Rekordår for svensk film

Svenske filmer utgjorde 32,7% av alle kinobesøk i Sverige i 2009. Det er den høyeste markedsandelen siden Svensk Filminstitutt begynte med statistikken i 1963/64.

SFI presenterte for noen uker siden rapporten Filmåret i siffror 2009, melder FilmNyheterna. Det er flere rekorder i rapporten. 2009 ble et rekordår for den svenske markedsandelen med en markedsandel på 32,7%, den høyste andelen siden SFI begynte med statistikken 1963/64.

 

I tillegg ble to svenske filmer sett av over en million på kino, noe som aldri har skjedd tidligere. Filmene det dreier seg om er de to første filmene i Millennium-trilogien. Menn som hater kvinner ble sett av 1 217 017 på kino, mens Jenta som lekte med ilden ble sett av 1 029 295. Trilogien var naturlig nok en svært viktig årsak til den høye svenske markedsandelen.

Kinobesøket generelt har også gått opp. 17,4 millioner kino-billetter ble solgt, en økning på 13% fra 2008. 41 svenske langfilmer gikk på kino i 2009, 24 av dem fikk støtte fra filmkonsulentene, 14 ble regissert av debutanter. De svenske filmene solgte 5,69 millioner billetter, en økning fra 3,13 millioner i 2008.
 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rekordår for svensk film

Svenske filmer utgjorde 32,7% av alle kinobesøk i Sverige i 2009. Det er den høyeste markedsandelen siden Svensk Filminstitutt begynte med statistikken i 1963/64.

SFI presenterte for noen uker siden rapporten Filmåret i siffror 2009, melder FilmNyheterna. Det er flere rekorder i rapporten. 2009 ble et rekordår for den svenske markedsandelen med en markedsandel på 32,7%, den høyste andelen siden SFI begynte med statistikken 1963/64.

 

I tillegg ble to svenske filmer sett av over en million på kino, noe som aldri har skjedd tidligere. Filmene det dreier seg om er de to første filmene i Millennium-trilogien. Menn som hater kvinner ble sett av 1 217 017 på kino, mens Jenta som lekte med ilden ble sett av 1 029 295. Trilogien var naturlig nok en svært viktig årsak til den høye svenske markedsandelen.

Kinobesøket generelt har også gått opp. 17,4 millioner kino-billetter ble solgt, en økning på 13% fra 2008. 41 svenske langfilmer gikk på kino i 2009, 24 av dem fikk støtte fra filmkonsulentene, 14 ble regissert av debutanter. De svenske filmene solgte 5,69 millioner billetter, en økning fra 3,13 millioner i 2008.
 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY