– Lite vågal festival

Den britiske filmkritiker-veteranen Derek Malcolm kritiserer filmfestivalen i Haugesund for å ta få vågale valg og for å ha en uklar profil.

Derek Malcolm, lederen for The International Film Critics Association kommer med kritikk mot filmfestivalen i Haugesund, melder Aftenposten. Malcolm har i 15 år fulgt festivalen tett som tidligere anmelder i The Guardian og nå for London Evening Star.

– I dag har jeg litt vanskelig for å finne festivalens personlighet. Det er hyggelig her, men kanskje de skal gjøre noe mer vågalt. I dag er det ikke godt nok å bare vise frem masse film, hvis du ikke er Cannes eller en annen stor festival som alle reiser til, sier Malcolm.

Malcolm mener problemet for en festival som den i Haugesund er at den må plukke smuler fra de store festivalene som Berlin, Cannes og Venezia. De store krever eksklusiv rett til å vise konkurransefilmene for første gang.

– Derfor må Haugesund satse på noe som ingen andre gjør, vektlegger han.

På spørsmål om ledelsen i festivalen har sittet for lenge sier han at han nødig vil fornærme dem som har tatt imot ham med stor gjestfrihet i årevis, men at det er et åpenbart behov for en ny retning.

– Selvsagt skal de ha alle de skandinaviske og norske filmene, men det trengs kanskje en sterk dokumentarseksjon. Her skjer det for tiden mye spennende. Kanskje skal de se til Østen, og presentere de beste filmene fra Kina eller Sør-Korea. De må i alle fall gjøre et klart valg og sørge for at festivalen får en klarere profil, sier Malcolm.

Festivalsjef Gunnar Johan Løvvik har ledet festivalen uavbrutt siden starten i 1978. Løvvik er til daglig kultursjef i Haugesund og mener kritikken og kravet om mer vågale valg er et årlig fenomen.

– Vi foretar hele tiden justeringer og har i år satset mer på europeisk film, og da særlig irsk og britisk. Vi har også løftet den nordiske filmen opp ved å tilby det vanlige kinopublikumet flere åpne visninger. Resultatet er helt klart økt publikumstilstrømming, sier Løvvik.

Løvvik viser til at årets festival har vært en stor suksess, der bransjefolk fra alle verdensdeler har vært innom, 26 land har vært representert. Han mener festivalen er årets viktigste visnings- og salgsmarked for nordisk film.

– Vi har et godt samarbeid med Göteborg internasjonale filmfestival, og vi har på mange måter delt det nordiske filmåret mellom oss, sier han.

Filmanmelder Terje Eidsvåg i Adresseavisen støtter mye av Malcolms kritikk og er enig i at festivalen trenger noe unikt.

– Et stort tankekors i år er at det er så få norske filmer i programmet. I høst er det 16 norske premièrer, og at bare to av dem vises i Haugesund er skuffende. Det burde vært minst fire-fem norske filmer her, sier han.

Han peker på at ambisiøse norske filmskapere vil gjøre hva som helst for å bli vist på prestisjefestivaler som Berlin, Cannes og Venezia.

– Dette kan ha bidratt til at de ønsker å unngå Haugesund og andre norske festivaler, fordi dette svekker deres sjanser ute. Isteden ender de opp på utenlandske b- og c-festivaler, sier Eidsvåg.

 

Aftenposten: Etterlyser mer vågale valg på filmfestivalen

 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

– Lite vågal festival

Den britiske filmkritiker-veteranen Derek Malcolm kritiserer filmfestivalen i Haugesund for å ta få vågale valg og for å ha en uklar profil.

Derek Malcolm, lederen for The International Film Critics Association kommer med kritikk mot filmfestivalen i Haugesund, melder Aftenposten. Malcolm har i 15 år fulgt festivalen tett som tidligere anmelder i The Guardian og nå for London Evening Star.

– I dag har jeg litt vanskelig for å finne festivalens personlighet. Det er hyggelig her, men kanskje de skal gjøre noe mer vågalt. I dag er det ikke godt nok å bare vise frem masse film, hvis du ikke er Cannes eller en annen stor festival som alle reiser til, sier Malcolm.

Malcolm mener problemet for en festival som den i Haugesund er at den må plukke smuler fra de store festivalene som Berlin, Cannes og Venezia. De store krever eksklusiv rett til å vise konkurransefilmene for første gang.

– Derfor må Haugesund satse på noe som ingen andre gjør, vektlegger han.

På spørsmål om ledelsen i festivalen har sittet for lenge sier han at han nødig vil fornærme dem som har tatt imot ham med stor gjestfrihet i årevis, men at det er et åpenbart behov for en ny retning.

– Selvsagt skal de ha alle de skandinaviske og norske filmene, men det trengs kanskje en sterk dokumentarseksjon. Her skjer det for tiden mye spennende. Kanskje skal de se til Østen, og presentere de beste filmene fra Kina eller Sør-Korea. De må i alle fall gjøre et klart valg og sørge for at festivalen får en klarere profil, sier Malcolm.

Festivalsjef Gunnar Johan Løvvik har ledet festivalen uavbrutt siden starten i 1978. Løvvik er til daglig kultursjef i Haugesund og mener kritikken og kravet om mer vågale valg er et årlig fenomen.

– Vi foretar hele tiden justeringer og har i år satset mer på europeisk film, og da særlig irsk og britisk. Vi har også løftet den nordiske filmen opp ved å tilby det vanlige kinopublikumet flere åpne visninger. Resultatet er helt klart økt publikumstilstrømming, sier Løvvik.

Løvvik viser til at årets festival har vært en stor suksess, der bransjefolk fra alle verdensdeler har vært innom, 26 land har vært representert. Han mener festivalen er årets viktigste visnings- og salgsmarked for nordisk film.

– Vi har et godt samarbeid med Göteborg internasjonale filmfestival, og vi har på mange måter delt det nordiske filmåret mellom oss, sier han.

Filmanmelder Terje Eidsvåg i Adresseavisen støtter mye av Malcolms kritikk og er enig i at festivalen trenger noe unikt.

– Et stort tankekors i år er at det er så få norske filmer i programmet. I høst er det 16 norske premièrer, og at bare to av dem vises i Haugesund er skuffende. Det burde vært minst fire-fem norske filmer her, sier han.

Han peker på at ambisiøse norske filmskapere vil gjøre hva som helst for å bli vist på prestisjefestivaler som Berlin, Cannes og Venezia.

– Dette kan ha bidratt til at de ønsker å unngå Haugesund og andre norske festivaler, fordi dette svekker deres sjanser ute. Isteden ender de opp på utenlandske b- og c-festivaler, sier Eidsvåg.

 

Aftenposten: Etterlyser mer vågale valg på filmfestivalen

 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY