– Vi ønsker å tilrettelegge for debatter med filmkultur og filmpolitikk som tema, og være en arena for den nasjonale og internasjonale filmarven, forteller Julia Ova om "det nye" Filmens Hus.
– Vi ønsker å tilrettelegge for debatter med filmkultur og filmpolitikk som tema, og være en arena for den nasjonale og internasjonale filmarven, forteller Julia Ova om "det nye" Filmens Hus.
– Vi gjør en ekstra innsats for å synliggjøre huset. Det nylig avsluttede arrangementet "Filmens Hus – Åpent hus" markerte at oppussingen er ferdig, det markerte lanseringen av Cinematekets høstprogram, lansering av nytt salgspunkt for norsk film og flere nye aktiviteter på huset, sier Julie Ova, avdelingsdirektør i publikumsavdelingen i NFI.
Det blir nå mer aktivitet på Filmens hus.
– Med ny satsning på publikumsarealene vil vi selvfølgelig benytte disse til å skape mer fokus på norsk film, og film i Norge. En av Norsk filminstitutts viktigste oppgaver er å tilgjengeliggjøre norsk og internasjonal film. Både samtidsfilmen og den filmkulturelle arven. Cinemateket har lenge vært arrangør for en rekke aktiviteter på Filmens Hus, der også filmmuseet, utstillinger og Lillebil filmklubb utgjør viktige tilbud til publikum.
I anledning et nyoppusset Filmens Hus inviterte NFI til åpen uke. Slike arrangementer blir det flere av, melder Ova.
– Under Filmens Hus – Åpent hus satte vi sammen et program som reflekterer alle de arrangementene Norsk filminstitutt presenterer for publikum i løpet av et år, gjennom Lillebil filmklubb, Cinemateket og i samarbeid med eksterne aktører. Dette innbefatter blant annet forhåndsvisninger av norske spillefilmer, dokumentarfilmer og kortfilm. Visning av perler fra den internasjonale filmhistorien, og nye bidrag fra festivaler som Film fra Sør, Kortfilmfestivalen, Oslo Internasjonale, Skeive filmer og BollywoodFest. Det var mange aktiviteter for barn og vi arrangerte debatt og filmquiz. Alt dette er ting vi skal fortsette med og som publikum skal forvente å finne på Filmens Hus. Jeg vil imidlertid legge vekt på at det ikke først og fremst er behov for å skape enda flere aktiviteter fremover, men sørge for at det som arrangeres har en tydelig plattform og når ut til de som har glede og nytte av arrangementene.
Litteraturhuset er en inspirasjonskilde. Men de to husene er forskjellige.
– Med så stor oppmerksomhet dette kulturhuset har tiltrukket seg ville det vært galt å si noe annet. Suksessen til Litteraturhuset har blant annet vist at det ikke nødvendigvis trenger å være en institusjon eller arrangør som er avsender av et arrangement, men at arenaen som konsept har like stor appell. Når det er sagt skal Filmens Hus være noe annet enn Litteraturhuset. Litteraturhuset er skapt for å være en arena for publikum, mens Filmens Hus først og fremst har som formål å romme institusjoner knyttet til kulturforvaltning og slik også skal fungere som arbeidsplass.
NFI ønsker å skape en arena der bransje og publikum kan møtes i uformelle sammenkomster.
– Vi ønsker å tilrettelegge for debatter med filmkultur og filmpolitikk som tema, og være en arena der den nasjonale og internasjonale filmkulturelle arven formidles, avslutter Ova.
– Vi ønsker å tilrettelegge for debatter med filmkultur og filmpolitikk som tema, og være en arena for den nasjonale og internasjonale filmarven, forteller Julia Ova om "det nye" Filmens Hus.
– Vi gjør en ekstra innsats for å synliggjøre huset. Det nylig avsluttede arrangementet "Filmens Hus – Åpent hus" markerte at oppussingen er ferdig, det markerte lanseringen av Cinematekets høstprogram, lansering av nytt salgspunkt for norsk film og flere nye aktiviteter på huset, sier Julie Ova, avdelingsdirektør i publikumsavdelingen i NFI.
Det blir nå mer aktivitet på Filmens hus.
– Med ny satsning på publikumsarealene vil vi selvfølgelig benytte disse til å skape mer fokus på norsk film, og film i Norge. En av Norsk filminstitutts viktigste oppgaver er å tilgjengeliggjøre norsk og internasjonal film. Både samtidsfilmen og den filmkulturelle arven. Cinemateket har lenge vært arrangør for en rekke aktiviteter på Filmens Hus, der også filmmuseet, utstillinger og Lillebil filmklubb utgjør viktige tilbud til publikum.
I anledning et nyoppusset Filmens Hus inviterte NFI til åpen uke. Slike arrangementer blir det flere av, melder Ova.
– Under Filmens Hus – Åpent hus satte vi sammen et program som reflekterer alle de arrangementene Norsk filminstitutt presenterer for publikum i løpet av et år, gjennom Lillebil filmklubb, Cinemateket og i samarbeid med eksterne aktører. Dette innbefatter blant annet forhåndsvisninger av norske spillefilmer, dokumentarfilmer og kortfilm. Visning av perler fra den internasjonale filmhistorien, og nye bidrag fra festivaler som Film fra Sør, Kortfilmfestivalen, Oslo Internasjonale, Skeive filmer og BollywoodFest. Det var mange aktiviteter for barn og vi arrangerte debatt og filmquiz. Alt dette er ting vi skal fortsette med og som publikum skal forvente å finne på Filmens Hus. Jeg vil imidlertid legge vekt på at det ikke først og fremst er behov for å skape enda flere aktiviteter fremover, men sørge for at det som arrangeres har en tydelig plattform og når ut til de som har glede og nytte av arrangementene.
Litteraturhuset er en inspirasjonskilde. Men de to husene er forskjellige.
– Med så stor oppmerksomhet dette kulturhuset har tiltrukket seg ville det vært galt å si noe annet. Suksessen til Litteraturhuset har blant annet vist at det ikke nødvendigvis trenger å være en institusjon eller arrangør som er avsender av et arrangement, men at arenaen som konsept har like stor appell. Når det er sagt skal Filmens Hus være noe annet enn Litteraturhuset. Litteraturhuset er skapt for å være en arena for publikum, mens Filmens Hus først og fremst har som formål å romme institusjoner knyttet til kulturforvaltning og slik også skal fungere som arbeidsplass.
NFI ønsker å skape en arena der bransje og publikum kan møtes i uformelle sammenkomster.
– Vi ønsker å tilrettelegge for debatter med filmkultur og filmpolitikk som tema, og være en arena der den nasjonale og internasjonale filmkulturelle arven formidles, avslutter Ova.
NFI er en nasjonal institusjon, noe de ser ut til å glemme, og heller ikke Rushprint går dem etter i sømmene på dette feltet.
De kunne like gjerne hatt navnet OFI (Oslo film institutt). Et mye viktigere spørsmål enn hva de vil med Filmens hus, er hvordan de skal ivareta sitt ansvar overfor bransjen utenfor Oslo, utenom å være tilstede på enkelte filmfestivaler rundt om i landet. Å gjemme seg bak at det finnes regionale filmsentre holder ikke, de regionale filmsentrene er betalt av kommuner og fylker. Det er gjennom NFI at staten kanaliserer sine nasjonale filmmidler, og da holder det ikke at NFI holder nesten alle sine møter, visniger og kurs i Dronningens gate. Det er ikke økt aktivitet på Filmens hus vi trenger, men økt aktivitet utenfor Filmens hus.
NFI er en nasjonal institusjon, noe de ser ut til å glemme, og heller ikke Rushprint går dem etter i sømmene på dette feltet.
De kunne like gjerne hatt navnet OFI (Oslo film institutt). Et mye viktigere spørsmål enn hva de vil med Filmens hus, er hvordan de skal ivareta sitt ansvar overfor bransjen utenfor Oslo, utenom å være tilstede på enkelte filmfestivaler rundt om i landet. Å gjemme seg bak at det finnes regionale filmsentre holder ikke, de regionale filmsentrene er betalt av kommuner og fylker. Det er gjennom NFI at staten kanaliserer sine nasjonale filmmidler, og da holder det ikke at NFI holder nesten alle sine møter, visniger og kurs i Dronningens gate. Det er ikke økt aktivitet på Filmens hus vi trenger, men økt aktivitet utenfor Filmens hus.