har gjort størst inntrykk på deg?
– Jeg vil heller si en regissør enn en spesifikk film: Roy Andersson, uten tvil. Men faktisk ikke hans stil. Det jeg virkelig er inspirert av er hans holdning til sitt arbeid. Jeg synes han og hans produsent Kalle Boman er to av de mest interessante og inspirerende personene i nordisk film i dag.
Nordic Short Films er et samarbeid mellom Nordisk film- og tv-fond og de ledende nordiske filmmagasinene RUSHPRINT, Filmmagasinet Ekko, svenske FLM og finske Episodi.
Om du slår til på vårt abonnementstilbud får du Nordic Short Films-dvden med på kjøpet: ABONNEMENT MED DVD
Les intervjuer med flere av filmskaperne på Nordic Short Films:
– Bortsett fra å påpeke en spesifikk menneskelig oppførsel var hovedmålet å lage en prisvinnende film, sier Ruben Östlund om Autobiographical Scene Number 6882.
Nordic Short Films er en unik dvd-utgivelse med nordiske kort- og novellefilmer. I forbindelse med utgivelsen presenterer vi her intervjuer med filmskaperne.
Hvordan startet arbeidet med Autobiographical Scene Number 6882?
– Jeg var interessert i en situasjon jeg så i et TV-program. Det var en amatør-fotograf som filmet et snøskred, som ble utløst med dynamitt av en fransk ski-patrulje. Fotografen filmet fra trygg avstand på terassen til en restaurant. I bakgrunnen kan du høre restaurant-gjestene komme med ivrige tilrop. Skredet blir større og større og plutselig når det over en bakketopp nært ved restauranten. I løpet av få sekunder blir gledesbrølene til paniske hyl. Den plutselige forandringen var noe jeg ønsket å skape i Autobiographical Scene Number 6882. Gledesbrøl som på sekunder blir til paniske hyl.
Hva var dine intensjoner?
– Bortsett fra å påpeke en spesifikk menneskelig oppførsel var hovedmålet å lage en prisvinnende film.
Hva var den største utfordringen, kunstnerisk og teknisk?
– Filmen er bygd opp av tre kamerainnstillinger og vi hadde tre dager til å filme. Til det andre bildet hadde den ungarske fotografen Tibor Gent og jeg en spektakulær ide for kameravinkelen. Teamet brukte halvparten av den andre dagen til å bygge et 6 meter høyt tårn over broen. På tårnet plasserte vi en jib-arm som kamera ble montert på. Så snart alt var klart og jeg endelig kunne se hvordan vinkelen så ut i monitoren skjønte jeg at jeg aldri kom til å bruke det bildet. Det var helt feil. Det krevde mye energi for å overbevise Tibor og resten av teamet om at vi måtte demontere tårnet uten at vi hadde filmet en eneste tagning. Tibor ble veldig sint og dessverre har vi ikke jobbet sammen siden det.
Hvordan ser du på resultatet i ettertid?
– Jeg så den igjen nylig og ble ganske overrasket over hvor intelligent og morsom den faktisk er.
Hva var det viktigste du lærte av akkurat denne filmen?
– At jeg må være i stand til å revurdere mine egne avgjørelser i et hvert steg i prosessen.
Hva har filmen betydd for din karriere?
– Jeg tror det viktigste med Autobiographical Scene Number 6882 var at jeg og Produsent Erik Hemmendorff begynte å jobbe i en konstellasjon som ble vårt produksjonsselskap Plattform Produktion.
Synes du at nordiske filmer har en bestemt stemning eller tone?
– Nei, som film generelt tror jeg nordiske filmer for det meste handler om å imitere stemningen og tonen fra suksessfulle amerikanske filmer. Det finnes selvsagt unntak.
Ser du på deg selv som en nordisk regissør? Føler du deg knyttet til en bestemt nordisk tradisjon av historiefortelling eller til store nordiske kunstnere fra historien?
– Nei, jeg kan ikke si at jeg gjør det. Plattform Produktion har nylig begynt å samarbeide med to andre selskap, Third Films fra England og Borderline Films fra USA. Da vi så Antonio Campos Afterschool og Duan Hopkins Better Things følte vi oss knyttet til deres arbeid. Det er ikke ofte det skjer.
Hvilken nyere nordisk film har gjort størst inntrykk på deg?
– Jeg vil heller si en regissør enn en spesifikk film: Roy Andersson, uten tvil. Men faktisk ikke hans stil. Det jeg virkelig er inspirert av er hans holdning til sitt arbeid. Jeg synes han og hans produsent Kalle Boman er to av de mest interessante og inspirerende personene i nordisk film i dag.
Nordic Short Films er et samarbeid mellom Nordisk film- og tv-fond og de ledende nordiske filmmagasinene RUSHPRINT, Filmmagasinet Ekko, svenske FLM og finske Episodi.
Om du slår til på vårt abonnementstilbud får du Nordic Short Films-dvden med på kjøpet: ABONNEMENT MED DVD
Les intervjuer med flere av filmskaperne på Nordic Short Films:
Legg igjen en kommentar