Denne helgen arrangeres årets nerde-begivenhet Comic-Con, messen har blitt et av de viktigste stedene hvor Hollywood promoterer sine storfilmer. Nerdene har tatt over Hollywood.

Denne helgen arrangeres årets nerde-begivenhet Comic-Con, messen har blitt et av de viktigste stedene hvor Hollywood promoterer sine storfilmer. Nerdene har tatt over Hollywood.
Om dagens virkelighet hadde blitt skildret i Revenge of the nerds(1984) hadde det vært som en drømmesekvens, en utopisk nerde-fantasi. Vi lever i en verden hvor sjakk-geni Magnus Carlsen blir brukt som foto-modell, hvor hipstere kler seg som nerder, hvor den amerikanske presidenten gjør Spock-hilsen og sier ”Live long and prosper!”. Den gamle verden er snudd på hodet, vi har for å si det i geek-speak, crossed over into the Twilight Zone.
Men viktigst av alt nerdene har tatt over Hollywood. Hollywood satser alt på å tilfredsstille fanboys med tegneserie-adapsjoner, superhelt-filmer, storslåtte science fiction-epos og remakes av gamle klassikere, og innen ungdomskomediene er "nerd meets girl" i ferd med å bli en egen sjanger.
Denne helgen arrangeres årets viktigste nerde-begivenhet San Diego Comic-Con for 41. gang og de store studioene flokker til for å promotere sine filmer. Det som startet i 1970 som en liten science fiction/tegneserie-messe hvor voksne menn kunne kle seg i Star Trek-uniformer har vokst til å bli en maktfaktor i Hollywood. Fra 300 publikummere i 1970 er nå messen oppe i 126 000 publikummere, messen genererer 163 millioner dollar i inntekter for byen hvert år. Publikum har også blitt bredere, med Twilight-fansen, Twi-hards, har messen fått et stort kvinnelig publikum, noe som igjen har åpnet for andre typer filmer. Men på tross av veksten har Comic-Con beholdt identiteten sin, det er fortsatt et sted hvor voksne menn kler seg i Star Trek-uniformer.
I motsetning til på vanlige filmfestivaler er ikke fokuset på Comic-Con på filmene som blir vist, men på presentasjonene av kommende prosjekter. Studioene satser mye på å presentere sine kommende prosjekter på så spektakulært vis som mulig, for å lage en event for publikum. En god presentasjon på Comic-Con sprer seg umiddelbart over nettet via Facebook, Twitter og et uendelig antall film-blogger. Ikke bare skaper det god forhåndsomtale for prosjektet, responsen fra Comic-Con hjelper også studioene med å vite hvordan de skal markedsføre filmene sine.
Det er for så vidt ikke noe nytt at studioene prøver å lage film av tegneserier, spill og andre ting vi nerder holder kjært. Det som er nytt er at de har begynt å lytte til responsen fra nerdene. Film-bloggere og andre synsere har blitt en makt-faktor. Studioene har sett betydningen av god forhånds-buzz på nettet. Den gamle mentaliteten var: ”Ja, vi skal lage film av tegneserien dere liker, men hvis vi gjør det på deres måte kommer ingen til å se den”, den nye mentaliteten er å være så trofast mot utgangspunktet som mulig. Se for eksempel på markedsføringen av filmer som Sin City, Watchmen og 300 hvor regissørene i samtlige intervjuer skryter av hvor nært opptil de originale tegneseriene de har lagt seg. Robert Rodriguez tok til og med Sin City-skaperen Frank Miller inn som med-regissør.
Så hvorfor har Hollywood skiftet så brått? Kan det være at de har skjønt at det er lønnsomt å snakke til et publikum som defineres av besettelse? Det er dette publikummet som ligger i kø for å få en premierebillett, hvis de liker filmen er det de som gjerne kjøper x antall special-edition-dvder, figurer, spill og så videre. I tillegg egner mange av disse tegneseriene og spillene seg til å bygge store universer med rom for uendelig med oppfølgere, tv-serier, spin-off-produkter og så videre. Om man spiller på lag med nerdene har man et lojalt kjernepublikum man kan tjene penger på i lang tid.
I tillegg har man også lært at det ikke er noen motsetning mellom å spille på lag med fansen og det å nå ut til et stort publikum. Tvert imot har det vist seg at mange av adapsjonene fansen ikke har likt også har slitt med å nå ut til publikum generelt.
Den viktigste forklaringen på skiftet er nok allikevel at nerdene har inntatt Hollywood og selv lager film. Filmskapere som J.J Abrams, Joss Whedon, Christopher Nolan, Zack Snyder har nådd høyt i systemet og lager de filmene og tv-seriene de selv ønsker å se. Det er også flere selskap som har tjent godt på å spesialisere seg på denne type film. Det mest synlige er kanskje tegneserie-giganten Marvel, som har begynt å produsere filmene sine selv. Men det er også selskap som Legendary Pictures, som sammen med Warner Brothers har skapt filmer som Watchmen, 300, Nolans Batman-filmer og Inception.
I år er det Marvels kommende superheltfilmer (Thor, Captain America og The Avengers), Tron: Legacy, Scott Pilgrim vs. The World, den nye Harry Potter-filmen, Michel Gondrys første actionfilm The Green Hornet, og Stallones The Expendables det knyttes mest forventninger til på Comic-Con. Sannsynligvis kommer disse filmene til å dominere film-bloggene i dagene som kommer, mens studioene venter på å se om de har nerdene med seg eller mot seg.
Les mer:
Denne helgen arrangeres årets nerde-begivenhet Comic-Con, messen har blitt et av de viktigste stedene hvor Hollywood promoterer sine storfilmer. Nerdene har tatt over Hollywood.
Om dagens virkelighet hadde blitt skildret i Revenge of the nerds(1984) hadde det vært som en drømmesekvens, en utopisk nerde-fantasi. Vi lever i en verden hvor sjakk-geni Magnus Carlsen blir brukt som foto-modell, hvor hipstere kler seg som nerder, hvor den amerikanske presidenten gjør Spock-hilsen og sier ”Live long and prosper!”. Den gamle verden er snudd på hodet, vi har for å si det i geek-speak, crossed over into the Twilight Zone.
Men viktigst av alt nerdene har tatt over Hollywood. Hollywood satser alt på å tilfredsstille fanboys med tegneserie-adapsjoner, superhelt-filmer, storslåtte science fiction-epos og remakes av gamle klassikere, og innen ungdomskomediene er "nerd meets girl" i ferd med å bli en egen sjanger.
Denne helgen arrangeres årets viktigste nerde-begivenhet San Diego Comic-Con for 41. gang og de store studioene flokker til for å promotere sine filmer. Det som startet i 1970 som en liten science fiction/tegneserie-messe hvor voksne menn kunne kle seg i Star Trek-uniformer har vokst til å bli en maktfaktor i Hollywood. Fra 300 publikummere i 1970 er nå messen oppe i 126 000 publikummere, messen genererer 163 millioner dollar i inntekter for byen hvert år. Publikum har også blitt bredere, med Twilight-fansen, Twi-hards, har messen fått et stort kvinnelig publikum, noe som igjen har åpnet for andre typer filmer. Men på tross av veksten har Comic-Con beholdt identiteten sin, det er fortsatt et sted hvor voksne menn kler seg i Star Trek-uniformer.
I motsetning til på vanlige filmfestivaler er ikke fokuset på Comic-Con på filmene som blir vist, men på presentasjonene av kommende prosjekter. Studioene satser mye på å presentere sine kommende prosjekter på så spektakulært vis som mulig, for å lage en event for publikum. En god presentasjon på Comic-Con sprer seg umiddelbart over nettet via Facebook, Twitter og et uendelig antall film-blogger. Ikke bare skaper det god forhåndsomtale for prosjektet, responsen fra Comic-Con hjelper også studioene med å vite hvordan de skal markedsføre filmene sine.
Det er for så vidt ikke noe nytt at studioene prøver å lage film av tegneserier, spill og andre ting vi nerder holder kjært. Det som er nytt er at de har begynt å lytte til responsen fra nerdene. Film-bloggere og andre synsere har blitt en makt-faktor. Studioene har sett betydningen av god forhånds-buzz på nettet. Den gamle mentaliteten var: ”Ja, vi skal lage film av tegneserien dere liker, men hvis vi gjør det på deres måte kommer ingen til å se den”, den nye mentaliteten er å være så trofast mot utgangspunktet som mulig. Se for eksempel på markedsføringen av filmer som Sin City, Watchmen og 300 hvor regissørene i samtlige intervjuer skryter av hvor nært opptil de originale tegneseriene de har lagt seg. Robert Rodriguez tok til og med Sin City-skaperen Frank Miller inn som med-regissør.
Så hvorfor har Hollywood skiftet så brått? Kan det være at de har skjønt at det er lønnsomt å snakke til et publikum som defineres av besettelse? Det er dette publikummet som ligger i kø for å få en premierebillett, hvis de liker filmen er det de som gjerne kjøper x antall special-edition-dvder, figurer, spill og så videre. I tillegg egner mange av disse tegneseriene og spillene seg til å bygge store universer med rom for uendelig med oppfølgere, tv-serier, spin-off-produkter og så videre. Om man spiller på lag med nerdene har man et lojalt kjernepublikum man kan tjene penger på i lang tid.
I tillegg har man også lært at det ikke er noen motsetning mellom å spille på lag med fansen og det å nå ut til et stort publikum. Tvert imot har det vist seg at mange av adapsjonene fansen ikke har likt også har slitt med å nå ut til publikum generelt.
Den viktigste forklaringen på skiftet er nok allikevel at nerdene har inntatt Hollywood og selv lager film. Filmskapere som J.J Abrams, Joss Whedon, Christopher Nolan, Zack Snyder har nådd høyt i systemet og lager de filmene og tv-seriene de selv ønsker å se. Det er også flere selskap som har tjent godt på å spesialisere seg på denne type film. Det mest synlige er kanskje tegneserie-giganten Marvel, som har begynt å produsere filmene sine selv. Men det er også selskap som Legendary Pictures, som sammen med Warner Brothers har skapt filmer som Watchmen, 300, Nolans Batman-filmer og Inception.
I år er det Marvels kommende superheltfilmer (Thor, Captain America og The Avengers), Tron: Legacy, Scott Pilgrim vs. The World, den nye Harry Potter-filmen, Michel Gondrys første actionfilm The Green Hornet, og Stallones The Expendables det knyttes mest forventninger til på Comic-Con. Sannsynligvis kommer disse filmene til å dominere film-bloggene i dagene som kommer, mens studioene venter på å se om de har nerdene med seg eller mot seg.
Les mer:
Legg igjen en kommentar