Scott Pilgrim vs The Worlds skuffende mottagelse på amerikanske kinoer startet nok en gang filmbloggernes hylekor om nerdefilmens snarlige død. Men er Hollywoods affære med nerdene over?
Scott Pilgrim vs The Worlds skuffende mottagelse på amerikanske kinoer startet nok en gang filmbloggernes hylekor om nerdefilmens snarlige død. Men er Hollywoods affære med nerdene over?
I forkant av Scott Pilgrim vs The Worlds amerikanske kinopremiere preget filmen store deler av filmdekningen på nettet. Det ble skrevet side opp og side ned om alt fra musikkbruken, til hvordan den forholdt seg til tegneserien, til pop-art-estetikken. Filmen har en annerkjent regissør, Edgar Wright, en profilert stjerne, Michael Cera, og anmeldelsene var nesten ensidig positive. Skuffelsen var derfor stor for mange når filmen ikke gikk så bra som forventet på kino.
Raskt snudde pressedekningen til å dreie seg om nerdefilmens store fall. Kom Hollywood nå til å slutte å satse på filmer for og om nerder?
Scott Pilgrim er en type film, som aldri ville fått innpass i Hollywood-systemet for fem år siden. En ungdomskomedie, krysset med kung-fu-film, krysset med pop-art, basert på en relativt ukjent tegneserie. Nå har ikke slike prosjekter bare fått innpass i systemet, det er studioene som faktisk tar initiativet til prosjektene. Regissør Edgar Wright fikk den første tegneserieboken i serien tilsendt av produsenten like etter utgivelsen med forespørsel om å lage filmen. Nerdebølgen i Hollywood har blitt så omfattende og har vart så mye lengre enn noen kunne ha forutsett, at det er naturlig at man nå begynner å spekulere i når det kommer til å ta slutt.
Men er Scott Pilgrim det endelige punktum? Blir den for nerdefilmen det Heaven’s Gate var for 70-talls-filmen? Blir den det som i ettertid står som punktet hvor det hele tippet over. Punktet hvor filmene ble for kostbare og for sære? Det er vel egentlig ingenting som tyder på det.
Scott Pilgrim er ikke den første filmen som forfølges av slike dystre spådommer. Tidligere i år fikk Kick-Ass samme behandling. Nok en film basert på en ukjent tegneserie, som tross mye buzz og gode kritikker gikk skuffende på kino. Et halvt år etter premieren blir den allikevel betegnet som en suksess, og oppfølgeren er under planlegging. Suksessen er mye takket være et langt liv på kino og godt dvd-salg.
I et sviktende dvd-marked har det vist seg at nerde-filmene gjør det svært godt. De selger bra og har et langt liv. Det hjelper tydeligvis å rette seg mot den eneste målgruppen i verden som faktisk bryr seg om ting som ekstramateriale, extended editions og andre spesialutgaver. Det skader heller ikke at det er en målgruppe kjennetegnet av besettelse og samlemani. Flere kritikere har påpekt at disse filmene viser at bransjen har et altfor overdrevet fokus på resultatene fra åpningshelga. Og det er vel dette kortsiktige synet som gjør det attraktivt å blogge om nerdefilmens død.
Det viktigste ankepunktet mot nerdefilmens død er allikevel at den fortsatt er altfor lønnsom. Samme sommer som vi har Scott Pilgrims overraskende tap har vi Inceptions overraskende suksess. Det er fortsatt nok av filmer for og om nerder som går svært godt til at det lønner seg samlet sett.
Vi kan nok se frem til flere år med tegneserieadapsjoner, superhelter og stotrende tenåringsnerder på kino. Når bransjebladene ved årets slutt kommer med sine kåringer av Hollywoods mektigste vil fortsatt nerdeguder som J. J. Abrams, Judd Apatow og Joss Whedon stå fjellstøtt i sine plasseringer fra fjoråret, sannsynligvis vil de få nytt selskap av Kick-Ass-regissør Matthew Vaughn og Scott Pilgrims Edgar Wright.
Scott Pilgrim versus the world har norsk kinopremiere 1.oktober.
Scott Pilgrim vs The Worlds skuffende mottagelse på amerikanske kinoer startet nok en gang filmbloggernes hylekor om nerdefilmens snarlige død. Men er Hollywoods affære med nerdene over?
I forkant av Scott Pilgrim vs The Worlds amerikanske kinopremiere preget filmen store deler av filmdekningen på nettet. Det ble skrevet side opp og side ned om alt fra musikkbruken, til hvordan den forholdt seg til tegneserien, til pop-art-estetikken. Filmen har en annerkjent regissør, Edgar Wright, en profilert stjerne, Michael Cera, og anmeldelsene var nesten ensidig positive. Skuffelsen var derfor stor for mange når filmen ikke gikk så bra som forventet på kino.
Raskt snudde pressedekningen til å dreie seg om nerdefilmens store fall. Kom Hollywood nå til å slutte å satse på filmer for og om nerder?
Scott Pilgrim er en type film, som aldri ville fått innpass i Hollywood-systemet for fem år siden. En ungdomskomedie, krysset med kung-fu-film, krysset med pop-art, basert på en relativt ukjent tegneserie. Nå har ikke slike prosjekter bare fått innpass i systemet, det er studioene som faktisk tar initiativet til prosjektene. Regissør Edgar Wright fikk den første tegneserieboken i serien tilsendt av produsenten like etter utgivelsen med forespørsel om å lage filmen. Nerdebølgen i Hollywood har blitt så omfattende og har vart så mye lengre enn noen kunne ha forutsett, at det er naturlig at man nå begynner å spekulere i når det kommer til å ta slutt.
Men er Scott Pilgrim det endelige punktum? Blir den for nerdefilmen det Heaven’s Gate var for 70-talls-filmen? Blir den det som i ettertid står som punktet hvor det hele tippet over. Punktet hvor filmene ble for kostbare og for sære? Det er vel egentlig ingenting som tyder på det.
Scott Pilgrim er ikke den første filmen som forfølges av slike dystre spådommer. Tidligere i år fikk Kick-Ass samme behandling. Nok en film basert på en ukjent tegneserie, som tross mye buzz og gode kritikker gikk skuffende på kino. Et halvt år etter premieren blir den allikevel betegnet som en suksess, og oppfølgeren er under planlegging. Suksessen er mye takket være et langt liv på kino og godt dvd-salg.
I et sviktende dvd-marked har det vist seg at nerde-filmene gjør det svært godt. De selger bra og har et langt liv. Det hjelper tydeligvis å rette seg mot den eneste målgruppen i verden som faktisk bryr seg om ting som ekstramateriale, extended editions og andre spesialutgaver. Det skader heller ikke at det er en målgruppe kjennetegnet av besettelse og samlemani. Flere kritikere har påpekt at disse filmene viser at bransjen har et altfor overdrevet fokus på resultatene fra åpningshelga. Og det er vel dette kortsiktige synet som gjør det attraktivt å blogge om nerdefilmens død.
Det viktigste ankepunktet mot nerdefilmens død er allikevel at den fortsatt er altfor lønnsom. Samme sommer som vi har Scott Pilgrims overraskende tap har vi Inceptions overraskende suksess. Det er fortsatt nok av filmer for og om nerder som går svært godt til at det lønner seg samlet sett.
Vi kan nok se frem til flere år med tegneserieadapsjoner, superhelter og stotrende tenåringsnerder på kino. Når bransjebladene ved årets slutt kommer med sine kåringer av Hollywoods mektigste vil fortsatt nerdeguder som J. J. Abrams, Judd Apatow og Joss Whedon stå fjellstøtt i sine plasseringer fra fjoråret, sannsynligvis vil de få nytt selskap av Kick-Ass-regissør Matthew Vaughn og Scott Pilgrims Edgar Wright.
Scott Pilgrim versus the world har norsk kinopremiere 1.oktober.
Legg igjen en kommentar