Filmer som Armadillo har bidratt til større åpenhet om vår krigføring i Afghanistan. Tirsdag kan du se Restrepo, som viser tilsvarende bilder fra den amerikanske krigføringen.
Filmer som Armadillo har bidratt til større åpenhet om vår krigføring i Afghanistan. Tirsdag kan du se Restrepo, som viser tilsvarende bilder fra den amerikanske krigføringen.
Det er Oslo dokumentarkino som på tirsdag åpner for debatt på Litteraturhuset med visning av Restrepo på tirsdag. Filmen vant prisen for beste dokumentar på Sundance-festivalen i USA i januar og følger en amerikansk tropp som er utplassert på en utpost i Korengal-dalen. I likhet med Armadillo viser filmen at dette er en krig, ikke noe annet, slik Oslo dokumentarkino formulerer det på sin hjemmeside:
Debatten om Afghanistan ser ut til å ha festet seg og med Armadillo-effekten virker det som at holdningen i media og hos folk endelig er at dette er en krig, i langt større grad enn det er et demokratibyggingsprosjekt eller noe annet.
Hva skapte endringen? Hvorfor har det tatt ni år før vi ser på krigen som en krig? Hvilke konsekvenser vil dette ha for debatten om Norges engasjement i Afghanistan?
Et relevant innspill i debatten er det nye filmprosjektet Den stille krigen som Rushprint presenterte i forrige utgaven. Her slås det fast at det neste år er ti år siden de første norske soldatene ble utplassert i Afghanistan. Denne norske dokumentarserien har som mål å avmystifisere den norske krigføringen. Gjennom tre dokumentarfilmer skal Flimmer Film sammen med de erfarne journalistene Fredrik Græsvik, Øystein Bogen og Odd Isungset skildre henholdsvis forløpet, krigshandlingene og krigens omkostninger. Ambisjonen er ifølge Lars Løge i Flimmer Film å skape en journalistisk og filmatisk sterk historie – slik den mest omfattende operasjonen norske styrker har deltatt i etter Annen verdenskrig nødvendigvis må kreve.
Relevante artikler:
Brennpunkt Afghanistan
1. juli 2010 av Redaksjon
I nyeste utgaven av Rushprint kan du lese om hvordan krigen i Afghanistan inntar norsk film og vårt intervju med regissøren av den sterke krigsdokumentaren Armadillo .
Mannen som rystet Danmark
Med Armadillo har Danmark mistet sin uskyld som krigførende nasjon, mener dansk films nye stjerneskudd, regissør Janus Metz, som ble tildelt Kritikerukens hovedpris i Cannes.
Gullalder for dansk dokumentar
For ti år siden opplevde vi med dogmebølgen den danske spillefilmens gullalder. Nå er det den danske dokumentarfilmens tur, med snart premiereklare Armadillo som et foreløpig høydepunkt.
Forsøkte å sensurere Armadillo
Det danske forsvaret forsøkte å true skaperne av Afghanistan-dokumentaren Armadillo til å gi fra seg opptak hvor en dansk soldat forteller om likvidering av Taliban-medlemmer.
Den gode soldat
Regissør Annette K. Olesen skulle ikke lage film om noe tema. Lille Soldat endte allikevel opp med å handle om krig, prostitusjon og trafficking.
Et utsatt mål
Enten du er nyhetsjournalist eller dokumentar-filmskaper, så er du et utsatt mål i en krigssone. Det har en rekke filmskapere fått erfare de siste årene i både Afghanistan og Irak.
Opprivende om krigen
Mens Løver for lam og In the Valley of Elah bringer Irakkrigen hjem til USA, er Brian de Palmas Redacted en av årets mest opprivende og kontroversielle filmer. Kjetil Lismoen har sett de tre første sentrale Hollywoodfilmene som berører krigskonflikten i Irak og Afghanistan.
Tirsdag 14. September på Litteraturhuset: Endelig krig…!?
Filmer som Armadillo har bidratt til større åpenhet om vår krigføring i Afghanistan. Tirsdag kan du se Restrepo, som viser tilsvarende bilder fra den amerikanske krigføringen.
Det er Oslo dokumentarkino som på tirsdag åpner for debatt på Litteraturhuset med visning av Restrepo på tirsdag. Filmen vant prisen for beste dokumentar på Sundance-festivalen i USA i januar og følger en amerikansk tropp som er utplassert på en utpost i Korengal-dalen. I likhet med Armadillo viser filmen at dette er en krig, ikke noe annet, slik Oslo dokumentarkino formulerer det på sin hjemmeside:
Debatten om Afghanistan ser ut til å ha festet seg og med Armadillo-effekten virker det som at holdningen i media og hos folk endelig er at dette er en krig, i langt større grad enn det er et demokratibyggingsprosjekt eller noe annet.
Hva skapte endringen? Hvorfor har det tatt ni år før vi ser på krigen som en krig? Hvilke konsekvenser vil dette ha for debatten om Norges engasjement i Afghanistan?
Et relevant innspill i debatten er det nye filmprosjektet Den stille krigen som Rushprint presenterte i forrige utgaven. Her slås det fast at det neste år er ti år siden de første norske soldatene ble utplassert i Afghanistan. Denne norske dokumentarserien har som mål å avmystifisere den norske krigføringen. Gjennom tre dokumentarfilmer skal Flimmer Film sammen med de erfarne journalistene Fredrik Græsvik, Øystein Bogen og Odd Isungset skildre henholdsvis forløpet, krigshandlingene og krigens omkostninger. Ambisjonen er ifølge Lars Løge i Flimmer Film å skape en journalistisk og filmatisk sterk historie – slik den mest omfattende operasjonen norske styrker har deltatt i etter Annen verdenskrig nødvendigvis må kreve.
Relevante artikler:
Brennpunkt Afghanistan
1. juli 2010 av Redaksjon
I nyeste utgaven av Rushprint kan du lese om hvordan krigen i Afghanistan inntar norsk film og vårt intervju med regissøren av den sterke krigsdokumentaren Armadillo .
Mannen som rystet Danmark
Med Armadillo har Danmark mistet sin uskyld som krigførende nasjon, mener dansk films nye stjerneskudd, regissør Janus Metz, som ble tildelt Kritikerukens hovedpris i Cannes.
Gullalder for dansk dokumentar
For ti år siden opplevde vi med dogmebølgen den danske spillefilmens gullalder. Nå er det den danske dokumentarfilmens tur, med snart premiereklare Armadillo som et foreløpig høydepunkt.
Forsøkte å sensurere Armadillo
Det danske forsvaret forsøkte å true skaperne av Afghanistan-dokumentaren Armadillo til å gi fra seg opptak hvor en dansk soldat forteller om likvidering av Taliban-medlemmer.
Den gode soldat
Regissør Annette K. Olesen skulle ikke lage film om noe tema. Lille Soldat endte allikevel opp med å handle om krig, prostitusjon og trafficking.
Et utsatt mål
Enten du er nyhetsjournalist eller dokumentar-filmskaper, så er du et utsatt mål i en krigssone. Det har en rekke filmskapere fått erfare de siste årene i både Afghanistan og Irak.
Opprivende om krigen
Mens Løver for lam og In the Valley of Elah bringer Irakkrigen hjem til USA, er Brian de Palmas Redacted en av årets mest opprivende og kontroversielle filmer. Kjetil Lismoen har sett de tre første sentrale Hollywoodfilmene som berører krigskonflikten i Irak og Afghanistan.
Tirsdag 14. September på Litteraturhuset: Endelig krig…!?
Legg igjen en kommentar