– Jeg ble fortalt at det var umulig å jobbe med dyr og barn. Det viste seg å bare være bullshit, forteller Jens Jonsson om Bror min.
– Jeg ble fortalt at det var umulig å jobbe med dyr og barn. Det viste seg å bare være bullshit, forteller Jens Jonsson om Bror min.
Nordic Short Films er en unik dvd-utgivelse med nordiske kort- og novellefilmer. I forbindelse med utgivelsen presenterer vi her intervjuer med filmskaperne.
Hvordan startet arbeidet med Bror min?
– Manuset ble skrevet veldig fort – på to dager, og så en dag med leseprøver før vi skjøt filmen på en dag med ti ruller film. Alt skjedde i løpet av den uken jeg og fotografen fikk mulighet til å låne et kamera fra filmskolen vår.
Hva var dine intensjoner med filmen?
– Min intensjon var å forsøke og jobbe med unger. Jeg ble fortalt at det var umulig å jobbe med dyr og barn. Det viste seg å bare være bullshit.
Hva var den største utfordringen – kunstnerisk og teknisk?
– Å gjøre det troverdig. Vi hadde én rull med svart-hvitt film som jeg måtte finne ut hvordan jeg skulle bruke i kortformatet.
Hvordan ser du på resultatet i ettertid?
– Vel, jeg liker det på en måte. Jeg har siden forsøkt ulike registiler – både realistisk og mer abstrakt – men nå kunne virkelig tenkt meg å vende tilbake til en mer realistisk stil. Med Bror min forsøkte jeg en ny innfallsvinkel.
Hva var det viktigste du lærte av akkurat denne filmen?
– At enkelhet ikke alltid er enkelt.
Hva har filmen betydd for din karriere?
– Jeg fikk mange priser for den. Og noen husker den fortsatt.
Synes du at nordiske filmer har en bestemt stemning eller tone?
– Realismen står sterkt i de nordiske landene. Med noen åpenbare unntak som Bergman, Roy Andersson, Kaurismäki, og noen andre regissører. Det lages lokale komedier i hvert enkelt land og politidramaet er populært i Sverige. Innimellom dukker det opp en interessant film, og jeg tror det er et potensiale for flere slike filmer framover.
Ser du på deg selv som en nordisk regissør? Føler du deg knyttet til en bestemt nordisk tradisjon av historiefortelling eller til store nordiske kunstnere fra historien?
– Ja, det gjør jeg. Jeg elsker Strindberg, Ibsen, Bergman, Roy Andersson, Jan Troell og flere av de store kunstmalerne, som Lars Lerin.
Hvilken nordisk film i nyere tid har gjort størst inntrykk på deg?
– Vanskelig å si. Jeg husker at Här har du ditt liv gjorde sterkt inntrykk på meg. Også Persona og Tystnaden.
Hva er det beste og verste ved å produsere film gjennom et nordisk samarbeid?
– Det fine ved nordisk samarbeid er all støtten fra de ulike partnere – tv, fond, SFI, regionene, etc. På den annen side, er det vanskelig å få laget kostbare filmer.
Nordic Short Films er et samarbeid mellom Nordisk film- og tv-fond og de ledende nordiske filmmagasinene RUSHPRINT, Filmmagasinet Ekko, svenske FLM og finske Episodi.
Om du slår til på vårt abonnementstilbud får du Nordic Short Films-dvden med på kjøpet: ABONNEMENT MED DVD
Les intervjuer med flere av filmskaperne på Nordic Short Films:
– Jeg ble fortalt at det var umulig å jobbe med dyr og barn. Det viste seg å bare være bullshit, forteller Jens Jonsson om Bror min.
Nordic Short Films er en unik dvd-utgivelse med nordiske kort- og novellefilmer. I forbindelse med utgivelsen presenterer vi her intervjuer med filmskaperne.
Hvordan startet arbeidet med Bror min?
– Manuset ble skrevet veldig fort – på to dager, og så en dag med leseprøver før vi skjøt filmen på en dag med ti ruller film. Alt skjedde i løpet av den uken jeg og fotografen fikk mulighet til å låne et kamera fra filmskolen vår.
Hva var dine intensjoner med filmen?
– Min intensjon var å forsøke og jobbe med unger. Jeg ble fortalt at det var umulig å jobbe med dyr og barn. Det viste seg å bare være bullshit.
Hva var den største utfordringen – kunstnerisk og teknisk?
– Å gjøre det troverdig. Vi hadde én rull med svart-hvitt film som jeg måtte finne ut hvordan jeg skulle bruke i kortformatet.
Hvordan ser du på resultatet i ettertid?
– Vel, jeg liker det på en måte. Jeg har siden forsøkt ulike registiler – både realistisk og mer abstrakt – men nå kunne virkelig tenkt meg å vende tilbake til en mer realistisk stil. Med Bror min forsøkte jeg en ny innfallsvinkel.
Hva var det viktigste du lærte av akkurat denne filmen?
– At enkelhet ikke alltid er enkelt.
Hva har filmen betydd for din karriere?
– Jeg fikk mange priser for den. Og noen husker den fortsatt.
Synes du at nordiske filmer har en bestemt stemning eller tone?
– Realismen står sterkt i de nordiske landene. Med noen åpenbare unntak som Bergman, Roy Andersson, Kaurismäki, og noen andre regissører. Det lages lokale komedier i hvert enkelt land og politidramaet er populært i Sverige. Innimellom dukker det opp en interessant film, og jeg tror det er et potensiale for flere slike filmer framover.
Ser du på deg selv som en nordisk regissør? Føler du deg knyttet til en bestemt nordisk tradisjon av historiefortelling eller til store nordiske kunstnere fra historien?
– Ja, det gjør jeg. Jeg elsker Strindberg, Ibsen, Bergman, Roy Andersson, Jan Troell og flere av de store kunstmalerne, som Lars Lerin.
Hvilken nordisk film i nyere tid har gjort størst inntrykk på deg?
– Vanskelig å si. Jeg husker at Här har du ditt liv gjorde sterkt inntrykk på meg. Også Persona og Tystnaden.
Hva er det beste og verste ved å produsere film gjennom et nordisk samarbeid?
– Det fine ved nordisk samarbeid er all støtten fra de ulike partnere – tv, fond, SFI, regionene, etc. På den annen side, er det vanskelig å få laget kostbare filmer.
Nordic Short Films er et samarbeid mellom Nordisk film- og tv-fond og de ledende nordiske filmmagasinene RUSHPRINT, Filmmagasinet Ekko, svenske FLM og finske Episodi.
Om du slår til på vårt abonnementstilbud får du Nordic Short Films-dvden med på kjøpet: ABONNEMENT MED DVD
Les intervjuer med flere av filmskaperne på Nordic Short Films:
Legg igjen en kommentar